• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een goede braadpan kopen

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik wil een goede braadpan kopen geschikt voor alle warmtebronnen, inclusief inductie. Qua inhoud zou ik graag rond of over de 8.5 liter hebben i.v.m. wild en stoofschotels. Dus het liefst ovaal qua vorm.

De pan hoeft niet persé vaatwasser bestendig te zijn, maar het mag wel. Daarnaast moet de pan minimaal een temperatuur van 250 graden kunnen hebben. De pan moet ook een lange levensduur hebben.

Voor welk materiaal zal ik gaan, gietijzer, edelstaal/rvs, gegoten aluminium, etc?

Heeft iemand goede ervaringen met braadpannen en wat is jullie advies?
 

markske

Diehard Prepper
Aluminium valt af, werkt niet op inductie. De pan moet daarvoor voldoende ijzer bevatten.
Zelf gebruik ik zo'n "ouderwetse" zwarte ijzeren ovale braadslee. Uit grootmoeders tijd, bij vrijwel elke 2e handszaak te koop. Goedkoop en vrijwel onverwoestbaar.
Laat hem eens vallen op een stenen vloer of gooi hem eens goed heet vol met koud water... Geeft mogelijk nieuwe dimensie aan "vrijwel onverwoestbaar".
 

DO-it

Diehard Prepper
Ik zou kiezen voor gietijzer, een dutch oven. Geschikt voor alle warmte bronnen (al zal het met inductie denk ik iets langer duren voordat deze op temperatuur is). Ook geschikt voor in en op het vuur en in een gewone oven. Je kunt erin koken, bakken, braden, stoven, alles wat je maar wilt. Is alleen niet geschikt voor vaatwasser of afwassen met zeep. Alleen met water! Anders moet je hem iedere keer inbakken.

Succes!
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zou kiezen voor gietijzer, een dutch oven. Geschikt voor alle warmte bronnen (al zal het met inductie denk ik iets langer duren voordat deze op temperatuur is). Ook geschikt voor in en op het vuur en in een gewone oven. Je kunt erin koken, bakken, braden, stoven, alles wat je maar wilt. Is alleen niet geschikt voor vaatwasser of afwassen met zeep. Alleen met water! Anders moet je hem iedere keer inbakken.

Succes!

Ja, ik heb een DO zelfs het grootste model van 18 liter. Maar ik geloof dat mijn model pootjes heeft, dus zou ik een vlak model moeten nemen voor inductie. Er bestaat volgens mij ook een ovale DO van 9 liter.

Een DO is dus zeker door mijn hoofd gegaan, maar iets van Edelstaal lijkt me ook wel wat.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik zou kiezen voor gietijzer, een dutch oven. Geschikt voor alle warmte bronnen (al zal het met inductie denk ik iets langer duren voordat deze op temperatuur is). Ook geschikt voor in en op het vuur en in een gewone oven. Je kunt erin koken, bakken, braden, stoven, alles wat je maar wilt. Is alleen niet geschikt voor vaatwasser of afwassen met zeep. Alleen met water! Anders moet je hem iedere keer inbakken.

Succes!
Oke, inducie, dat werkt eigenlijk als een transformator die doormidden gezaagd is, jouw pan is de andere helft van de transformator, maar een pan die mishandeld word als transformator (want een pan in helemaal geen transformator) word loei heet :p. Trafo's werken met staal, magnetisch gedoe, je weet het wel, dus eigenlijk zou een dutch over prima moeten werken op inductie :).

En trouwens, een DO zou ook al heel snel mijn keuze zijn.

In veel situaties waarin ik de laatste tijd verzeild raak is steeds vuur, en op de een of andere manier raken mijn gasblikjes niet meer leeg, ik kook steeds op houtvuur.
Ik mot ook vlot aan de DO :D. (Stoofpotjuhhhhhh!).:off:.
 

DO-it

Diehard Prepper
Er bestaat volgens mij ook een ovale DO van 9 liter

Ze hebben ze in alle soorten en maten. Hier zomaar een site als voorbeeld: https://www.qvist.nl/qvist/dutch-ovens-en-ander-gietijzer/dutch-ovens.html?p=2

Vraag me wel af @Harry Nack hoe je het edelstaal mooi houdt. Als je zegt op alle mogelijke manieren wil kunnen koken met 1 soort pan, blijft edelstaal dan ‘mooi’ in het vuur of blakend hij zwart. Daarbij weet ik dat ‘normale’ pannen die op een gasfornuis hebben gestaan, niet op inductie kunnen, omdat de onderkant van de pannen bol trekken (heb het wel eens geprobeerd, maar de pan stond niet vlak op de inductie. Hoe zit dat met edelstalen pannen?
 

Larik

Diehard Prepper
Ik heb inmiddels bijna 15 jaar een pannenset van BK, ook een braadpan en het is allemaal nog als nieuw.
Nou zijn er 3727371 series van dat merk, maar als ze allemaal zo goed zijn als de serie die ik heb, is het een aanrader.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Papillon, uiteraard heb ik ook meerdere snelkookpannen.

@DO-it, je hebt daar wel een punt. Ik heb een aantal pannen die bol zijn gaan staan. Dit zijn echter geen dure pannen of pannen van edelstaal maar toch.

De gietijzeren kunnen vaak tegen de hoogste temperatuur, wel tot 400 graden.

Ik heb eens gezocht bij een bedrijf voor de professionele keuken en daar zie ik op een paar Inox pannen na uitsluitend gemailleerde gietijzeren pannen staan die hoog scoren en een leven mee kunnen gaan. Veelal gefabriceerd door bedrijven die al 100+ jaar bestaan. Dat zegt ook wel wat.

Ik nijg dus naar gietijzer op dit moment, maar of het een ovale DO wordt of gemailleerd.....

Ik zou graag van een (Hobby)kok horen naar zijn mening en wat hij/zij het lekkerste vindt koken.

@Flos misschien?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik zou graag van een (Hobby)kok horen naar zijn mening en wat hij/zij het lekkerste vindt koken.

Ik weet niet of ik me een hobbykok mag noemen maar ik maak wel heel vaak stoofgerechten. Als ik eerlijk ben maakt het eigenlijk niet zoveel uit.
Ik heb iets van 5 stoofpannen en voor het stoven maakt het niks uit omdat je toch met een relatief lage temperatuur bezig bent.
Vrijwel alle aluminium pannen hebben een bodem die niet uit 100% aluminium bestaat waardoor je deze ook op inductie kan gebruiken.
Nu kook ik zelf de meeste stoofgerechten op petroleum of keramisch dus dat is voor mij sowieso geen argument.

Het nadeel van een geëmailleerde pan is dat hij na verloop van tijd er vies uit gaat zien (aan de binnenkant) hoe goed je hem ook schoonmaakt.
En omdat het oog ook wat wil gebruik ik tegenwoordig een donkere pan van gietaluminium met een dikke bodem. (die dus ook op inductie werkt)

Dat er een verschil zit in energiezuinig is ook geen argument als je 6 uur lang een pan op het vuur zet om te gaan slowcooken.
Dus kort samengevat kan je beter gewoon (zoals altijd) je vrouw laten kiezen voor het esthetische aspect, en jij kiest de inhoud/grootte :)

p.s. als het om een bak/steelpan gaat dan zijn er veel meer aspecten waar je naar moet kijken. Het bakken in een stalen steelpan is heel iets anders dan het bakken in een gietijzeren steelpan.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb hier alle soorten en maten van pannen maar voor een stoofpotje gebruik ik het liefst een geemaneerde ( of hoe schrijf je dat ook ) alu. pan. En ja ze ziet er niet meer nieuw uit en ze is al eens van de haak gevallen op de betonnen kelder trap.
 

markske

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Ze hebben ze in alle soorten en maten. Hier zomaar een site als voorbeeld: https://www.qvist.nl/qvist/dutch-ovens-en-ander-gietijzer/dutch-ovens.html?p=2

Vraag me wel af @Harry Nack hoe je het edelstaal mooi houdt. Als je zegt op alle mogelijke manieren wil kunnen koken met 1 soort pan, blijft edelstaal dan ‘mooi’ in het vuur of blakend hij zwart. Daarbij weet ik dat ‘normale’ pannen die op een gasfornuis hebben gestaan, niet op inductie kunnen, omdat de onderkant van de pannen bol trekken (heb het wel eens geprobeerd, maar de pan stond niet vlak op de inductie. Hoe zit dat met edelstalen pannen?
Als je een goede kwaliteit koopt en de temperatuur beperkt houdt (je wil geen eten klaarmaken met 400°C) dan blijft zelfs een inox kookpot met
gelamineerde bodemplaat bruikbaar en mooi vlak, maar je zal wel niet meer verwijderbare zwarte vlekken krijgen als je op houtvuur kookt.
(Of je moet met zand en zelfs schuurpapier aan de slag en na enige tijd heb je een vergiet ipv een kookpot). Koop kwaliteit, dan ween je maar één keer.

Ik heb hier alle soorten en maten van pannen maar voor een stoofpotje gebruik ik het liefst een geëmailleerde ( of hoe schrijf je dat ook ) alu. pan. En ja ze ziet er niet meer nieuw uit en ze is al eens van de haak gevallen op de betonnen kelder trap.
Email op aluminium? Dat is hoogst zeldzaam! Zie: https://www.alurvs.nl/aluminium/artikelen/3848/
Een betonnen trap, komt dat tegen :D Daar houden vallende pannen niet van ;) (En nu weet je ook hoe je geëmailleerde schrijft.)

De gietijzeren kunnen vaak tegen de hoogste temperatuur, wel tot 400 graden.

Ik heb eens gezocht bij een bedrijf voor de professionele keuken en daar zie ik op een paar Inox pannen na uitsluitend gemailleerde gietijzeren pannen staan die hoog scoren en een leven mee kunnen gaan. Veelal gefabriceerd door bedrijven die al 100+ jaar bestaan. Dat zegt ook wel wat.

Ik nijg dus naar gietijzer op dit moment, maar of het een ovale DO wordt of gemailleerd.....

Ik zou graag van een (Hobby)kok horen naar zijn mening en wat hij/zij het lekkerste vindt koken.

@Flos misschien?
Dit is wat je tweedehands in nieuwstaat moet kopen: https://www.lecreuset.nl/ovale-braad-stoofpan-in-geemailleerd-gietijzer dan doe je een goede zaak.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik heb eens gezocht bij een bedrijf voor de professionele keuken en daar zie ik op een paar Inox pannen na uitsluitend gemailleerde gietijzeren pannen staan die hoog scoren en een leven mee kunnen gaan

Kunnen geemaillerde gietijzeren pannen ook op/in open vuur gebruikt worden (net als een DO)?
Le Creuset geeft aan 'geschikt voor alle warmtebronnen', maar ik denk niet dat ze daarmee ook open vuur bedoelen..(?)
 

Roel

Mankinds only hope
Ja hoor @Mayo, dat gaat prima. Als het een mooie zware kwaliteit pan is gaat je daar niks van overkomen.
Ik heb al vaak een pan gehaktballen o.i.d. op een open vuur gehad zonder enig probleem.
 
Bovenaan