• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[DIY] drinkhoorn van koehoorn

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Vorige week was ik in Elfia. Daar heb ik een onbewerkte koehoorn gekocht om een drinkhoorn van te maken.
De hoorn heeft eerst in water gelegen om de hoorn wat zachter te maken. Daarna ben ik met een mes gaan schrapen om de hoorn gladder te krijgen. Ondertussen de grootste onregelmatigheden en dikke stukken met een mes weggesneden. De bovenkant is met een Japanse zaag afgezaagd om netjes rechttekrijgen. Na het schrapen geschuurd met korrel 80, 120, 400. Als laatste de hoorn gepolijst met een viltschijf met bruine polijstpasta.

Binnenkort ga ik een houder maken zodat de hoorn aan mijn riem kan hangen. En ook van leer een soort dop zodat er niets in komt wat er niet in hoeft.
20181003_110707.jpg
 

Lai

Prepper goeroe
Hou je de hoorn glad of ga je nog er iets ingraveren/branden? Mijn drinkhoorn ligt te wachten dat ik er weer verder mee ga. Bedoeling is dat ik ga branden om hem zo te versieren en makkelijk herkenbaar te maken.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Doet me denken aan de tijd dat ik met mijn neefje het abattoir liep af te struinen op zoek naar hoorns en andere bruikbare delen van slachtvee.

Leuk project hoor. :thumbsup:
 
J

J.J

Gast
Vorige week was ik in Elfia. Daar heb ik een onbewerkte koehoorn gekocht om een drinkhoorn van te maken.
De hoorn heeft eerst in water gelegen om de hoorn wat zachter te maken. Daarna ben ik met een mes gaan schrapen om de hoorn gladder te krijgen. Ondertussen de grootste onregelmatigheden en dikke stukken met een mes weggesneden. De bovenkant is met een Japanse zaag afgezaagd om netjes rechttekrijgen. Na het schrapen geschuurd met korrel 80, 120, 400. Als laatste de hoorn gepolijst met een viltschijf met bruine polijstpasta.

Binnenkort ga ik een houder maken zodat de hoorn aan mijn riem kan hangen. En ook van leer een soort dop zodat er niets in komt wat er niet in hoeft.
Bekijk bijlage 13446
Beste @Tanfana je kan het ook heel mooi bewerken met kleine freesjes, en diamantkopjes.
Je kan "drie D tekeningen" er mee maken die best indrukwekkend kan zijn net zo als ivoor wel beweert word, daar mee word het uniek, en prachtig.
Als je er één maal goed in gaat worden kan het een obsessie worden en je word steeds beter.:thumbsup:

Ik heb heel wat mooie spulletjes van de tandarts gekregen.
En heb er mooie dingentjes mee gemaakt, en gouden sieraad reparaties en bewerkingen.:SC:
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik wil er idd wat in gaan snijden of graveren. @Lai wordt het zwart als je gaat branden?

@Harry Nack, ik heb nog een hoorn liggen van een os die we indertijd zelf gefokt, gevoed en opgegeten hebben. Die wil ik ook nog gaan bewerken. Helaas is die wat minder mooi van kleur. Maar beter van verhaal.
 

Lai

Prepper goeroe
@Tanfana met branden bedoel ik brandschilderen. :) En ja, dat laat een zwart streepje achter als je het goed doet. ;) Duidelijker zichtbaar dan alleen graveren. Graveren en dan kleuren kan natuurlijk ook.
 
J

J.J

Gast
Wat mooi @Roel dat je zoon er zoveel tijd in heeft gestoken dit voor je te maken, dat zegt ook wat over jou, dan steek jij ook de nodige tijd in je gezin, en dan doen ze ook graag wat voor jou.:hug:
Dat is preppen op je gezin.:thumbsup:
Heeeeeel waarde vol man, een investering voor het leven.:);)
 
Bovenaan