• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een Wereldontvanger - zin of onzin, en welke?

vinden jullie het hebben van een wereldontvanger zinvol?

  • ja, en ik heb al een goede, namelijk...

    Stemmen: 25 49.0%
  • ja, maar ik ben nog op zoek naar een goede...

    Stemmen: 14 27.5%
  • ik twijfel

    Stemmen: 9 17.6%
  • nee, dat verstoort mijn OPSEC en heeft met straling van doen. En ik zit onder een steen

    Stemmen: 0 0.0%
  • ik denk van niet

    Stemmen: 3 5.9%

  • Totaal aantal stemmers
    51
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik twijfelde om het in "wat het laatst gekocht" of hier te plaatsen.
Past het beste hier denk ik, en is tegelijk om iedereen een fijne zondag toe te wensen.
Hier, is het nu pannekoek-met-spek-brunch in de tuin...
Alles even op een Deense kar gezet, en is gemakkelijk verrijdbaar.
Wie ooit een stelling zoekt: denk eens aan zo'n kar. Is verrijdbaar en oersterk, en tweedehands voor weinig te koop.
Gisteren bij Van Cranenbroek langs geweest, en vandaar het vogelvoer en de kattenbrokken ook op de kar, even voor het transport, en niet voor de brunch-maag...:D
IMG_6240.JPG

Mijn aankoop ligt onderaan naast de vetbollen... Een klein wereldontvangertje.
Denver TWR-802, gisteren gevonden bij de Recycling, voor 3 Euro!
En doet het prima...

Het lijkt mij wel zinvol om een wereldontvanger in huis te hebben,
En ik stond op het punt om er een van Tecsun te kopen. Dat doe ik ook nog wel denk ik, want die Denver heeft oorspronkelijk ook niet meer dan 20 Euro gekost denk ik, en ik heb er dan liever een nog betere bij (en deze als reserve).
Ik heb een Tecsun op het oog, voor rond de 40-50 Euro. Schijn een prima radio te zijn. Welke dat neem ik op in een volgende post, want het type moet ik even opzoeken.

Wat vinden jullie, zinvol een wereldontvanger?, en welke bevelen jullie aan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ozne
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er twee ( Draagbare ) . 1 Philips D1875 12 Band en 1 x Sony ICF-SW7600GR 12 Bands .
Vooral laatst genoemde is een waar stukje Profi speelgoed ;)

http://www.universal-radio.com/catalog/portable/0360.html

De Sony doe ik weg omdat ik toch liever voor de Philips ga vanwege gemak . Het ding is gewoon nieuw .
Waarom een wereldontvanger wel of geen nut heeft ;);)
IK HEB GEEN Talenknobbel en het meeste wat ik derhalve kan horen op het ding is onbereikbaar kwa Analise .

Zinvol JA . Veel geld uitgeven een DIKKE Nee .

DE Sony ontvangt VEEEEEEEEEEEEEEEEEEL ;) Heeeeeeeel veel . Meer dan de Philips .
De Philips heb ik met tasje en boekje ., en deze werkt ook perfect .
Helaas ontbreekt bij de mijn Sony de extra Oprolbare Korte golf antenne .
Maar er komt nog genoeg uit .

Sony 7600.jpg Sony 7600GR (1).JPG

Philips receiver.jpg
 

Jasje

Prepper goeroe
Een wereldontvanger. Tja, ik heb er wel wat (grundig yachtboy) maar twijfel steeds meer over het nu in deze vorm (zoals je Philips op de laatste foto). Waarom?
In de eerste plaats de batterijen. Er zijn momenteel mooie radio's met zonnecellen en opwindmechaniek. Natuurlijk zit er ook een condensator/batterij in maar je blijft langer stroom onafhankelijk.
Dan de beweging van FM naar DAB+. Ik zie voorlopig de FM nog wel werken maar denk zeker dat er een eind aan komt. We hebben toch ook geen uhf/vhf antennes meer voor onze TV:rolleyes:.
Toch heb je een leuke aankoop voor zo'n klein bedrag gedaan denk ik, maar zelf zou ik gaan voor iets met andere stroomvoorziening.
Korte golf ontvangst is niet prettig maar als er iets speelt waardoor je geen lokale info doorkrijgt kan het wel weer zinvol zijn.
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik heb er een. Als ik o vakantie ga dan neem ik die mee. Natuurlijk zijn er alternatieven, maar voor mij werkt dit.
In het hoesje zit een geplastificeerd lijstje met frequenties en zendtijden. De radio werkt op AA batterijen, die ik gemakkelijk via backupaccu of solar op kan laden.
Het is een Yacht Boy 10 van Grundig. Een vrij compact radiotje met een prima ontvangst.
wr54011.jpg
 
F

frans81

Gast
Een wereldontvanger. Tja, ik heb er wel wat (grundig yachtboy) maar twijfel steeds meer over het nu in deze vorm (zoals je Philips op de laatste foto). Waarom?
In de eerste plaats de batterijen. Er zijn momenteel mooie radio's met zonnecellen en opwindmechaniek. Natuurlijk zit er ook een condensator/batterij in maar je blijft langer stroom onafhankelijk.
Dan de beweging van FM naar DAB+. Ik zie voorlopig de FM nog wel werken maar denk zeker dat er een eind aan komt. We hebben toch ook geen uhf/vhf antennes meer voor onze TV:rolleyes:.
Toch heb je een leuke aankoop voor zo'n klein bedrag gedaan denk ik, maar zelf zou ik gaan voor iets met andere stroomvoorziening.
Korte golf ontvangst is niet prettig maar als er iets speelt waardoor je geen lokale info doorkrijgt kan het wel weer zinvol zijn.

Lokaal ontvang je toch ook !
Het is toch zoveel meer dan alleen Korte Golf :confused:
Op Mc gebeuren zal wel niet .
Ik ben een leek voor wat betreft het Zendgebeuren:lol::(
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Mooie apparaatjes zie ik hier voorbij schieten...
Ik heb een TECSUN PL-310 ET in gedachten, en schijnt zeer gevoelig te zijn voor relatief weinig geld (42 Euro in D; hier in NL iets duurder - zullen wel weer extra heffingen zijn...).

Voor wie geïnteresseerd is in echte recensies van wat er zoal te koop is: http://www.eham.net/reviews/products/8
@frans81 De ICF-SW7600GR zie ik daar niet bij staan, maar Sony heeft een zeer goede naam op dit gebied (zou je die wel weg doen...?)
Bij een echte SHTF zou het zomaar kunnen, dat we aangewezen zijn op radiostations verder weg. Stel er zijn er op dit halfrond nog drie of vier die functioneren, ik vermoed dat mijn huis-tuin-keuken radio dan eerder alleen geruis laat horen. Zo'n wereldontvanger zal in staat zijn om zuiverder af te stemmen, en zo'n station dan toch nog goed weer te geven... vermoed ik...
En ik zie dat zelfs het kleine Denver toestelletje een aantal FM amateurbanden kan ontvangen, en dat is iets dat een eenvoudige radio niet kan. Juist op die amateurbanden is bij een SHTF misschien wel de interessantste info te halen.
 
F

frans81

Gast
Mooie apparaatjes zie ik hier voorbij schieten...
Ik heb een TECSUN PL-310 ET in gedachten, en schijnt zeer gevoelig te zijn voor relatief weinig geld (42 Euro in D; hier in NL iets duurder - zullen wel weer extra heffingen zijn...).

Voor wie geïnteresseerd is in echte recensies van wat er zoal te koop is: http://www.eham.net/reviews/products/8
@frans81 De ICF-SW7600GR zie ik daar niet bij staan, maar Sony heeft een zeer goede naam op dit gebied (zou je die wel weg doen...?)
Bij een echte SHTF zou het zomaar kunnen, dat we aangewezen zijn op radiostations verder weg. Stel er zijn er op dit halfrond nog drie of vier die functioneren, ik vermoed dat mijn huis-tuin-keuken radio dan eerder alleen geruis laat horen. Zo'n wereldontvanger zal in staat zijn om zuiverder af te stemmen, en zo'n station dan toch nog goed weer te geven... vermoed ik...
En ik zie dat zelfs het kleine Denver toestelletje een aantal FM amateurbanden kan ontvangen, en dat is iets dat een eenvoudige radio niet kan. Juist op die amateurbanden is bij een SHTF misschien wel de interessantste info te halen.

Sony wil ik best wegdoen .
Maar ik wil er ondanks dat ik hem voor weinig gekocht heb toch een nette prijs voor ( Normale nette prijs ) .
Het ding is in nieuwstaat .
Dit omdat ik andere dingen op het oog heb die ook weer geld kosten .
Via Pm mag je mij wel een PM sturen ;)
Misschien dat we er uitkomen .
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Valt en staat met antenne. ben wel benieuwd hoe antenne ontvangst (simpel) verbeterd kan worden.
@petroman Als het om FM gaat (is de buitenantenne): een eenvoudig stukje elektriciteitsdraad met een slangklemmetje aan de spriet, zou de ontvangst wel eens behoorlijk kunnen verbeteren.
Bij die kleine Denver merk ik, dat als ik de antenne vast houdt, de ontvangst soms nog beter is. Een draad er aan zou eenzelfde effect moeten hebben.
 
F

frans81

Gast
Mooie apparaatjes zie ik hier voorbij schieten...
Ik heb een TECSUN PL-310 ET in gedachten, en schijnt zeer gevoelig te zijn voor relatief weinig geld (42 Euro in D; hier in NL iets duurder - zullen wel weer extra heffingen zijn...).

Voor wie geïnteresseerd is in echte recensies van wat er zoal te koop is: http://www.eham.net/reviews/products/8
@frans81 De ICF-SW7600GR zie ik daar niet bij staan, maar Sony heeft een zeer goede naam op dit gebied (zou je die wel weg doen...?)
Bij een echte SHTF zou het zomaar kunnen, dat we aangewezen zijn op radiostations verder weg. Stel er zijn er op dit halfrond nog drie of vier die functioneren, ik vermoed dat mijn huis-tuin-keuken radio dan eerder alleen geruis laat horen. Zo'n wereldontvanger zal in staat zijn om zuiverder af te stemmen, en zo'n station dan toch nog goed weer te geven... vermoed ik...
En ik zie dat zelfs het kleine Denver toestelletje een aantal FM amateurbanden kan ontvangen, en dat is iets dat een eenvoudige radio niet kan. Juist op die amateurbanden is bij een SHTF misschien wel de interessantste info te halen.

Hierbij http://www.mwcircle.org/mw_rec_sw7600gr.htm
 

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf nog een ouwe Sony ICF-7601, die is al de halve wereld over geweest. Die zal ik nooit wegdoen.
Het toestel heeft middengolf, FM en 10 kortegolfbanden. Ook heb ik daar een Sony AN-61 oprolbare antenne bij.
Er zou ook nog ergens een Grundig Yachtboy moeten zwerven.
Maar die heb ik al een hele tijd niet gezien, dus het zou zomaar kunnen dat ik die al eens weggegeven heb.

@Jasje DAB+ heeft zeker een toekomst, maar zal nooit de FM helemaal gaan verdrijven. De vergelijking met de TV ontvangst gaat, in mijn ogen, niet helemaal op.
Om de simpele reden dat de meeste TV's stationair gebruikt worden en het grootste gedeelte van de radio's mobiel. Denk aan autoradio's.

Maar ik denk dat de korte golf zeker z'n waarde zal hebben in een globale SHTF situatie.

Mijn 5 cent. Doe maar 4.

u900alrg.jpg


4450_AN-61.jpg
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik heb een ouwe Silver XF2400. Analoog en de soldeerbout past er nog in. 4 AA's kan ik opladen via m'n zonnepaneeltje.
FM, AM, LW en 7 keer SW

Een museum stuk, zie ik nu. :lol:
@Ray Dat ben ik zelf ook al zo langzaam aan. Nix mis mee...
Hoe dichter bij de buizenradio's hoe degelijker, denk ik maar.;)
Trouwens, wie er ooit in dienst is geweest is wel een echte bikkel natuurlijk:)

Tegenwoordig werkt zo'n beetje alles op microprocessoren, en dat is kwetsbaarrrr
Ik denk dat we ons met die hele digitalisering van de afgelopen decennia ... het paard van Troye binnen hebben gehaald. En, we stonden er bij en lachten er naar.
Een scheetje van de zon of hobbyisme van een schurkenstaatje, en we zijn in een klap terug in de middeleeuwen.
Of erger nog want toen hadden ze niets maar konden veel. Straks hebben we niets en kunnen we niets. Behalve wij preppers natuurlijk!!!


Hey, het zou zomaar kunnen dat die Silver van jou betere kansen maakt om dan nog te werken, dan wat er daarna is gebouwd.:thumbsup:Zuinig op zijn...
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@Jasje DAB+ heeft zeker een toekomst, maar zal nooit de FM helemaal gaan verdrijven. De vergelijking met de TV ontvangst gaat, in mijn ogen, niet helemaal op.
Om de simpele reden dat de meeste TV's stationair gebruikt worden en het grootste gedeelte van de radio's mobiel. Denk aan autoradio's.

Maar ik denk dat de korte golf zeker z'n waarde zal hebben in een globale SHTF situatie.

Mijn 5 cent. Doe maar 4.
@Marcov Ik hoop het van harte. DAB+ betekent nog meer van het digitale, en juist dat is kwetsbaar. Ik wil niet teveel op dat EMP gebeuren "rond rijden", maar het risico bestaat nu eenmaal, en is zo reëel dat overheden in andere landen zich zorgen beginnen te maken. En daar is wel wat voor nodig. Hier in NL is er natuurlijk helemaal niets aan de hand, gaat het beter dan ooit, en drinkt de politiek er nog maar eentje op de goede afloop. Hier komt onze minpres even::D
Enfin, analoge radio duurt volgens mij het langst...
 

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@RockyFlats Om een beetje :off: te gaan, tijdens de koude oorlog kreeg de NAVO een moderne MIG in handen. Daar ontdekten ze nogal "ouderwetse" elektronica in.
Daar werd in eerste instantie wat lacherig over gedaan, zo van: moeten we hier bang voor zijn?
Tot ze zich realiseerden dat deze elektronica waarschijnlijk beter bestand was tegen een EMP dan die van de NAVO.

Ik lees net het volgende:

Verdwijnt de (ether) FM binnenkort?

DAB+ is op termijn de vervanger van de FM (op dit moment is nog niet bepaald in welk jaar). De radiodiensten via de AM zijn inmiddels wel uitgeschakeld (eind augustus 2015).
Een aantal landen in Europa hebben bepaald wanneer hun FM-netwerken worden afgeschakeld.
O.a. Noorwegen in 2017, Zwitserland circa 2022, Duitsland en Engeland werken aan Digital Switch Over plannen, net als in Polen en Italië en in Denemarken staat dit gepland in 2019.

Zelf denk ik dat dit op heel veel bezwaren zal stuiten. Er zijn veel auto's op de weg met een vast ingebouwde radio die niet geschikt is voor DAB+.

Sorry @RockyFlats voor het :off: gaan.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats Buizen?! Die dingen vreten stroom en gaan 100 keer korter mee dan transistors.
Bij zo'n buizenbak heb je een stopcontact nodig en een doos vol reserve buizen. En als dan die mega EMP toeslaat, verwacht je dan dat er nog iets wordt uitgezonden?

'k Zou snel een aan cursus postduiven melken beginnen, of gaan hardlopen. ;) https://nl.wikipedia.org/wiki/Marathon_(sport)#Geschiedenis_van_de_marathon
@Ray Hardlopen, ik...???! Aaaarrrchhh, ik heb aan weinig dingen zo'n hekel...;)
De beste manier om echt het uiterste uit de knieën en enkels te halen. Ik bedoel, niet dat ze nog in topconditie zijn op het moment dat de rest het begeeft ....:confused:
Ik lees via jouw link: in het centrum van Athene, viel de boodschapper dood neer; hij bleek een zonnesteek te hebben opgelopen.
Goede tip... een fijne sport is dat! En dan toch weer die zon...:rolleyes:

Hmmm, dat stroom vreten en levensduur klopt wel... Maar 100 x korter dan transistoren??? We hebben het over EMP, en dan is het met transistoren toch wel over en sluiten ...
"[...] The energy from the EMP pulse wave will melt down the transistor ‘junctions’ within semiconductor electronics. You could have a portable shortwave radio sitting on your desk, not plugged into anything at all, and as the invisible wave strikes it, it will fry [...]"

Postduiven melken is dan inderdaad zo gek nog niet. Ik ontvang graag berichten, en zeker dan...! Lekkerrrr:D
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats Om een beetje :off: te gaan, tijdens de koude oorlog kreeg de NAVO een moderne MIG in handen. Daar ontdekten ze nogal "ouderwetse" elektronica in.
Daar werd in eerste instantie wat lacherig over gedaan, zo van: moeten we hier bang voor zijn?
Tot ze zich realiseerden dat deze elektronica waarschijnlijk beter bestand was tegen een EMP dan die van de NAVO.

Ik lees net het volgende:

Verdwijnt de (ether) FM binnenkort?

DAB+ is op termijn de vervanger van de FM (op dit moment is nog niet bepaald in welk jaar). De radiodiensten via de AM zijn inmiddels wel uitgeschakeld (eind augustus 2015).
Een aantal landen in Europa hebben bepaald wanneer hun FM-netwerken worden afgeschakeld.
O.a. Noorwegen in 2017, Zwitserland circa 2022, Duitsland en Engeland werken aan Digital Switch Over plannen, net als in Polen en Italië en in Denemarken staat dit gepland in 2019.

Zelf denk ik dat dit op heel veel bezwaren zal stuiten. Er zijn veel auto's op de weg met een vast ingebouwde radio, die niet geschikt zijn voor DAB+.

Sorry @RockyFlats voor het :off: gaan.
@Marcov Is toch juist 101% on topic? Als het daarom gaat, dan mag ik mij wel vaker verontschuldigen:D
Het is hier ook niet zo gauw off-topic heb ik al eens begrepen. Veel is vaak relevant, en maakt e.e.a. in ieder geval een beetje smeuïg, toch?
 
Bovenaan