• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een vergeten 12 Volt koelbox voor koud en warm

F

frans81

Gast
Een hele tijd geleden heb ik bij de kringloop een koelbox gekocht .
Turbo 19A716 en er zat bij een Absaar omvormer .

Maar wat heb ik aan zo'n ding als ik geen Auto heb .
Of het een Kwaliteits ding is weet ik ook niet .
De Absaar omvormer is dan wel weer geen prullaria.

Ik heb dus 0,0 benul van elektrische koelboxen pff

Wie kent dit type en hoe betrouwbaar is het ?

20180422_191422.jpg 20180422_191210.jpg 20180422_192140.jpg 20180422_191224.jpg 20180422_191402.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ze werken vaak met een peltier element. Een ding daar zet je spanning op, de ene kent word koud, de andere kant warm. De warme kant voer je de warmte af aan de lucht. Je ontrekt dus warmte uit je koelbox wat je afstaat aan de omgeving.
 

Flos

SHTF Expert
Begin de jaren tachtig heb ik met mijn vriendinnetje eens een tournee door Europa gedaan. 42 dagen bijna elke dag op een andere plaats kamperen.
Mij kennende was ik goed voorbereid. Wel om een lang verhaal kort te maken. Ik had ook zo een soortgelijk koelboxke. Dat was het enige dat toen op de markt was. Ik denk dat ik het nog wel heb. Want ik gooi bijna niets weg.
 

petroman

SHTF Expert
Yup ooit eens per ongeluk gedaan (plus/min omgedraaid). Geloof me daar wordt je reisgezelschap niet vrolijk van.

Verder zou ik zeggen lekker handig ding om bv medicijnen te koelen met een accu.
 

Happy

Survivor
Ik heb in het verleden ook zo'n koelbox gehad met Peltier-element (ook wel elektrische warmtepomp genoemd). Als de inhoud koud was bleef het wel redelijk koel, maar echt koelen lukte toen niet.
 

Lazarus

Prepper
Heeft iemand van jullie wel eens geprobeerd om zo'n 12volt koelbox op een zonnepaneel te laten draaien?
En dan bedoel ik natuurlijk een 12volt paneel zoals ze die voor Campers e.d. verkopen.

Ik heb 2 van panelen van 12v, 100watt p/s
Maar wat gebeurt er als de spanning zakt (donker) en weer op 12 volt komt bij voldoende licht?
Die computergestuurde koelboxen zullen dan wel flipperkasten worden denk ik :)
 

Lazarus

Prepper
Vertel waar heb je die gezien ?

CoolBlue:

718814

978829
 

Arie

Diehard Prepper
Computer gestuurt of een digitale thermostaat.

Ik heb een dometic cfx compressor koelbox en die heeft een softstart functie om de aanloop stromen te beperken.
Volgens het boekje moet mijn koelbox op een zonnepaneel die 12v en 40w levert kunnen draaien.
Onder de 10.5v doet de koelbox niks meer.
Bij het terug keren van de spanning gaat mijn koelbox wel terug naar de gevraagde instellingen.
 

Lazarus

Prepper
Computer gestuurt of een digitale thermostaat.

Ik heb een dometic cfx compressor koelbox en die heeft een softstart functie om de aanloop stromen te beperken.
Volgens het boekje moet mijn koelbox op een zonnepaneel die 12v en 40w levert kunnen draaien.
Onder de 10.5v doet de koelbox niks meer.
Bij het terug keren van de spanning gaat mijn koelbox wel terug naar de gevraagde instellingen.

Bedankt! Dat ziet er goed uit. Ook mooi dat hij zijn instellingen bewaart na stroomuitval.
Prijskaartje wat er aan hangt is dan weer minder mooi maar wel verklaarbaar.
 
F

frans81

Gast
Zover ik het kan uitrekenen verbruikt dit apparaat 4 keer meer stroom dan een moderne koelkast A++ kastmodel koelkast
(bij continu gebruik)
Dus dat ding kost je een fortuin aan energie. Ik zou hem weggeven aan iemand waar je een hekel aan hebt.

Ik heb aan niemand zo'n hekel dat ik het GRATIS afgeef haha

Maar bedankt voor de Tip !
Ik gooi het ding weg en behoud de Absaar voeding .
 

QuickFix

Diehard Prepper
In mijn ervaring zijn Peltier koelboxen een waardeloze uitvinding.

Bij temperaturen dat je ze echt nodig hebt (als het buiten boven de 25 graden is en je wilt
je biertje koud houden) presteren ze niet en krijg je een temperatuurverschil van hooguit
een graad of 10; zit je nog lauw pils te drinken...

En het trekt inderdaad zo de accu van je auto leeg want echt zuinig zijn ze niet.
Een paar jaar geleden ging ik in een hete zomer op vakantie en werd de 12V plug zo heet,
dat het contactpuntje (de plus-pool van de stekker) helemaal in de stekker gesmolten was.
Ik kwam daar pas aan het einde van de dag achter, toen ik bemerkte dat mijn eten wel erg
warm was (bleek dat hij het grootste deel van de dag niet aangestaan had omdat hij geen
spanning meer kreeg door de gesmolten stekker).

Ik heb een paar weken geleden een minikoelertje gekocht (wel echt computergestuurd, maar
nog steeds met Peltier-element) om mijn medicijnen te koelen: dat werkt bij de eerste testen
wel prima, maar de te koelen ruimte is dan ook heel erg klein, dus dan hoeft zo'n ding niet
heel veel loze ruimte/lucht te koelen.
InsulinCooler.jpg
 
Bovenaan