• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[DIY] DO-Doos

Jasje

Prepper goeroe
Tja, als je een DO (Dutch Oven) in huis haalt moet hij ook een goed plekje krijgen. Zo ook bij vervoer en gebruik in het veld. Een kistje is dan ideaal, dus eerst maar eens kijken wat er allemaal bij in moet aan assesoires. In ons geval komen we vooralsnog uit op het volgende:
  • Dutch Oven 9QT
  • Pan/deksel-steun (Trivet HD)
  • Handschoenen
  • Dekselhaak
  • Borstel
  • Schuurspons
  • Rol bakpapier
  • Olie
  • Infotabel (temperaturen)
Uit een berg overgebleven MDF-planken 12mm vond ik al een mooi basisplankje. Afmetingen 37x49cm. Vervolgens zijplankjes erbij gezaagd waarmee de kist 26cm hoog werd.
68ed4c0073.jpg

Dan lijmen (montagekit) en vastschroeven. Met wat houtjes een verwijderbaar tussenschot aangebracht die lager is zodat langere voorwerpen zoals de dekselhaak en rol bakpapier ook ruimte krijgen. Als laatste twee handvatten erin gezaagd en nog een plank als deksel erbij gemaakt.
68f212d1e9.jpg

Dan in de (grijze) grondverf gezet om vervolgens het definitieve kleurtje te geven. Dit is pantserbeits voor tuinhout geworden. Hopelijk kan dat tegen een stootje.
Op de hoeken komen flightcase balhoeken als bescherming. Deze waren bij Conrad maar 0,65 euro en zijn vastgezet met 3.5mm x 9,5mm(L) plaatschroefjes. De scharnieren (20cm) passen er mooi bij.
68f5a7c4ea.jpg

Misschien komt er nog een extra schilderbeurt bij, een kettinkje aan de binnenkant zodat de deksel niet wegvalt en wat sluitwerk. Voor nu is hij klaar en er is plenty ruimte voor andere meuk. Dat werkt altijd fijn.
68f9d115f3.jpg

Voorlopig kan de DO beschermd opgeborgen worden. Althans, tot aan de volgende kook-sessie. :fluit:
 

Jasje

Prepper goeroe
@Stuudje, thx. Goed idee. Misschien maak ik er nog klappootjes onder.
@Wafels, er komen inderdaad nog iets van strookjes vloerbedekking bij, maar wel los zodat ze snel vervangbaar zijn. Er komt immers telkens een goed ingevette pan in. De pan rammelt niet want staat door zijn gewicht wel vast stevig. De rest rammelt nauwelijks omdat die dikke handschoenen er bij liggen. Het is de reden geweest dat ik er een tussenschotje in gemaakt heb. De dekselhaak komt later met klemmetjes aan de binnenkant van de deksel. Op naar het testen in het veld... :)
 

Jasje

Prepper goeroe
Thx voor de goede ideeen. [vult kist aan nu]. Behalve de zeep. Die mag je niet op een DO gebruiken. Wel weer handig voor andere zaken. Een lichte kist zal het nooit worden. Die 9QT is al zwaar van zichzelf.
 

petroman

SHTF Expert
Je kan de zeep wel in de kist meenemen, gebruiken is iets anders.
Ik neem aan dat je wel eens je handen wiltwassen en /of de afwas moet doen.
 

Kanina

Diehard Prepper
Precies! Borden, bestek ed. wil je toch wel afwassen met afwasmiddel.
Ik weet hoe zwaar ze zijn, we hebben zelf 3 van dit soort pannen:

IMG_5091.PNG

Moet zeggen, geweldige kwaliteit :thumbsup:
Kan geen Tefal of BK tegenop.
 

Flos

SHTF Expert
Mooi kistje. Ik ben ook voorstander van de gaten op te vullen met theedoeken of zelfs een kleedje voor op het tafeltje.
 

Dorpsgek

Survivor
Je kan de zeep wel in de kist meenemen, gebruiken is iets anders.
Ik neem aan dat je wel eens je handen wiltwassen en /of de afwas moet doen.

Je was toch niet van plan om die Dutch Oven met zeep schoon te maken? Gietijzer spoel je af met water, wrijft hem droog / schoon met papier. Nooit met zeep want dan gaat hij roesten. Lekker vettig laten :)
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Let op dat als je oppervlaktes met Dettol schoon maakt, je die oppervlaktes eerst moet afspoelen voor je ze voor voedingsmiddelen gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Ray

SHTF Expert
maak van de zeep detol heb je gelijk disinfectie middel.
De werking van antibacteriële zeepjes is dubieus, aangezien elke zeep bacteriën verwijdert, volgens mij is het alleen bedoeld om meer centjes uit je zak te koppen.
Door je handen te wassen verwijder je een groot deel van de micro-organismen (de transiënte flora) op je huid. Daar hoef je niet speciaal desinfecterende zeep voor te gebruiken. Elke soort zeep bindt zich aan de olie-achtige stoffen op je huid.
Bron: https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/algemeen/de-zin-en-onzin-van-handen-wassen/item28923
 

Dreutel

Prepper goeroe
Het is nog niet genoemd, maar in die kist is vast ook nog wel plek voor een doosje lucifers, een aansteker en wat tondel.
 
Bovenaan