• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

emergency food supply 'aanbieding'

Mayo

Last (wo)man standing
ik krijg met enige regelmaat aanbiedingen van 'survival' shops met aanbiedingen
(op een pseudo-anoniem email adres, natuurlijk ;-)

Vandaag van de Wise Company:
https://www.wisefoodstorage.com/456-serving-ultimate-preparedness-solution.html

"3 Month Emergency Food Supply - NEW" :
Buy 1 get 1 for free!!
This Ultimate Preparedness Solution contains a total of 456 servings including entrees, breakfasts, drinks and desserts. With 3 servings per day, plus 204 servings of drinks and desserts, this truly is the ultimate three month long preparedness solution for an individual.

Los van de prijs, klinkt het als een leuk voorstel. In theorie zou je dan voor 6 maanden onder de pannen zijn.
De opsomming van de gerechten klinkt ook niet verkeerd. Zie link.

Maar als je dan de ingredienten leest en vooral(!) de voedingswaarde dan kom je met 3 maaltijden + toetje per dag uit op zo'n 700-800Kcal.... Nou ben ik geen grote eter, maar dit is wel errug weinig! :eek:Die extra 3 buckets heb je gewoon nodig als aanvulling om in leven te blijven!

Is dat met kant&klaar 'survival' pakketten van andere merken ook zo? o_O


[MOD]quote ingekort, toegestaan is maximaal 1 alinea[MOD]
 

petroman

SHTF Expert
Ik weet niet wat de minimale hoeveelheid Kcal is die je nodig hebt om in leven te blijven. Want daar praat je volgens mij over.
Dus liggend in het donker op je strecher in de kelder, wachtend tot het boven de grond weer leefbaar is.

Dit soort "aanbiedingen"zijn en blijven interessant, alleen de prijs is vaak een hobbel, berg, valkuil.

Voor ons als voorbereiders zou je eigenlijk willen intappen op MRE's, denk ik, die zijn goed doordacht en compleet, incl. heater. Op drinken na.
Struik maakte van die blikken met één pans maaltijden.
Lijkt me stug dat die echt alleen maar op defensie aanvraag gemaakt zijn.

Er zit natuurlijk ook een verschil in rantsoen en noodrantsoen.
Een reddingsvlot heeft ook een rantsoen aan boord. Geen idee wat daar in zit maar waarschijnlijk niet meer dan puur iets om te overleven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Mjah, ik ben geen fan van pakjes en zakjes. Ik heb een voorraad. Om te weten of ik me daar mee kan redden heb ik eens vier maanden uit die voorraad gegeten(op zich al een goed idee want je moet toch rouleren)
Ik miste wat dingen, iets hartigs, en dropjes, die zitten nu ook in de voorraad.
 

martin

Mankinds only hope
Los van de prijs, klinkt het als een leuk voorstel. In theorie zou je dan voor 6 maanden onder de pannen zijn.
De opsomming van de gerechten klinkt ook niet verkeerd. Zie link.

Ik ben ook geen fan van dit soort pakketten.
Het kan echt geen kwaad om zelf wat te experimenteren met droge spullen zoals pasta/noedels/spaghetti, rijst, graan en kruiden.
Blikvoedsel is naar mijn idee/overtuiging onbeperkt houdbaar en door zelf wat meer bewust te zijn van het samenstellen van een maaltijd is het niet alleen leuker om te doen, maar ook een stuk praktischer.

Heb je ooit al eens zelf nasi gemaakt? Dan kom je uit op rijst, groente en iets van eiwitten (vlees/vis/ei/amandelen/erwten/bonen) en dan is het alsnog niet te eten omdat er bepaalde smaken missen.
Dan blijken kruiden ook wel erg belangrijk te zijn.

Ik kan eigenlijk geen enkel argument bedenken om een kant & klaar pakket aan te schaffen.

Theorie is leuk, praktijktest is beter.
Dus gewoon eens bewust bezig zijn met voeding/eten en nadenken wat er momenteel ontbreekt.

Ik moet ineens denken aan een kinderserie die vermoedelijk een rol heeft gespeeld in mijn drang naar het creëren van een voorraad waarvan ik zeker weet dat ik het na 1 week nog steeds niet beu ben.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik ben net als Stuudje. Komt bij mij ook nog omdat ik voedsel allergieën heb waardoor ik geen kant en klare voedsel pakken verdraag. Ik blijf liever zo "gezond" als mogelijk. Al kan ik niet 4 maanden doorkomen omdat mijn voorraad niet zo groot is. Ik ben er inmiddels wel achter dat met simpel wat spaghetti een blikje tomatenpuree en bouillon blokje je al een lekkere maaltijd kan hebben. Toetjes hoeft voor mij niet, heb de meerwaarde nooit begrepen en heb het nooit lekker gevonden. Vind het zonde van mijn lekkere maaltijd. Voor een BOB zou het misschien handig zijn. Je bent onderweg en zult niet lang op een plek blijven. Voor een BOL/BIL of zelfs een grote BOV zou ik makkelijk te combineren voorraad nemen.

Dropjes gaan hier er snel door als het aanwezig is :fluit: Veelste lekker. Goed scouting overlevingsvoer :p Samen met droge worst.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Uit die link"Maar al na twee dagen komt de ravioli hen de neus uit."
Doet me denken aan die prepper die een grote voorraad Heinz witte bonen in tomatensaus gekocht had en toen erachter kwam dat hij dit niet lustte. Dat is een belangrijke les:koop alleen wat je lekker genoeg vind of waar je lekker eten van kan maken.
 

petroman

SHTF Expert
Ik kan eigenlijk geen enkel argument bedenken om een kant & klaar pakket aan te schaffen.
Nou dat is niet moeilijk: 1) gemakzucht 2) rust in de kop> verantwoording ligt bij leverancier

Uit die link"Maar al na twee dagen komt de ravioli hen de neus uit."
yup, ik geef net reactie op een niet nader te noemen voorbereider (@Niels) die blikken duits vlees in huis heeft maar nu al weet dat hij ze niet lust .....
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ter aanvulling over noodrantsoenen uit de VS:

Wise Company lijkt alleen naar de VS te verzenden en niet naar de EU. Dat zal waarschijnlijk een logische reden hebben, je kan zover ik weet niet zomaar grote hoeveelheden voedsel invoeren van buiten de EU. Referentie: https://www.belastingdienst.nl/wps/.../wat_mag_ik_niet_zomaar_invoeren_of_uitvoeren

Volgens Wise zelf mogen ze alles opsturen (omdat het gevriesdroogd is), alleen van vlees wisten ze niet zeker of het hier door de douane zou komen.
Waarschijnlijk wel, maar dat is dan risico van de koper.
 

Niels

Mankinds only hope
Je hebt wel altijd je inklaringskosten en BTW wat er overheen komt wat het vrij onaantrekkelijk maakt.
Geloof me, ik heb veel besteld in de USA omdat ik het in Europa niet kon kopen, en het is altijd veel te veel :(.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik kan eigenlijk geen enkel argument bedenken om een kant & klaar pakket aan te schaffen.
Theorie is leuk, praktijktest is beter.
Dus gewoon eens bewust bezig zijn met voeding/eten en nadenken wat er momenteel ontbreekt.

Ik heb voorraad voor >6 maanden in huis (ben wel blond, maar niet dom).
In blik, pot, (zelf) gedroogd, geweckt, ingevroren, etc. Ik heb een moestuin en kook elke dag vers.
Ook heb ik eens maanden op mijn voorraad geleefd (volgens mij een goed advies voor iedereen die een voorraad aanlegt).

Als de SHTF ga ik in principe voor een bug-in en ben dáár op voorbereid.
Moet ik echter toch acuut mn huis verlaten, dan neem je die hele voedselvoorraad niet allemaal zomaar mee...
Dit soort emmers zouden puur voor zo'n situatie zijn, niet in plaats van dus.
Ze hebben élk voor een maand (nou ja, dat valt dus tegen :() ontbijt, lunch, diner en desert en dat nog in verschillende smaken ook.
Je gooit het makkelijk achterin je auto of fiets-aanhanger en klaar. En het is een stuk minder zwaar/omvangrijk dan een vergelijkbare hoeveelheid MRE's.
Hoe zit dat met die #10 emmers die je hier in NL kunt kopen? Die moeten, eenmaal open, toch binnen redelijke tijd op (of zijn daarin de maaltijden ook per portie apart verpakt?)

Ander voordeel lijkt me dat je met een gevriesdroogd kant&klaar pakket van het rouleer-probleem in je BOL af bent als je daar niet regelmatig bent.
Of je kunt het bij je BOL/onderweg naar je BOL ingraven. Water fiter erbij in doen en elke weer opgegraven emmer is een compleet geheel.

Vandaar dus mijn 'interesse' in kant&klaar pakketten.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Je hebt wel altijd je inklaringskosten en BTW wat er overheen komt wat het vrij onaantrekkelijk maakt.
Geloof me, ik heb veel besteld in de USA omdat ik het in Europa niet kon kopen, en het is altijd veel te veel :(.
Inderdaad, alles boven 21 euro (in België) betaal je douanekosten. Die 21 euro is kostprijs van het product EN verzendingskosten. Aangezien de meeste verzendingskosten vanuit Amerika al vaak rond de 21 euro liggen, mag het product al niet te veel kosten. Ik probeer vaak de verkopers te overhalen om enkel de kostprijs op het pakket te zetten.
 

Cardhu

Elementary prepper
Interessant idee @Mayo
Maar waarom zou je het (tegen hoge kosten) uit Amerika laten komen als je dit soort producten ook in de BeNeLux en Duitsland kunt kopen?
Hier is Mountain House, Trek 'Eat, Travellunch, Lyo Expedition (zonder nare toevoegingen), Drytech real turmat etc. relatief eenvoudig verkrijgbaar
Verder heb je meerdere mogelijkheden tot just-add-water maaltijden à la Knorr & co. die ook 2 jaar na de 'houdbaarheidsdatum' prima te eten zijn (eigen ervaring).

Ik snap je idee van een 'grap and go bucket' absoluut. Niets is zo eenvoudig als gewoon zo'n emmer ergens neerzetten of begraven. Maar met een beetje inventiviteit en creativiteit kun je dat gemakkelijk zelf creëren.

Zeg dat je voor $200 een emmer kunt kopen, dan ben je met verzendkosten en douane kosten gauw nog eens $100 extra kwijt. En dat voor 21 zakken met gevriesdroogd voedsel (want meer is het niet). In Euro's is dat € 250 voor 21 zakken voedsel. Dat is € 11,90 per zak.
De grote verpakkingen van Mountain House kosten ongeveer € 10. Met dezelfde Kcal hoeveelheid als de Wise House pakken. (gemiddeld 237 kCal per portie).

Persoonlijk zou ik niet een sterretje * achter mijn naam willen hebben staan bij de douane: 'hey, deze dame heeft noodpakketten aangeschaft!' maar lekker gaan rondkijken waar ik voor een leuke prijs een paar goede pakken met maaltijden kan scoren. Er zijn merken genoeg met interessante gerechten, zoals ik hierboven heb beschreven. Kijk ook eens op sites in Duitsland. Daar kun je leuke deals scoren.

Wij hebben in ieder geval in de caravan meerdere pakken Knorr staan. Goedkoop en lekker, voor een prikkie.
Ik wil je alleen even aangeven dat er alternatieven zijn in Europa. Uiteraard moet je zelf bekijken wat jij wilt :).
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik begrijp dat tijdens een shtf iedere calorie kan meetellen maar op de een of andere manier heeft dit soort droogvoer mij nooit zo kunnen bekoren.

Ik zou het zelf in ieder geval combineren met ander voedsel. Ik ken iemand die ooit eens 7 pallets vol heeft aangeschaft voor veel geld in de tijd dat hij uitsluitend naar MRE's keek. Ik heb hem toen gevraagd er een weekje van te eten en na 3 dagen kwam hij er al van op terug. Een dure les terwijl hij dacht klaar te zijn.

Ook al zou geld geen rol zijn dan zou ik toch berekenen wat ik voor dat zelfde geld kan kopen wat ook goed voor mijn voorraad kan zijn.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Heb een tijd terug een doos met 24 verschillende veldmaaltijden van het Noorse leger gekocht. Die zijn niet heel erg vervelend om te eten. Er zit koffie, chocolade,energyge, hoofdmaaltijd etc. Deze pakketten zijn ruim 3.000 calorieën. Sets zijn van real dus echt geen zooi :)

Tis wel mooi dat je iets 600 jaar kan bewaren maar in nindere tijden kan juist "comfort food " een levensredder zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
D

Deleted member 569

Gast
Ik weet niet wat de minimale hoeveelheid Kcal is die je nodig hebt om in leven te blijven. Want daar praat je volgens mij over.
Dus liggend in het donker op je strecher in de kelder, wachtend tot het boven de grond weer leefbaar is.

Dat is het Basaal metabolisme (BMR). Genoeg te vinden op het internet om dit te berekenen. Bij mij is dat 1950 kcal (1,88m, man). Wanneer er in de kelder goed gewerkt moet worden dan tik jij al snel de 3000 kcal aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Het is een béétje :off:... maar omdat het toch ook over survival food gaat (en ikzelf houder van dit draadje ben :lol:) toch maar hier gezet.

Review: Summit to Eat - Pasta met Zalm en Broccoli

Net als de Chicken Tikka met Rijst die ik onlangs getest heb (zie draadje Januari 2019 Prepper Challenge), ruikt dit erg goed als ik het zakje openmaak.
De stukjes zalm en broccoli zijn duidelijk te herkenbaar (dat is niet bij alle merken zo... :fluit:)
P1080936.JPG

Water gekookt toegevoegd en 8 minuten gewacht :)
P1080938.JPG P1080939.JPG

Geproefd en: Niks mis mee! :thumbsup:
Er zou natuurlijk meer zalm of groente bij kunnen, maar op zich is de balans pasta/rest ok :)
De pasta is al dente (al hangt dat af van hoelang je t laat weken, neem ik aan), de stukjes zalm en groenten zijn vrij zacht maar zeker niet papperig.

Ben je met meerdere mensen (en maak je dus meerdere porties) dan zou je een klein blikje zalm (in water) kunnen toevoegen.
In mijn geval had ik nog wat broccoli over van gisteren :p en daarom heb ik iets méér water toegevoegd dan in de aanwijzingen staat, zodat ik wat meer saus heb.
Het is nu wel een flinke hap geworden.. burp! :D

P1080941.JPG
 
Bovenaan