• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Duivels energie dillema gas of niet

Harry Nack

Last (wo)man standing
Hoewel de aanschaf van ons nieuwe verblijf nog niet helemaal rond is, schieten de verbouwingsplannen al weken door mijn hoofd.

In Nederland gaat men het aardgas uitfaseren, terwijl in het dorp waar ik onder val het aardgasnet wordt aangelegd (i.p.v. flessengas). Hoe tegenstrijdig is het beleid in de wereld eigenlijk?

Nu wil ik zoveel mogelijk onafhankelijk zijn van de energieleveranciers maar er is water en elektra aanwezig dus dat neem ik dan ook gewoon.

Daarnaast ga ik zeker zonnepanelen op het dak leggen (eventueel ook teruglevering) en er komt een flinke accubank. Warm water wil ik met zonneboilers realiseren en ik wil ergens een flinke voorraad water hebben. Dat is allemaal het probleem niet.

Mijn accubanken/omvormers leveren voldoende capaciteit om electrisch te gaan koken. Hiermee zou ik in één keer onafhankelijk zijn van gas. Dus niet meer sjouwen en 25 flessen opslaan met ook de risico's vandien.

Uiteraard kan ik als alternatief ook verwarmen en koken op hout en ik heb nog wat alternatieven.

Ga ik voor een gasaansluiting/flessengas of ga ik alles op electra doen dat is mijn duivelse dilemma ?
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik zie bij veel boerderijen nog van die gas eieren staan.
En dan denk ik: lekker onafhankelijk.
Bij het koken vinden wij gas nog altijd vele malen beter werken dan elektra. Maar inderdaad flink dillema.

Ik zou zeggen kijk waar je nu gas gebruikt en of je dat economisch en onafhankelijk door elektra kan vervangen.
Warm water kan je goed doen met zonneboiler, heet water wordt weer een waterkoker, inbouwboiler, of fluitketel.
 

markske

Diehard Prepper
Wat je zelf kan maken, doe je meestal beter ;) Het gas dat jij zelf kan maken (hihi) is niet genoeg om op te koken,
dus als je toch stroom ter beschikking hebt, kook elektrisch voor het gemak en in geval van nood, op hout.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Volgens mij ben je een liefhebber van de Aziatische keuken, en een wok op elektro is echt niks! Er bestaan ook wokbranders die op kleine gasflessen werken.
Deze Thais-Canadese dame heeft een mooie. Vanaf 2:45:
 

Zer0Day

Senior Prepper
Het probleem met het gasnet is, dat wanneer er een (grote) elektriciteitspanne is, ook de gascentrales niet meer werken.
Ik ben voorstander van elektrisch verwarmen in combinatie met zonnepanelen en voldoende accu's.
Op die manier kan je, mits de juiste installaties, volledig onafhankelijk zijn van het net.
 

HenkV

Survivor
Ik denk dat we nog heel lang gas gaan gebruiken, zeker voor bestaande woningen.

Lees dit artikel bijvoorbeeld:

"Schoon gas maken van groene stroom kan al. ‘Power to gas’ noemen energiebedrijven dat. Er bestaan al kleine installaties in Nederland, die deze wisseltruc uithalen. Met het juiste recept lijkt het kunstgas precies op dat uit Groningen. Een huis kan daarop gewoon doorstoken met de vertrouwde cv-ketel. Een fabriek hoeft ook weinig aan te passen."

https://www.trouw.nl/groen/he-een-windmolen-kan-ook-gas-maken-~aab5a549/
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Thanks to all, ik denk inderdaad dat ik zonder gas kan. Het lastige is dat het nu net in dit dorp gepromoot wordt, maar technisch gezien kan ik zonder. En dat scheelt ook veel flessen preppen uiteindelijk.

Uiteraard heb ik meerdere (wok) branders dus wat gas achter de hand en voor de wok moet lukken.

Die portable wokbrander van @Dreutel ziet er leuk uit maar ik twijfel of deze echt veel kw's kan leveren.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

petroman

SHTF Expert
Ik weet zo niet wat een elektrisch fornuis trekt aan vermogen maar daar heb je een aardige stroombron voor nodig.
Ga je dus niet op gas koken daan wordt het hout.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
De meeste inductiekookplaten sluit je aan op 2 groepen, enkelen op 3 fasen. Maar Bosch heeft een kookplaat die je op een enkele 16a groep kunt gebruiken. Het vermogen wordt dan wel geknepen zodra je de 3e kookzone gaat gebruiken.

Het rendement is beter dan bij een andere energiebron.

De opwarming van twee liter water van 20° naar 95° gebeurt met een inductieplaat op iets minder dan 5 minuten, voor gas iets meer dan 8 minuten en voor vitrokeramische kookplaten 9 minuten. Ook het energieverbruik is aanzienlijk minder. Een inductiekookplaat verbruikt 225W tegenover 275W voor een vitrokeramische, 320W voor elektriciteit en 390W voor gas.

M.a.w. Inductie is het efficiënts.
 
D

Deleted member 1696

Gast
Het blijft moeilijk, voordeel is dat je één keer vastrecht mist. Dat is in de regel het grootste deel van je gasrekening.
Alleen verwarmen op electra is voor de meeste woningen niet te betalen (duurder dan gas) en aardwarmte....... :)
Hier in het dorp gaan ze een tijdklok op de warmtepomp van het school(tje) zetten omdat de buurt continue het gezoem/gebrom hoort.... tja ik weet niet of dat normaal is.

Heb zelf al gedacht om een pallet kachel te gebruiken om bij te verwarmen. Maar alleen electra of een palletkachel is niet echt handig.
Je zal er wat bij moeten verzinnen..

Je zou een (hout) aga fornuis kunnen overdenken, deze tegen een binnenmuur. De schoorsteen in een binnenmuur is het meest rendabel .
Kan je de hele dag slowkooking, broodbakken etc, en heb je er ook gelijk warmte van.

:eek: Maar alles, valt en staat hoe groot je huis is en hoeveel van de ruimte(s) je wilt verwarmen.
Het mooiste is als je een woonkeuken hebt dan heb je maar één ruimte echt te verwarmen, tijdens het koken verwarm je die ruimte ook.
De rest joeft alleen vorstvrij gehouden te worden.
 

martin

Mankinds only hope
Daarnaast ga ik zeker zonnepanelen op het dak leggen (eventueel ook teruglevering) en er komt een flinke accubank. Warm water wil ik met zonneboilers realiseren en ik wil ergens een flinke voorraad water hebben. Dat is allemaal het probleem niet.

Omdat ik me verbaasde waarom er in Spanje zo weinige zonnepanelen op de daken liggen heb ik navraag gedaan waarom dit zo is. (bij een Engelse zonnepanelen handelaar)
De reden is simpel, de prijs van elektriciteit is in Spanje een stuk lager (of je kan ook stellen dat de elektriciteitsprijs in Nederland hoog is) waardoor het eigenlijk (vrijwel) niet rendabel is.

Nu heb ik zelf een finca op een berg waar ik mag kiezen tussen niks of zonnepanelen, en dan is de afweging uiteraard anders.
Ik ben (helaas) maar 6 weken per jaar in Spanje, dus mijn situatie zal ander zijn als de jouwe.

Ga ik voor een gasaansluiting/flessengas of ga ik alles op electra doen dat is mijn duivelse dilemma ?

Ik zou sowieso nooit gaan voor een gasaansluiting omdat dit betekend dat je maandlasten zullen toenemen. Ik verbruik 3 flessen per jaar aan gas (we koken op gas, hebben een gasgeiser, hebben een ligbad, maar we zijn er maar 6 weken).
Maar wat zijn de jaarlijkse kosten voor gas in jouw regio?
Dat ga je er toch nooit uithalen?

Volledig op elektra zou ik persoonlijk niet zo snel doen omdat je dan met zoveel overcapaciteit rekening moet houden waardoor je de grootste energie verspiller van Spanje zal zijn (maar die discussie hebben we al gehad, dus die skippen we maar)
Stel dat ik wel een aansluiting zou kunnen krijgen op elektra dan zou ik het vermoedelijk nog niet doen omdat ik de maandlasten zo laag mogelijk wil houden.

Het zal er op neer komen dat je zal moeten bepalen wat je zwaarder vindt wegen.

- Kosten/baten
- Onafhankelijkheid
- Comfort

Ik betrap me er op dat ik in Spanje veel meer belang hecht aan water dan aan gas/elektra.
Koken doe ik graag, maar met 10 euro heb je een zeer smakelijke "menu del dia" dus zelf koken is eigenlijk niet slim (maar wel leuk).
Ik ben heel blij met mijn irrigatiewater wat me iets van 100 euro per jaar kost aan aansluitkosten, en iets van 2 euro (per jaar) aan het verbruik
Al het andere is overbodige luxe (voor mij).

M.a.w. Inductie is het efficiënts.

Daar zijn de meningen over verdeeld.
Het is een lastige vergelijking want op gas koken is ongeveer 3 keer goedkoper dan elektrisch.
Echter heeft het koken op gas een rendement wat 2 keer lager is dan inductie, dus kom je alsnog iets goedkoper uit met gas (maar goedkoper is niet per definitie efficiënter)
 

Niels

Mankinds only hope
De meeste inductiekookplaten sluit je aan op 2 groepen, enkelen op 3 fasen. Maar Bosch heeft een kookplaat die je op een enkele 16a groep kunt gebruiken. Het vermogen wordt dan wel geknepen zodra je de 3e kookzone gaat gebruiken.

Het rendement is beter dan bij een andere energiebron.

De opwarming van twee liter water van 20° naar 95° gebeurt met een inductieplaat op iets minder dan 5 minuten, voor gas iets meer dan 8 minuten en voor vitrokeramische kookplaten 9 minuten. Ook het energieverbruik is aanzienlijk minder. Een inductiekookplaat verbruikt 225W tegenover 275W voor een vitrokeramische, 320W voor elektriciteit en 390W voor gas.

M.a.w. Inductie is het efficiënts.
Eu... Ik vraag me altijd af of ik bij zulke technische verhalen er op in met gaan, maar goed.
Hoe bedoel je dit nou? Je rendement met inductie is nagenoeg 100% ga ik even vanuit... oke, wellicht wat meer of minder naar gelang welke pan je gebruikt, omgeving van de pan etc.,
maar het principe is toch het zelde of je nou een 2x 1 fasen goep hebt (kookgropep), en 3 -fasen groep, of een 1-fasen groep?
Het rendement verandert gewoon niet...



Hmmm... Op 1 of andere manier weerhoud ik me er altijd van om in deze topics te reageren, omdat vele posts er op duiden dat je boodscap toch niet begrepen gaat worden, en je kritiek en correcties niet gesnept gaan worden...
Ik vermoed dat mensen als @Arie dit ook hebben :p...
Maar gewoon onderaan de streep... veel mensen snappen gewoon niet wat vermogens zijn, hoeveel vermogen ergens voor nodig is, enz...
Reken het allemaal eens terug, hoeveel energie heb ik waarvoor nodig, wat zijn de verliezen, enz...
Verliezen, ook iets wat hier vaak weggecijferd word terwijl je meer dan de helft vaak kwijt bent aan verliezen, enz...

Just saying he...
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Wij koken bij ons ook elektrisch en zelfs na 4 jaar ben ik er nog niet aan gewend eerlijk gezegd. Moderne platen hebben niet meer dat het lang warm blijft of een aan/uit reactie heeft maar het vlammetje temperen zoals op gas... Nee. Wij hebben dan ook een fles of 5 met gas voor de campingplaat/buitenkeuken voor wanneer we bv stoofvlees of andefe sudder recepten maken maar ook gewoon het gevoel dat je niet afhankelijk bent van.

Vorige winter hadden we veel stroom uitval waardoor het fornuis niet werkte, toen was het wel langleven gas en de rocketstove :)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb op de finca een accubank van 620Ah en daar kan ik in principe alles op draaien. In de zomer is de accubank weer vol in 2,5 uur en in de winter hooguit 5. Een genny kan in noodgevallen leveren dan wel opladen. Ik kan met een dergelijk systeem dus autonoom uit de voeten als ik zou willen op de nieuwe locatie, maar zoals @martin aangeeft is electra in Spanje goedkoop dus ik neem ook een vaste aansluiting.

Als het doorgaat zijn het feitelijk twee gebouwen, het hoofdgebouw en een gastenverblijf. Ik wil het gastenverblijf voorzien van nog een verdieping en dan dat dak voorzien van panelen. Ik zou dan kunnen kiezen voor een grote accubank van bijvoorbeeld 960Ah of de boel opsplitsen in twee kleinere dus per gebouw.

Ik moet alleen even uitvogelen of en wat het oplevert wanneer je electra teruglevert. Zodra de accu's dan vol zijn kan het systeem terugleveren door een voorgeprogrammeerde aansluiting.
 

petroman

SHTF Expert
Echter heeft het koken op gas een rendement wat 2 keer lager is dan inductie,

Is er in al die berekeningen ook rekening gehouden met het feit dat die verspilde gas warmte de woonkeuken warm houd/maakt ? Dus dat je minder stookkosten hebt ?
Als je er één hebt, vaak wel, gaat de meeste warmte verloren door de afzuigkap.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het gaat mij niet zo zeer om het rendement. Onafhankelijkheid en uiteindelijk de kosten spelen wel mee, net als veiligheid en onderhoud. Dat ik geen gas meer zal installeren in de nieuwe keuken en als geiser wil niet zeggen dat ik niet ergens een paar gaspitten achter de hand hou. Je blijft uiteindelijk preppert.

Ik heb een goede leverancier gevonden hier voor panelen, accu's en omvormers die hier de spullen tegen bijna Duitse prijzen kan leveren. Een aantal jaren na de aanschaf heb je het systeem terugverdiend en de kosten heb ik dan toch al uitgegeven bij de aanschaf.

Wat Martin eerder aangaf is zeker waar, electra en water kost hier vergeleken met in Nederland geen drol. In de gemeente waar de woning staat kost drinkwater 10€ per maand bij de gemeente, ongeacht je verbruik. Mensen betalen 25-35€ aan electra per maand en alleen als je echt gek doet in de zomer met zwembadpompen en airco's dan kost het misschien 75€ per maand.
 
Bovenaan