• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Eten in de oorlog, meer dan alleen bloembollen.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik wilde een stukje kopiëren, maar er staan zoveel goede alinea's in dit verhaal dat ik niet weet welke ik moet kopiëren. De terugkerende kennis van de natuur, de recepten, de verhalen...ik zou zeggen,lees het eens door met een prepper-oog, er valt veel van te leren over wat belangrijk is in tijden van nood.

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/nederlanders-aten-veel-meer-dan-alleen-bloembollen-tijdens-hongerwinter~a4294100/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=shared content&utm_content=paid&hash=d7e905137c8d8a5a2c9a5f6a3ea6e014d66ae1d9

ChjWZFBVAAAgKwQ.jpg
 

Myronprps

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Wat ik altijd opmerkelijk vind is hoe snel de mens over gaat op survival stand.

Nu gooien sommigen bijvoorbeeld de korstjes weg van een brood want dat is niet zo lekker en zodra er niks meer is word dat gezien als een feestmaal.
 

Ray

SHTF Expert
Wat ik altijd opmerkelijk vind is hoe snel de mens over gaat op survival stand.

Nu gooien sommigen bijvoorbeeld de korstjes weg van een brand want dat is niet zo lekker en zodra er niks meer is word dat gezien als een feestmaal.

Ik vind de korstjes van een brand ook niet lekker. Als ik er iemand mee uit de brand kan helpen.... (auto corr.. eh fuckup I presume. ;))
 

Myronprps

Prepper goeroe
Ik vind de korstjes van een brand ook niet lekker. Als ik er iemand mee uit de brand kan helpen.... (auto corr.. eh fuckup I presume. ;))
was het niet een teken van intelligentie als je tijdens het typen al met iets anders bezig was?;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Flos

SHTF Expert
De korst van brood noemt in mijn dialect een kast.
Mijn moeder zij vroeger van de kasten groeien de gasten . En gasten zijn jongens .
 

Loreen

Last (wo)man standing
Van facebook:

Geachte geïnteresseerden,

Morgen, dinsdag 10 mei om 14:00 uur, presenteert Tom Vorstenbosch de voorlopige resultaten van zijn onderzoek naar plantaardig noodvoedsel tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hierover verscheen op 4 mei een uitgebreid artikel in de Volkskrant (zie attachment).

Lokatie: Museum Naturalis, Leiden (Live Science zaal, 4e verdieping).

Tom heeft 80 ouderen geïnterviewd en behalve de tulpenbollen en suikerbieten blijkt men tussen 1940-1945 een breed scala aan wilde voedselplanten te hebben verzameld: brandnetels, paardenbloemen, lieve-vrouwe-bedstro, en zelfs groot hoefblad om te roken. Veel ouderen blijken nog een levendige herinnering te hebben aan het verzamelen van eetbaar plantenmateriaal.

Tijdens de presentatie kunt u zuringsoep proeven, en thee van diverse 'oorlogsplanten'.
Ook kunt u kijken of u de diverse bollen en planten nog steeds kunt herkennen op onze interactieve plantentafel.

Wilt u uw eigen herinneringen aan dit soort oorlogsvoedsel met ons delen?
Dan kunt u hiervoor morgen ook bij ons terecht.

Entree = toegang Naturalis, neemt u dus uw Museumkaart mee!

U bent van harte welkom!

Vriendelijke groeten,

Tinde van Andel
 
Bovenaan