• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Droogtijd cement/vermiculite mix?

R

Ronin K.

Gast
Gisteren samen met een vriend mijn schoorsteen voorzien van een RVS flexibele kachelpijp, en dat geisoleerd met een cementmix met vermiculite.

Is er iemand die weet hoe lang de mix in de schoorsteen moet drogen voor ik weer de kachel aan kan doen?

Ik kan er niets op vinden op internet.

Vaag, want ik lijk toch niet de enige die vermiculite en cement gebruikt in zn schoorsteen?
 

Highway

Last (wo)man standing
Hi, de losse korrels ken ik wel.. maar je hebt het in een cement mix? kan je dat iets ruimer beschrijven?
 
R

Ronin K.

Gast
ja de losse korrels vermiculite, ongeveer 200l gemengd met 25 liter cement ongeveer, en dat langs de rvs pijp gestort als een mengsel met emmer voor emmer het dak op ;)
 

Highway

Last (wo)man standing
ja, zo gaat dat.. wij hebben losse korrels zonder cement gedaan.

Misschien eens contact opnemen met NVM Products BV
W. Fenengastraat 25
1096 BL Amsterdam
The Netherlands
Tel: +31 (0)20 - 640 1050
Fax: +31 (0)20 - 640 6824
Email: info@nvmproducts.nl

die zullen het vast wel weten ;)
 
R

Ronin K.

Gast
Ja die zeggen 6 weken drogen Highway... Daar heb ik geen geduld voor natuurlijk he haha. ik kijk volgende week wel of het beetje blijft hangen..
 
R

Ronin K.

Gast
Hahahaha dus je kan het antwoord wel vinden online, je wil alleen een ander antwoord! ;)

Mainstream geloof ik niets van!!! hahaha

En ik bedacht zelf, dat het helemaal niet keihard hoeft te worden omdat het toch vermengd is met vermiculite en een soort kurk laag in de schoorsteen vormt.

Maar aangezien ik niet echt technisch ben, was ik benieuwd of een pragmatisch ingestelde prepper er een idee over had.

Vandaar
 

petroman

SHTF Expert
De mop van vermuculite is dat je het los "moet" storten.
Maar geod dat heb ik ook maar uit de mainstream van collega's begrepen. Isolatie isoleerd doordat het geen vaste bedoeling wordt.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Hahahaha dus je kan het antwoord wel vinden online, je wil alleen een ander antwoord! ;)
6 weken drogen???
Dat lijkt me wel extreem lang... haha, 36 weken is natuurlijk nog zekerderder..

Ze zijn vast uitgegaan van stucwerk, want ik lees daarover:
Stucwerk laten drogen

Nadat het stucwerk is aangebracht zal er een een droogtijd overheen gaan. Afhankelijk van de materiaalkeuze zit er een bepaald percentage vocht in het stucwerk, dit kan tot wel 60% vocht zijn. Al dit vocht zal moeten worden verdampt voor het eindresultaat. Het drogen kan berekend worden met een vuistregel, namelijk 1 dag drogen voor iedere millimeter die is aangebracht.


Nu is zo'n isolatielaag die jij hebt aangebracht natuurlijk geen zichtwerk-stucwerk, en ik neem aan dat het je een zorg zal zijn of er misschien hier en daar wat barstjes ontstaan; als het spul maar degelijk om die pijp blijft zitten.

Ik ben geen deskundige, maar ga maar even af op mijn gezonde verstand.

Het lijkt me dat het cement binnen een week toch wel voldoende moet zijn uitgehard, maar dat het rest-water een probleem kan zijn als je direct daarop voluit gaat stoken. Vanaf 100 graden vormt dat stoom, en zou barsten kunnen veroorzaken, en zeker bij nog hogere temperaturen (oververhitte stoom).

Ik zou het zelf toch wel een week laten uitharden/drogen, en dan een eerste keer alleen heel even met een klein vuurtje kort opstoken, en proberen de pijp niet veel warmer dan tegen de 100 graden te laten worden.
En dat zo'n twee of drie dagen daarna telkens even herhalen.
Die hogere temperatuur bevordert vast de verdamping van het water, vandaar.

Als je er bij kunt, dan is het vast goed om een ventilatorkacheltje op de zichtbare specie te zetten, en helpt de verdamping... Alleen een ventilator zou ook al mooi zijn, maar een warme luchtstroom werkt nog beter.
Dat dan pas enkele dagen na het storten, want water is in het begin juist nodig voor de uitharding.

Als je dit zo opvolgt, laat dan even weten of het spul alsnog uit de schoorsteen plettert of niet.;)
Dan weten we tenminste, of dit advies zinvol was, of ronduit krankzinnig:D

Hey, succes ermee!
 
R

Ronin K.

Gast
De mop van vermuculite is dat je het los "moet" storten.
Maar geod dat heb ik ook maar uit de mainstream van collega's begrepen. Isolatie isoleerd doordat het geen vaste bedoeling wordt.
Ja ok, maar dan rolt het direct de woonkamer in.. dus heb nu eerst een plankje gestut om de kachelpijp heen, dichtgedrukt met steenwol. Toen vanaf het dak dat vermiculiet mengsel ering gegooid, 4 emmers. Daarna droge vermiculite korrels een zak, toen weer beetje mengsel, en toen weer een zak. Laatste stukje van pijp weer gefixeerd met steenwol, en toen vastgelegd in een laag cement op de schoorsteen.

Lijkt mij isolatie genoeg, maargoed ik ga er ook niets meer aan veranderen. En er wordt wel degelijk geadviseerd de vermiculiet te mengen met cement om er een soort van kurk kraag van te maken.

Alleen de droogtijd is niemand bekend. Ja hoe langer hoe beter zo ver was ik ook al wel.

Maar vraag mij af of het kwaad kan als ik morgen avond het kacheltje gezellig aan doe.
 

markske

Diehard Prepper
Cement droogt niet, dat hardt uit. En dat is meestal rond de 28 dagen voor 'volledige' uitharding. Maar na een weekendje voelt het al vrij hard aan :)

Je kachel aan doen, zou ik gewoonweg niet doen, omdat stel dat je teveel water gebruikt hebt, dit stoom
gaat worden, met alle vervelende gevolgen van dien.

Voor echte raad, ga je best bij @Flos horen, die heeft tenminste praktijk ervaring.
 
R

Ronin K.

Gast
Nou volgens mij komt het wel goed, er zat versneller bij het cement. en vanochtend al even de kachel aangehad, hoor niets geks en alles doet het nog haha
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Nou volgens mij komt het wel goed, er zat versneller bij het cement. en vanochtend al even de kachel aangehad, hoor niets geks en alles doet het nog haha
Niets geks en knus warm in huis, maar trrrrekken dat het ding deed, wow...!;)
chimney_fire.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Even mijn versie.
Cement zit in zakken en heeft 0% aan vochtigheid. Eens je daar toevoegsels bij doet wordt het mortel of beton.
Cement verwekt tot mortel geeft 0,00 isolatie waarde. ( de eenheid van isolatie waarde is Landa ) dat kan mis scheven zijn.
Als je isolerend materiaal toevoegt aan mortel blijft de Landa waarde lager dan bij puur gebruik van het isolatiemateriaal.
Een normale cement soort waar men mee metselt is ( bij normale dikte ) uitgehard op 21 dagen. Dit wilt niet zeggen dat er geen vocht meer aanwezig is.
Er bestaan in de handel ontelbare soorten cement. In het geval hier bescheven zou ik een hitte bestendig cement soort gebruikt hebben.

En nu iets anders.
Ik weet niet welk verwarmings apparaat op de schoorsteen aan gesloten wordt . Maar het is aan geraden om bij sommige brandstoffen de schoorsteen niet te snel af te koelen. Door te snel afkoeling krijg je bij sommige brandstoffen condens wat lijd tot een slechte verbranding en schoorsteen brand tot gevolg.

Nu nog een tip bij schoorsteen Brand bij hout en kolen kachels.
Gooi aardappelschillen in de kachel in de begin fase van de brand.en zet de lucht toevoer dicht.
 
R

Ronin K.

Gast
Het is voor een houtkachel. Tja toen ik op zoek ging naar vermiculite, werd ik vaak aangekeken of men water zag branden. Ook in kachelspeciaalzaken vertelden ze mij dat het eigenlijk vaak zelfs ongebruikelijk is na installatie van een RVS pijp. Ja het was wel beter, en vollediger, maar heel vaak werd het niet gedaan omdat volgens hen al een dubbele wand was met de schoorsteen zelf.

Dus.. uit dat ookpunt besloten om eerst een bodem in de schoorsteen te storten op basis van cemtent met vermiculiete vermengd. 1 op 10 gedoseerd. En daarna lossekorrels gestord, en af en toe nog een emmertje mix voor de stevigheid.

tja het zal vast beter gekund hebben, maar ik denk al een hele verbetering ten opzichte van helemaal niet isoleren.
 

Flos

SHTF Expert
Houtkachels. Nog zo iets en een vak apart. Volgens mij wisten de kachel verkopers waar ze het overhadden. Waarom 2x isoleren? Een lucht laag isoleert op zich ook al. Of het moet zijn dat jij jou schoorsteen isoleerde om geen warmte over te slaan buiten de schoorsteen om bv. geen brand te veroorzaken naast de schoorsteen.
Brand hout. Zoveel theorieën als soorten (brand) hout. Zorg dat jou brand hout droog is . Een blok hout van 8cm bij 8cm heeft 2,5 jaar nodig om uit te dragen. Bij eik en beuk is het eerder 3jaar of langer.
Den en spar brand snel en heeft enorm veel warmte op een korte tijd. Maar bevat veel hars. ( de plakkerige substantie die je aan jou handen krijgt als je het verwerkt.) Bij een te snelle afkoeling van een schoorsteen blijft half verbrande hars aan de binnenkant van in jou geval de rvs kachelpijp hangen. De kans dat dit ooit eens vuur vat is niet uitgesloten.
Ik ben altijd al een voorstander geweest van verschillende houtsoorten door elkaar op te stoken.
 

markske

Diehard Prepper
Tegen schouwbrand helpt GOED STOKEN, zodat je weinig onverbrande zaken door je schoorsteen jaagt en deze goed heet komt te staan = geen condensatie in de schouw.
Twee redenen voor isolatie: Binnenin een warme (hete) schouw (zie hierboven) en geen brand in de rest van je huis door de afgegeven warmte (hitte) van je schouw.
Over isoleren kan geen kwaad, maar brengt ook niets. Cement kan wat warmte hebben, maar super heet daar kan het niet tegen, er ontsnappen dan gassen uit de cement/beton
en alle sterkte verdwijnt.

Ondertussen is de bouwer al een paar dagen verder, heeft zijn kachel of wat het ook is al aangestoken, dus alle water zal ofwel verbruikt zijn door de cement, dan wel uitgedampt.
Dus kan er volop gestookt worden denk ik ... En zo niet, horen we het wel.

Ik lees weer, zoals zo vaak gebeurt, eerst handelen, dan raad vragen. De slimste manier is, bij een gebrek aan kennis, een omgekeerde volgorde aan te houden.
 
Bovenaan