• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een jaar lang wonen in een yurt met 50 euro per week

Flos

SHTF Expert
@InfernoSis ik hoop voor jou dat je veel vrienden hebt die jou af en toe eens trakteren en niet terug moet trakteren. Of je zal veel dost en honger hebben.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Heb niet het alles wat ze op haar website heeft geschreven maar vind het een leuk experiment. Heb een tijd van een 10tje in de week boodschappen moeten doen en dat was geen pretje maar niet onmogelijk. Nu scheelde het wel dat de plaatselijke super markt het lelijke groente, fruit en over de datum producten aan mij gaf voor de 'geiten'. Ze wisten allemaal echter dat ik die geit was haha. Maar soms haalde ik het ook snachts uit containers van andere winkels. Ook de volkstuin en boerderij welke naast de flat stonden hebben mij destijds geholpen in ruil voor hand en span diensten.
 

Ray

SHTF Expert
Zoals gezegd zijn er heel veel mensen die leven van 50 euro in de week, helaas. Ook mensen in de bijstand hebben niet veel meer dan dat bedrag, helemaal als ze nog een zorgverzekering willen, een smartphone, internet en TV abbo.

Ik vermoed dat deze dame geen stageld hoeft te betalen, want dan is in 't meest gunstige geval al je halve budget op. Ook ziektekosten zitten niet in dit plan, want dan is het hele budget op.

Als je de huisvesting gratis hebt, zaken als ziektekosten verzekering niet meetelt (verplicht in NL), wandelt en fietst, dan is dit bedrag goed te doen voor eten, drinken, kleding, hygiëne, etc. en al realiteit voor honderdduizenden mensen in NL.
 

Erny

Last (wo)man standing
Ik heb de hele blog wel gelezen (moest iets hebben om slaperig van te worden) en inderdaad staat de yurt bij een boerderij en betaald ze daar dus niets voor. Haar water haalt ze daar ook en rekent dat af naar de standaard prijzen voor kraanwater. Ze werkt ook bij de boer om wat bij te verdienen.
Het enige dat ze periodiek betaald is de tandarts en de familiaire verzekering (is dat de zorgverzekering?). En het zaagsel voor haar composttoilet moet ze ook kopen.

Verder geeft ze duidelijk aan dat dit een experiment voor háár persoonlijk was. Niet om te bewijzen dat je van 50 euro per week gemakkelijk kan leven etc. Ze heeft blijkbaar heel wat commentaar te verduren gekregen via social media.

Haar winst lag vooral in rust in haar hoofd, voor haarzelf op durven komen, nee zeggen, zichzelf leren kennen, aangeven wat je nodig hebt, bewustwording, erkennen wat je echt nodig hebt, etc. Ze heeft dus echt een persoonlijke groei doorgemaakt.

Zelf heb ik nadat ik de rekeningen betaald heb ook niet veel meer te besteden dan 50 euro per week... Is normaal.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ze werkt ook bij de boer om wat bij te verdienen.

Tsja, einde oefening voor mij. Dat is dus niet rondkomen van 50euro.
Al krijg je maar een tientje voor je werk (zwart) dan nog is het dus niet 50euro per week meer.
Tenzij je dus geen 50euro krijgt maar het totaal 50e blijft. Maar dan is het geen bijverdienen meer.

Verder is wat @Ray zegt waar, zonder ziektekosten en stageld wordt het verhaal heel anders.
Zeker als je het dan kopiert naar "normaal" levende mensen.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
@Erny: een familiale verzekering is geen zorgverzekering, dat is nog iets apart.

Even een website erbij halen om het verschil te tonen:
https://www.verzekeringen.be/alles-over-ba-familiale-verzekering
Een ongeluk in de privésfeer waarbij schade wordt toegebracht aan een ander (derde), is zo gebeurd. Als je hiervoor aansprakelijk bent, zul je deze schade moeten vergoeden. Een schadevergoeding kent geen limieten, waardoor de vergoeding flink kan oplopen. Om je vermogen te beschermen tegen een hoge schadevergoeding, die voorvloeit uit onoplettendheid of een inschattingsfout, kan je best een Familiale verzekering hebben. De BA Familiale beschermt jou (en je gezin) tegen elke vorm van schade (materiële en/of lichamelijke schade), veroorzaakt door iemand van je gezin aan derden.

Een zorgverzekering is hier in Vlaanderen ook verplicht. Dus normaal zou ze dat ook moeten betalen. Ik heb de blog zelf nog niet volledig gelezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
Bovenaan