• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe zwaar is jouw EHBO kitje voor in de rugtas?

  • < 50 gram

    Stemmen: 4 36.4%
  • 51 - 100 gram

    Stemmen: 0 0.0%
  • 101 - 150 gram

    Stemmen: 0 0.0%
  • 151 - 200 gram

    Stemmen: 1 9.1%
  • 201 - 250 gram

    Stemmen: 1 9.1%
  • 251 - 300 gram

    Stemmen: 2 18.2%
  • > 300 gram

    Stemmen: 3 27.3%

  • Totaal aantal stemmers
    11

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste preppers,

Net als de meeste van jullie heb ik een ruim assortiment aan eerste hulp-spulletjes in huis, en ik heb ook een flinke kit in de gezinswagen liggen. Ik heb zelfs spullen erbij waarvan ik niet eens weet hoe ik ze (op degelijke wijze) moet gebruiken. Vandaar dat ik heb besloten om mij aan te melden bij een 3-maandse EHBO-cursus, om uiteindelijk gecertificeerde Oranje-Kruis te worden (maar dat is stof voor toekomstige posts).

Ik heb deze post geopend juist omdat ik ook voorbereid wil zijn voor als er een ongeluk gebeurt onderweg. In mijn dagelijks leven verplaats ik mij bijna uitsluitend via de wandelwagen, de fiets en het OV. En recentelijk ben ik ook opnieuw begonnen met backpacking (dit ook vanwege oefenen van improvisatievaardigheden en mogelijk bug out scenario, zie post elders op dit forum).

In de wandelrugzak (of dat nou een dagtripje is of een meerdaagse trektocht) wil je natuurlijk dat al je kit zo licht mogelijk is, maar tegelijk ook voldoende. En ook de inhoud van de onderwegse EHBO-kit is zo'n strijdtoneel van weglaten/afslanken tegenover toch maar meenemen voor de zekerheid, en doe ook nog maar een back-up erbij aub. En er is heel wat ruimte voor verschillen van inzicht, aangezien EHBO-kitjes van backpackers variëren in gewicht van minder dan 50 gram naar meer dan 300 gram, en alles daartussenin. Maar meestal staat er geen gespecificeerde inhoud van de EHBO op de paklijst.

Dus, om bij deze de discussie te openen: de volledige inhoud van mijn rugtas-EHBO van 152 gram. Met name gericht op kleine ongemakken die je dag grondig kunnen verpesten als je er niets mee doet, maar waar je prima mee kan proberen door te gaan kan als je het even goed behandelt (schaaf/snij/brand/blaar/diarree/allergie/pijntjes). Voor grotere trauma's ben ik voornamelijk gericht op improviseren / stabiliseren / hospitaliseren.

IMG_20181115_232714.jpg

Het geheel zit dus opgeborgen in een robuust en duidelijk herkenbaar nylontasje (30 gram), wat eventueel aan de riem gedragen kan worden. Daarbinnen nog een keer het geheel gebundeld in een 1L ziploc om de boel schoon en droog te houden, zelfs wanneer je eerst een sloot in moet springen om iemand te redden, of iets dergelijks. De inhoud is verder ook nog enigszins verder verdeeld in kleine gripzakjes, dit helpt ook weer om de middelen schoon en overzichtelijk te houden op het moment dat je het hele ding leegschudt om zaken te kunnen gebruiken.

IMG_20181115_233357.jpg

(bovenste heltft v.l.n.r.)
  • 2 st. verbandwindsel 6cm x 4m
  • 1 st. steriel gaaskompres 10cm x 8cm
  • 1 paar latex handschoentjes
  • 1 rolletje verbandtape 5m
  • 1 flesje sterilon 5ml
  • 1 tekentang
  • 2 veiligheidsspelden
  • medicijnen: 6 st. loperamide, 4 st. ibuprofen 400mg, 4 st. paracetamol 500mg, 3 st. cetirizine
  • 5 st. diverse kleinere "reguliere" pleisters
(onderste helft v.l.n.r.)
  • 2 st. wondcompress 10cm x 10cm
  • 1 st. zalfgaaskompres (schaaf-/brandwonden)
  • 3 st. blarenpleister
  • 2 st. reinigingsdoekjes
  • 2 st. verschillende type brandwondenpleister (medium)
  • 2 st. grotere waterbestendige pleisters
  • 1 st. grotere reguliere pleister
  • 1 st. grotere "zilver" pleister (anti-bacterie)
Niet op de foto, maar ook nog daarnaast in mijn EDC: multitool met o.a. pincet en schaar, duct tape, naald en draad, buff, koord, tampons. Al die zaken kunnen ook een rol spelen bij (geïmproviseerde) EHBO.

Ben benieuwd naar jullie lijstjes / opmerkingen / vragen / andere inzichten!
 

Vempain

Prepper goeroe
Als ik het zo zie is je EHBO set een beetje vergelijkbaar wat ik in m'n spontaan-kampeer-weekend-rugtas heb zitten.
De plastic tekentang heb ik vervangen voor een RVS variant aangezien deze gemakkelijker is om te ontsmetten.
2 rolletjes van dat "klitteband" verband heb ik er ook altijd inzitten. (te gebruiken als regulier verband of als steunverband)
Op deze manier heb ik het rolletje tape en verband weggelaten.
Verder heb ik er ook Norit-tabletten inzitten, niet alleen voor diarree maar ook om eventueel water te zuiveren mocht het waterfilter op een of andere manier niet voldoende zijn.
Allergie pillen (van de Lidl) zit ook in m'n EHBO-set maar dat is meer omdat ik best heftig kan reageren op insectenbeten.

In m'n EDC heb ik qua EHBO eigenlijk alleen twee pleisters en multitoolpasje in m'n portemonnee zitten.
Mijn woon-werk verkeer is ongeveer 3 km waardoor een uitgebreide EDC of GHB niet van toepassing is.:fluit:
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik zou schaar en pincet bij de EHBO kit doen.
Let bij de pleisters op dat ze goed plakken. We hebben hier wel eens van die handige "watervaste" plastic dingen gehad maar die plakten voor geen meter.
Heb je bewust geen snelverband in zitten?
 

JiJi mind

Senior Prepper
@Vempain goed idee!
@petroman Ik weet niet eens wat dat is... :oops:

Overigens, de schaar en pincet heb ik normaliter aan de broek hangen, die zijn dus meestal nog dichter bij de hand dan de verbandmiddelen in de tas.

Snelverband is verband gemaakt om een bloedende wond snel en steriel te kunnen afdekken. Het snelverband bestaat uit een gaaskompres en twee hydrofiele zwachtels waarmee het verband makkelijk en snel kan worden bevestigd. Dit maakt het verband ideaal wanneer u met spoed moet handelen na een ongeval. (ik gebruik zelf Israelisch noodverband hiervoor, waarbij door de klittebandsluiting directe druk op de wond word uitgevoerd. )

Schaar en pincet aan de broek, denk u ook aan de steriliteit daarvan?
 

Ray

SHTF Expert
Hier is het ook compact, paar pleisters, snelverband, pincet, tekentang (de grootste en lompste die er is, maar die werkt makkelijk), blikje purol en wat ontsmettingsspul. Qua anti allergie heb ik dan Tavegil op zak, ceterazine doet bij mij niets.
Voor de voetverzorging sleep ik zo'n klein busje antischimmel talkpoeder van de Kruidvat mee.

Heel sterk vind ik dat je een EHBO cursus gaat volgen @De Bezorgde Burger, pas als je weet wat je kan doen is daar een setje op af te stemmen. Zelf ben ik niet zo goed onderlegd in EHBO zaken en dat maakt het samenstellen van een EHBO kit voor langere tijd (of zonder HA of ziekenhuisoptie) lastig.
 

Ray

SHTF Expert
een boston splint en beademingsmasker kan ook altijd van pas komen
Nu is dat wellicht in een lichtgewicht EHBO setje voor in de 'vlucht'rugzak wat ver, maar zo'n boston splint is best handig voor noodreparaties. Dat is het enige waarvoor ik hem de afgelopen vier jaar heb gebruikt. :lol:
 

Dreutel

Prepper goeroe
Ik heb al jaren hetzelfde snelverband bij me, want nooit nodig gehad, maar je weet nooit. En verder wat pleisters, klein flesje Betadine en een pincet. Ik heb het nooit gewogen, maar veel grammen zullen het niet zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Schaar en pincet aan de broek, denk u ook aan de steriliteit daarvan?

Hmmm, wel even iets om wat meer over na te denken inderdaad.

boston splint

Als ik eenmaal Oranje-Kruis gecertificeerd ben (en dus hopelijk weet hoe die dingen moeten), zit ik eraan te denken om de EHBO-middelen in mijn EDC-tasje ook iets uit te breiden. Zo'n boston splint zou daar wellicht niet misstaan.

Ik heb al jaren hetzelfde snelverband bij me

Volgens de site ikehbo.nl kan dat de bruikbaarheid wel nadelig beïnvloeden: "Snelverbanden zijn steriel en daarom moet de verpakking heel zijn en droog en donker bewaard worden. Ook staat er op de verpakking van het snelverband een houdbaarheidsdatum."

https://ikehbo.nl/ehbo-materiaal/verbandmateriaal/snelverband.php
 

Flos

SHTF Expert
Omdat ik voor 90% onderweg ben met mijn bus en niet zo een rugzak fanaat ben. ( dit wilt niet zeggen dat ik dat niet heb ) . Is mijn bus goed voorzien van EHBO spullen.
1) de bus is ooit van mijn bedrijf geweest dus er moest een werf EHBO kist in geschikt voor het aantal werklieden die in de bus konden. Die zit er nog in.
2) in België Is het verplicht in iedere auto een EHBO kist te hebben er kan daar op gecontroleerd worden op de keuring al heb ik het nog niet mee gemaakt.
3) er zit een EHBO kistje in voor dagelijks gebruik.
4) er hangt een klein rugzakje in de bus voor als ik zonder bus niet verder kan. En daar zit ook een mini EHBO kistje in.
Hoeveel dit allemaal weegt weet ik niet. Ook omdat ik geen grammen teller ben.
Dit alles Is niets in vergelijking met wat in mijn BOT zit . Daar zit wat volume betreft het 4 dubbel in of meer.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Mijn EHBO-set zit in een tasje van Heltiq.
In het voorvak zit: 2 ontsmettingsdoekjes, 2 ORS, 1 snelverband 6x8 cm, 1 nooddeken 160x210 cm, 10 waterzuiveringstabletten, 10 paracetamol, € 50 kleingeld.
In het hoofdvak zit: 10 pleisters, 2 blaarpleisters, 4 ontsmettingsdoekjes, 2 snelverband 6x8 cm, 1 paar steriele handschoenen, 6 hechtpleisters, schaartje, pincet, tekentang, insectenbeetpen, 2 pleisters 10x6 cm, 1 sachet chloorhexidine, 2 gaaskompres 5x8.5 cm, 2 gaaskompres 5x 7.5 cm, 2 gaaskompres 10x10 cm, 1 zalfgaaskompres 7.5x10 cm, 1 driekanten doek, 1 hydrofiel verband 4 m x 10 cm, 1 katoenverband 3m x 5 cm, 1 elastisch fixatiewindsel 4 m x 6 cm, klein rolletje plakpleister, 4 veiligheidsspelden, 2 blarenprikkers, 1 Firedragon brandstoftablet. :eek:

Nu ik het zo opsom is het eigenlijk best wel veel :p. Moet misschien maar eens kijken of dat minder kan :fluit:.

In december ga ik de cursus Medic First Aid doen, zeg maar EHBO voor als je geen hulp binnen twee uur hoeft te verwachten gezien je locatie.
 

Ray

SHTF Expert
Waarom ontsmet je een tekentang?
Ik krijg altijd een beetje de kriebels van teken en vind ik het persoonlijk een prettiger idee om een "schone" tekentang in m'n EHBO-set te hebben:)
Als je de mogelijkheid hebt, doen.
Altijd echter, zo snel mogelijk eruit is het beste, of je nu wel de laatste keer na gebruik het ding hebt kunnen ontsmetten.

Volgens mij is langdurige blootstelling nodig voor besmetting, vandaar het deveis "zo snel mogelijk verwijderen". dus ik denk dat het ontsmetten van een tekentang niet tot de eerste prioriteit hoeft te behoren. Mocht dat een dag of twee geleden zijn is het sowieso onwaarschijnlijk dat deze bacterie een besmetting oplevert.

Als 't kan doen, maar altijd zo snel mogelijk de teek verwijderen.

Iedereen die buiten wat wil ondernemen in veld en bos, zorg dat je teken voorkomt en jezelf erop controleert elke avond voor je 't bed in stapt. Die kleine klootzakjes zijn een reëler gevaar dan wolven, beren of snode lieden.

De groten kun je met zelf mijn beperkte vingernagels en wat oefening worden bestreden, maar die kleintjes moet je echt wat voor op zak hebben. Een (echt)goed puntpincet, tekenpincet, tekentang (niet zo'n plastic ding), tekenlepel (liever geen CC-card geval, is alleen op vlakke stukken te gebruiken en daar zitten ze nooit), tekenlasso, of wat dan ook waarmee jij de ervaring hebt ook die allerkleinste klootzakjes uit de diepste huidplooien te kunnen pulken.
 

petroman

SHTF Expert
Blijft natuurlijk wel dat het EHBO tasje dat is en niet meer.
Dus eerste hulp bij een ongeluk. Met het basis idee dat je binnen afzienbare tijd professionele hulp krijgt.

Ga je vier weken gaat rondreizen in onherbergzaam terrein dan neem je wat meer mee.
Af en toe krijg ik het idee dat men een halve of zelf hele apotheek wil meenemen.
 

Niels

Mankinds only hope
Als ik een teek heb dan zit die vaak nog niet erg vast, en trek hem er uit tussen de nagel van mijn middelfinger en de top van mijn duim :p.
Gaat doorgaans ook perfect. Wat daarvoor ontsmet zou moeten zijn, geen idee. Ik heb wel een tekentang in de ehbo set, nog nooit gebruikt.
Maar waarom moet dat ding ontsmet zijn? Hij komt nooit in aanraking met... met iets...
Ja, als die dat wel zou worden zou ik hem ook ontsmetten, maar met een tekentang doe je geen kijkoperatie toch?
 

petroman

SHTF Expert
Het basisidee bij een teekbesmetting is dat bij het verwijderen de teek zijn/haar maaginhoud in de wond achterlaat.
Daardoor ontstaat de infectie.
Bij dat proces kan je dus ook besmetting krijgen aan de tang of aan je vingernagels.
 
Bovenaan