• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een put slaan

Roel

Mankinds only hope
Ok, @logan1202 magneten tegen kalk, maar ijzer wordt aangetrokken door een magneet.
Ik ga het proberen zoals @petroman voorstelde. IJzeren emmer lijkt me niet, maar een magneet in een witte kunststof emmer lijkt me een goed manier om te kijken wat er gebeurt. Mijn simpel verstand zegt me dat in een mum van tijd die magneet bruin aangeslagen moet zijn. Mijn meestal goed gevoel voor addertjes en gras verteld me dat er haken, ogen, mitsen en maren op de loer liggen.
Maar goed, wordt vervolgt....
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat er een verschil zit tussen ijzer opgelost in water en ijzer als een stuk plat ijzer/metaal.
Als je er lucht bij laat komen, bruissteen of vernevelen dat gaat het ijzer roesten. Daarna kan je het wellicht wel pakken met een magneet.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Denk dat de aanslag gewoon net zo erg op je magneet is als op de rest van de emmer. Het is al ijzeroxide, nader zou het het water niet kleuren.
1659523083094.pngDit zal beter werken, en dan van tijd tot tijd vernieuwen
 

Roel

Mankinds only hope
Zou kunnen, toch wil ik het even in de praktijk zien.
Het zal namelijk niet voor het eerst zijn dat er een simpele oplossing is die door de apparatenbouwers nu eenmaal niet voor het voetlicht wordt gebracht.
Stel je voor, iets dat je met een oude luidsprekermagneet kunt oplossen... zou toch te gek voor woorden zijn.... :)
 

Ray

SHTF Expert
Roest is echter niet magnetisch.
De magneten tegen kalk rond je waterleiding is nutteloos en bewezen niet werkend.
 

Roel

Mankinds only hope
@Ray, weer die kalk? Ik heb het over ijzer, niet over kalk.
En als roest niet magnetisch is, is mijn testje gauw klaar...:)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
De "roest" is verbonden met de mineralen uit je put. Dus ja, weer de kalk. Dus niet afkomstig uit je oude leidingen( neem ik maar aan)
Maar laat ons je niet stoppen om de test te doen. En graag een verslag met een paar mooie foto's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

drent

Diehard Prepper
Er zijn dhz ontijzeringsinstallaties/filters te maken (yt heeft de instructies wel), maar afhankelijk van de ph van je water is kalk daar wel degelijk een onderdeel van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel
Bovenaan