• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Eindelijk tijd voor ijskoffie MAD style

The mad engineer

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Dit is een receptje dat ik zelf in elkaar geknutseld heb, niet gehinderd door enige culinaire ervaring.

Wat heb je nodig : koffie, water, koude melk en suiker. Een pannetje. Een koffiezet apparaat.

Je maakt eigenlijk een koffie extract die je later aanvult met koude melk.

Verhoudingen: Dat is voor elk apparaat anders. En smaken verschillen. Ik ga altijd voor zoveel mogelijk opbrengst. Omdat je rekening moet houden met de maximale hoeveelheden koffie dat in het filter kan, kom ik uit op het volgende.
  • Water: Mijn koffiezetapparaat kan tot 8 grote koppen. Ik neem dan voor 5 koppen water.
  • Koffie: 2x de hoeveelheid die je normaal gebruikt voor koffie van die hoeveelheid. In mijn geval gebruik ik normaal 1 lepel voor 1 kop koffie, nu dus 2x zoveel, dus 10 lepels koffie.
  • Zet je apparaat aan.
  • Suiker: Iets meer eetlepels suiker dan koppen koffie. Ik voeg er 6 toe. Naar smaak kan je dit natuurlijk bijstellen.
  • Pak het pannetje, en doe de suiker er in.
  • Als de atoomkoffie klaar is, giet de koffie in het pannetje, roer tegelijkertijd zodat het suiker oplost.
  • Koel het pannetje af. Ik zet het meestal in de wasbak in koud water.
  • Als de koffie afgekoeld is, kan het feest beginnen.
Vul een glas met 1/4 tot 1/3 van het extract (naar smaak). Vul de rest bij met de koude melk. Roer het even door.

Enjoy!
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    52.6 KB · Weergaven: 22

Pti1337

Prepper
Ik brouw mijn ijskoffie juist koud, daarmee extraheer je veel minder van de bittere smaken.

Recept is eigenlijk heel simpel: Koffie + water + tijd = ijskoffie.

Het mooiste is als je zelf kunt maken van je hebt een hele grove maling nodig.
Vul een grote weckpot 1/3e met grof gemalen koffie, korrel grote zeezout.
Aftoppen met koud water, afsluiten en 24 tot 48 uur laten trekken in de koelkast.
Hierna filteren door een voorgespoeld koffiefilter of nog beter een kaasdoek om geen vetten te verliezen aan het papieren filter.

Dit recept is vrij sterk en wil zich nog wel iets laten verdunnen met koud water of ijs.
Ook lekker om met ijs en een klein beetje suikersiroop (simpel syrup) te laten draaien in de blender.
 
F

frans81

Gast
Ik brouw mijn ijskoffie juist koud, daarmee extraheer je veel minder van de bittere smaken.

Recept is eigenlijk heel simpel: Koffie + water + tijd = ijskoffie.

Het mooiste is als je zelf kunt maken van je hebt een hele grove maling nodig.
Vul een grote weckpot 1/3e met grof gemalen koffie, korrel grote zeezout.
Aftoppen met koud water, afsluiten en 24 tot 48 uur laten trekken in de koelkast.
Hierna filteren door een voorgespoeld koffiefilter of nog beter een kaasdoek om geen vetten te verliezen aan het papieren filter.

Dit recept is vrij sterk en wil zich nog wel iets laten verdunnen met koud water of ijs.
Ook lekker om met ijs en een klein beetje suikersiroop (simpel syrup) te laten draaien in de blender.

Het is toch Koffie + Water + Koelkast + Tijd Haha .
Ik ben van de Koude thee , Koude Koffie daar heb ik niets mee :(

Misschien durf ik het duidelijk omschreven recept aan ;)
En misschien vind ik het heel lekker .:fluit:
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@frans81 maak graag ijs the door een zakje witte of groene thee (of kruiden/bloemen) in een fles water en dan een nachtje in de koelkast. Dan ziet het er net uit als witte win :p
 
F

frans81

Gast
Kan dit ook met drank er door? Lijkt me wel aantrekkelijk.

Waarom altijd weer een vorm van dat echte Mannen drank erdoor haha . Van Drank krijg je dorst ( Sterke Mannen drank :eek: )
Puur natuur met WATER en zonder ....HOL ;)
 

Ray

SHTF Expert
Kan dit ook met drank er door? Lijkt me wel aantrekkelijk.
Lijkt me geen probleem.
Aangepast recept: Vervang de koffie, melk en suiker door een drank naar keuze. :D

Ik brouw mijn ijskoffie juist koud, daarmee extraheer je veel minder van de bittere smaken.

Recept is eigenlijk heel simpel: Koffie + water + tijd = ijskoffie.

Het mooiste is als je zelf kunt maken van je hebt een hele grove maling nodig.
Vul een grote weckpot 1/3e met grof gemalen koffie, korrel grote zeezout.
Aftoppen met koud water, afsluiten en 24 tot 48 uur laten trekken in de koelkast.
Hierna filteren door een voorgespoeld koffiefilter of nog beter een kaasdoek om geen vetten te verliezen aan het papieren filter.

Dit recept is vrij sterk en wil zich nog wel iets laten verdunnen met koud water of ijs.
Ook lekker om met ijs en een klein beetje suikersiroop (simpel syrup) te laten draaien in de blender.
Je kunt pure arabica koffie nemen, die wordt niet bitter, ook niet als je hem heel sterk zet.
 
Bovenaan