• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

DIY airconditioner

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Vergeet het zoemende bakbeest dat je 's nachts uit je slaap houdt. Met wat plastic flessen, een stuk karton en een schaar knutsel je in een mum van tijd zelf een airconditioner in elkaar, ontdekte de Bengaalse 'creative supervisor' Ashis Paul. Daarmee kan de temperatuur tot wel vijf graden dalen, terwijl er geen stroom aan te pas komt.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buit...onditioner-een-uitkomst-voor-Bangladesh.dhtml

 

Ray

SHTF Expert
Nu mag er mij eens iemand uitleggen waar die energie van die 5° naartoe is...

Venturi, compressie, expansie. :) Belangrijk dat het ding aan de buitenkant gemonteerd wordt, de compressie vind buiten plaats, de expansie binnen.
Verbaasd mij echter wel dat het effectief is bij relatief lage lucht snelheden met zo'n klein geheel. Nu zijn die hutjes daar natuurlijk ook niet zo groot.
 

PBear

Mankinds only hope
Vergeet het zoemende bakbeest dat je 's nachts uit je slaap houdt. Met wat plastic flessen, een stuk karton en een schaar knutsel je in een mum van tijd zelf een airconditioner in elkaar, ontdekte de Bengaalse 'creative supervisor' Ashis Paul. Daarmee kan de temperatuur tot wel vijf graden dalen, terwijl er geen stroom aan te pas komt.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buit...onditioner-een-uitkomst-voor-Bangladesh.dhtml



Aangezien ik in de tropen een zoveel mogelijk zelfvoorzienend onderkomen wil gaan bouwen, leek me die PET-airco een fantastische vinding, want bij pakweg 33 graden Celcius en een vochtigheid van tussen 70 en 95 % ga je al zweten als je alleen maar denkt aan werken. 5 graden koeler maakt het leven een heel stuk aangenamer.

Daarom heb ik in een test-opstellinkje maar eens de proef op de som genomen
Helaas lukte het niet om er een paar plaatjes van te uploaden.
Maar het bestond uit een doos op z'n kant en een plaat van golfkarton ervoor, waar 1 PET-fles tuit in gemonteerd was. Daar liet ik een ventilator een controleerbare wind enige tijd in blazen, waarna ik de temperatuur met een thermische lek-detector de temperatuur aan verschillende zijden van de doos opnam
Mijn thermische lekdetector is een infrarood afstandsthermometer van Black & Decker, die temperatuursverschillen tot 0,1 graad kan weergeven.

De zijde waar de luchtstroom in de PET-flessehals blies, was mijn referentietemperatuur.
Ik heb verschillende windsnelheden uitgeprobeerd met de 3-standen ventilator, maar heb helaas geen instrument om de windsnelheid te meten. Grofweg variëerde die van een zacht briesje tot een stevige bries.

Ik kon vaststellen dat er inderdaad een temperatuurverschil ontstond tussen de windzijde (voor) van de doos en de luwtezijde (achter) de doos. De verschillen lagen tussen 0,3 en 1,0 graad Celcius. Gemiddeld ongeveer 0,5 graad. Het effect leek groter te zijn naarmate de luchtstroom sterker was.
Het ziet er dus naar uit dat het principe wel degelijk werkt, al lijkt me een tempertuursverschil van 5 graden voor een woonruimte (kamer) enkel met behulp van een matrix van PET-flessehalzen ter grootte van een raam wel erg optimistisch.
Maar alle beetjes helpen natuurlijk en aan materiaal kost het pratisch niets.

Het dak vochtig houden door het te besprenkelen met water (druppelslang met een klein pompje op zonneenergie bijvoorbeeld), kan door verdamping ook wat koelte geven, al kan dat natuurlijk aanleiding geven tot schimmelvorming en zal bij hoge luchtvochtigheid het effect minder zijn. Het overtollige water kan eventueel opgevangen worden en circuleren. Wellicht kan schimmelvorming tegengegaan worden door een beetje chloor bij het water te mengen en het via een (koffie?)filter te laten circuleren. Dan raakt de pomp ook niet zo snel verstopt.
Deze methode vergt wat energie, maar dat hoeft niet in Kilowatturen te lopen, zoals gebruikelijk bij een gewone airco-unit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

PBear

Mankinds only hope
@PBear waarom maak je geen '' charcoal fridge '' een koelkast met houtskool , maar op die manier maken ze
ook hele ''schuurtjes''
http://www.afrigadget.com/2008/08/22/evapocooler-invention-for-cooling-camels-milk-in-somalia/
gr will
Interessante tip Wafels! Het idee van een evapocooler ter grootte van het huis/hut is zeker het overwegen waard en lijkt mij te combineren met de PET-airco.
Wel heb ik in de Filipijnen te maken met hoge luchtvochtigheid en wisselende windrichtingen, die de effectiviteit negatief beinvloeden.
Een golfplaten (schuin?) dak, bedekt met jute dat door capillaire werking nat gehouden worden met water waar wat chloor aan toegevoegd is tegen schimmelvorming, kan ook verkoelend werken. Eventueel een dubbel daks uitgevoerd, om directe zon-instraling op het dak eronder te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Wafels

Diehard Prepper
@PBear die factoren als vochtigheidsgraad , temperatuur en wind ed zijn inderdaad van belang , maar anderzijds
zo'n houtskool wand kun je ook dikker maken ed en wat je zegt zal zeker helpen natte jute op het dak
en als je een plek kunt kiezen waar meer wind is is dit ook zeker gunstig .en zit je aan de kust dan kun je ook
overwegen om zout water te gebruiken scheelt zoetwater ;) en je hebt geen chloor nodig .
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

PBear

Mankinds only hope
@PBear die factoren als vochtigheidsgraad , temperatuur en wind ed zijn inderdaad van belang , maar anderzijds zo'n houtskool wand kun je ook dikker maken ed en wat je zegt zal zeker helpen natte jute op het daken als je een plek kunt kiezen waar meer wind is is dit ook zeker gunstig .en zit je aan de kust dan kun je ook
overwegen om zout water te gebruiken scheelt zoetwater ;) en je hebt geen chloor nodig .
gr will

@Wafels : Aangezien er voornamelijk kokospalmen staan op het landje, is er niet veel keus wat de plek betreft om meer wind te vangen, maar zoet water is ruim en gratis voorhanden.
Een ventilator op zonne-energie die over de jute bedekking blaast, kan helpen als de wind het laat afweten. Dat heeft wat minder stroom nodig dan een gangbare airco.
Zout water kan waarschijnlijk schimmelvorming tegengaan, maar zoutafzetting kan de capillairwerking van het jute verstoren op termijn.
Een flinke hoeveelheid houtskool lijkt me wel te maken van de kokonnoot-bolsters die overblijven na het plukken en "pellen" van de noten. De bolsters zijn overigens ook uitstekend te gebruiken als mulch voor warmte-isolatie en bemesting. Zo blijft het bodemleven beter tegen oververhitting beschermd. Dat is beter dan verbranden, zoals nog vaak gebeurt.
Met dank! PB
 

Wafels

Diehard Prepper
@PBear cocospalm houtskool is zonder meer erg goed houtskool (is erg poreus qua structuur)
Het filtert goed en neemt goed op. ( mischien dat er ook fishtail palmen groeien dan heb je ook goede
tinder om een vuur te maken ) Als je het zeewater constant zou laten stromen dan zal de zoutvorming wel meevallen
maar als u zoet water genoeg hebt is het geen probleem om dat te gebruiken . Ik weet dat die bolsters inderdaad voor een aantal
dingen worden gebruikt .Als u gebruikt maakt van zonnecellen om een fan te laten draaien zal ook dit zeker helpen bij het koelen .
Ik weet niet of er een (lichte) wind staat daar waar u woont ,maar ook dat zou je kunnen gebruiken om lucht te verplaatsen
ipv een fan op zonnecellen .
gr will
 
Bovenaan