• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Elektrische auto creatief inzetten als prepper

Henk88

Diehard Prepper
Beste Preppers,

Ik heb de knoop doorgehakt en geïnvesteerd in een elektrische auto. Geen moderne (en dure) Tesla of Leaf maar een goedkope en eenvoudige Peugeot 106 Electrique uit 1998. :wave:
106-e.png
Er zijn diverse oude Franse autootjes elektrische gebouwd in de jaren 90, onder andere de Citroen AX, Citroen Saxo, Peugeot 106 en Peugeot Partner. Ze waren voorzien van 300 kg aan loodaccu’s die onder optimale omstandigheden een actieradius van 80 km opleverde. Bij mijn exemplaar zaten helaas geen accu’s maar ik ben van plan er een modern lithium pakket in te laten zetten.

Nu zag ik al een topic over Tesla, maar dat ging vooral over de ontwikkelingen van de elektrische auto industrie en de gevolgen van elektrische rijden. Ik zou dit topic willen insteken als, hoe kun je een elektrische auto optimaal inzetten om meer zelfvoorzienend te worden en eventueel als BOV.

Voordelen die ik zie vanuit deze insteek;

De auto is onderhoudsarm

De motor heeft geen distributieriem, koppakking of andere dure en complexe reparaties, voornaamste onderhoud voor de motor zijn koolborstels vervangen. Ook heeft de auto een eenvoudiger aandrijvingssysteem zonder koppeling of versnellingsbak. De relatief lage werkspanning van specifiek de 106 Electrique (120 volt) maakt auto onderhoud ook nog enigszins toegankelijk voor de doe-het-zelver.

Minder onderhoud betekend natuurlijk minder afhankelijkheid van een garage of een defect. Wat ook meehelpt is dat de 106 niet is voorzien van complexe computersystemen of management zoals een moderne elektrische auto. Er zitten alleen elektrische ramen op en een zeer eenvoudige boordcomputer. Het energieniveau van de batterijen gaat zelfs via een ouderwets analoog Jaeger metertje en verwarmen gaat met een Webasto gaskacheltje.:lol:
106-e2.jpg

De auto als noodstroomvoorziening

De autoaccu kan natuurlijk dienen als noodstroomvoorziening, met een accu van 30 kWh kun je wel serieus in stroombehoefte voorzien. Ik wil ook kijken naar de mogelijkheid om (desnoods handmatig via een losse extra omvormer) de omvormer van de zonnepanelen aan te kunnen sluiten op de accu zodat je de accu zou kunnen laden tijdens een stroomstoring met eigen energie. Dit zou zorgen voor energie afhankelijkheid zonder ook nog eens apart te moeten investeren in een powerwall wat natuurlijk kostbaar en onnodig milieubelastend is.


Financiële onafhankelijkheid


De auto geeft enige financiële onafhankelijkheid. Natuurlijk heb je de investering van nieuwe accu’s en aanschaf van de auto, maar voor minder dan 10.000 euro kun je klaar zijn voor een lange tijd. Verwachte levensduur van de nieuwe accu’s is zeker 300.000 km. Bovendien heeft Peugeot in verband met het gevaar van accuzuur alle chassis van de 106 Electrique verzinkt, ze roesten dus niet :thumbsup:

Heb je die investering echter gehad is de auto onderhoudsarm, wegenbelasting vrij en ook de verzekering zo’n oude auto is bescheiden, zelfs met de meerwaarde van de nieuwe accu’s. Het mooiste is echter dat je in combinatie met zonnepanelen kunt voorzien in eigen energie.

Ik heb van de woningbouw 6 zonnepanelen op het dak, deze leveren op jaarbasis gemiddeld 1500 kWh. Door zuinig om te gaan met energie gebruik ik zelf maar 800 kWh per jaar. Dit betekend dat ik al 700 kWh overhoudt, dit is al 20x op jaarbasis gratis tanken en zolang de salderingsregeling blijft maakt het niet uit dat zomer en wintergebruik en opbrengst verschillen. Als ik daarbuiten ‘tank’ ben ik 6,60 euro kwijt voor 30 kWh, omdat de 106 zo licht en klein kun je daarmee 300km uit een ‘tank’ halen, dat is dus 2,2 cent per km brandstofkosten!

Als BOV

Ook als BOV zie ik wel potentieel in de 106 Electrique, groot nadeel is dat je natuurlijk niet even een paar jerrycans extra benzine kan meenemen of erin gooien voor meer actieradius. Voordeel is dat je bij een brandstofcrisis of langdurige stroomstoring nog zelf zou kunnen voorzien in brandstof middels zonnepanelen.

Tijdens een bug out zou je zelfs kunnen kiezen om 1 of 2 flinke opvouwbare 310 wp zonnepanelen mee te nemen. Die zouden gemiddeld 1,5 kWh per dag opleveren, goed voor 15 km elektrisch rijden. Dat zou dus nog echt zinvol kunnen zijn. (minder in de wintermaanden natuurlijk, het gaat om gemiddelden). Daarmee zou een extra voordeel zijn dat de auto gelijk als energieopslag en bron kan dienen bij een BOL.

Tot slot is de 106 natuurlijk relatief makkelijk te fixen, als eenvoudige jaren 90 auto en kan hij als BOV onopvallend zijn. Aan de buitenkant is namelijk nauwelijks af te zien dat het een elektrisch voertuig is en hij doet fluisterstil zijn werk, dus ongemerkt ergens langsrijden is geen probleem.

Is alles ideaal?

Natuurlijk komt de 106 Electrique ook met concessies

- Met een topsnelheid van 95 km/u is hij op snelwegen buiten de randstad wat beperkt in snelheid

- Qua veiligheid kan de 106 uit 1998 natuurlijk ook niet meekomen met moderne auto’s

- Zelfde geldt voor comfort (hoewel ik daar zelf minder waarde aan hecht)

- Ondanks langdurig gebruik van de accu blijft een lithium accu natuurlijk niet al te best voor het milieu

- Het beperkte vermogen (27 pk :fluit:) en standaard onderstel maken de auto natuurlijk ongeschikt voor offroad avonturen tijdens een BOV scenario.

Benieuwd wat jullie vinden van het idee, ik zal uiteraard het topic de komende tijd updaten als ik genoeg heb gespaard voor de accu’s en het ding rijdend heb (dat duurt echter nog eventjes).
 

Arie

Diehard Prepper
Heel Leuk project.
Ben benieuwd hoe je het technische gedeelte wil gaan doen, bijvoorbeeld hoe je het opladen via zonnepanelen wil gaan uitvoeren . Een zonnelader van 120v is niet alledaags beschikbaar volgens mij.
 

petroman

SHTF Expert
Het ombouwen naar elektrisch is een aparte markt.
Wordt of werd ook gedaan met klassieke auto's om er toch mee te kunnen blijven rijden ondanks allerlei emissie eisen.
Ik ben wel benieuwd wat je nieuwe accu pakket gaat kosten.
Of onderhoud makkelijker dan wel eenvoudiger wordt is afhankelijk van je nu elektrotechniek kennis. De gemiddelde kennis hier op het forum is twijfelachtig als ik de topics nog herinner over zonnepanelen en aggregaten veilig aansluiten op je huisinstallatie.
Hetzelfde geld natuurlijk voor je huis aansluiten op auto of omgekeerd. Vooral de vermogens die door kabels gaat lopen kan aardig oplopen.

Persoonlijk zou ik ook investeren in een toch wat geavanceerdere controle techniek op vermogen, stroom, spanning maar ook temperatuur van het accu pakket. Nood uit schakelaar.
Wat gebeurd er met mijn accu pakket als ik te water raak etc.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ook een electrische auto is niet zaligmakend of persé milieuvriendelijk.

Zo komt bijna 90% van de fijnstof in de lucht van de banden af en niet uit je uitlaat. En electrische auto's zijn vaak zwaarder dus meer uitstoot dan bijvoorbeeld een licht traditioneel boodschappen wagentje.

Wat ik mooi aan dit project vind is dat er een oud wagentje voor gebruikt wordt. Auto's tot ongeveer 1990 zijn ontworpen voor een zo lang mogelijke levensduur, dus de basis kan wel 40-50 jaar mee. Terwijl de huidige auto's met een heel andere filosofie zijn ontwikkeld. Die gaan gemiddeld 15-20 jaar mee.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Uh, onze oude ford tranist van voor 1990 roeste als een feuerhand op sterk water.
De huidige 2004 VW roest niet, noppa, nada.

Qua banden moet je natuurlijk wel de speciale elektro bamboe banden nemen die slijten milieuvriendelijker.
 

Henk88

Diehard Prepper
Heel Leuk project.
Ben benieuwd hoe je het technische gedeelte wil gaan doen, bijvoorbeeld hoe je het opladen via zonnepanelen wil gaan uitvoeren . Een zonnelader van 120v is niet alledaags beschikbaar volgens mij.
Het probleem zit hem vooral in het ontladen bij een stroomstoring. Immers de omvormer van de zonnepanelen geeft gewoon een output van 220volt en de standaard lader van de auto ondersteunt een input op 220 volt. Wanneer je echter de autoaccu zou willen gebruiken om bijv. je wasmachine of koelkast aan te drijven zit je wel met het feit dat de output van de batterijen natuurlijk maar 120 volt is.

Eventueel zou je een flinke omvormer kunnen kopen die US stroom (110 volt) omzet naar 220 volt, maar om bijv. een wasmachine te draaien heb je dan wel een heel zwaar uitgevoerd ding nodig, ik denk dat dat niet haalbaar is of heel kostbaar is. Maar als ik computer, verlichting, C.V. en koelkast kan aandrijven ben ik allang blij :)

Het ombouwen naar elektrisch is een aparte markt.
Wordt of werd ook gedaan met klassieke auto's om er toch mee te kunnen blijven rijden ondanks allerlei emissie eisen.
Ik ben wel benieuwd wat je nieuwe accu pakket gaat kosten.
Of onderhoud makkelijker dan wel eenvoudiger wordt is afhankelijk van je nu elektrotechniek kennis. De gemiddelde kennis hier op het forum is twijfelachtig als ik de topics nog herinner over zonnepanelen en aggregaten veilig aansluiten op je huisinstallatie.
Hetzelfde geld natuurlijk voor je huis aansluiten op auto of omgekeerd. Vooral de vermogens die door kabels gaat lopen kan aardig oplopen.

Persoonlijk zou ik ook investeren in een toch wat geavanceerdere controle techniek op vermogen, stroom, spanning maar ook temperatuur van het accu pakket. Nood uit schakelaar.
Wat gebeurd er met mijn accu pakket als ik te water raak etc.
Deze auto is origineel geleverd op elektriciteit door Peugeot dus dat is wel goed gedaan en er zijn er een paar duizend gemaakt dus er is ook nog wel enige kennis aanwezig over de gebruikte techniek. Accupakketten zijn beschikbaar vanaf 6500 euro inclusief toebehoren, maar dan is de actieradius beperkt (<100 km). Ik ben wel van plan om inderdaad te investeren in veiligheid. Met name een eersteklas laadregelaar voor de accu (ivm levensduur), eventueel accuverwarming voor de winter. Daarnaast natuurlijk veiligheidsmaatregelen voor laden/ontladen bij/in huis.

Ook een electrische auto is niet zaligmakend of persé milieuvriendelijk.

Zo komt bijna 90% van de fijnstof in de lucht van de banden af en niet uit je uitlaat. En electrische auto's zijn vaak zwaarder dus meer uitstoot dan bijvoorbeeld een licht traditioneel boodschappen wagentje.

Wat ik mooi aan dit project vind is dat er een oud wagentje voor gebruikt wordt. Auto's tot ongeveer 1990 zijn ontworpen voor een zo lang mogelijke levensduur, dus de basis kan wel 40-50 jaar mee. Terwijl de huidige auto's met een heel andere filosofie zijn ontwikkeld. Die gaan gemiddeld 15-20 jaar mee.
Ben het met je eens dat een elektrische auto geen droomoplossing is op het gebied van milieu, maar op gebied van zelfvoorzienend zijn kan het wel een flinke stap vooruit zijn. Overigens weegt dit boodschappenwagentje maar 700 kg zonder accu's en ongeveer 1000 - 1100 kg met accu's. Dus dat valt qua gewicht erg mee, een Tesla weegt minstens het dubbele.

Uh, onze oude ford tranist van voor 1990 roeste als een feurhand op sterk water.
De huidige 2004 VW roest niet, noppa, nada.

Qua banden moet je natuurlijk wel de speciale elektro bamboe banden nemen die slijten milieuvriendelijker.
Het mooie is dus dat Peugeot vanwege het veiligheidsrisico van de originele loodaccu's het complete chassis heeft verzinkt, dus geen roest :thumbsup:
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Je komt met de info van 120v en koolborstels.
Dus een 110v us omvormer kopen zie ik het nut niet van.
(Aanname dat de auto een dc motor heeft)

En je zonnepaneel omvormer doet niks als het lichtnet weg is.

Zet de hoofdschakelaar van de woning maar uit dan zul je zien dat je koelkast ook uitstaat.
 

Ray

SHTF Expert
@Henk88 Wassen met een wasmachine op een accu vergt de meeste stroom om op te warmen. Ik ken iemand die in z'n yurt het verwarmingselement had ontkoppeld en de machine vulde met warm water (verwarmd met houtkacheltje). Dan kun je makkelijk een wasje draaien op de accu en vergt het ook niet zo'n zware omvormer.
 

Henk88

Diehard Prepper
Je komt met de info van 120v en koolborstels.
Dus een 110v us omvormer kopen zie ik het nut niet van.
(Aanname dat de auto een dc motor heeft)

En je zonnepaneel omvormer doet niks als het lichtnet weg is.

Zet de hoofdschakelaar van de woning maar uit dan zul je zien dat je koelkast ook uitstaat.
Ik zei het denk ik verkeerd, ik bedoel een transformator. Overigens bestaat de accu uit 30 losse cellen van 3.6 volt, dus in principe zou je bij een langdurige stroomstoring de accu's ook op een andere manier kunnen schakelen zodat ze 220 volt in plaats van 120 volt geven, maar dat is natuurlijk niet iets wat je elke dag of elke week wilt doen.

Ik weet dat het zonnepaneel stopt met werken als er geen stroom is van het lichtnet. Daarom dacht ik (maar weet niet of dit kan) om een soort extra schakeling tussen de zonnepanelen en de meterkast te zetten. Stroom valt uit -> omvormen van de zonnepanelen schakelt automatisch uit voor veiligheid -> je zet de schakeling in het kasje om dat hij richting accu in plaats van meterkast gaat -> je schakelt de omvormer weer in. Dat is in grote lijnen het idee, uiteraard zo dat de stroom op de juiste manier en het juiste voltage wordt doorgevoerd.

@Henk88 Wassen met een wasmachine op een accu vergt de meeste stroom om op te warmen. Ik ken iemand die in z'n yurt het verwarmingselement had ontkoppeld en de machine vulde met warm water (verwarmd met houtkacheltje). Dan kun je makkelijk een wasje draaien op de accu en vergt het ook niet zo'n zware omvormer.
Dat is wel een goede tip, met een 20 graden programma kom je misschien ook een eind. Ik wil sowieso eens gaan nameten wat apparaten nu effectief gebruiken in huis om in te schatten want de pieken in verbruik zijn en of de accu dat aan kan.

Groeten,
Henk
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Stroom valt uit -> omvormen van de zonnepanelen schakelt automatisch uit voor veiligheid -> je zet de schakeling in het kasje om dat hij richting accu in plaats van meterkast gaat -> je schakelt de omvormer weer in. Dat is in grote lijnen het idee, uiteraard zo dat de stroom op de juiste manier en het juiste voltage wordt doorgevoerd.

Dit is alhier uitvoerig besproken: werkt niet, de omvormer gaat niets omvormen als er geen 220v is.
 

Ray

SHTF Expert
@Henk88 Hier is het verschil, met of zonder het eco knopje ingedrukt een hele kWh. Hij verlaagt dan de temperatuur van 40 naar 30 graden en doet er veel langer over, maar verbruikt veel minder. 1,7 kWh voor een normale 40 graden was met max centrifuge, 0,7 kWh op de eco stand, maar nog steeds maximaal centrifugeren.


Dit is ahier uitvoerig besproken: werkt niet, de omvormer gaat niets omvormen als er geen 220v is.
Niet met de regulier aangelegde omvormers, die werken idd op 220 volt en bij een stroomstoring staan ze stil.

Offgrid omvormers doen het met de stroom uit zonnepanelen en accu's.
 

Roel

Mankinds only hope
Nou ja. Bij een echte SHTF hoeven we het lijden toch niet onnodig te rekken...?
Als niets het meer doet doet over een tijdje echt niets het meer...
Omvormers, eco knopjes, een hele kWh, 120 volt en koolborstels...
Wat er ook voorbij komt...
Pas je zo snel mogelijk aan ga mee in de nieuwe werkelijkheid.
Geen omvormers, geen stroom , geen gas, geen water, geen ziekenhuis, etc...
Geen watdanook...
Wij gaan het proberen... Jullie ook..? :)
 
Bovenaan