• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Elektriciteit als er geen power meer is

PlanDoPrep

Senior Prepper
Als die-hard bushcrafter heb je natuurlijk geen electriciteit nodig.
Maar er is heel veel apparatuur die ontzettend handig kan zijn. Zaklamp, accuboormachine, walkie-talkies, een telefoon met een kaart van Nederland; een waterpompje, een ventilator om voedsel te drogen...

Algemeen over electriciteit als energie:
Je kunt drie systemen onderscheiden:

220V - Universeel, super krachtig. Alles werkt er op en het kan waanzinnig veel energie leveren. Lassen, water koken, een eikeboom omzagen: Het kan allemaal.
Nadelen: Inefficient en kost al energie om het gewoon online te houden. Niet op te slaan in accus. Denk aan een generator die voortdurend moet draaien.
Als je zonnepanelen hebt, denk goed na: Als de stroom uitvalt, schakelt je inverter je zonnesysteem uit!
Als je geen extra maatregelen treft heb je met zonnepanelen op je dak geen onafhankelijke stroom.

12V - Werkt vanuit accu's, auto's en zonnepanelen. Kan worden opgeslagen in accu's. Laagspanning, ongevaarlijk. Kan relatief veel power leveren. Nadelen: Is niet zomaar compatibel met alles. Je moet misschien converteren of apparatuur aanpassen. Dikke draden en goede aansluitingen moeten tegen forse stroom kunnen, anders is er energieverlies of brandgevaar.

5V
- Universeel en low power. Steeds meer super handige gadgets kunnen via USB geladen worden; zaklampen, walkie-talkies. Weinig brandgevaar, zeer efficient voor low power.
Vrij zinloos voor alles wat echt power nodig heeft.


Ik gebruik 12V als basis.
Het is op te slaan in accu's, kan forse power leveren, het komt standaard uit de auto en het kan geconverteerd worden naar 220 en 5V.

Dat heeft een paar gevolgen:
- Geen echte high power. Ik zal een inverter nodig hebben om 220V te bereiken en dan nog: Geen slijptol, electrische zaag, etcetera.
- Ik zal waar nodig apparatuur moeten aanpassen om op 12V te werken. Bijvoorbeeld de lader van de boormachine, dat zou fijn zijn.
- Alle kleine apparatuur: In één keer afgedekt: Je kunt goed naar 5V/USB converteren.

Connector is key
Tot slot: Ik zal een standaard stekker nodig hebben. Eentje die veel stroom aan kan.
Ik ga de Speakon stekker gebruiken.
Redenen hiervoor:
- Deze wordt al gebruikt door de Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES). When SHTF zijn er in elk geval mensen met apparatuur die ik kan helpen, en die mij kunnen helpen.
- DARES heeft die stekker niet zomaar gekozen. Hij is robuust, en kan hoge stroom aan (belangrijk voor 12V!). Goeie stekker dus.
- Je kunt hem zo aansluiten dat er niets mis kan gaan. En da's best wel cool. Mijn stekker in jouw stopcontact, en het werkt gewoon.


Als eerste heb ik mijn koelbox geconverteerd. Dit om twee redenen:
Ten eerste trekt hij een redelijke stroom (4 ampere) en daarom kan ik hem goed gebruiken om te testen.
Ten tweede: Als de hele beschaving ten onder gaat moet je er wel een koud biertje bij hebben.

Zo ziet de Speakon connector er uit:


X6105842.JPG


En met stekker er in:
X6105845.JPG


Tot slot:

Als iemand nadenkt over power nadat materiaal-dat-koeien-niet-meer-nodig-hebben in contact is gekomen met de ronddraaiende luchtververser, verzin dan niet je eigen systeem, maar sluit aan bij een standaard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

petroman

SHTF Expert
Idee is goed maar ik mis 380V en een praatje over gelijkstroom /wisselstroom en vermogen.

12V komt niet standaard uit een zonnepaneel. Die van mij op het dak in ieder geval niet.
Van 12V - 220V maken kan maar ik geloof niet dat dat efficient gaat.

Waarom geen amphenol gebruiken ?
$_35.JPG
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Als die-hard bushcrafter heb je natuurlijk geen electriciteit nodig.
Maar er is heel veel apparatuur die ontzettend handig kan zijn. Zaklamp, accuboormachine, walkie-talkies, een telefoon met een kaart van Nederland; een waterpompje, een ventilator om voedsel te drogen...

Algemeen over electriciteit als energie:
Je kunt drie systemen onderscheiden:

220V - Universeel, super krachtig. Alles werkt er op en het kan waanzinnig veel energie leveren. Lassen, water koken, een eikeboom omzagen: Het kan allemaal.
Nadelen: Inefficient en kost al energie om het gewoon online te houden. Niet op te slaan in accus. Denk aan een generator die voortdurend moet draaien.
Als je zonnepanelen hebt, denk goed na: Als de stroom uitvalt, schakelt je inverter je zonnesysteem uit!
Als je geen extra maatregelen treft heb je met zonnepanelen op je dak geen onafhankelijke stroom.

12V - Werkt vanuit accu's, auto's en zonnepanelen. Kan worden opgeslagen in accu's. Laagspanning, ongevaarlijk. Kan relatief veel power leveren. Nadelen: Is niet zomaar compatibel met alles. Je moet misschien converteren of apparatuur aanpassen. Dikke draden en goede aansluitingen moeten tegen forse stroom kunnen, anders is er energieverlies of brandgevaar.

5V
- Universeel en low power. Steeds meer super handige gadgets kunnen via USB geladen worden; zaklampen, walkie-talkies. Weinig brandgevaar, zeer efficient voor low power.
Vrij zinloos voor alles wat echt power nodig heeft.


Ik gebruik 12V als basis.
Het is op te slaan in accu's, kan forse power leveren, het komt standaard uit de auto en het kan geconverteerd worden naar 220 en 5V.

Dat heeft een paar gevolgen:
- Geen echte high power. Ik zal een inverter nodig hebben om 220V te bereiken en dan nog: Geen slijptol, electrische zaag, etcetera.
- Ik zal waar nodig apparatuur moeten aanpassen om op 12V te werken. Bijvoorbeeld de lader van de boormachine, dat zou fijn zijn.
- Alle kleine apparatuur: In één keer afgedekt: Je kunt goed naar 5V/USB converteren.

Connector is key
Tot slot: Ik zal een standaard stekker nodig hebben. Eentje die veel stroom aan kan.
Ik ga de Speakon stekker gebruiken.
Redenen hiervoor:
- Deze wordt al gebruikt door de Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES). When SHTF zijn er in elk geval mensen met apparatuur die ik kan helpen, en die mij kunnen helpen.
- DARES heeft die stekker niet zomaar gekozen. Hij is robuust, en kan hoge stroom aan (belangrijk voor 12V!). Goeie stekker dus.
- Je kunt hem zo aansluiten dat er niets mis kan gaan. En da's best wel cool. Mijn stekker in jouw stopcontact, en het werkt gewoon.


Als eerste heb ik mijn koelbox geconverteerd. Dit om twee redenen:
Ten eerste trekt hij een redelijke stroom (4 ampere) en daarom kan ik hem goed gebruiken om te testen.
Ten tweede: Als de hele beschaving ten onder gaat moet je er wel een koud biertje bij hebben.

Zo ziet de Speakon connector er uit:


Bekijk bijlage 12085


En met stekker er in:
Bekijk bijlage 12084


Tot slot:

Als iemand nadenkt over power nadat materiaal-dat-koeien-niet-meer-nodig-hebben in contact is gekomen met de ronddraaiende luchtververser, verzin dan niet je eigen systeem, maar sluit aan bij een standaard.
Leuk die Speakon, alleen jammer dat ie daar niet voor gemaakt is, Speakon is voor het aansluiten van professionele speakers.
Voor elektra is er de Powercon, zelfde principe (ook uitgevonden door Neutrik), de Powercon is gegarandeerd veilig voor elektra, de Speakon niet.

Powercon male-female.jpg

Nu zal je zeggen, het is maar 12 volt, maar bij sluiting kan je met 12 volt ook brand krijgen.

Overigens is de prijs niet heel erg veel hoger.

Check: www.bax-shop.nl
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Leuk die Speakon, alleen jammer dat ie daar niet voor gemaakt is, Speakon is voor het aansluiten van professionele speakers.
Voor elektra is er de Powercon, zelfde principe (ook uitgevonden door Neutrik), de Powercon is gegarandeerd veilig voor elektra, de Speakon niet.

Bekijk bijlage 12094

Bedankt voor je reactie! Klopt, ik ben op de hoogte van het bestaan er van. En ik heb er over nagedacht.
Toch een bewuste keuze voor de Speakon:

- De Speakon wordt hier al meer voor gebruikt, goed voor uitwisselbaarheid;
- De Speakon is goed voor zo'n 30A, dus echt ruim voldoende. Dat er een andere plug bestaat maakt de Speakon niet onvoldoende.
- De Powercon is gelijkwaardig, op hetzelfde principe gebaseerd (zelfde soort stekker/contacten etc), maar ze hebben een ander nokje er op gemaakt om te voorkomen dat ze verwisseld worden.
Bij het opbouwen van een concert liggen er natuurlijk talloze kabels en is het een probleem als er één geluid geeft en een andere identieke kabel 230V draagt.

Dus: Speakon = goed genoeg, beter uitwisselbaar en bovendien: Powercon is in principe 230V. Dat is geen verwisseling die ik per ongeluk wil maken.

Nu zal je zeggen, het is maar 12 volt, maar bij sluiting kan je met 12 volt ook brand krijgen.
Ja, zelfs eerder dan bij 230V - omdat de stromen veel groter zijn moeten je zekeringen ook veel hoger zijn. En je draden dikker.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Idee is goed maar ik mis 380V en een praatje over gelijkstroom /wisselstroom en vermogen.

Bedankt voor je reactie!
Klopt natuurlijk maar mijn benadering is anders. Ik wil niet iedereen alles over electriciteit leren, ik wil een systeem bouwen waarbij je het ene in het andere kan pluggen en dat het dan werkt.
Ik ga dus ook een 230V inverter met zo'n power-plug uitrusten. Die kun je inpluggen en dan heb je een 230V stopcontact. Om het te gebruiken hoef je niet te weten dat de één gelijkspanning is en de ander wissel.

En 380V is totaal niet op mijn radar, zou dat moeten denk je? Ik wil over energie kunnen beschikken, niet de samenleving her-opbouwen.

12V komt niet standaard uit een zonnepaneel. Die van mij op het dak in ieder geval niet.
Nope maar daar ga ik iets voor maken.
Komt nog.
 

Richard434

Prepper goeroe
Indien je bij stroomuitval spanning op je wandcontactdozen gaat zetten, controleer alsjeblieft even of je volledig losgekoppeld bent van het "grote" stroomnet.
Zo niet ga je stroom leveren aan de buren, etc. En maak je de monteur die aan spanningsloze kabels denkt te werken ook een beetje ongelukkig....
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Ik overweeg als, als, als ik mijn nieuwe bol hier krijg en mag gaan verbouwen om een "loze" stopcontacten groep 20A aan te leggen voor shtf situaties.

Dan kan ik bij uitval ook via een genny makkelijk overal over electra beschikken. Belangrijkste zijn dan natuurlijk de koelkasten en vriescel.

Aan de andere kant wanneer ik een solar met grote accubank heb, dan is het overbodig. Dan zou ik de genny kunnen gebruiken als de solar niet actief is dus in de avond om de accubank bij te laden in geval van te weinig power in de accubank
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Indien je bij stroomuitval spanning op je wandcontactdozen gaat zetten, controleer alsjeblieft even of je volledig losgekoppeld bent van het "grote" stroomnet.
Zo niet ga je stroom leveren aan de buren, etc. En maak je de monteur die aan spanningsloze kabels denkt te werken ook een beetje ongelukkig....

No way dat ik dat ga doen. Ik zou dan veel te weinig controle hebben over welke apparaten er aan of uit gaan, inclusief hun inschakelpieken.
Nee, mijn doel is dat ik belangrijke apparaten kan gebruiken of opladen, maar wel zeer gecontroleerd. Dus bijvoorbeeld maar één stopcontact en dan specifiek voor een oplader - of als ik meer accu's heb, voor een vriezer.
 

petroman

SHTF Expert
??? wat gaat er dan aan en uit waar je geen controle over hebt ?
En dan denk ik niet aan "niet aan gedacht" maar echt waar je geen controle over hebt. Je kan van alle apparaten de stekker trekken denk ik.
Enige waar ik zo snel aan kan denken is een boiler of CV. maar ook die kan ik aan/uit zetten dus heb ik controle over het aangaan.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Idee is goed maar ik mis 380V en een praatje over gelijkstroom /wisselstroom en vermogen.
Waarom geen amphenol gebruiken ?
$_35.JPG

Ik heb ze eens gegoogled.
Ik zie geen specifiek voordeel van deze connector dat met kop en schouders boven de Speakon uit steekt.
Ik neem aan dat de contacten ook self wiping zijn zodat je geen last krijgt van storingen.

Ik zie wel een paar puntjes:
De Speakon vergrendelt met een kliksysteem. Dit is een schroefdraad? Je kunt die Amphenol insteken zonder te vergrendelen. De Speakon is altijd vergrendeld.
Dan de verkrijgbaarheid. Het is 100% supergoed dat je er een plaatje bij hebt gedaan. Want wat zijn er veeeel 'Amphenol connectors'. Je moet het juiste type vinden. Ik heb er nu zo veel gezien dat ik niet eens zeker weet of dit de enige 3-pin connector is. Wat kosten ze eigenlijk? Ik heb Speakons gezien van 1-2 euro; deze lijkt duurder.
En het lijkt het alsof je ze moet solderen. Met niet meer dan een Leatherman (in geval van nood een zwitsers zakmes) zet je een Speakon aan een kabel. Handig om een verloopje maken, of een kabel te repareren.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
??? wat gaat er dan aan en uit waar je geen controle over hebt ?
En dan denk ik niet aan "niet aan gedacht" maar echt waar je geen controle over hebt. Je kan van alle apparaten de stekker trekken denk ik.
Enige waar ik zo snel aan kan denken is een boiler of CV. maar ook die kan ik aan/uit zetten dus heb ik controle over het aangaan.

Je kunt er altijd een vergeten. En sommige stekkers zitten bij mij diep&ver weggewerkt. En ik heb huisgenoten; die kunnen ook zomaar iets inpluggen.

Ik ben geen off-grid systeem aan het maken! Ik wil een systeem waarmee ik zonne-energie kan oogsten en kan inzetten op een handig moment; voor vermogens tot 100 Watt. En het blijft transporteerbaar (in de auto).
 

Niels

Mankinds only hope
Ben benieuwd wat je gaat bouwen. Ik heb al een hoop plannen voorbij zien komen hier(forum) maar nooit uitgewerkte producten.
Ik denk dat wij wel vaker verhalen lezen, en het onze er van denken...
Ik ben nu ook heel benieuwd, hele dikke stekker zie ik met een dun snoertje op 12V... tja...

En zeggen dat 30A veel is bij 12V? Mwa, dat valt reuze mee! 30x12=360 Watt.
Normaal gesproken in een woonhuis zijn groepen 16A bij 230V~, dus is ~3600W (vuistregel), das zeg maar 10 keer zo veel.
Je huis is bedraad met 2,5 mm2 of 1,5 mm2.
Je snapt, als je 12V wilt transporteren zullen je draden heel dik moeten zijn...
Ook zakt ja spanning onder belasting over de transmissieweg (kabel/draad), houd hier rekening mee.
Ook een 12V accu kortsluiten geeft een enorme rotklap, en kan ook rondvliegend vloeibaar kopen tot gevolg hebben, pas dus op.

Waar ik zo veel mogelijk op zou besparen is verliezen... verliezen in omzetten vooral.
 

petroman

SHTF Expert
Ben benieuwd wat je gaat bouwen. Ik heb al een hoop plannen voorbij zien komen hier(forum) maar nooit uitgewerkte producten.

Ben ook wel benieuwd naar die persoon die een aggregaat naast z'n woning wilde neerzetten en geen groepenkast had.

@PlanDoPrep , als neutrik, de fabrikant, zelf al voor spanning/stroom een ander model stekker heeft ontworpen, waarom dan vasthouden aan een plug die voor muziek/audio gemaakt is ?

Waarom amphenol ?
Zijn van metaal, helemaal uit elkaar te halen (onderhoud), waterdicht, hufterproof en collega proof.
En ja de kern is heel universeel uitwisselbaar en daar zijn er vele van. En ja verbinding is solderen.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat wij wel vaker verhalen lezen, en het onze er van denken...
Ik ben nu ook heel benieuwd, hele dikke stekker zie ik met een dun snoertje op 12V... tja...

Wat je ziet is 2,5 mm2 draad. Ik gebruik deze om de kabel enigszins soepel te houden.
Eén kabel voedt één apparaat. De stromen blijven dus binnen de perken.
Ik houd de kabels kort, om verliezen te voorkomen.
Te korte kabels los ik op met een verlenging (die ik dus alleen gebruik als het nodig is).

Ik vind 30A veel bij elke spanning. Dat zit boven wat ik met 2,5 mm2 zou moeten willen.
Ik richt me op 5A nominaal, 10A max, pieken van 15-20A.

Intern in de batterij-box ga ik de noodzakelijke kabels met 13AWG maken, kort houden, en zekeren.
Buiten de box gebruik ik 2,5 mm2 of 1,5 mm2 afhankelijk van de toepassing.

Bij 10 Ampere verlies ik bij 2,5 mm2 0,13 Volt per meter. Houd de draad kort (80cm) en het verlies is 0,11 volt of ongeveer 1 Watt.
10 Ampere is toch goed voor 120Watt - Een koelkast of een 90W laptop bijvoorbeeld.

Voor de verheldering, ik ga niet mijn eigen huis gebruiken of van stroom voorzien.
Ik ga een portable unit maken voor nuttige randapparatuur.
Hij zal één apparaat tegelijk voeden en meerdere USB apparaten kunnen opladen.

[MOD] quote haken even op de goede plek gezet [MOD]
 
F

forumlid 1447

Gast
Bedenk dat elke verlenging een potentieel verlies is, elke koppeling van een stekker die niet gesoldeerd is , kan verlies op leveren,
met een gasflesbrander kun je solderen , dus wat is het probleem?
Als het materiaal er is, dus in tig-voud op voorraad, kun je elke kabel apart maken, en dus zorgen dat
het verlies laag blijft.
Zorg dat je accu/ batterij veilig is, een dunne draad tussen + en - kan al brand veroorzaken.
En amphenol is dé standaard, tot in vliegtuigen aan toe.
Mijn stekkers van mijn zend/ontvangers zijn amphenol, of indien mogelijk origineel.
 

Roel

Mankinds only hope
Ik begrijp niet veel van dit onderwerp, (dom geboren en niet veel bij geleerd) maar eh... wat zou je dan nog willen met een beetje power als de hele bliksemse boel rondom je is ingestort...?
Als de boel echt op z'n gat ligt dan zou mijn eerste vreugde zijn het leven zónder de elektra.
En dat hebben we hier tot de belangrijkste taak verheven, zónder de moderne middelen leven.
Het lijden rekken is geen optie...
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
@Roel, voor mij is preppen niet het voorbereiden op een totale ineenstorting en heropbouw van de samenleving.
Ik wil tegenslagen kunnen overleven, een paar dagen lang.
Mocht de hele samenleving ineenstorten, dan heb ik in elk geval een leuke start.

Daarom zou ik er fiks van balen als ik zeer handige apparatuur heb liggen die ik niet kan gebruiken omdat het stopcontact het niet doet.
Ik ben het met je eens dat ik Facebook niet zal missen, maar licht, koken, radio-ontvangen en zenden, zouden wel fijn zijn.
Ook verwacht ik dat electriciteit iets waardevols kan zijn om mee te handelen. Daar houden preppers toch ook rekening mee.

Uiteraard kun je op dat moment gaan prutsen met zonnepanelen, maar ik doe dat liever van tevoren.
Dan kan ik in-geval-van mijn spullen in elkaar klikken en mijn facebook status weer updaten naar 'Surviving'. :D
 
Bovenaan