• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kenneth

Elementary prepper
Beste Preppers,

Recent heb ik een digitale SHTF gehad. Mijn data harde schijf is kapot gegaan. Natuurlijk had ik mij daarop voorbereid, maar toch scheelde het niet veel of ik was belangrijke data kwijtgeraakt. Met name hecht ik veel waarde aan mijn (vakantie)foto’s. Dit stukje is om te delen wat ik er van geleerd heb en natuurlijk ben ik benieuwd hoe jullie digitaal preppen. Misschien zijn er nog aanvullingen op mijn nieuwe aanpak.


De oude situatie:

Ik had in mijn PC twee harde schijven een SSD voor Windows en een grote schijf voor alle data (bestanden zoals muziek, foto’s, filmpjes, tekst bestanden, enz.) Ik had 2 back-up’s, één in mijn eigen huis los van de PC op een veilige plek en één bij mijn ouders. Hierdoor zou ik als een schijf stuk gaat nog mijn bestanden hebben. Ook als het huis afbrand of er iets anders (lokaal) mis gaat. Mijn ouders wonen bijna 100 Km van mij vandaan. De gedachte was dat de kans erg klein is dat alle drie de schijven tegelijk stuk gaan. Of dat er op twee plekken tegelijk een brand is.


Mijn digitale SHTF:

De data harde schijf is kapot gegaan, na vanalles uit te zoeken is de conclusie dat hij waarschijnlijk fysiek stuk is. (Hij is ook via de BIOS niet meer te vinden) Maar daar heb ik natuurlijk een back-up voor. Wanneer heb ik dat ook alweer voor het laatst gedaan? Helaas bleek ook mijn back-up harde schijf stuk. (hier kan ik nog wel data af halen met een recovery programma, maar dan krijg ik 120.000 losse bestanden die de naam 000001 t/m 120.000 krijgen. En dat zou heel erg lang gaan duren weken tot misschien wel maanden) Gelukkig had ik nog de back-up bij mijn ouders. Die doet het prima, maar die was een jaar oud.


Hoe is het nu:

Ik heb alle belangrijke data nog. De ‘oude’ back-up en de (vakantie)foto’s op de laptop van mijn vriendin maken het plaatje weer compleet. Het heeft mij veel tijd gekost en ik kreeg het erg benauwd toen alles maar op één harde schijf stond. Zou deze het dan wel nog doen?

In de praktijk is het lastig om regelmatig back-up’s te maken, zeker omdat het in mijn geval via USB erg lang duurt. Ook heb ik geleerd dat harde schijven niet alleen slijten van gebruik maar ook door ouderdom stuk kunnen gaan. In het geval van twee oude schijven is de kans dat ze tegelijk stuk blijken te zijn steeds groter. Een schijf kan ook stuk gegaan zijn zonder dat je het weet als je deze al even niet gebruikt hebt.


De nieuwe situatie:

In de PC zitten weer een SSD en een nieuwe data harde schijf. Daarnaast zit er een harddisk bay in. Hierdoor kan ik een harde schijf zonder tussenkomst van USB in de PC klikken. (via SATA dus) Het maken van een back-up gaat hierdoor heel veel sneller. Ik heb 3 nieuwe harde schijven voor back-up gekocht. Ze zijn expres van een verschillend merk en type. Er zit een sticker op met de datum van aankoop en de datum dat ze vervangen moeten worden. 4 jaar lijkt me wel veilig. Natuurlijk ligt er weer een bij mijn ouders en thuis heb ik er nu twee liggen die om en om aan de beurt zijn. In de agenda ga ik een terugkerende reminder zetten om een nieuwe back-up te maken. Nu denk ik aan om de 2 of 3 maanden. Voor de toekomst zou het aardig zijn om de back-up schijven in een metalen doos te doen tegen een EMP. Een flinke zonnevlam is immers een kwestie van tijd. Dan is het ook handig om een extra PC in een metalen doos te stoppen :)

Als jullie vragen of suggesties hebben hoor ik het natuurlijk graag.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Richard434

Prepper goeroe
Wij hebben de belangrijke bestanden allemaal op zowel mijn laptop als die van mijn vriendin staan.
Daarnaast staat er van beide laptops een recente (1x per maand) backup op een per laptop eigen externe harddisk.
Dus zolang er geen 4 harde schijven tegelijk crashen, hebben wij altijd beschikking tot onze foto's en andere prive gegevens
 

martin

Mankinds only hope
Als jullie vragen of suggesties hebben hoor ik het natuurlijk graag.

Het is lastig om "de perfecte backup" te bepalen omdat iedereen weer een andere situatie zal hebben.
Mijn manier ziet er anders uit als die van jouw.

De korte versie is dat ik een splitsing heb gemaakt van de productieve data en de historische data.
(historische data is archief, en dat veranderd niet/nauwlijks, productief is de data die dagelijks veranderd)

De productieve dat staat op een mini server en is gedeeld (met de rest van het gezin zodat je deze zowel vanaf een pc / laptop / tablet kan benaderen)
De server die verzorgd de sync naar een willekeurige cloud (gdrive/dropbox/onedrive, maar dat maakt niet zoveel uit)
Mijn productieve dat is niet zoveel (10GB max) mijn archief is een ander verhaal.

Het archief dat staat ook op de miniserver, maar gaat dus niet richting cloud, want het gaat om een paar TB aan data. Deze data die gaat via rsync naar een sublocatie nadat ik deze 1 keer lokaal heb gedupliceerd.
Het bijhouden van een rsync betekend dat alleen de gemuteerde bestanden nog worden verzonden, en dan ook nog via een algoritme dat alleen de veranderde blocks verzonden worden.

De rsync maakt ook nog gebruik van zogenaamde hardlinks en timestamps want anders zou je met een encryptievirus alsnog je complete data om zeep helpen bij een besmetting.
De submappen rouleer ik via een script zodat ik uitkom op ma-di-wo-do-vr1,vr2,vr3,vr4,vr5(soms),jan,feb,..(maand dus)/jaar

Ik ben me er terdege van bewust dat in theorie mijn productieve data inzichtelijk is bij de partij waar de cloudstrorage actief is. Vandaar dat ik privacygevoelige zaken voorzie van een AES versleuteling.
Het proces van backup/sync is geautomatiseerd, en bij onregelmatigheden zal dit gesignaleerd worden.

Van de pc zelf maak ik geen backup. (kan altijd via andere pc of laptop doorwerken als er een zou sneuvelen)
 

Flos

SHTF Expert
Kijk ik zal wel geen prepper zijn zeker. En zeker geen digitale.
Het enige wat ik heb is een tablet. En daar zit alles in wat ik nou ja digitaal weet. En gebruik ik enkel om te communiceren.
Wat mij echt interesseert zit in mijn hoofd. En van sommige dingen heb ik wat op papier gezet. Dat zijn meestal recepten van bv likeuren confituur enz. En voor de rest heb ik veel boeken. Van papier.
 

petroman

SHTF Expert
Goeie.
Ik zit er tussen in denk ik.

Ik heb zoals jullie een aparte dataschijf (1tb).
Deze kopier is handmatig naar losse schijven, USB kost eigenlijk zeer weinig tijd. schijven liggen "her en der".

Belangrijk: zorg dat programma's data niet opslaan op de default locatie. Per definitie is dat de C: partitie en meestal weet je niet waar je data staat.
Bewaar ook inlogcodes en activatie codes ergens vermomd tussen.

Dan is er een NAS die kopiert via een synchronisatie programma. Dus alleen de gewijzigde data gaat over.
Automatisch dan wel handmatig.

Cloud vertrouw ik niet. Wie zegt dat ik toegang heb, krijg als ik het nodig heb ?
Encryptie is leuk maar zorg dat je de sleutel niet kwijtraakt.
 

Kenneth

Elementary prepper
Dank voor de reacties, interessant om te lezen hoe jullie het aanpakken.

volledige én automatische backup van je computer


Het proces van backup/sync is geautomatiseerd

Doordat ik het relatief simpel wil aanpakken en onafhankelijk van andere partijen heb ik nog niet goed gekeken naar mogelijkheden om het proces te automatiseren. Ga eens kijken naar een automatische back-up in eigen beheer naast de handmatige opslag op een andere locatie. Dank voor de suggestie!
 

Flos

SHTF Expert
Ja papier is mooi spul. Onder de juiste omstandigheden blijft het makkelijk 1000+ jaren goed :thumbsup:

@Flos :Heb je helemaal geen digitale foto's?
Op mijn telefoon een stuk of 10.
Op mijn tablet heb ik ze eens allemaal gewist omdat ik dacht dat daarvan kwam dat ik hier geen foto's meer kon plaatsen.
 
L

LadyPrepper

Gast
Ik heb een externe server die automatisch wordt geback-upped iedere vrijdag. Ook heb ik laatst van de afgelopen 10 jaren foto albums laten printen via social media; liggen voor het grijpen maar misschien moet ik ze naar de kluis verhuizen waar alle papieren van belang liggen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er dingen op de server staan waar ik me bij een rampen scenario me druk over zou maken .. foto's, ja, maar als FB blijft bestaan kan ik daar heel veel terugvinden.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Hier wordt gebruik gemaakt van CD, DVD van belangrijke data. Archiefmateriaal, foto's e.d. Deze media heeft niet het eeuwige leven, dus periodiek wordt er een kopie gemaakt als ik de data nog wezenlijk acht. Het staat ook nog op de PC. OS disk is SSD, data disk conventioneel. De data wordt gebackupped bij elke wijziging naar de NAS (raid 5). Van elke PC is een recovery disk. Van mijn belangrijkste PC zit een extra OS schijf, ik kan dus altijd door. Belangrijkste foto's staan ook nog in de cloud. To do: tweede NAS neerzetten off site. Nog niet aan toe gekomen. To do 2: Sync naar externe disk voor de "grijp" als ik de NAS niet mee kan nemen...
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik bewaarde voorheen alles. Tot ik een aantal keer kort achter elkaar ging verhuizen en daarbij flink moest opruimen. Ik heb toen nagenoeg alles wat ik aan papieren had weg gedaan, inclusief de foto's. De foto's die ik nog een keer zou willen terugzien zitten in mijn hoofd. Zitten ze daar niet dan waren ze vast niet interessant genoeg om te bewaren. Ik ben dus de laatste jaren tot de conclusie gekomen dat het hebben van een backup helemaal niet nodig is. Niet digitaal en niet analoog. En dat geeft best een heleboel rust. Vaak is de gedachte aan het kwijtraken erger dan het daadwerkelijk niet meer hebben. Heb je eenmaal zelf bewust gekozen iets niet meer te hebben dan hoef je ook niet bang te zijn het kwijt te raken.



Klein Orkest - Mijn Vader
Op deze foto is hij 7 jaar,
Het gezicht zat er al in,
Vooral die ogen!

Waar staat hij... op deze foto, mijn vader?
Is dat hem met dat alpinopetje op,
Voor die veilingschuit?

Ref.
We houden het leven gevangen in een doos met foto's.
We houden het leven gevangen in een doos met foto's.


Kijk en hier... hier staat ie te vissen
In het zwarte slootje achter ons huis.
En naast hem dat is Wim.

En hier zit ie met Diana op schoot.
En deze is genomen zo'n 5, 6 weken...
Voor zijn dood.

Ref.
We houden het leven gevangen in een doos met foto's.
De mooiste staat op de schoorsteen ingelijst!
 

Kenneth

Elementary prepper
De foto's die ik nog een keer zou willen terugzien zitten in mijn hoofd. Zitten ze daar niet dan waren ze vast niet interessant genoeg om te bewaren.

Leuk om zo'n totaal andere gedachtegang te lezen! voor mij werkt het anders, maar wel interessant om over na te denken. Dank voor je reactie :)
 
F

forumlid 1447

Gast
Als je een keer alles hebt moeten achtergelaten, kom je tot de ontdekking dat er maar 1 of 2 dingen zijn die je blijft missen.
Daarom hier geen back-ups op de computer, wat ik moet bewaren staat op USB-stick en DVD.
Herinneringen zitten in mijn hoofd en in mijn hart.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Als je een keer alles hebt moeten achtergelaten, kom je tot de ontdekking dat er maar 1 of 2 dingen zijn die je blijft missen.
Daarom hier geen back-ups op de computer, wat ik moet bewaren staat op USB-stick en DVD.
Herinneringen zitten in mijn hoofd en in mijn hart.

Ook het geheugen van de mens gaat op den duur achteruit net als het hart.. hoe fijn is het om via foto's oid herrineringen op te halen wanneer je geheugen je in de steek laat. Althimer
, klap op je hoofd, ptss, bepaalde pillen, etc.
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb mijn foto's op minimaal 3 plekken staan, mijn pc, op een externe HD en een externe HD bij iemand anders. Hetzelfde geldt voor andere data die ik belangrijk acht.
Daarnaast heb ik altijd een disk of partitie die ge-encrypt is waarop onder andere kopieën staan van rijbewijs, paspoort en dat soort zaken alsmede gebruikersnamen en wachtwoorden. Dat heb ik vervolgens ook weer op een encrypted USB stick staan en ook daarvan weer één bij iemand anders. Verder gebruik ik wachtwoorden op al mijn systemen. Dus zelfs als iemand bij mij zou inbreken en de pc meenemen dan is de kans nog steeds erg klein dat zij bij de werkelijk gevoelige info kunnen komen.

En ik maak eens in de twee of drie maanden een nieuwe externe backup van muziek en foto's en dergelijke, daarvoor gebruik ik het programma allway sync.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Vrienden, dit is ook een goede plek om nog even de mogelijkheid van encryptie te noemen.

In plaats van alle passwords e.d. "op een briefje op de koelkast", zet ik ze in een versleuteld bestandje.
Ik bewaar hier en daar kopieën daarvan, en heb zo altijd toegang tot mijn belangrijkste informatie (wel een Windows computer nodig), terwijl anderen helemaal niets kunnen beginnen met hetzelfde versleutelde bestand.

Ik heb zo'n versleuteld bestand toegevoegd, met verdere info, en kan je eens uitproberen.
Het password van dit bestand is: "rockyismijnheld";)
Wel eerst even unzippen (moest als .zip omdat het .axx bestandformat niet te uploaden was)

Ik ga er maar voorzichtigheidshalve van uit dat de NSA en consorten zo'n bestand kunnen kraken. Maar voor dagelijks gebruik en "normaal vertrouwelijke informatie" is het altijd beter dan "alles op papiertjes schrijven" lijkt me.
Ik ga er ook van uit dat ik na een SHTF misschien geen toegang meer heb tot een computer.
De code van de kuisheidsgordel van de partner (en zo), dus het beste zelf onthouden:D
 

Bijlagen

  • voorbeeld wachtwoord bestand-txt.zip
    1.2 KB · Weergaven: 3

martin

Mankinds only hope
Ik heb het geïnstalleerd, en ik moet zeggen dat ik zelden zo'n k*t programma heb gezien dan Axcrypt.

Kan je dan niet beter gebruik maken van 7-Zip?
Dan heb je een open source programma wat 1mb ipv 7mb groot is. Het werkt ook nog een stuk makkelijker want je moet niet aanmelden via email, en je kan met 1 muisklik bestanden of mappen voorzien van een AES versleuteling

Ik heb een 7zip bestand met jouw wachtwoord.
Kan je eens proberen of je dat kan openen met 7-zip en of dat niet een beter alternatief is?
 

Bijlagen

  • leesmedan.zip
    246 bytes · Weergaven: 0

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Met al die wachtwoorden encryptie nog even een opmerking van mij.
Zorg dat als je onverwacht overlijdt, en dat is iets wat kan gebeuren, je familie wel bij de gegevens en foto's kan.
Meegemaakt dat een vriend overleed, zijn zoon wilde de foto's en gedichten van zijn vader en heeft daar idioot veel moeite voor moeten doen.
Aan de andere kant heb ik ooit weer met iemand anders afgesproken dat ik de pc uit haar huis haal mocht er onverwacht wat gebeuren omdat zij juist niet wil dat familie bij haar schrijfsels kan(staat ook in en codicil bij haar testament, om problemen te voorkomen)
 
Bovenaan