• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Duitsland verlaagt limiet voor anoniem goud kopen van €10.000 naar €2.000

Mayo

Last (wo)man standing
Duitsland verlaagt limiet voor anoniem goud kopen van €10.000 naar €2.000

https://www.goudstandaard.com/nieuw...&utm_medium=email&utm_campaign=Week+50+302603

Duitsland heeft een nieuwe wet aangenomen om anoniem goud kopen te ontmoedigen. Vanaf 1 januari 2020 mogen goudhandelaren niet meer dan €2.000 aan edelmetalen verkopen zonder klantgegevens te registreren. Daardoor is een stormloop op goud ontstaan van mensen die hun contanten willen omzetten naar edelmetaal.


Ook in Nederland
zijn er plannen om de limiet voor anoniem goud kopen te verlagen, van €10.000 naar €3.000.
 

Larik

Diehard Prepper
Envan 10k naar 2k anoniem kopen, daar was je niet echt veel mee wit.

Ik zie het eerder als privacy vermindering, controle op burgers, contant geld uitbannen etc etc.

Daarom gaat het ook omlaag, minder witwassen maak je het ze moeilijker.
En ze spreiden hun witwas mogelijkheden, om minder op te vallen.

Controle op burgers klinkt mij iets teveel wantrouwig, maargoed, het zou kunnen.
 
Was te verwachten dus. Voor ons als preppers zal er niet veel veranderen denk ik. De meesten zullen kleine hoeveelheden kopen, niet snel voor 10 mille.
 

petroman

SHTF Expert
Was te verwachten dus.
Want ?
Graag onderbouwingen.

Persoonlijk denk ik dat de normale burger geen 10.000 euro cash heeft liggen die hij/zij omzet in goud.
Het idee dat je dat dan ook nog anoniem kan doen lijkt mij een goede optie als ik dat geld wel heb maar van dubieuze afkomst en dan kan omwisselen in goud.
Dat geen nummer heeft en dus veel lastiger te traceren zal zijn.
Dus de grens verlagen in de strijd tegen witwassen van crmineel geld lijkt mij een logische verklaring.

Controle op burgers lijkt mij om dezelfde reden (geen cash) niet zinvol dan wel onpraktisch. tenzij het om burgers gaat die dus veel cash hebben waarvan de oorsproong onduidelijk is. Niet uit betaald werk dus.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Naar mijn idee gaat dit meer om het registreren van burgers die goud bezitten dan om een mogelijke bezorgdheid over witwassen (waar echt nog zat mogelijkheden voor overblijven waar niks aan gedaan wordt). De overheid heeft er namelijk een rechtstreeks belang bij om te weten waar het goud zit bij de burgers, vanwege een aardig wetje dat ze een keer bedacht hebben. Volgens Artikel 26 Noodwet financieel verkeer kan de staat namelijk in bepaalde dringende situaties bepalen om het private goud van de burgers te gaan halen voor het landsbelang. En laat dit nou precies ook de dringende situatie zijn waarvoor een prepper juist ook graag een klein voorraadje edelmetaal op voorraad heeft... vandaar dus dat een prepper er baat bij heeft om zijn goud contant / ongeregistreerd af te kunnen rekenen.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik denk niet dat het registreren van burgers die goud bezitten het belangrijkste doel is. Ja er bestaan bepaalde noodwetten waarvoor dit nuttig zou zijn. Echter het daadwerkelijk uitvoeren van zo'n wet ligt voorlopig niet voor de hand, er moet wel heel veel gebeuren voor de overheid deur tot deur gaat om goud van burgers in beslag te nemen.

Ik denk dat de belangrijkste redenen om dit te doen meer economisch zijn, door het verder beperken van anoniem goud kopen behalen ze twee doelen;
- Allereerst wordt contant geld weer een stukje minder bruikbaar en dat is nuttig voor het terugdringen van contant geld. Immers contant geld is duur in beheer en bovendien kunnen bedrijven en overheden niet zien hoe je het uitgeeft.
- Ten tweede wordt het weer wat lastiger om je geld om te zetten in goud - dit is natuurlijk ook wenselijk voor de economie want de overheid wil niet dat men veel geld steekt in goud. Men wil liever dat je je spaargeld op de bankrekening zet zodat een bank het kan beleggen of het uitgeeft zodat de economie erop blijft draaien.

Extra winst is natuurlijk het tegengaan van witwassen, echter het volgen van burgers is denk ik toch niet het voornaamste doel.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Dus koop je 5x voor 2000 in plaats van 1x voor 10.000 . En dan heb je het ook. Maar wie van ons heeft zo even 10.000 in zijn achterzak om om te zetten in goud? Dat er mensen zijn met meer dan dat bedraag aan goud geloof ik wel, maar of dat ook in 1x gekocht is? De grootste gebruikers van baar geld zijn terroristen en drugsdealers. En je loopt sneller over de grens met een stukje goud dan met een tas vol geld. Aan de andere kant kan je je in een tijd van bitcoin je afvragen of ze niet heel ver achter de zaken aan lopen.
 
Bovenaan