• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Eieren uitbroeden. En kuikens groot kweken.

D

Deleted member 1696

Gast
@Flos
We hadden jaren terug deze : https://www.kleinveeservice.nl/brinsea-broedmachine-mini-eco.html (zo maar een site)
Die heeft heel veel mogelijkheden. Maar wij vonden het een onding, kwam ook bar weinig mee uit.

Nu hebben we deze : https://www.kleinveeservice.nl/fiem-smart-broedmachine.html
Maar hierin zitten ook fouten in.
Een kwik thermometer moet vertikaal, ander kan hij de verkeerde temperatuur aangeven.
Het afstellen via een potmetertje van de temperatuur valt niet mee.
Je hebt een vochtigheidsmeter nodig, met het water op de bodem onder het rooster haalde we niet de juiste vochtigheid.
We hebben een veter door een gaatje in de kap als lont in een glas water laten hangen.

Aan de andere kant is het wel de eenvoud zelf, stoppen met eieren kantelen : trek de stekker van het motortje eruit.

Maar uitbroeien valt met goed lezen, eerst eieren een dag laten rusten met de bolle kant naar boven.
Dan uitbroeien, een paar dagen van te voren er voor zorgen dat ze niet meer draaien en de luchtvochtigheid hoog genoeg is. De luchtvochtigheid moet wel 60 a 70 % zijn op onze meter. Als de kap beslaat zit je wel redelijk in de buurt.
Als de vochtigheid niet hoog genoeg is kost het ze te veel energie om er uit te komen of lukt het ze helemaal niet en sterven ze in het gebarste ei. En dat is wel heel wrang. We helpen ze vaak dan maar, en zo lang ze niet bloeden lijkt het geen probleem te zijn.

Verder heb ik er geen verstand van, dan moet ik Mrs MiniE erbij roepen.

Grtzzz Rob
 

Flos

SHTF Expert
Volgens mij verdient dit onderwerp wel zijn eigen topic.
Omdat nu niet alle in gevangenschap levende gevogelte hun eieren zelf uitbroeden zijn er hulp middelen op de markt gekomen.
De broedmachine. Dit apparaat bestaat voor laat ons zeggen 10 kippeneieren maar ook voor 10000 eieren. Voor een prepper zijn de kleinere modeltjes wel interessant . Mij gaat het nu niet over merk X of merk Y alleen als het maar werkt.
Mijn allereerste broed machine was een kartonnen doos waar wat eieren in gelegt konden worden op kippengaas met een gloeilamp er boven een pan water en een kamerthermostaat.
Het werkte maar daar bleef het bij.
Later kocht ik mijn eerste houten broedmachine een detroit goed maar nog veel werk mee gemoeid. Je moet de eieren nog zelk 2X daags draaien met de had . Die machine werkte met een kwikthermostaat.
40 jaar na de aankoop van dit apparaat heb ik er nog een staan . Niet meer de oude maar precies de zelfde. Zijn opvolger heb ik ook maar deze is met een modernere thermostaat . Bijden worden nog gebruikt als vlak broeder. Ik heb ook nog een volautomatische staan van 80 kippen eieren maar dat werkt volledig elektronisch en dat is zeker niet mijn ding.
Nu broed ik het meest in een volautomatische maar alles moet eerst manueel afgesteld worden. Werkt goed.
Eens de eieren uitgekomen zijn laat ik mijn keukens in een cirkelvormige ren lopen met een gloeilamp boven om ze warm te houden. Dat regel ik met een simpele tijd schakelaar . En ook de hoogte van de lamp.
Schijf hier jullie ervaringen neer of vraag gerust wat je er over wilt weten.
@MiniE heeft er ook ervaring in lees ik.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik had destijds ook een broedmachine toen ik fanatiek Papegaaien kweekte. Zeker wanneer je een bevrucht ei hebt van een dure soort is dit een uitvinding. Het percentage wat levend te wereld komt ligt dan veel hoger dan in de natuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
D

Deleted member 1696

Gast
Dit zijn de hierboven genoemde broedmachines.
FA7B0943-B641-4DD4-B6D0-01315F89E16E.jpeg
Dit is de vorige die we eerst hadden, je kan van alles instellen (te veel).
Onze ervaring was niet zo goed met deze, eieren zijn natuur producten en laten zich niet dwingen door een klok.
984EA9B2-98CF-4FBC-A2C5-26DB8F0E32FB.jpeg
Deze hebben we nu, de resultaten zijn een stuk beter.
Je moet alles zelf doen, de eieren keren heeft maar één stand maar dat lijkt geen bezwaar.
(Lees in het begin van de topic mijn opmerkingen over deze broedmachine)
 
F

forumlid 1447

Gast
Zijdehoenders zijn net broedmachines, betere moeders zijn er onder de kippen, niet te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

drent

Diehard Prepper
Als je problemen hebt met luchtvochtigheid en eieren te hard om uit te komen kan je ze de laatste dag ook nog besproeien met gewoon water (plantenspuit). Advies van iemand via ander forum, zij broed(de) nogal wat van alles en nogwat uit aan specialere vogels. Advies japanse kwartels :
Japanners keer Ik tot dag 16. Uitkomst op 18 dagen.
Als de ouder dieren trouwens pas aan de leg zijn, is de kwaliteit niet optimaal. Ik laat ze eerst vier weken leggen voor ik eieren voor de machine gebruik.
Temperatuur heb ik op 37,7. Rv op 50+ % en de laatste dagen ruim boven de 70. Daarbij sproei ik de eieren de laatste dag
 
F

forumlid 1447

Gast
Mijn grootmoeder had ze voor het broeden, voor de minimale eierproductie zijn ze het niet waard.
 

Flos

SHTF Expert
Mijn grootmoeder had ze voor het broeden, voor de minimale eierproductie zijn ze het niet waard.
Met hun eieren daar is niets mis mee. Integendeel ze zijn zelfs collesterol arm.
Maar hun vlees is nogal aan de blauwe kant. En dat vinden de meeste mensen wat raar.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

LoneDrone

Senior Prepper
@Flos @william

Ik heb zelf ook zijdehoenders, ze leggen inderdaad niet veel (zo'n 110 eitjes per jaar), daarom heb ik er wat meer, dan hebben we nog steeds meer dan genoeg eieren . En ze zorgen zelf heel fanatiek voor vermeerdering... ze broeden het hele jaar door, met kerst zat er zelfs eentje te broeden.

Wat ik het grote voordeel van Zijdehoenders vind is dat ze heel zachtaardig en rustig zijn, meerdere hanen gaat ook best: geen gedonder. Veel prettiger kippen dan andere rassen die ik ken, b.v. Bielefelders. Heel makkelijk mak te maken (zitten op je arm en eten dan uit je hand), de jongste dochter kan ze gewoon aaien.
En: ze vliegen niet, dus een simpel hekwerk is al genoeg om de ren af te scheiden.

Het vlees is inderdaad wat donker, maar het smaakt prima.
 

Flos

SHTF Expert
@LoneDrone ik vind dat leuk en aardig dat je een broedse hen hebt met kerst. Maar het probleem is dan heb je bevruchte eieren in deze periode van het jaar.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
@Flos
Bevruchte eieren was ook geen enkel probleem: ze legden gewoon door, en met 2 hanen erbij was zo'n beetje elk ei bevrucht..

Ik heb wel, de kip & kuikens naar binnen gehaald toen het echt ging vriezen.
De volwassen zijdehoenders kunnen zeer goed tegen de kou, maar met de kuikens heb ik maar geen risico genomen :)

Gaaf trouwens zo'n haantje van een kilo of 7, dat halen die van mij niet :)
 

Jade

Senior Prepper
Hoi,
Wij hebben eer Rcom-10pro.
Bevalt heel goed, gisteren zijn de laatste kuikens uitgekomen.
Deze machine regelt alles zelf en heeft een capaciteit van 10 eieren.
Alle 10 eieren zijn getransformeerd naar 10 prachtige sterke gezonde kuikens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
Als ik mij niet vergis is er al een topic overgemaakt hoe je foto's moet plaatsen.
 
Bovenaan