• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[DIY] Indoor IKEA Aquaponics systeem

SaintNicholas

Survivor
Laatst bewerkt:
Voor de liefhebbers van zelfbouw en zelfvoorzienendheid probeer ik een en ander uit te leggen over Aquaponics. Met dit eeuwenoude systeem kun je heel efficient planten/groenten/fruit kweken met behulp van vissen. (Die je ook weer kunt consumeren, wanneer je daar van houdt natuurlijk..) Je hebt dus geen meststoffen nodig en je verspilt geen water, alleen hetgeen door natuurlijke verdamping. Wanneer het systeem eenmaal op gang is groeien je planten 3 tot 4 maal sneller dan op de traditionele manier.

Hierbij een post van mijn eerste zelfgebouwde indoor (mini) Aquaponics systeem. Het is gebaseerd op een Ikea opbergsysteem waarbij je de kosten laag kunt houden en het er ook een beetje leuk uitziet. Ik heb hiervoor gekozen omdat het eenvoudig te maken is, binnenshuis te gebruiken is met relatief lage kosten. Het draait nu nog op een pompje dat werkt op 220V, maar met zonne energie voeden zou nog mooier zijn. Maar dat moet wel betrouwbaar en continue werken want bij uitval kunnen je vissen sterven. Qua kosten kom je op ongeveer 110 euro uit, inclusief vissen, plantjes etc. Je kun het uiteraard veel goedkoper maken als je zelf nog een aquarium heb liggen en wat sanitaire onderdelen. Youtube staat boordevol materiaal ter inspiratie!

Het ontwerp heb ik van een internetsite overgenomen en hier en daar aangepast. In dit ontwerp maakt men gebruik van een IKEA ANTONIUS opbergrek, maar dit model wordt inmiddels niet meer verkocht. Ik heb daarom een vergelijkbaar systeem gekocht van de serie ALGOT bij IKEA. Het pompje (400 Liter per uur), de slangen, buis en de kraan heb ik bij een dierenspeciaalzaak gekocht. De bruine hydrokorrels kun je bij bijna elke bouwmarkt/tuincentrum kopen. Spoel ze wel eerst goed af voordat je ze in het groeibed stopt omdat anders het water bruin kleurt. De Siphon heb ik zelf gemaakt en wijkt af van de Siphon in het originele ontwerp. Het ontwerp van de Siphon heb ik hier gevonden en nagebouwd:



Ik heb deze getest met alleen water in het groeibed en dat werkte goed. Nu met de korrels erin werkt het helaas nog niet zo als ik wil. Het water stroomt nu constant door, zoals een WC die niet stopt met vullen zeg maar. Dus daar moet ik nog aan knutselen om het zo te krijgen dat de het groeibed volloopt, de siphon vacuum zuigt en dan in 1 keer het water terug stort in de vissenbak. En zich dan weer opnieuw gaat vullen.

Voor het originele ontwerp kun je deze website bekijken: http://www.japan-aquaponics.com/micro-aquaponics-plans.html

En ook een filmpje van ditzelfde ontwerp:



En hierbij ook de foto's van mijn eigen bouwsel, waarbij de vissen mooi poseerden voor de camera!
 

Bijlagen

  • 10348922_1123965157616706_1429566459272654677_o.jpg
    10348922_1123965157616706_1429566459272654677_o.jpg
    197.1 KB · Weergaven: 51
  • 11221656_1123965310950024_7040349534519317528_n.jpg
    11221656_1123965310950024_7040349534519317528_n.jpg
    55.8 KB · Weergaven: 47
  • 12341523_1123965150950040_7316709641073731403_n.jpg
    12341523_1123965150950040_7316709641073731403_n.jpg
    82.1 KB · Weergaven: 49
  • 12345637_1123965280950027_2558002998803731930_n.jpg
    12345637_1123965280950027_2558002998803731930_n.jpg
    47.8 KB · Weergaven: 50
  • 12346455_1123965190950036_6845575306887082623_n.jpg
    12346455_1123965190950036_6845575306887082623_n.jpg
    79.4 KB · Weergaven: 48
  • 12348106_1123965414283347_6169828886009598213_n.jpg
    12348106_1123965414283347_6169828886009598213_n.jpg
    80.9 KB · Weergaven: 56
  • 12369086_1123965360950019_3976152765465665381_n.jpg
    12369086_1123965360950019_3976152765465665381_n.jpg
    67.4 KB · Weergaven: 53
  • 12363099_1123965154283373_7301384936811449513_o.jpg
    12363099_1123965154283373_7301384936811449513_o.jpg
    191.3 KB · Weergaven: 55
  • 12392004_1123965404283348_2993058663250444683_n.jpg
    12392004_1123965404283348_2993058663250444683_n.jpg
    41.7 KB · Weergaven: 55
  • aquaponics-uitleg.png
    aquaponics-uitleg.png
    168.4 KB · Weergaven: 58

Thule

Prepper
Tof! Blijft mij boeien aquaponics, alleen lastig om hier een eetbare vis in te kweken in ons klimaat...volgens mij heb jij er gewoon goudvissen in zitten, he? Wat kweek je er op?
 

Loreen

Last (wo)man standing
@SaintNicholas jij had toch ook een heel topic over de opbouw van dit systeem op p.nl? Ik kan m niet terug vinden?

Ik ben erg benieuwd hoe het nu gaat, draait het nog?
 

SaintNicholas

Survivor
@Loreen Ik zie dat je post inmiddels verhuisd is naar deze topic. :) Het systeem moet aangepast worden, want de siphon werkt niet goed. Hij blijft continue een beetje stromen, net als een WC die blijft doorlopen. Daardoor staan de wortels van de planten continue onder water, wat verrotting veroorzaakt. Ik ben dus op zoek naar een nieuw siphon ontwerp met een goede "eb en vloed" werking. Wanneer het gelukt is zal ik het ontwerp hier posten!
 

DeltaFox

Survivor
Maar als je een plantenbak boven een bak met water zet
en een lont door de bodem van de pallantenbak doet en in het water hangt... dat zou toch ook moeten lukken?
 

SaintNicholas

Survivor
Maar als je een plantenbak boven een bak met water zet
en een lont door de bodem van de pallantenbak doet en in het water hangt... dat zou toch ook moeten lukken?
Nee, dat gaat niet lukken, je hebt een waterstroom tussen je vissenbak en je plantenbak. Alleen sla-achtige soorten kunnen continue met hun wortels in het water hangen. Voor andere Aquaponics systemen, zoals degene die ik gebouwd heb moet je een eb- en vloed stroom creëren. En dat gaat niet met een lont.
 

houthe

Senior Prepper
Nee, dat gaat niet lukken, je hebt een waterstroom tussen je vissenbak en je plantenbak. Alleen sla-achtige soorten kunnen continue met hun wortels in het water hangen. Voor andere Aquaponics systemen, zoals degene die ik gebouwd heb moet je een eb- en vloed stroom creëren. En dat gaat niet met een lont.
Hoeveel water stroomt er eigenlijk door die bakken? Ik vraag me altijd dat af, men zegt de wortels mogen niet continue onder water staan, maar als de bak bijvoorbeeld elk uur 2 of 3 keer volloopt en weer leegloopt, dan worden die wortels toch nooit droog?

Zit er wel over te denken om hier op zolder een systeem te maken, heb hier hoge ramen (plafond 3m hoog, ramen bovenin). Planten dan voor het raam, lekker warm en veel zon, en de vissen er onder dan. Liefst gelijk met een pomp die op zonne-energie werkt :)
 

SaintNicholas

Survivor
Laatst bewerkt:
Interessant topic.
Waar huizen de wormen en bacterien? (zie https://www.preppers-shelter.nl/forum/attachments/aquaponics-uitleg-png.184/ )
Hoe komen de wormen en bacterien daar?
We raden je aan om een mengeling te maken van regenwater en kraantjeswater. Grondwater kan, op voorwaarde dat het niet te hard is en niet teveel ijzer bevat.
Het is erg goed om meteen wat bacteriën toe te voegen (maar het hoeft niet). Dit doe je eenvoudigweg door een emmer of 2 vijverwater toe te voegen aan je systeem.
Je kan ook in de aquariumzaak een potje ‘starter’ kopen met bacteriën, maar dat hoeft dus niet: de bacteriën zitten van nature in het water en zullen mee groeien naarmate je systeem rijper wordt.
Voeg ook een handvol aardwormen toe aan je groeibed. Die beestjes doen wonderen op het gebied van bacteriologische huishouding en vuilverwerking. (bron: Aquaponic.be)
 

SaintNicholas

Survivor
Hoeveel water stroomt er eigenlijk door die bakken? Ik vraag me altijd dat af, men zegt de wortels mogen niet continue onder water staan, maar als de bak bijvoorbeeld elk uur 2 of 3 keer volloopt en weer leegloopt, dan worden die wortels toch nooit droog?

Zit er wel over te denken om hier op zolder een systeem te maken, heb hier hoge ramen (plafond 3m hoog, ramen bovenin). Planten dan voor het raam, lekker warm en veel zon, en de vissen er onder dan. Liefst gelijk met een pomp die op zonne-energie werkt :)
Bij mijn type systeem zou het ongeveer een kwartier moeten duren voordat de bak volloopt en weer leegstroomt. De wortels zijn intussen dan niet helemaal 100% droog, maar de plant heeft in ieder geval het idee dat het droog is en niet meer "regent".

Je kunt uiteraard door met de siphon (grootte, leidingdiameter etc.) te experimenteren de doorlooptijd verkorten of verlengen. Het uitvogelen wat wel/niet werkt kan lastig zijn, zeker voor een beginner.... (en dat ben ik ook nog steeds)
 

DeltaFox

Survivor
Bij een aquarium is het aan te raden de bak 3 weken zonder vis te laten draaien om de bacterie cultuur te laten groeien.
Deze zetten amoniak om in nitriet en dat zetten ze om in nitraat en dat is plantenvoeding.

Binnen die 3 weken kan je een nitriet piek krijgen waarbij je vissen kunnen sterven dus direct vissen toevoegen is niet aan te raden.
Er is veel discussie over het flesje met bacteriën en of het wel werkt. Daarbij zitten er weinig bacterien in water.
De meeste bacterien zitten in de bodem en vooral in de poreuse korrels van een aquariumfilter.
Het is dus aan te raden om 3 weken te wachten voor dat je er vissen in doet.

Bij een aquarium met max aan vis, voegen we plantenvoeding toe om de planten goed te laten groeien. De vissen creëren zelf dus niet genoeg mest om de planten te voeden

Hoe zit dat dan ?
 

SaintNicholas

Survivor
Bij een Aquaponics systeem is het bij opstarten raadzaam om een beetje plantenvoeding te gebruiken. Heb je eenmaal de vissen in het water en zijn de waarden stabiel, dan geven de vissen echt voldoende mest af voor het systeem. Een vriend van mij heeft een systeem buiten werkend staan met diverse planten waaronder tomaat, en die wordt gevoed door slechts 4 goudvissen zonder bijvoeding.
 

DeltaFox

Survivor
Oke interessant das wel een aardige bak voor die goudvissen. Sluierstaarten hebben 50L water per vis nodig. Echte goudvissen meer als ik mij niet vergis.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Den Haag heeft stadsboerderij met 50 ton groente en 20 ton vis op jaarbasis
In plaats van boeren ver weg groenten te laten verbouwen en vis in te vliegen vanuit het buitenland, is het wat ons betreft veel logischer en duurzamer om voedsel daar te verbouwen waar mensen wonen; dicht bij mensen, in steden. Zo willen we mensen opnieuw in contact brengen met voedsel en met het verhaal erachter. Vanaf het punt waarop voedsel nog een zaadje is tot aan de consumptie ervan.
urbanfarmers-jpeg.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Den Haag heeft stadsboerderij met 50 ton groente en 20 ton vis op jaarbasis
In plaats van boeren ver weg groenten te laten verbouwen en vis in te vliegen vanuit het buitenland, is het wat ons betreft veel logischer en duurzamer om voedsel daar te verbouwen waar mensen wonen; dicht bij mensen, in steden. Zo willen we mensen opnieuw in contact brengen met voedsel en met het verhaal erachter. Vanaf het punt waarop voedsel nog een zaadje is tot aan de consumptie ervan.
urbanfarmers-jpeg.jpg

Mensen betrekken bij het belangrijkste van hun leven en gewoon laten zien dat het kan, hulde.

“Lokale voedselproductie is nodig om steden veerkrachtiger te maken, zegt managing director Mark Durno.
Wat heeft die man hier een gelijk.

1200 m2 voor minder dan 1% van de Haagse bevolking klinkt weinig, maar zet er eens 150 neer, in totaal 180.000 m2, dat is 424 bij 424 meter voor Den Haag. (Liever meerdere kleinere locaties vanuit een preppers perspectief gezien uiteraard.)
Dat lijkt me een behoorlijk strak rendement voor zo'n kleine oppervlakte. Groente en vis vullen natuurlijk niet je hele boodschappenmandje, maar je komt een heel eind in tijden van nood daarmee. Liefst met wat geprepte olijf olie en zout, kruiden verbouw je zelf of doen ze daar al. :)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Handige van dit systeem is dat je ook omhoog kan bouwen, zeg maar een flatboerderij...of op daken (zoals in Basel)
Of je maakt gebruik van lege parkeergarages (ben met iemand in gesprek geweest om leegstaande parkeergarage daarvoor te gebruiken)
Ander voordeel, groenten worden goedkoper, want amper vervoerskosten nodig...de files op de wegen lossen weer op want vervoer op grote afstanden is niet nodig.
 

Ray

SHTF Expert
Handige van dit systeem is dat je ook omhoog kan bouwen, zeg maar een flatboerderij...of op daken (zoals in Basel)
Of je maakt gebruik van lege parkeergarages (ben met iemand in gesprek geweest om leegstaande parkeergarage daarvoor te gebruiken)
Ander voordeel, groenten worden goedkoper, want amper vervoerskosten nodig...de files op de wegen lossen weer op want vervoer op grote afstanden is niet nodig.

Dergelijke systemen heb ik ook gezien, sommige planten groeien van nature graag omhoog en kun je zelfs doorschuiven zoals dat met tomaten nu al gebeurd, andere kun je stapelen en zo op hele kleine oppervlakten een groot rendement halen.
Ik heb ook veel vragen en zie ook nadelen aan dergelijke super geconcentreerde kweekmethodes, net als bij de huidige intensieve landbouw is er geen resistentie tegen plagen of ziektes zoals in een ecosysteem bij meer natuurlijke methodes.
Gelukkig kun je sommige plagen en ziektes bestrijden met natuurlijke methodes (uitzetten van roofinsecten, extra voeding toevoegen) maar je zult regelmatig moeten teruggrijpen op dezelfde methodes als nu gangbaar zijn.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik bedoel met omhoog, dat je in plaats van twee verdiepingen (een verdieping planten en een verdieping vis) ook vier, zes, of meer verdiepingen op elkaar kan zetten...niet dat de planten zelf omhoog moeten groeien.

Ook ik heb zo mijn vragen...bijvoorbeeld hoe het zit met de voedingswaarde van de planten, zitten er genoeg/meer/minder voedingsstoffen in en mineralen enzo...maar juist daarom is het goed dit soort systemen echt groot uitproberen, en jaren uitproberen...je kan leren waar er verbetert moet en wat er gedaan moet(en wat niet).
In vrijheid kunnen ontwikkelen en ontdekken, want dat is stuk lastiger als er druk op zit omdat er geen voedsel meer is.
 
A

Aquaponicsnederland

Gast
Heren van dit prep forum,

Laat je niets op je mouw spelden dat aquaponics een makkelijk thuiskweeksysteem is wat iedereen kan. Dat is onzin. Ook dat verhaal van SaintNicholaas is een verhaal van iemand die niet weet waar hij over praat. Ik wil hem niet afzeiken maar moet hier toch even het één en ander over kwijt.

Natuurlijk is het een leuk idee. Plantjes in combinatie met vissen die je beide kunt eten. Dé manier om zelfvoorzienend te zijn en tegelijk ook nog duurzaam bezig zijn. Was het maar zo makkelijk.

Ik ben inmiddels al bijna 4 jaar aquaponics kweker en heb al diverse kwekerijen gebouwd. Ook ik dacht in het begin dat het wel makkelijk was maar dat viel vies tegen. Wil je met aquaponics gaan kweken trek dan maar je portemonnee. Alleen aan alle watertestjes ben je al gauw meer dan € 100,00 kwijt. Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar als je dit wil gaan ondernemen zul je er voor de volle 100% voor moeten gaan en hulp inroepen van ervaren mensen. Ik heb jaren in de siervissen gewerkt dus ik had al een basis wat betreft de nutrificatie van het systeem. Mochten er mensen hier van het forum echt mee willen beginnen, kun je bij mij altijd met je vragen terecht. Een kweeksysteem bouwen kan iedereen. Zorgen dat de planten alle meststoffen krijgen die zij nodig hebben in de juiste verhoudingen is een ander verhaal.

Om te beginnen moet je een nutrificatie proces op gang brengen. Vissen poepen, bacteriën moet je kweken om die poep om te zetten in eerst ammoniak daarna in nitriet en als laatste nitraat. Nitraat is voeding voor een plant. Ammoniak en nitriet zijn gevaarlijk en schadelijk voor dier en plant. Dit kan maar op 2 manieren en niet met zo'n zakje bacteriën uit het tuincentrum. Of je doet het met pure ammoniak of je haalt filterwatten uit iemands biologische filter, mits die een biologisch evenwicht heeft in zijn vijver. Als de nutrificatie draait wat zo'n 4-6 weken duurt staat het volgende probleem al weer voor de deur. Planten in aquaponics hebben toegevoegde meststoffen nodig. Twee belangrijke zijn EDDHA (ijzerchelaat) en fosfaat. Zonder ijzer worden je planten geel en groeien zij niet meer en zonder of bij te weinig fosfaat krijg je geen goede wortelontwikkeling en geen goede bloem- of vruchtzetting en wordt de plant paars. Daarbij kun je ook nog tekorten krijgen met kalium, calcium en magnesium. Ook deze moet je toe kunnen dienen in de juiste verhoudingen. Planten hebben ook micro nutriënten nodig zoals mangaan, sulfaat, molybdeen, etc. Zonder deze micro nutriënten houdt aquaponics gauw op te bestaan. Dit systeem luistert zo nauw dat als je systeem perfect draait en je krijgt ergens één tekort je al gauw meerdere tekorten kunt krijgen als je dat ene tekort wil bij mesten.

Inmiddels bouw ik alleen nog kwekerijen maar ben ik gestopt met het kweken. Om dit echt perfect te kunnen doen heb je op zijn minst hulp nodig van iemand met ervaring, moet je een lange adem hebben en een goed gevulde portemonnee. Daarbij zijn consumptievissen die je in Nederland kweekt altijd langzame groeiers. Dus vergeet het maar dat je net als in Amerika met hun Tilapia je elke 9 maanden vis kan oogsten in Nederland. Dit zou alleen mogelijk kunnen zijn als je je kas bij verwarmt d.m.v. een composthoop. Zomers moet je juist je kas of kweeksysteem kunnen koelen, anders kun je de helft van de Nederlandse groenten niet eten omdat die veel te bitter worden. Sla (vegetatief), broccoli (bloem- of vruchtdragend), tomaten (reproductief) om er maar enkele te noemen zijn niet alleen verschillende planten maar kunnen ook niet bij elkaar in het zelfde systeem. Dus voor 3 soorten planten heb je drie aparte aquaponics opstellingen nodig.

Ook met de vissen komt er nog het één en ander bij kijken. Welk voer ga je geven? Goedkoop voer geeft bv meer fosfaat af maar binnen de kortste keren ligt heel je bak vol met poep, wat het nutrificatie proces niet ten goede komt. Geef je een hoog kwaliteitsvoer, loop je het risico dat er tekorten in je systeem ontstaan omdat de vissen teveel van deze voedingsstoffen opnemen en er bijna geen poep in je bak komt.

Zoals je ziet komt er nogal wat bij kijken. Toch wil ik SaintNicholaas alle geluk toewensen. Er staat hem een monster klus te wachten. SaintNicholaas, als je iets wilt weten stuur mij dan maar een mailtje. Houd er rekening mee dat je ook een beetje scheikunde moet leren. Je moet het water kunnen testen op o.a. pH (zuurtegraad), kH (carbonaathardheid), gH (algehele hardheid), ammoniak, nitriet, nitraat, fosfaat, ijzer, ec (geleidbaarheid van het water), kalium, calcium, magnesium, etc. Daarbij moet je ook leren om de plant te lezen. Dus tekorten opsporen die je ziet aan een verandering van de plant die je misschien niet ziet d.m.v. die watertesten. Tevens moet je leren om ongedierte en schimmels te bestrijden op een biologische manier.

Heb je het 'virus' te pakken, kan dit een hele leuke bezigheid zijn. Bij ieder aangevuld tekort of bij het vinden van een oplossing voor een probleem, zul je een eureka moment ervaren. Een 'YES' moment.

Om je dan alvast een tip te geven m.b.t. tot je eb en vloed systeem. Die siphon is overbodig. Eén keer per 2-3 uur die bak vullen met water en het na een kwartier weer afvoeren is genoeg. Niet alleen is dit kostenbesparend maar doordat je geen siphon meer gebruikt kan er ook niets meer fout gaan m.b.t. die siphon.

Voor de survivalisten is dit geen optie als SHTF. Kweken in aarde is makkelijker en hoef je minder aan te doen of te weten. Natuurlijk kun je daar ook tekorten bij krijgen maar op goede vruchtbare grond heb je al deze bovenstaande problemen niet.

Nogmaals, ik wil SaintNicholaas niet afzeiken. Ik wens hem alle geluk toe. Ik hoop voor hem dat hij het onder de knie krijgt.

Aquaponicsnederland.48.jpg
64a.jpg foto 2 sla experimentele kas juni 2015.jpg Photo-0101.jpg Photo-0106.jpg 48.jpg 64a.jpg foto 2 sla experimentele kas juni 2015.jpg Photo-0101.jpg Photo-0106.jpg 48.jpg 64a.jpg foto 2 sla experimentele kas juni 2015.jpg Photo-0101.jpg Photo-0106.jpg 48.jpg 64a.jpg foto 2 sla experimentele kas juni 2015.jpg Photo-0101.jpg Photo-0106.jpg 48.jpg 48.jpg 48.jpg 64a.jpg foto 2 sla experimentele kas juni 2015.jpg Photo-0101.jpg Photo-0106.jpg
 
Bovenaan