• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Myronprps

Prepper goeroe
Hallo Iedereen,

Zoals sommigen van jullie weten heb ik een eigen stuk bos. Maar om ook hier jullie maar op de hoogte te houden van alles wat ik meemaak en wat ik ontdek qua gereedschappen en nog veel meer toch maar een nieuw bosperceel topic.

Ik ga jullie updates geven over van alles en nog wat en dat komt ook met de tijd maar eerst even alles op een rijtje voor als je een eigen bosperceel wilt kopen.

Waar kun je stukken bos kopen?Dit zijn de meest actieve sites:(hierbij reageert woetbg het snelste)

http://www.woetbg.nl/ http://www.bosgrond.nl/ http://bostekoop.nl/

Voordat je gaat kopen waar moet je nou op letten?

Kijk eerst wat voor soort bos je hebt heb misschien vooral loof of naaldbomen?
Is er water aanwezig?
Hoe dichtbevolkt is het gebied?
Overstroomt het bij een overstroming?
Makkelijk te bereiken?
Is het bos geliefd door wandelaars of de lokale scouting? (of heb je misschien een boer als buurman die alles als zijn eigendom ziet omdat hij zn hond er elke dag uitlaat;) )
Heb je buren?
Is het een jong of oud bos? (allebei heeft zo zijn voordelen. een heel jong bos kun je makkelijk een teveel aan bomen weghalen zodat de nieuwe bomen goed kunnen groeien. Alleen levert dit direct geen hout op. Een ouder bos word het lastiger om uit te dunnen en ook duurder qua gereedschappen maar kun je direct beginnen met oogsten)
Zo kan ik nog wel even doorgaan maar denk eerst logisch na en besef vooral wat je wilt gaan doen met het bos. Niet zomaar iets kopen dus.

Mijn ervaring:

Een eigen plekje in het bos, wie wil dat nou niet?!

Als ik mensen vertel dat ik een eigen stuk bos heb noemen ze vaak alleen de positieve dingen op. Natuurlijk is het prachtig en zal ik het nooit verkopen maar het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn.

De meeste Nederlandse bossen zijn simpelweg niet gezond. Veel te veel van hetzelfde soort op een plek en ook nog eens veels te dicht. Hierdoor groeien bomen tot een bepaalde dikte en hoogte en is het daarna uit met de pret. Dit moet je dus gaan herstellen en als je dit in je eentje moet doen is dit enorm veel werk. Ik heb nu nog steeds stukken in mijn bos waar ik nog niet aan toe ben gekomen. Dan hoor ik vaak ja even een dagje in het bos werken en klaar. Zo makkelijk is dat niet. je bent constant aan het slepen met hout op oneven terrein en zeker met vochtigheid zit een ongeluk in een klein hoekje. Zeker na een aantal uren flink hard werken komt dat ongelukje steeds dichterbij met vermoeidheid. Dus "even" herstellen doe je niet. Het lijkt misschien niet zo maar er zit veel meer werk in dan dat je eerst denkt.

Gereedschappen!, wat raad ik op dit moment aan?

Een pickaroon! Waarom?:

Niet alleen enorm handig bij het kloven van brandhout om bijvoorbeeld stukken op je hakblok te leggen maar ook bij het verslepen van bomen. Het bespaart je rug enorm zelf als jong broekie had ik toch wat last na een hele dag kloven en hout verslepen maar met de pickaroon/sappy is dit gelukkig verleden tijd. Echt een enorme aanrader. Hoe kon ik ooit zonder.

Dit is mijn gereedschapsriem.

005.JPG
Erin zit: GB small forest axe,2wiggen,rolmaat 5M,pickaroon, kleine handzaag (niet aan riem vast.) Mes en kleine EHBO kit. Een rolmaat met markeerlijn zou ik nog willen maar dit volstaat eerst wel.
Buiten een kleinere bijl voor het verwijderen van takken is een felling axe ook zeker aan te raden. Ikzelf heb nu de wetterlings SFA maar die word binnenkort vervangen voor de sager chemical 1928. De GB american felling axe is ook een erg goede.
618-2e594e9e066148cd85dd8e7447b45fc6.jpg


Schoeisel:

Ga je met een kettingzaag aan de gang zijn zaaglaarzen of laarzen met een stalen neus het beste. Ga je gewoon in het bos aan de gang zijn goede wandelschoenen voldoende. Ikzelf heb de Chore hi moss van Muck. Heerlijke laars, geheel waterdicht en lekker warm. Hier is de muck te vinden: http://www.countrystore.nl/landleven/shop/schoenen-laarzen/rubber/muck-boots-type-derwent.html

Kettingzagen:

SLA MCCULLOCH OVER! Grootste miskoop ooit. Ga voor een Stihl of husqvurna kost nu meer geld maar dat bespaar je aan reparatie kosten en je doet er langer mee. Een extra ketting is ook altijd handig plus een manier om zelf je kettingen te slijpen en basis onderhoud te plegen. Oorbescherming en een zaagbroek is een must tenzij je bij de plaatjes van kettingzaagwonden wilt komen bij google. Heeft iemand die je kent zijn twijfels over een broek? google: kettingzaagwond. Gelijk genezen.


Verder gear om mee te nemen:

Denk er altijd aan om basic survival gear mee te nemen. Een dag werken in het bos kan altijd omslaan in een noodsituatie of misschien vertrouw je het niet meer om te reizen en blijf je liever even slapen. Neem daarom altijd iets mee om vuur mee te maken en het liefste een wollen deken. Verder is dit enorm persoonlijk net zoals de BOB dus deze kun je het beste zelf invullen.

Dat was het eerst wel haha, ik ga jullie op de hoogte houden van alles wat ik doe wat te maken heeft met het bos. Van oude gereedschappen opknappen voor gebruik tot nieuwe gadgets en uitdunnen en alles wat er tussen in zit.

Bedankt voor het lezen,

tot de volgende update.

MP
 

Bijlagen

  • 006.JPG
    006.JPG
    45 KB · Weergaven: 21
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Myronprps
Ik wou dat het haalbaar was . Helaas zijn de bosjes in mijn regio kwa prijs niet meer wat ze zijn geweest . Ook moet een stuk bos aan heel wat eisen voldoen om als toevluchtsoord te kunnen dienen .
Pachten ??
Hier in de regio zijn er verschillende die een stukje bos met Blokhut / huisje hebben .
Maar je wil niet weten hoe vaak daar al ingebroken is .
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Een perfecte locatie voor een BOL, mooie hut zelf bouwen van je eigen bomen, helemaal offgrid, lijkt me geweldig:thumbsup:
 

Myronprps

Prepper goeroe
Een perfecte locatie voor een BOL, mooie hut zelf bouwen van je eigen bomen, helemaal offgrid, lijkt me geweldig:thumbsup:

Binnenkort begint het werk aan mijn natuurlijk yurt met boomstammen uit eigen bos:)

@Myronprps
Ik wou dat het haalbaar was . Helaas zijn de bosjes in mijn regio kwa prijs niet meer wat ze zijn geweest . Ook moet een stuk bos aan heel wat eisen voldoen om als toevluchtsoord te kunnen dienen .
Pachten ??
Waaraan moet volgens jou een Stuk bos voldoen om hier serieus een aankoop ( Pacht ) op te doen ??

Helemaal afhankelijk van wat jij zelf wil. Er moet tenminste water zijn en het moet een echt bos zijn. Geen rijen van dennen. een gezonde mix tussen naald en loof.
 
F

frans81

Gast
Binnenkort begint het werk aan mijn natuurlijk yurt met boomstammen uit eigen bos:)



Helemaal afhankelijk van wat jij zelf wil. Er moet tenminste water zijn en het moet een echt bos zijn. Geen rijen van dennen. een gezonde mix tussen naald en loof.

:confused: Nederland en Echte bossen :) En geen bomen die in rijtjes staan of waar je nog kunt zien dat het nog hier op lijkt .

Dat is een zeldzaam iets .
In Het buitenland is de kans groter om zoiets te vinden ..Denk ik :confused:
 

Wesp

Elementary prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
@Myronprps ik vind het leuk om je ervaringen te volgen. Mede omdat ik zelf ook een stuk grond heb in het oosten van Duitsland. Maar als ik onderstaande lees krijg ik het idee dat je er aardig wat bij gekocht hebt. Is dat zo? Er ligt me bij dat het om een stuk van 250 m2 ging.

Hierdoor groeien bomen tot een bepaalde dikte en hoogte en is het daarna uit met de pret. Dit moet je dus gaan herstellen en als je dit in je eentje moet doen is dit enorm veel werk. Ik heb nu nog steeds stukken in mijn bos waar ik nog niet aan toe ben gekomen. Dan hoor ik vaak ja even een dagje in het bos werken en klaar. Zo makkelijk is dat niet. je bent constant aan het slepen met hout op oneven terrein en zeker met vochtigheid zit een ongeluk in een klein hoekje. Zeker na een aantal uren flink hard werken komt dat ongelukje steeds dichterbij met vermoeidheid.
 

Myronprps

Prepper goeroe
@Myronprps ik vind het leuk om je ervaringen te volgen. Mede omdat ik zelf ook een stuk grond heb in het oosten van Duitsland. Maar als ik onderstaande lees krijg ik het idee dat je er aardig wat bij gekocht hebt. Is dat zo? Er ligt me bij dat het om een stuk van 250 m2 ging.
Stukje meer als 250m2 inderdaad;)
 

Myronprps

Prepper goeroe
Update nummer een:

005.JPG

Het begin van de eerste houtwal is er! zitten nog vele uren aan te komen van houtwallen maken maar over een aantal jaar ziet het er prachtig uit.

Binnenkort begin ik ook met het aanleggen van een pad waarbij de muurtjes eromheen ook houtwallen worden. Zodra het zomer is begin het uitdunnen en luxe shelter bouwen:)
 

Wesp

Elementary prepper
Update nummer een:

Bekijk bijlage 915

Het begin van de eerste houtwal is er! zitten nog vele uren aan te komen van houtwallen maken maar over een aantal jaar ziet het er prachtig uit.

Binnenkort begin ik ook met het aanleggen van een pad waarbij de muurtjes eromheen ook houtwallen worden. Zodra het zomer is begin het uitdunnen en luxe shelter bouwen:)

Ziet er goed uit. Houtwallen wil ik ook maken. Heb jij palen in de grond geslagen of tussen de bomen vastgezet? Ben zelf van plan om zigzag palen te slaan en de stokken en boompjes daaraan te bevestigen. Gaanderweg wordt het vanzelf massiever en steunt het zichzelf lijkt mij.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Ziet er goed uit. Houtwallen wil ik ook maken. Heb jij palen in de grond geslagen of tussen de bomen vastgezet? Ben zelf van plan om zigzag palen te slaan en de stokken en boompjes daaraan te bevestigen. Gaanderweg wordt het vanzelf massiever en steunt het zichzelf lijkt mij.
Bij deze houtwal niet omdat deze grenst aan een ander perceel en mijn bedoeling is om hier nog wat grond overheen te gooien zodat het langzaam een heuveltje word. Het hout moet dus nog wat kunnen inzakken om een heuveltje te worden.

Als ik mijn pad ga maken ga ik wel palen slaan om zo te gaan vlechten met takken. Hierdoor heb ik veel minder takken nodig en kan ik veel meer bedekken aangezien het een erg lang pad word.

De reden dat ik bij normale houtwallen geen palen sla is omdat ik zo enorm veel heb, op de foto zijn alle takken van ongeveer 4vierkante meter als het niet minder is en op deze manier stapelen werkt perfect voor in het bos. Zou ik het bijv. in een tuin doen dan zou ik wel palen slaan zodat het wat netter blijft maar op deze manier zakt het nog wat meer in en hebben dieren er ook wat meer aan.
 
Bovenaan