• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een Wereldontvanger - zin of onzin, en welke?

vinden jullie het hebben van een wereldontvanger zinvol?

  • ja, en ik heb al een goede, namelijk...

    Stemmen: 25 49.0%
  • ja, maar ik ben nog op zoek naar een goede...

    Stemmen: 14 27.5%
  • ik twijfel

    Stemmen: 9 17.6%
  • nee, dat verstoort mijn OPSEC en heeft met straling van doen. En ik zit onder een steen

    Stemmen: 0 0.0%
  • ik denk van niet

    Stemmen: 3 5.9%

  • Totaal aantal stemmers
    51

Ray

SHTF Expert
Ja
Slecht maar dat zat hem ook in de gebruiker (op 3000m hoogte luisteren naar de wereldomroep doe je toch niet heel vaak).
Maar beide zijn niet prep gerelateerd en dus eigenlijk niet ter zake doende.

Ik krijg er ook maar weinig op te horen. Een hoop onverstaanbaar gebrabbel in allerlei talen maar dan houdt het ook op. De wereldomroep bestaat geloof ik ook niet meer en ik zou geen frequentie/tijdstip weten waarop er nog in 't Nederlands wordt uitgezonden.
 

petroman

SHTF Expert
Ik krijg er ook maar weinig op te horen. Een hoop onverstaanbaar gebrabbel in allerlei talen maar dan houdt het ook op. De wereldomroep bestaat geloof ik ook niet meer en ik zou geen frequentie/tijdstip weten waarop er nog in 't Nederlands wordt uitgezonden.

En dat was nu precies waarom ik de vraag stelde: wat zijn je ervaringen.
Wat een ieder gekocht heeft is het begin maar wat wil je er mee horen en is dat gelukt. heb je bereik en naar wat luister je dan en waarom ?
Weer, betrouwbare bron van wat er gebeurd is of gebeurd in je omgeving.
 

Niels

Mankinds only hope
@petroman , als je hier in Nederland een beetje draait aan het afstem wieltje kom je ook verhalen tegen waar het lijkt alsof met kebap aan het bestellen is, dus in de daadwerkelijke landen zou vice versa Nederland ook wel te horen zijn toch?
Buiten europa nooit geprobeerd, maar in Europa ging het altijd best goed in het verleden.
 
F

frans81

Gast
Tot nu toe heeft het in bezit hebben van zo'n mooie Radio geen meerwaarde . Liggen als het ware te verstoffen . En nieuws komt wanneer er naar op zoek nog via vele manieren eventueel naar binnen .

Maar ! Het kan zomaar zijn dat een oa een Radio een van de nog weinige manieren is om nieuws te verkrijgen uit regio's . Of uit andere landen . Bij laats genoemde is een Wereldontvanger dan wel handig . Korte Golf .
En hoe raar ook ze zijn heel uitnodigend om ze te kopen wanneer prijs juist .

Ik test ze en daarna doe ik er niets meer mee. Oj ja op één ding na ! Soms verkopen :D

Want er zijn vele liefhebbers voor deze dingen :rolleyes:
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Misschien nu even proberen wie er op de korte golf zit vanwege watersnoodramp in de Eifel/Ardennen, Limburg?
Of welke zenders er nieuws uitzenden en dan bedoel ik nuttig nieuws. Dus waar water, voedsel en onderdak is. Er zijn nu dorpen die niet bereikbaar zijn ivm weggespoelde wegen er is geen stroom, geen drinkwater, geen elektriciteit, geen telefoon.
O ja en je huis is ook weg....
 
F

forumlid 1447

Gast
B-ears is ondersteunend voor hulpdiensten,
Dares is sinds 14 Juli al actief in de regio Limburg
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Laat ik dit draadje toch maar even tot leven wekken...

Het in huis hebben van een behoorlijke radio wordt met de dag belangrijker, om nu het nieuws te kunnen volgen, en straks de paar dan nog in de lucht zijnde stations...;)
Enfin, de oplopende spanningen van de afgelopen weken rond de Oekraine, hebben mij er toe aangezet om versneld werk te maken van opslag van noodzakelijke elektronica in een paar "EMP-beschermde" kistjes.
Ik las zojuist dat Rusland nu z'n atoomwapens in alarmtoestand heeft geplaatst, dus niets is onmogelijk.

Ik heb al een eenvoudig klein wereldontvangertje uit de jaren 80, en daarnaast een prima Tecsun PL-310 ET. Ik zou er het liefst nog een of twee van kopen omdat ze een uitstekende ontvangst hebben, maar de circa 65 Euro per stuk vind ik daarvoor net even te ver gaan. Het gaat immers om het extra wegstoppen van een of twee radio's, zoals we wel meer dingen twee- of drievoudig wegstoppen. Ik kies dan het liefst voor best-value-for-money gepaard aan voldoende back-up, zonder de kwaliteit en betrouwbaarheid uit het oog te verliezen.

Ik heb een m.i. prima radio'tje gevonden dat maar 23 Euro kost: De Retekess V115.
Waarom noemen ze het dan niet KissMyAss V115, als tong-uit naar dure A-merken, vraag ik mij af want het dingetje schijnt wel heeeel veel te kunnen. FM, MW, AM, SW ontvangen, micro-SD afspelen, opnemen, Li-ion oplaadbaar...
https://nl.aliexpress.com/item/32793187310.html?af=3233869_1&cv=33844341&cn=45r7ypkdso6acx6m0hg8nfz4fikq57k8&dp=v5_45r7ypkdso6acx6m0hg8nfz4fikq57k8&utm_source=epn&utm_medium=cpa&utm_campaign=3233869_1&utm_content=33844341&product_id=32793187310&afref=https://alipromo.com/redirect/cpa/o/pp9w1goquqlke9ogcj41985q1gbro18u/&aff_fcid=fae61d8e90d447aeaef71c94ac8cba8f-1645963502750-00734-_bW31FLQ&tt=API&aff_fsk=_bW31FLQ&aff_platform=api-new-link-generate&sk=_bW31FLQ&aff_trace_key=fae61d8e90d447aeaef71c94ac8cba8f-1645963502750-00734-_bW31FLQ&terminal_id=f0972ebf5e8e44ae86d4aaec58ae1a53&afSmartRedirect=y
Kennelijk is het ook in staat om HAM-radio te ontvangen, zoals frequenties van portofoons! Uit de recenties maak ik op, dat die kortegolf (SW) ontvangst wel wat tegen valt, maar tegelijk ook dat een eindje koperdraad aan de antenne hangen wonderen doet, en bovendien dat deze radio via een "verborgen instelling" ook VHF, UHF en de luchtvaart kan ontvangen.

Van een forum: "This radio has an incredible secret, you can listen VHF and UHF, including air band. Try this: first choose a OM frequency, for example 1225 KHz, press and hold REC (you must have a memory card inserted), when it start recording press FM / AM and MODE keys. That's all, now it tunes 122.50 MHz. It works by tuning SW as well, the frequency in KHz goes to VHF or UHF. On VHF it covers the OM range, 52 MHz to 171 MHz."

https://www.qsl.net/n9ewo/v115.html

Het zal best minder presteren dan een radio van 200 of 300 Euro, maar dat is dan ook van een geheel andere orde. Dit lijkt mij een dingetje waarmee ik mij zeker niet "in mijn hemd" hoef te voelen, als het mijn enige radio zou zijn die nog functioneert...
 
Bovenaan