• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

DIY Starlite

Wafels

Diehard Prepper
Vorige week kwam ik dit ''DIY starlite'' op Youtube tegen en vond het erg interessant ,maar ik ben altijd
voorzichtig met video's op Youtube of het ook echt werkt en ik heb dit dus zelf ook uitgeprobeerd en was erg onder de inderuk. Wat is het ,het is een isolatie materiaal voor hoge temperaturen , gemaakt van organische materialen. De oorspronkelijk samenstelling is niet bekend ,maar het werd ontwikkeld en gemaakt door een amateur chemicus Maurice Ward in de jaren 70. Dit Starlite was helaas enkel erg miskent en is eigenlijk in de vergeetboeken terecht gekomen . Totdat er mensen waren die het een beetje nieuw leven in hebben geblazen
maar dan wel als surrogaat .Hetgeen ik uitgeprobeerd en gemaakt heb is niets anders als maizena met 10%
(aangewicht)bakpoeder en 10 % PVA (wittehout)lijm .Dus het is een uiterst eenvoudig recept en niet kritisch
aan verhoudingen .Ik had wat vandit ''starlite''gemaakt en wat laten drogen. Het is vreemd omzo'n klein pannekoekjevandit spul op je hand te leggen en dan aan de andere kant de gasbrander erop te zetten en merkt
dat je nagenoeg geen warmte voelt .
Het principe berust op dat je de maizena verbrand zodat het koolstof wordt en tegelijkertijd komt er CO2
van het bakpoeder vrij.Hoe heter het wordt hoe meer C)2 vrijkomt hetgeen de vlam weg houd van het oppervlak.
starlitebovenkant.JPG starliteonderkant.JPG

Hoe hele hele proces precies in zijn werking gaat weet ik niet zoals de PVA houtlijm ,of dit enkel een binder is of dat het ook deel uitmaakt van het chemisch proces bij verhitting ,wellicht dat @vheeswijk er iets meer over durft te zeggen.
Voor een prepper en doehelzelver lijkt het mij erg interessant spul , ik denk aan het hittebestendig maken van een brandstoftank ofdeuren of iets anders waar je geen hitte bij wilt hebben ,het isoleren van '' blikken bussen '' kacheltjes enof het repareren van een kachel etc .
Het heeft zeker nog de nodige testen nodig ,maar ik vond het interessant genoeg om het hier te delen
dit is het filmpje waarvan ik het nagemaakt heb (maar er staan nog meer video's op Youtube over dit materiaal .

gr will
 
D

Deleted member 2138

Gast
Interessant spulletje inderdaad, weet jij misschien ook of het effect voor een langere tijd blijft werken? (Onder hoge temperatuur maar ook bij een hele tijd geen aanraking met hoge temperaturen gehad te hebben?)

Of is het meer dat op den duur, door de warmte, het chemische proces 'op raakt' in een zekere zin en het minder warmte-bestendig wordt? Dat zou wel interesant zijn om te weten, om zo ook de mogelijke toepassingen er van in kaart te kunnen brengen.
Als tijdelijke kachel-repair spulletje is het dan prima maar misschien niet om het een en ander te beschermen in het geval dat er ooit een fikke komt en het tegen een hoge temperatuur moet kunnen (om te voorkomen dat de rest mee in de fik gaat).


Zelfs al zou niet 'eeuwig' blijven werken dan zou het misschien ook handig kunnen zijn in regio's waar men bijna jaarlijks (een grote kans op) bosbranden hebben om er de huizen mee in te smeren? Maar dat ligt natuurlijk aan de daadwerkelijke eigenschappen die nog exact getest moeten worden en de grondstoffen moeten ervoor ook ter beschikking zijn.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Puppy zover ben ik nog niet ,maar ik wil dit spul zeker verder gaan testen want het is eenvoudig te maken ,je kan het makkelijk
ergens tegen plakken (het hecht redelijk goed ) en het is vrij goedkoop .Het test stukje wat ik gemaakt had was niet zo dik ,plm
5 mm dik en het is toch een rare gewaarwording als je een brander aan de ene kant erop zet en je hand aan de andere kant is :cool:
Het is ook heel snel afgekoeld ,want zodra je de brander weg haalt en even wacht het spul weer gewoon koud aanvoelt
Ik vermoed wel dat het een bepaalde levensduur heeft . Mijn interesse erin is hoofdzakelijk het isoleren van ''woodgas stoves''
met dit materiaal kun je eenvoudig een ''verbrandingskamer '' goed isoleren zodat het rendement een stuk hoger wordt ,maar voor
reparaties lijkt het me ook erg handig en wat u zegt ,als je in een gebied woont waar regelmatig bosbranden kunnen zijn zou je het ook
kunnen gebruiken want heet is niet duurte maken .
gr will
 
Bovenaan