• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Eieren conserveren

J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zag laatst iemand schrijven eieren kan je niet conserveren, en dacht daar moet ik aan veranderen. Al jaren geleden at ik af en toe op een natuurlijke manier geconserveerde Eenden eieren ((telor) ei (asin) zout)), je kan ze al tientallen jaren bij de Indische, Chinese of Surinaamse, Toko's.

Schrik niet als je iets eetbaars word aan geboden wat je niet kent, als andere mensen rassen het eten, is het ook eetbaar voor jou, al hoewel leven spul direct zo te eten,,,, lijk me even niets,,,, lijkt me ook niet lekker.

Je kan de eieren dus conserveren met zout, je hebt ook hele smakelijke zouten, wij gebruiken al een tijdje Keltisch zout.

Gezouten eendeneieren zijn eendeneieren die ter conservering worden ingelegd in een pekelbadje. Minder gangbaar, maar ook mogelijk is het in te leggen in een mengsel van vochtig, gezouten houtskool. Na conservering is het ei nog gewoon rauw, het eiwit voornamelijk zout, maar de smaak van het eigeel is verrijkt met umami.
Bron: http://www.aziatische-ingredienten.nl/gezouten-eendeneieren/



Duizendjarige eieren zijn eendeneieren (van kip of kwartel kan in principe ook) die een paar weken tot een paar maanden ter conservering worden ingelegd in een mengsel van klei, as of ongebluste kalk, zout, thee en rijstkaf.
Bron: http://www.aziatische-ingredienten.nl/duizendjarig-ei/

[MOD] Post aangepast, citaten ingekort en bronverwijzing toegevoegd. [MOD]
 

Ray

SHTF Expert
Andere technieken zijn het afsluiten van de eierschaal met een olie of zelfs waterglas ter conservering. Uiteraard kun je eieren ook nog wecken, of in 't zuur inleggen.
 
J

J.J

Gast
Zo @Ray ik heb je wel werk bezorgt, mooi geworden, hoop dat verschillenden er wat aan hebben,
en er nog betere ideeën komen.

Want een ei hoort er bij.
Wel even wachten tot we weer gezonde eieren kunnen kopen, al hoewel als door kleine gehuchtjes rijd hebben mensen vaak de kippen lekker om het erf scharrelen met veel groen die eieren zijn heel goed te eten,,,,
en Ja Ja te conserveren.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Ray hier een link voor de verhoudingen van waterglas op water het bovenste deel van de pdf
https://www.ntvg.nl/sites/default/files/migrated/1927107870001a.pdf
en hier nog een stukje over hoe men het deed :
Beter blijkt het bewaren van eieren onder waterglas te bevallen. Men giet daartoe op 1 liter waterglas 9 liter kokend water, roert het mengsel goed door elkaar en laat het staan tot het koud is. Men wascht in dien tijd zorgvuldig de versche eieren schoon, schikt ze in een met heet sodawater schoongemaakten Keulschen pot en schenkt er dan de koude vloeistof op, zóó, dat de eieren geheel bedekt zijn. ( De opgegeven hoeveelheid is voldoende voor 100 á 125 eieren).
Er is zowel kalium als natrium silicaat , voor de werking maakt het niet maar natrium silicaat is goedkoper ( ik weet dat je het kan kopen bij de gamma
(wordt ook gebruikt om cement ''waterdicht''te maken maar drogisten zullen het ook wel verkopen neem ik aan ) Vroeger gebruikten ze ook kalkwater maar dit waterglas schijnt aanzienlijk beter te werken .
gr will
 

Fugazi

Elementary prepper
Ik ben nu bezig om eieren in te maken. Een recept met mosterd en dat klonk zo lekker dat ik het even moet proberen. Als redelijk ervaren weckster vraag ik me echter af of het niet logischer is het kruidenwater met azijn er kokendheet op te gieten en dan een deksel erop te draaien. De jam-methode zeg maar. Komt dat de houdbaarheid ten goede of niet? Ik heb geen ruimte in de koelkast, vandaar...
 
J

J.J

Gast
Het heeft een tijdje geduurd, maar hier is de oplossing eieren heel lang te bewaren, ook al zou het voor vijftig jaar zijn, dan is het mooi mee genomen in de tijd van de SHTF.
Ik heb ze wel gegeten en het smaakt ook nog een goed,
maar niet alles wat lekker is,,,, ruikt ook goed.:thumbsup:
Kopen kan je ze zeker in Amsterdam in de echte Chinese Toko's.

En reken maar dat het een goed ruil product is, een meer waarde voor het lichaam heeft dan sterke drank.
Een maar goed geconserveerd kun je het ook goed afgesloten opslaan in de grond op een geheime locatie.

Duizendjarige eieren zijn eendeneieren (van kip of kwartel kan in principe ook) die een paar weken tot een paar maanden ter conservering worden ingelegd in een mengsel van klei, as of ongebluste kalk, zout, thee en rijstkaf. Het eiwit verandert in een doorzichtige, roodbruine, stevige drilpudding met niet al teveel smaak, het eigeel daarentegen kleurt prachtig grijzig blauwgroen en krijgt een intense, romige eierdooiersmaak. Het smaakt echt een stuk minder eng dan je op basis van het uiterlijk misschien zou denken.
http://www.aziatische-ingredienten.nl/duizendjarig-ei/


De honderdjarige ei.


Duizendjarig ei (geconserveerde eendeneieren)
Geplaatst op 1 januari 2011

Hoe heet het?
Duizendjarige eieren, honderdjarige eieren, Chinees ei, century egg, preserved egg, hundred-year egg, thousand-year egg, millennium egg, pidan / 皮蛋 , songhua dan / 松花蛋.

 
J

J.J

Gast
Weet niet wie er eerder was de kip of :oops: maar sluit wel aardig aan :thumbsup:
Heel eenvoudig de kip, want zonder uitbroeden van de kip zal de ei niet uitkomen,
en de kip beschermt het ei ook tegen roof, vernieling hitte en koude en draait het ei bovendien regelmatig.
Dat is de meest logische.:thumbsup:
 

Richard434

Prepper goeroe
Heel eenvoudig de kip, want zonder uitbroeden van de kip zal de ei niet uitkomen,
en de kip beschermt het ei ook tegen roof, vernieling hitte en koude en draait het ei bovendien regelmatig.
Dat is de meest logische.:thumbsup:
Het ei, aangezien dinosauriërs en diverse andere diersoorten reeds eieren legden voor er kippen waren...
Helaas verplaatst dat het probleem..
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Ik heb dacht ik eens gelezen dat je eieren niet veilig kan wecken. Of misschien was het fermenteren? Als in, gekookte eieren in water en zout, dat fermenteren gaat niet.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik heb een recept gevonden in een oud huishoudschool boekje om eieren in te leggen in kalkwater. Eieren even in kokend water houden om de bacteriën te doden. Eieren daarna in een pot en vullen met een mengsel van papperige kalkmengsel zodat alle eieren onderstaan. Er moet na een aantal dagen een vlies op de kalk staan, zo niet kalk bij voegen. Er staat helaas niet bij hoelang ze zo houdbaar zijn.
 
J

J.J

Gast
Ik heb een recept gevonden in een oud huishoudschool boekje om eieren in te leggen in kalkwater. Eieren even in kokend water houden om de bacteriën te doden. Eieren daarna in een pot en vullen met een mengsel van papperige kalkmengsel zodat alle eieren onderstaan. Er moet na een aantal dagen een vlies op de kalk staan, zo niet kalk bij voegen. Er staat helaas niet bij hoelang ze zo houdbaar zijn.
Wat voor kalk word er precies gebruikt @Lai en waar zou het te verkrijgen zijn.
Ja en hoelang houdbaar is toch fijn om te weten, misschien kun jij een test doen.
 

Lai

Prepper goeroe
Ze hebben het over gebluste kalk. Zou denk ik verkrijgbaar zijn bij bouwmarkten of loonbedrijven of boerenhandelsonderneming of boerenbont/welkoop.
Heb het even druk genoeg met andere dingen. Een test als deze moet even wachten.
 
D

Deleted member 1696

Gast
Even een kopy uit boven staande link;

Dus gebruik de eieren die schoon onder de kip vandaan komen, als je eieren onder de kraan wast werkt het niet!
Verhouding is ca 4 liter water met 30 gram gebluste kalk.

Hebben we bij een aquarium winkel vandaan gehaald. Wat op de muur gesmeerd wordt kunnen soms zware metalen in zitten.

Meer is er niet nodig.
 
Bovenaan