• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een paar kleine uitvindingen en handige tips van J.J

J

J.J

Gast
Een kleine uitvinding

Sawyer filter slinger, om de filter nog droger te slingeren.
Eenvoudig oplossing, een gevlochten nylon band van plusminus 3 tot 4 cm breed, 3 mm dik, 36 cm lang.
Daar smelt je een gat van 9 mm in het midden van de 36 cm band, waar het langste tuitje van de Sawyer door heen past. ((werk het gaatje wel netjes af))
De uiteinden naai je met visdraad op elkaar met een ronde ring er tussen met een diameter van plusminus 3 tot 4 cm, waar een touw door moet om het geheel rond te kunnen slingeren, als de filter in de slinger word geplaatst met het tuitje door het gaatje moet er nog een "klitte bandje" om de middel van de filter om het op zijn plek te houden, wel vast naaien als het op de juiste plek zit om de filter op zijn plaats te houden, zo kan de filter hier uit de slinger worden geslingerd.

Als de filter dus goed in de slinger zit kan je een touw door de ring heen halen, om het zaakje vervolgens rond te draaien.

Benodigdheden;
Ronde ring.
Gevlochten band.
Visdraad en naainaald.
Een stukje goede klittenband.
Slinger touw wat prettig in de hand licht.

Een voorwerp om een gaatje van 9 mm te smelten, werk het gaatje wel netjes af.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Beeeeetje overdreven J.J. Het is juist zo'n fijn filter omdat alles aan dit filter nu eens niet ingewikkeld is, moet je het hier niet ingewikkeld gaan maken.
Uit de handleiding in het Nederlands:"Na gebruik het filter “leegzwaaien” om zoveel mogelijk water er uit te krijgen, zoals je op de camping sla droog zwaaide in een vergiet. Het is normaal dat je niet al het water eruit krijgt. Als je weet dat je over een een paar uur het filter weer gaat gebruiken is dit niet perse nodig".
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De tip is inderdaad bedoelt als je de filter na de vakantie een tijd niet gebruikt word.

En om dan zo gouw mogelijk de filter schoon en droog te krijgen, om het vervolgens in een afgesloten zak te doen met zakjes silica gel.
Dan heb je alles gedaan om de waardevolle filter die van levensbelang kan zijn zo goed mogelijk klaar te maken voor het volgende gebruik, ook is dat over een jaar of langer.
Dan zou ik graag het restant water en eventueel het kleinste restantje vuil nog even er uit slingeren.

Let op.
Zou graag het eerste stukt bij willen werken zo als is beschreven zit de filter net verkeerd in de slinger.
 
J

J.J

Gast
Goeden avond Tanfana en bedankt voor je reactie.

Zo dra ik het heb gemaakt wil ik het wel proberen maar heb nog nooit zelf een foto gemaakt en die op het forum gezet,
haha ik weet niet hoe het moet???
Ik begin morgen de slinger te maken, het is maar een klein klusje.
 

A.N.

Senior Prepper
Heb (nog) geen Sawyer filter dus het is niet op mij van toepassing maar ben ook wel benieuwd naar je overige uitvindingen en tips. Of neem ik de titel van dit topic nu te letterlijk?

Tip voor de foto's:
Ik upload de foto's naar tinypic.com (niet perse een account nodig) en gebruik de "link voor lay-outs" om de foto hier in te voegen (icoontje met zon en bergen, rechts naast de smileys).
 

Ray

SHTF Expert
Heb (nog) geen Sawyer filter dus het is niet op mij van toepassing maar ben ook wel benieuwd naar je overige uitvindingen en tips. Of neem ik de titel van dit topic nu te letterlijk?

Tip voor de foto's:
Ik upload de foto's naar tinypic.com (niet perse een account nodig) en gebruik de "link voor lay-outs" om de foto hier in te voegen (icoontje met zon en bergen, rechts naast de smileys).

Gewoon de "Upload Bestand" knop gebruiken kan natuurlijk ook. Staat hij lokaal gehost, geen kans op gebroken links in de toekomst. ;)
 

A.N.

Senior Prepper
@Ray
Dat is waar, mijn ervaring op fora is alleen dat deze ruimte vrij beperkt is, vandaar mijn inmiddels automatische voorkeur voor een externe host.
Maar gezien die automatische voorkeur moet ik toegeven dat ik niet heb gekeken of jullie ook een limiet aanhouden.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray
Dat is waar, mijn ervaring op fora is alleen dat deze ruimte vrij beperkt is, vandaar mijn inmiddels automatische voorkeur voor een externe host.
Maar gezien die automatische voorkeur moet ik toegeven dat ik niet heb gekeken of jullie ook een limiet aanhouden.
Gb's opslaan kost idd centen, maar we hebben er voor gekozen de foto's lokaal te kunnen hosten, zodat het over vijf jaar geen gatenkaas is geworden. :)

@J.J zegt het maar als ik morgen even dit offtopic geneuzel moet bezemen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Een kleine uitvinding

Sawyer filter slinger, om de filter nog droger te slingeren.
Eenvoudig oplossing, een gevlochten nylon band van plusminus 3 tot 4 cm breed, 3 mm dik, 36 cm lang.
Daar smelt je een gat van 9 mm in het midden van de 36 cm band, waar het langste tuitje van de Sawyer door heen past. ((werk het gaatje wel netjes af))
De uiteinden naai je met visdraad op elkaar met een ronde ring er tussen met een diameter van plusminus 3 tot 4 cm, waar een touw door moet om het geheel rond te kunnen slingeren, als de filter in de slinger word geplaatst met het tuitje door het gaatje moet er nog een "klitte bandje" om de middel van de filter om het op zijn plek te houden, wel vast naaien als het op de juiste plek zit om de filter op zijn plaats te houden, zo kan de filter hier uit de slinger worden geslingerd.

Als de filter dus goed in de slinger zit kan je een touw door de ring heen halen, om het zaakje vervolgens rond te draaien.

Benodigdheden;
Ronde ring.
Gevlochten band.
Visdraad en naainaald.
Een stukje goede klittenband.
Slinger touw wat prettig in de hand licht.

Een voorwerp om een gaatje van 9 mm te smelten, werk het gaatje wel netjes af.
@J.J Mooi bedacht... En sowieso is mijn interesse gewekt, als iemand iets nieuws bedenkt.
Nat zijn de filters gevoelig voor vorst en in principe voor bacteriegroei, dus ik geloof graag dat goed drogen belangrijk is als je een filter voor langere tijd wilt opslaan.
Jouw slinger zou best helpen om overtollig water er nog beter uit te krijgen.

Nog eenvoudiger lijkt het me dan, om gewoon een limonadefles op te offeren. Snijd het bovendeel van een limonadefles, prik in de fles-wand twee tegenover elkaar liggende gaatjes, en haal het slinger-touw er door... De Sawyer mini past als een dop op de fles, dus zit prima vast.
Helemaal prepper-ECO zou het zijn, om een fles zelf (spiraalsgewijs) tot een "touw" te versnijden (ik las dat al eens ergens, en is een mooi nood-touw idee).

Ik heb standaard in de Sawyer mini van mijn BOB een flessenhals (inclusief alleen de brede flensrand) geschroefd. Ik heb er tegelijk een paar stevige polyetheen zip-bags bij, maar met zo'n losse flessenhals kan je tegelijk iedere gewone plastic zak als een nood-vuil-waterzak gebruiken (wel de opening dichtknopen natuurlijk).
Jouw idee prikkelt mij wel, om misschien een centimeter extra fles aan de flessenhals te laten, met daarin gaten voor een slinger-touwtje.
Het allerliefste, zou ik er dan een preform voor gebruiken: upload_2017-5-2_0-17-5.jpeg

Stel je die voor, met links van de kraag nog zo'n centimeter buis (en de rest afgezaagd). Dan rondom die hals, (op de foto) juist links van de kraag twee kleine gaten om jouw touwtje door te halen voor het slingeren. En gebruik je de flessenhals als verbinding tussen de Sawyer en een willekeurige plastic zak, dan kan je in die flessenhals eenvoudig een stukje open-cellig kunststof schuim steken als voorfilter!
Eventueel, kunnen we de gaten ook vergeten en gewoon de brede kraag gebruiken om het oog van een slinger-touwtje achter te knopen.

Slingeren gaat vast lukken, en jouw idee om het filter vervolgens in een doosje met silicagel te drogen lijkt mij prima!
Die mooie Action droogzakjes die @A.N. opperde, zijn daarvoor vast perfect.
 
J

J.J

Gast
@J.J Mooi bedacht... En sowieso is mijn interesse gewekt, als iemand iets nieuws bedenkt.
Nat zijn de filters gevoelig voor vorst en in principe voor bacteriegroei, dus ik geloof graag dat goed drogen belangrijk is als je een filter voor langere tijd wilt opslaan.
Jouw slinger zou best helpen om overtollig water er nog beter uit te krijgen.

Nog eenvoudiger lijkt het me dan, om gewoon een limonadefles op te offeren. Snijd het bovendeel van een limonadefles, prik in de fles-wand twee tegenover elkaar liggende gaatjes, en haal het slinger-touw er door... De Sawyer mini past als een dop op de fles, dus zit prima vast.
Helemaal prepper-ECO zou het zijn, om een fles zelf (spiraalsgewijs) tot een "touw" te versnijden (ik las dat al eens ergens, en is een mooi nood-touw idee).

Ik heb standaard in de Sawyer mini van mijn BOB een flessenhals (inclusief alleen de brede flensrand) geschroefd. Ik heb er tegelijk een paar stevige polyetheen zip-bags bij, maar met zo'n losse flessenhals kan je tegelijk iedere gewone plastic zak als een nood-vuil-waterzak gebruiken (wel de opening dichtknopen natuurlijk).
Jouw idee prikkelt mij wel, om misschien een centimeter extra fles aan de flessenhals te laten, met daarin gaten voor een slinger-touwtje.
Het allerliefste, zou ik er dan een preform voor gebruiken: Bekijk bijlage 6682

Stel je die voor, met links van de kraag nog zo'n centimeter buis (en de rest afgezaagd). Dan rondom die hals, (op de foto) juist links van de kraag twee kleine gaten om jouw touwtje door te halen voor het slingeren. En gebruik je de flessenhals als verbinding tussen de Sawyer en een willekeurige plastic zak, dan kan je in die flessenhals eenvoudig een stukje open-cellig kunststof schuim steken als voorfilter!
Eventueel, kunnen we de gaten ook vergeten en gewoon de brede kraag gebruiken om het oog van een slinger-touwtje achter te knopen.

Slingeren gaat vast lukken, en jouw idee om het filter vervolgens in een doosje met silicagel te drogen lijkt mij prima!
Die mooie Action droogzakjes die @A.N. opperde, zijn daarvoor vast perfect.

Beste Rocky,
Dat idee van jou is ook mooi bedacht maar als er nog wat vuil in de filter zit slinger je het er niet uit de filter zou het beste geslingerd kunnen worden als het om gedraaid geslingerd word.
Met jou idee kan het wel moeten de touwtjes langs de filter gebonden worden.

Ook is het heel belangrijk met jou idee dat de fles heel taai is zodat ons levens reddende filter niet gelanceerd word als een gevaarlijk projectiel door dat de fles uitscheurt door de kracht van het slingeren.
 

Ray

SHTF Expert
@J.J Mooi bedacht... En sowieso is mijn interesse gewekt, als iemand iets nieuws bedenkt.
Nat zijn de filters gevoelig voor vorst en in principe voor bacteriegroei, dus ik geloof graag dat goed drogen belangrijk is als je een filter voor langere tijd wilt opslaan.
Jouw slinger zou best helpen om overtollig water er nog beter uit te krijgen.

Nog eenvoudiger lijkt het me dan, om gewoon een limonadefles op te offeren. Snijd het bovendeel van een limonadefles, prik in de fles-wand twee tegenover elkaar liggende gaatjes, en haal het slinger-touw er door... De Sawyer mini past als een dop op de fles, dus zit prima vast.
Helemaal prepper-ECO zou het zijn, om een fles zelf (spiraalsgewijs) tot een "touw" te versnijden (ik las dat al eens ergens, en is een mooi nood-touw idee).

Ik heb standaard in de Sawyer mini van mijn BOB een flessenhals (inclusief alleen de brede flensrand) geschroefd. Ik heb er tegelijk een paar stevige polyetheen zip-bags bij, maar met zo'n losse flessenhals kan je tegelijk iedere gewone plastic zak als een nood-vuil-waterzak gebruiken (wel de opening dichtknopen natuurlijk).
Jouw idee prikkelt mij wel, om misschien een centimeter extra fles aan de flessenhals te laten, met daarin gaten voor een slinger-touwtje.
Het allerliefste, zou ik er dan een preform voor gebruiken: Bekijk bijlage 6682

Stel je die voor, met links van de kraag nog zo'n centimeter buis (en de rest afgezaagd). Dan rondom die hals, (op de foto) juist links van de kraag twee kleine gaten om jouw touwtje door te halen voor het slingeren. En gebruik je de flessenhals als verbinding tussen de Sawyer en een willekeurige plastic zak, dan kan je in die flessenhals eenvoudig een stukje open-cellig kunststof schuim steken als voorfilter!
Eventueel, kunnen we de gaten ook vergeten en gewoon de brede kraag gebruiken om het oog van een slinger-touwtje achter te knopen.

Slingeren gaat vast lukken, en jouw idee om het filter vervolgens in een doosje met silicagel te drogen lijkt mij prima!
Die mooie Action droogzakjes die @A.N. opperde, zijn daarvoor vast perfect.

Zo'n preform heb ik tijdje geleden gratis meegekregen van de kringloop en dat is helemaal geen slecht idee wat je nu oppert. :thumbsup: Zo'n preform is veel sterker dat hetzelfde deel van een petfles afsnijden idd.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Zo'n preform heb ik tijdje geleden gratis meegekregen van de kringloop en dat is helemaal geen slecht idee wat je nu oppert. :thumbsup: Zo'n preform is veel sterker dat hetzelfde deel van een petfles afsnijden idd.
@Ray Zo'n preform is inderdaad klasse. Het PET materiaal is een polyester, en dat is heel taai en sterk. Ook als doorzichtig waterdicht kluisje voor kleine spulletjes is het perfect.

Maar dat we met een simpele flessenhals (is geen preform voor nodig) de Sawyer mini al kunnen aansluiten op een willekeurige plastic zak vind ik wel het mooiste. Ik bewaar m'n mini met zo'n flessenhals er in geschroefd, en neemt zo nauwelijks meer ruimte in. Prik de tuut door een (zip-lock) zak, de flessenhals er van binnenuit op draaien , water in de zak en de zip-sluiting sluiten.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
P1070290 - kopie (3).JPG P1070290 - kopie (2) - kopie.JPG P1070290 - kopie (3).JPG P1070292 - kopie.JPG
De slinger is een slinger hoesje geworden.

Een riempje van een tas geknipt rondingen gemaakt, het geknipte materiaal afgehecht door het te smelten, anders kan het naaiwerk later weer tussen de gladde weg glijden.
Het naaiwerk in een "stompe V vorm" door het materiaal heen genaaid wat is het voordeel de stiksel is minder aan de oppervlakte (en draad besparend) en zal daar door minder snel door slijten, toch het ik de zijkanten afgewerkt met een platte dunne lint als extra bescherming, met een dunne doorzichtige slijtvaste draad is alles genaaid.

Waar de slinger touw heen komt heb ik fiberringen gebruikt.
Vier fiberringen eerst gaatjes door heen gemaakt toen op de hoesje genaaid om de stof stevig te klemmen, toen de gaten door het materiaal gemaakt, het stof tussen de fiberringen verlijmt ook het zwarte stiksel met secondelijm afgewerkt ter bescherming van de draad.

Het gaatje waar het pijpje door heen steekt heb ik ook nog even met secondelijm behandeld om ook weer uitrafelen tegen te gaan, dat weer met een ruw slijpsteentje wat lijm weg geschuurd zodat het pijpje door de zachte stof heen komt en niet beschadigd door de uitgeharde lijm.

AANWIJZING;
Van zelfsprekend gaan we de filter eerst met de bij geleverde spuit krachtig schoon spoelen.
Dan de filter met de pijl richting de ingang in het hoesje stoppen om het water en eventuele restant vuil er uit te slingeren.
De filter lag genoeg slingeren (nog even luchtdrogen)), dan met genoeg Silca gel zakjes in een afgesloten plastic zakje bewaard heb je alles gedaan wat in je vermogen ligt.
 

Ray

SHTF Expert
...............AANWIJZING;
Van zelfsprekend gaan we de filter eerst met de bij geleverde spuit krachtig schoon spoelen.
Dan de filter met de pijl richting de ingang in het hoesje stoppen om het water en eventuele restant vuil er uit te slingeren.
Als je de filter lag genoeg slingert en dan met genoeg Silca gel in een afgesloten plastic zakje bewaard heb je alles gedaan wat in je vermogen ligt.
Misschien toch nog even aan de lucht laten drogen voordat je hem met silicagelzakje verpakt?
 
J

J.J

Gast
In de zon drogen,
Laten we er van uitgaan dat de filter zijn werk goed gedaan heeft en schadelijke bacteriën er uit heeft gefilterd, met het doorspoelen zal een groot deel zijn weg gespoeld, er kan iets blijven zitten en de zon kan het zich gaan vermenigvuldigen,
Daar om mede dat ik de slingerhoesje heb gemaakt om nog een fractie er uit te slingeren en de filter zo droog mogelijk te krijgen.
 

Ray

SHTF Expert
Na gebruik van mijn Sawyer spoel ik hem door met een oplossing met wat dunne bleek. Hiermee steriliseer je het filter.
Uitslingeren met een touwtje gaat ook en daarna laat ik hem drogen gedurende een aantal dagen en kan hij weer de kast in.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Na gebruik van mijn Sawyer spoel ik hem door met een oplossing met wat dunne bleek. Hiermee steriliseer je het filter.
Een mooie tip,,,,, is de dunne bleek wel dun genoeg blijven er geen restanten achter, en spoel je het via de voorkant of via de achterkant..???
 
Bovenaan