• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een basic energievoorziening thuis, voor alleen het meest essentiële?

V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik realiseer mij dat de kans om eens langer zonder netstroom te komen zitten toeneemt. Mooi zou het dan zijn, om een eigen stroom-opwekkend-setje te hebben waarmee het meest noodakelijke van stroom kan worden voorzien. Zelf heb ik een kleine benzinegenerator waarmee ik ook de koelkast en vriezer nog even kan laten draaien, en het liefst snel de accu opladen, maar daarom gaat het in dit draadje wat mij betreft niet.

Ik stel voor om hier elkaars ideeen te delen, over de samenstelling van relatief eenvoudige en goedkope complete setjes voor thuisgebruik die iedereen zich eigenlijk wel kan veroorloven, en die slechts "een basic-behoefte" afdekken.

Ik stel mij voor dat zo'n setje in de gangkast of schuur kan worden opgeslagen en in nood tevoorschijn kan worden gehaald. Nu dus geen vaste zonnepaneel-installaties of metershoge windmolens, maar iets dat compact en nog transportabel is, en is bedoeld voor nood-gebruik thuis (of op een boot o.i.d.) om duurzaam in de allereerste behoefte te voorzien.

Zelf zie ik voor zo'n setje het volgende doel (maar is natuurlijk in onderling overleg aan te passen):
  • is bedoeld voor nood-gebruik thuis (of op een boot o.i.d.) en is in principe in opslag;
  • is alleen bedoeld om stroom te leveren voor:
    • een noodverlichting van (stel) zo'n 5 zuinige peertjes in de avond;
    • het opladen van wat batterijen voor zaklampen, een radio, en een paar portofoons;
    • (optie) om in plaats daarvan kortdurend iets op 240 volt te voeden, stel minimaal 100W gedurende 15 minuten (25Wh) of 10W gedurende 150 minuten. Kort 240V afnemen kan naturlijk ook samen gaan met een kleiner vermogen om te verlichten of op te laden;
  • bevat een accu met daarin al voldoende stroom om een eerste nacht door te komen;
  • bevat (optie) een inverter die 240V spanning kan leveren (maximaal 100W continu);
  • heeft voldoende elektriciteit-opwekkend vermogen om de accu ook in de winter gedurende de dag weer op te laden voor het dagelijkse gebruik;
  • de accu moet zelf bij voorkeur snel te laden zijn. Wie er een generator heeft, of kortdurend netspanning, die profiteert daarvan;
  • gebaseerd op energieopwekking d.m.v. een zonnepaneel;
  • goedkoop maar geen rommel, (stel) samen maximaal zo'n 150 Euro bij gebruik van een al beschikbare accu, of maximaal 500 Euro inclusief aanschaf van een accu of powerbank.
Ik realiseer mij, dat er wel wat hordes te nemen zijn. Welke accu is het beste te nemen, en kan die worden opgeladen met het opgewekte voltage? Is er een speciale lader nodig voor de gekozen accu, en hoe lang houdt de accu z'n lading in opslag vast (hoe vaak naladen, of drupelladen)?
In het voor te stellen setje zit dus naast energieopwekking, ook energie-afname (opladers, lampjes) en energieopslag.
Misschien is de keuze voor een "camping-powerbank" voor energieopslag het beste voor wie er toch al een accu nieuw moet kopen, even vanuit de veronderstelling dat zo'n apparaat (naast die accu) al geavanceerde oplaadmogelijkheden aan boord heeft, 12V, 5V USB en een 240V inverter. Wel wordt het dan oppassen om niet voor een prullerig "powerbank/starthulp-kastje" te vallen, die vooral uit veel plastic bestaan en in het midden ergens een prutsig mini-batterij'tje hebben hangen.

Zelf moet ik mijn "optimale setje" nog fine-tunen, om het hier straks voor te leggen, maar wie er al iets heeft die kan zijn/haar setje natuurlijk (graag!) al in dit draadje gooien. Met commentaar en ideeen over en weer op die verschillende setjes, hebben we straks wellicht mooie alternatieven!

Suggestie: noem het door jou bedachte setje dan "@RockyFlats-setje", maar dan met de eigen @naam uiteraard. Afwijken van de uitgangspunten die ik hierboven noemde kan natuurlijk, maar geef jouw aangepaste insteek dan even aan. Misschien kan je het onderstaande overnemen en aanpassen...

@RockyFlats-setje, beknopt de uitgangspunten:
  • is bedoeld voor nood-gebruik thuis (of op een boot o.i.d.) en is in principe in opslag;
  • noodverlichting van een paar zuinige peertjes in de avond + het opladen van batterijen voor zaklamp, radio, portofoon;
  • (in plaats daarvan) kortdurend iets op 240 volt kunnen voeden: maximaal 100W gedurende 15 minuten (25Wh) of 10W gedurende 150 minuten;
  • een accu met daarin voldoende stroom om een eerste nacht door te komen;
  • kan 12V en 5V (USB) leveren, en heeft een inverter die 240V spanning kan leveren (dan minimaal 100W continu, voor zolang de accu kan leveren);
  • kan gedurende de dag weer voldoende opladen voor het dagelijks gebruik;
  • de accu is bij voorkeur snel te laden (zolang netspanning, of d.mv. generator);
  • energieopwekking d.m.v. een zonnepaneel;
  • kosten maximaal zo'n 150 Euro bij gebruik van een al beschikbare accu, of maximaal 500 Euro inclusief aanschaf van een accu of powerbank.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@RockyFlats-set:

Even het een en ander op een rij gezet, kom ik vooralsnog op het volgende uit, zie de PDF.
upload_2022-2-6_11-58-12.png
upload_2022-2-6_11-58-47.png
upload_2022-2-6_11-59-25.png


Prima informatie is te vinden via: https://www.zwiebelfam.nl/hoeveel-lever-mijn-zonnepaneel/

Maar hoeveel levert een zonnepaneel nou echt? Dat is afhankelijk van vier factoren:
1. Sterkte van het licht in kWh/m2;
2. Richting van het invallende licht (de invalshoek)
3 Zonnespectrum (die weer afhankelijk is van de luchtsamenstelling);
4 Temperatuur
upload_2022-2-6_12-2-0.png
 

Bijlagen

  • 220206 concept RocyFlats-setje.pdf
    691.3 KB · Weergaven: 8
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vervolg, zie ook de PDF in het vorige bericht...
upload_2022-2-6_12-3-32.png

De paneeltjes leggen wij preppers natuurlijk zo gunstig mogelijk, dus 37 graden naar het zuiden gericht, koste wat het kost. De enorme schaduwrijke boom van de buurman die valt vanzelf wel een keertje om, ergens in de nacht, vannacht.

"Heb je een zonnepaneel op jouw dak liggen en je weet niet hoeveel Wp dat paneel als capaciteit heeft? Er is een eenvoudige vuistregel voor. Je neemt de lengte maal breedte in mm en deelt dat door 6500. Als je de uitkomst nu afrond op een veelvoud van 10 heb je de capaciteit van jouw paneel."

Voor het Chinese zonnepaneel van 660 x 280 mm kom ik dan op 28,43 Wp. Dat is wel even iets anders dan de “100 Wp” die Hoe Lang er uit zegt te krijgen … maar even rekenen met 28 Wp.

De controller is van het PWM type “PWM staat voor Pulse With Modulation; dat betekent dat deze laadregelaar de stroomsterkte aanpast aan de fase waarin het laadproces zich bevindt. Zo zal de PWM laadregelaar minder stroom(sterkte) leveren als het laadproces zich aan het eind bevindt.”

Je zou het niet verwachten, maar de EU heeft een leuke berekeningsmethode gemaakt die je hier kunt vinden.

Maar even heel conservatief:

2 lampjes 3W x 5 uur = 30 Wh

1 lampje 7W x 5 uur = 35 Wh

Laden van diverse batterijen = 35 Wh

De energieconsumptie is dan 100 Wh per dag.


Met een enkel paneeltje redden we de 25 Wh nog maar net in de donkerste maanden, en meer dan 60 Wh zit er ook in de zomermaanden niet in, maar voor opladen en twee kleine lampjes volstaat het wel in de zomer. Correctie... Kijk in de nu extra toegevoegde eerste grafiek hieronder, waar ik het verbruik nu hoger heb gezet, en dan blijkt rond de 100 Wh haalbaar in de zomer...(de tweede grafiek stond er eerst) In de winter kunnen we met 25 Wh net wat batterijen opladen maar meer ook niet. Voor die 34 Euro voor zo’n paneeltje hebben we dan ook geen kneiter van een energiecentrale in huis, en dat is ook wel begrijpelijk. Met 2 of 3 van die zonnepaneeltjes wordt het pas echt leuk…
upload_2022-2-6_12-45-32.png
upload_2022-2-6_12-4-59.png

Onderstaand, een fictief dagelijks gebruik van 1000 Wh ingegeven, laat zien wat er daadwerkelijk kan worden verbruikt, even hier aan de kust gemeten. Dat is dan nu in februari zo’n 75 Wh met twee zonnepaneeltjes, maar in december niet veel meer dan 45-50 Wh dus … hup, flink bijstellen die energiebehoefte. Maart t/m oktober redden we die 100 Wh echter meer dan ruim en in april kunnen er al 6 extra lampen aan. Enfin, er is in de zomermaanden dus al 150 tot 200 Wh per dag te verbruiken, en in de winter niet meer dan 45 tot 50 Wh. Voor de zonniger maanden komen we ruim uit, en is er ook ruimte voor wat meer watts verbruiken via bijvoorbeeld de 240V inverter. Gedurende een uur het 240V voetenbadje met massagefunctie laten bubbelen en trillen, wordt dan het verwenmoment voor de prepper in de zomer! In de overige maanden trillen we gewoon zelf…
upload_2022-2-6_12-5-39.png

Ik denk echter dat in plaats van twee, drie zonnepaneeltjes dan wellicht optimaal is, zie hieronder.

Totaal 3 van die zonnepaneeltjes geeft een flinke boost, en daarmee is er in de zomer al gauw 260 Wh te verspijkeren en in de donkerste wintermaand toch nog 60 tot 75 Wh. Mij lijkt dit wel een aanvaardbaar minimum, dus stel ik mijn set in op 3 zonnepaneeltjes, maar 2 zonnepaneeltjes leveren ook die paar maanden ook nog genoeg op voor opladen van zaken en een enkel lampje.
upload_2022-2-6_12-6-38.png
 

petroman

SHTF Expert
Ik heb op de één of andere manier altijd moeite met dit soort "algemene" tabelletjes.
Mijn set op mijn 45grd. dak en de bijbehorende software zeggen altijd wat anders. Namelijk dat de zon van links naar rechts draait , vervolgens tegelijk in sterkte toeneemt en vervolgens weer af neemt. Dan draait de grond ook nog een keer een rondje, wat niet helemaal een cirkel is en wiebelt ook nog eens. Maar simpel voorgesteld heb je minimaal twee curves die van invloed zijn: beweging van de zon versus de intensiteit (hoek) tov je panelen.
Daarom zeg ik altijd dat die platte hoek waaronder iedereen zijn panelen laat leggen mooi fout is voor een goed jaargemiddelde. Immers alleen in hoog zomer staat de zon inderdaad op ongeveer 60grd boven de horizon en heb je de optimale invalhoek (haaks op je paneel) op het middaguur.

Helaas is de paal van mij tracker gesneuveld door een bio aanval maar ik hoop dit jaar een betere def. opstelling te hebben plus monitoring software.
Theoretisch zou dan de opbrengst maximaal kunnen zijn. Immers beide bewegingen en dus afwijkingen worden dan geelimineerd en schijnt de zon altijd recht in de panelen. Blijft p[uur ove de kracht van de zon intesiteit zelf.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@petroman Bio-aanval en een zon-trackende panelenbeweger... ;)Je weet wel te imponeren!

Dan gooi ik er nog een schepje bovenop, en laat even zien hoe een enkel Chinees paneeltje in Marbella zou presteren...

Zomaar 135 Wh in hoog zomer, en bijna 100 Wh in de donkerste maanden!
upload_2022-2-6_13-12-50.png
Het is ongelijk verdeeld in de wereld...
 

Bijlagen

  • upload_2022-2-6_13-1-6.png
    upload_2022-2-6_13-1-6.png
    120.2 KB · Weergaven: 5
  • upload_2022-2-6_13-5-10.png
    upload_2022-2-6_13-5-10.png
    120.2 KB · Weergaven: 8

petroman

SHTF Expert
Waarom zou je voor een echte backup/test niet gaan voor een normaal standaard merk paneel met idem converter?
Waarom koop je een chinees 100w ding waarvan je nu al weet dat die waarde niet klopt?
Zelfs 2e hands koop je op mp betere spullen dat die chinese meuk. Goedkoop is duurkoop denk ik dan.

@RockyFlats, bio aanval betrof de houten mast. Aangevallen was die dusdanig verzwakt dat het gewicht van de tracker plus twee panelen teveel werd.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Waarom zou je voor een echte backup/test niet gaan voor een normaal standaard merk paneel met idem converter?
Waarom koop je een chinees 100w ding waarvan je nu al weet dat die waarde niet klopt?
Zelfs 2e hands koop je op mp betere spullen dat die chinese meuk. Goedkoop is duurkoop denk ik dan.

@RockyFlats, bio aanval betrof de houten mast. Aangevallen was die dusdanig verzwakt dat het gewicht van de tracker plus twee panelen teveel werd.
@petroman, tja, dan had het draadje er niet geweest, en dan had jij je er niet druk om kunnen maken. Diegenen met een smalle beurs hebben echt het nakijken bij het "standaard merk", dat ook vaak uit China komt en twee of driemaal over de kop gaat. Blijven we de Chinezen onderschatten tot we hier uiteindelijk het callcenter voor hen verzorgen? Die mensen vliegen al door de ruimte in hun eigen "meuk?", en dat moeten we hier maar eens voor elkaar zien te krijgen. Die mooie Goalzero en weet ik wat niet allemaal meer wordt ook door Hoe Lang gemaakt.... Het interesseert mij geen ene sikkepit wat de Chinees op z'n spullen schrijft; het gaat mij erom wat je in handen krijgt voor het geld, en dat stelt maar zelden teleur. Wel de hersenen gebruiken natuurlijk. Ik had laatst een kwestie met zo'n "normaal standaard merk" waarvan het product sterk in negatieve zin afweek van de specificatie, dus ik maak mijzelf ook wat dat betreft geen illusies. Daarnaast, gaat dit draadje in op de materie, en steekt men (en ik) er iets van op hoop ik, in plaats van alleen een "ga voor een normaal standaard merk". Het forum moet toch niet op een advertentierubriek gaan lijken, maar juist prikkelen en enthousiasmeren? Hoewel, realiseer ik mij nu, een "ga voor een normaal merk geïmpregneerde paal" had toch ook wel zinvol geweest...:rolleyes:

Maar enfin, de oproep was ook, om eventuele eigen ideeën naar voren te brengen en vergelijkbare setjes te opperen, juist voor mensen met een kleinere beurs...
Ga je gang, zou ik zeggen!;)
 
D

Deleted member 2825

Gast
Over dit onderwerp gesproken. Wat is goede literatuur waarin de installatie van A tot Z wordt uitgelegd? Liefst met aansluiting methodes op accu's etc.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Over dit onderwerp gesproken. Wat is goede literatuur waarin de installatie van A tot Z wordt uitgelegd? Liefst met aansluiting methodes op accu's etc.
@Postbezorger, ik heb helaas nog geen Nederlandstalige boekjes, maar weet wel hoe je snel een kast vol digitale boeken hebt die hierover gaan, in het Engels dan wel.
Zoek via Google maar eens op "Z lib".
https://z-lib.org/ zal ook wel direct werken.
Klik vervolgens op books... en zoek in het zoekvenster eenvoudigweg op "solar power".
Klik vervolgens op het eerste boek dat je wel iets lijkt, en op de download-knop...;)
Helemaal onderaan op die pagina vind je nog meer boeken over het onderwerp.
En over heel veel andere onderwerpen ook...:thumbsup:
Ik heb geen flauw idee hoe ze dit zo voor elkaar krijgen, maar het werkt wel...

Benader je https://z-lib.org/ via een VPN of TOR dan vind je ook Nederlandstalige boeken; je moet dan waarschijnlijk wel een paar maal van "endnode-land" veranderen en zien via welke de blokkade te omzeilen is, maar het werkt...

Zijn dit er genoeg zo?:D
upload_2022-2-9_22-0-18.png
Ben je eenmaal klaar met de fotonenstofzuiger op het plaggenhut-dak, dan is er daar voor iedere hobby wel ander zinvols te vinden.
Succes!
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Het ene van twee bestelde solar panels kwam binnen vandaag. Ik bestelde elk bij een andere aanbieder, voor (op een Euro na) dezelfde prijs. Levering geschiedde binnen 5 dagen na bestelling bij Ali, vanuit Tsjechië, en het geheel ziet er prima uit, met een zakje met aansluitkabeltjes en stekkers. Op het dashboard van de auto leggen, en dan de sigarette-aansteker-plug (meegeleverd) insteken kan ook, om hiermee een accu op lading e houden (dan moet de aansteker-contactdoos natuurlijk wel direct met de accu verbonden zijn). Het zijn inderdaad mono-kristallijne zonnecellen, en dat is prima want die zijn iets efficiënter dan poly-kristallijn. Foto's plaatsen heeft geen zin, want het ziet er precies uit zoals in de advertentie waarnaar ik de hyperlink plaatste. Ik denk dat dit wel gaat werken.

Nog wel even een opmerking over de te gebruiken accu's: de charge-controller is bedoeld voor loodaccu's. Wie er een Li-ion accu wil inzetten, die zal daarvoor een geschikte controller moeten aanschaffen.
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Hou er ook rekening mee dat zoals het voorbeeld in de eerste post de lithium accu ook een max ontlaad stroom heeft. Vaak is dat het zelfde als de opslag capaciteit.
De voltium 20Ah lithium accu mag je maar met 20A ontladen. Dus een 230v omvormertje mag ook niet groter zijn dan 240va (200W).

https://www.offgridcentrum.nl/wp-content/uploads/2021/05/voltium-energy-accu-12v-20ah-datasheet.pdf

Victron powerpack is mischien een interessante optie.
In diverse uitvoeringen leverbaar. Inclusief lader voor 230v en solar en auto en een hoog vermogen uitgang welke een beter omvormer kan voeden.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hou er ook rekening mee dat zoals het voorbeeld in de eerste post de lithium accu ook een max ontlaad stroom heeft. Vaak is dat het zelfde als de opslag capaciteit.
De voltium 20Ah lithium accu mag je maar met 20A ontladen. Dus een 230v omvormertje mag ook niet groter zijn dan 240va (200W).

https://www.offgridcentrum.nl/wp-content/uploads/2021/05/voltium-energy-accu-12v-20ah-datasheet.pdf

Victron powerpack is mischien een interessante optie.
In diverse uitvoeringen leverbaar. Inclusief lader voor 230v en solar en auto en een hoog vermogen uitgang welke een beter omvormer kan voeden.
@Arie Bedankt, jouw info is zeker zinvol.
Omdat het hier gaat/ging om een setje dat in de "allereerste eerste behoeften;)" voorziet (opladen van wat batterijen, een paar lampjes, een radio) ben ik in de omschrijving uitgegaan van wellicht eens 100W afname een uur lang, of 10W gedurende 10 uur. Dan is 200W al een enorme berg energie, maar inderdaad, wie niet weet van de maximale ontlaadstroom van een accu die probeert er misschien ook iets veel zwaarders op aan te sluiten. De Voltium accu heeft beveiligingen aan boord las ik, en onderbreekt de stroom voordat het kwaad kan, maar die beveiligingen zijn er niet om ze maar vrolijk aan te spreken. Het 1000W piek/500Wcontinu omvormertje heb ik er niet bij gezocht om het maximale te leveren, maar heeft bij 100W in ieder geval voldoende overcapaciteit en leeft dan vast langer dan eentje die dat nog maar net haalt.

Jouw suggestie voor een Victron powerpack is wel een interessante voor wie er kortdurend extreem hoge amperages uit moet trekken, en sowieso voor wie er continu 30A aan wil onttrekken in plaats van 20A zoals bij de Voltium, en er de pecunia voor (over) heeft. https://shop.top.systems/fileuploader/download/download/?d=0&file=custom/upload//pdf/Datasheets/ppp012020000_victron-peak-power-pack-12-8v-20ah---256wh.pdf
De Victron is bij gelijke opslagcapaciteit wel meer dan tweemaal zo duur als zo'n Voltium (of vergelijkbaar).
Bij €492,34 voor zo'n accu rest er nog €7,66 voor al het andere;), gezien het aanvankelijke kosten-uitgangspunt voor een eenvoudig setje. Met zo'n zonnepaneel van 8 Euro moet de zon wel heel erg hard gaan schijnen...;)
upload_2022-2-10_21-55-41.png
Maar, toegegeven, die €500 is ook weer niet in steen gebeiteld.
Natuurlijk is het zo, dat een "vettere set" die weliswaar duurder is maar waarmee je dan ook meer kunt, ook wat waard is. Zou ik in vredestijd een camper of boot uitrusten met solar, dan is het die meerprijs zeker waard, ook gezien het regelmatige gebruik en dan gevraagde comfort. Nu ik echter geen camper of boot heb, en zelfs "mijn paerd" van een buurman is, houd ik het hier zelf even op het simpeler en goedkoper setje van "mijn eerder uitgangspunt".
Luxe, heb ik het met m'n 100W bubbelende voetenbadje, en een platgereden egel op m'n bord, sowieso (kwestie van perceptie:rolleyes:).

Als je jouw eventuele aanbeveling voor een uitgebreider setje zou kunnen delen, dan zou dat natuurlijk mooi zijn, en past toch best ook in dit draadje? "@Arie-setje"?

Het is ook niet zo, dat ik mensen aanraad om het bij een eenvoudig setje te houden als men anders kan. Maar, je tilt je er geen financiële breuk aan en iets zinvols heb je dan alvast in huis, en snel. Zelf heb ik nog geen mooi solar-systeem zoals @petroman en veel anderen vast ook, maar al wel een paar professionele panelen die ik binnenkort wil aansluiten (doe het zelf project). Voor het huis zelf kijk ik beter even verder naar wat commerciële aanbieders kunnen aanleggen, maar dat vraagt tijd... Hoe dan ook, mocht morgen de stroom uitvallen, dan brandt hier nog licht, ook al is het niet al te veel...

Waar ik nog wel over in zit, dat is de maximale levensduur van een accu. Li-ion accupakketten in elektrische auto's hebben na een kleine 300.000 km nog wel zo'n 90% van hun capaciteit over las ik ergens. Maar dat is dan misschien bij 100.000 km per jaar... Ik las namelijk elders dat Li-ion accu's in de regel maar zo'n 3 jaar meegaan, en iedere 3 jaar een nieuwe accu is dan wel begrotelijk... Of die accu's nu ook in opslag (bij bijvoorbeeld 50% lading) in 3 jaar verdergaand verouderen weet ik niet. Misschien is er iemand die daarover meer weet?

Wie gaat voor een eenvoudige en goedkope oplossing die is misschien het beste af met een grote tweedehands loodaccu die juist wordt vervangen. Heeft zo'n ding nog maar 80% van de originele capaciteit dan wil een heftruck- of vrachtwagenchauffeur wel weer een nieuwe, maar tegen de loodprijs heb je dan m.i. iets dat met wat geluk nog lang mee kan. Uitproberen, en tegen de loodprijs weer retour kan immer altijd...
upload_2022-2-10_22-25-45.png
Bij zo'n ding is een beetje verlies van capaciteit immers zeer relatief....
Even met een accu-tester doormeten is dan wel raadzaam, want eentje met kromme platen of een ander defect heeft weinig zin. Let natuurlijk ook op het juiste voltage.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Inmiddels kwam ook het tweede paneeltje binnen. Ik kan er niet over mekkeren; het is precies hetzelfde als de gisteren ontvangen set en oogt prima. Zo te zien, komt het van hetzelfde Chinese depot want de sticker met ordernummer is verder identiek. Het was wel een andere vervoerder, dus misschien dat het ergens in Tsjechië verder is verzonden via depots van de twee verkopers. Binnen 5 dagen beide binnen, is in ieder geval mooi.

Waarom bij twee verschillende verkopers besteld? Zou de een rommel versturen dan valt het met de ander wellicht mee, en meer zekerheid van snelle ontvangst van tenminste een paneel. Ik moet dan misschien langer wachten op een tweede paneel, maar of m'n netspanning ook zolang wacht?:rolleyes:

Ik zie het niet echt somber in hoor, maar de kans dat de netspanning er eens een volle dag (of langer...) uit gaat liggen zie ik de komende jaren wel gebeuren, of nu morgen:eek: of over twee of drie jaar:confused:.
Komt de energie-gekte van de afgelopen tijd tot bedaren, en schakelt men niet als een kip zonder kop van alles af zonder goed alternatief, dan heb ik misschien een paar honderd $ voor niets uitgegeven, so what...;)
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hou er ook rekening mee dat zoals het voorbeeld in de eerste post de lithium accu ook een max ontlaad stroom heeft. Vaak is dat het zelfde als de opslag capaciteit.
De voltium 20Ah lithium accu mag je maar met 20A ontladen. Dus een 230v omvormertje mag ook niet groter zijn dan 240va (200W).

https://www.offgridcentrum.nl/wp-content/uploads/2021/05/voltium-energy-accu-12v-20ah-datasheet.pdf

Victron powerpack is mischien een interessante optie.
In diverse uitvoeringen leverbaar. Inclusief lader voor 230v en solar en auto en een hoog vermogen uitgang welke een beter omvormer kan voeden.
Voor een hobby c.q. experimenteersetje kun je overwegen toch met een gewone auto accu te beginnen.
Een lithium accu gaat uiteraard langer mee maar is ook veel duurder.
De accu uit de link kost ca. 200 euro voor 20ah bij 12 volt; dus 10 euro per ah.
Even goed zoeken en je vindt een varta auto accu voor ongeveer 1 euro per ah.

Nog wat leuke leesbare en nuttige info op https://aartjan.nl/blog/zonnepaneel-met-12v-lood-accu-regelpaneel-instellen/
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Voor een hobby c.q. experimenteersetje kun je overwegen toch met een gewone auto accu te beginnen.
Een lithium accu gaat uiteraard langer mee maar is ook veel duurder.
De accu uit de link kost ca. 200 euro voor 20ah bij 12 volt; dus 10 euro per ah.
Even goed zoeken en je vindt een varta auto accu voor ongeveer 1 euro per ah.

Nog wat leuke leesbare en nuttige info op https://aartjan.nl/blog/zonnepaneel-met-12v-lood-accu-regelpaneel-instellen/
@buzz, voor die prijs koop ik er dan wel een stapeltje van, van jou, en begin hier een handeltje!
Ik word de accu-koning van de Randstad...
Veel goedkoper dan rond de 80 Euro vind ik ze namelijk niet...
Bekijk bijlage 21816
Sowieso, zou ik dan zelf eerst even bij Van Cranenbroek gaan kijken (onderstaand een advertentie van even geleden)... en dan is 1 Euro/Ah wel haalbaar voor een "geen-Varta"...
upload_2022-2-10_23-15-19.png
 

Bijlagen

  • upload_2022-2-10_23-8-0.png
    upload_2022-2-10_23-8-0.png
    84.5 KB · Weergaven: 4
  • Leuk
Waarderingen: Erny
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
In het voorbeeld ben ik uitgegaan van 100 Wh verbruik per dag, binnen 5 uren. Ik heb dan dus een 100/12=8,33 Ah accu nodig. Met twee 28Wp paneeltjes kan ik echter wel zo'n 200 Wh opwekken in de zomermaanden, en dan is een loodaccu van 16,7 Ah beter geschikt. Nemen we een kleine extra reserve, dan zou een accu van 20 Ah ogenschijnlijk goed passen, maar de werkelijkheid is anders....

https://www.rebel-cell.com/nl/kennisbank/de-ontlading-en-capaciteit-van-accus/

Capaciteit in % Loodaccu, en bijbehorend voltage
100% 12.70 V
90% 12.50 V
80% 12.42 V
70% 12.32 V
60% 12.20 V
50% 12.06 V- dit is bij loodaccu's kennelijk het voltage waaronder je het beste niet verder ontlaadt
40% 11.90 V
30% 11.75 V - rond 11,8 V lijkt misschien nog aanvaardbaar, gezien adviezen op internet...
20% 11.58 V
10% 11.31 V
0% 10.50 V
- zo dood als een pier, vermoed ik

"Bruikbare accucapaciteit
1. De accu kan niet in zijn geheel ontladen worden
Loodaccu’s kunnen vaak maar tot 50% ontladen worden voordat er schade optreedt. Dat betekent je dus altijd de helft van je accucapaciteit niet kan gebruiken. In de watersport en in de visserij wordt daarom vaak gebruikt gemaakt van semi-tractie accu’s zoals AGM accu’s. Deze accu’s kunnen vaak tot ongeveer 75% ontladen worden. Dat betekent dat in de praktijk er alsnog 25% verloren gaat. Lithium accu’s kan je tot meer dan 95% ontladen."

Even uitgaand van een gewone auto-loodaccu, moeten we dus een capaciteit nemen die ten minste tweemaal zo groot
is als wat we aan verbruik nodig hebben.

"2. De accu verliest energie als hij sneller ontladen wordt

Bij een loodaccu wordt de capaciteit altijd aangegeven in bijvoorbeeld C1, C5 of C20 (of een C met een ander getal). De C staat voor capaciteit en het getal staat voor het aantal uur waarover dat gemeten is. Als er bij een accu bijvoorbeeld staat C20=100Ah dan kan deze accu in totaal 100Ah leveren als hij in 20 uur wordt leeg getrokken. Een apparaat dat 5 ampère trekt kan dus 20 uur draaien op deze accu. Als de accu echter sneller wordt ontladen dan kan de totale capaciteit in een keer een stuk minder zijn. Het zou goed kunnen dat deze zelfde accu C5=70Ah heeft. Als je de accu in 5 uur leeg trekt dan levert hij in totaal maar 70Ah. Dit komt omdat de interne weerstand van een accu toeneemt als hij sneller ontladen wordt. Standaard worden accu’s vaak gemeten over 20 uur ontladen (C20 dus). Hoe sneller een loodaccu wordt ontladen, hoe minder de capaciteit. Bij Lithium accu’s maakt dit geen verschil. Voor een Rebelcell 12V50 geldt bijvoorbeeld C1=C5=C20=50Ah."

Omdat de in de accu opgeslagen energie in het voorbeeld over 5 uren verspreid wordt verbruikt, gaan we er het beste even van uit dat de werkelijke capaciteit C5 op 70% ligt, en we de benodigde capaciteit dus 1/0,7 = 1,43 x groter moeten kiezen.

Bovenstaand (met twee 28 Wp paneeltjes) zijn we van een benodigde opslagcapaciteit van 20 Ah uitgegaan, die we dan grotendeels ook weer verbruiken over 5 uren in de avond. Omdat het een loodaccu is, mogen we niet verder dan 50% ontladen, waarmee we dus een 40 Ah accu nodig lijken te hebben. Echter, even uitgaande van C5=70%, moeten we dan dus een 40 X 1,43 = 57,2 Ah accu (of groter) nemen.

Heb je slechts 1 paneeltje dan zou een 28,6 Ah loodaccu voldoende zijn, en is een accu van 44Ah ruimschoots afdoende (Hier, even die van Van Cranenbroek als mogelijke accu's genomen, hoewel de C5 waarde daarvan mij nog onbekend is, en misschien iets gunstiger ligt dan 70%).
Heb je twee paneeltjes dan is een loodaccu van 57,2 Ah voldoende, en is die van 60 Ah nog net afdoende maar is die van 74 Ah m.i. wel een betere keus omdat een veroudering van de accu niet direct consequenties heeft.
Heb je drie paneeltjes dan is 85,8 Ah voldoende, en daaraan voldoet de accu van 100 Ah ruim.

Zelf zou ik (gezien het kleine prijsverschil) ook bij twee paneeltjes voor die 1oo Ah accu kiezen om zo ruimte te hebben voor eventuele uitbreiding met een extra zonnepaneel. Ook heb je dan een buffer voor het geval je de beschikbare capaciteit in een korter tijdsbestek verbruikt zoals bijvoorbeeld kortdurend 100W bij 230V via een inverter. De werkelijke te ontladen capaciteit ligt dan m.i. weer lager dan de C5=70%, zodat je daarvoor desnoods een extra dagje aan energie kunt opsparen in de grotere capaciteit van die accu.

En hiermee, laat het idee van die tweedehands vrachtwagen-accu mij toch ook niet helemaal los... Bij regelmatig gebruik van grotere wattages over een kort tijdsbestek, is de veel grotere capaciteit daarvan niet gek...
 

Arie

Diehard Prepper
Goedkoop is hij zeker niet maar met een beetje rond kijken is er echt wel een betere prijs te vinden.
Als 2x de prijs voor een voltium.

https://www.advitek.nl/merken/victr...FfobUtXM6G0Q_6Fs6Soctp9a1NNhNv4QaAn3sEALw_wcB

Ook mee genomen dat er in de prijs al een oplader bij zit voor aan de 230v er ook een ingebouwde zonnepaneel lader in zit en je voor een paar centen er een stekker aan kan maken om deze ook in een auto op te laden.
Is het een accu die makkelijk te verplaatsen is door het lage gewicht en veelzijdig kwa aansluiten.
Waarom alleen backupstroom als hij ook mee kan naar het strand als powerbank voor je telefoon en koelbox.
Denk ik dat je met een 100Wp aliexpress zonnepaneel je bijna voorzien bent van compleet set.
Bestel bij aliexpress direct een 12v stopcontact en een usb aansluiting mee en je eerste usb/12v behoefte is voorzien.

Als betrouwbaarheid ook mee speelt zou ik niet willen besparen op de basis voorziening.
En zover de portemonnee kan kiezen voor een nieuwe lood of lithium accu.
 
Bovenaan