• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Eten uit jouw voorraad.

Flos

SHTF Expert
Naar aanleiding van @Mayo haar voorstelling waar in stond dat ze een lange tijd uit haar voorraad heeft moeten eten. En de reactie van @Stuudje er op dat ze het ook al eens heeft gedaan heb ik slecht geslapen. Ik heb een paar jaar terug ook een grote schoonmaak gehouden in mijn prep etens voorraad.
Dat is dan hier gepost of op het oude forum.
Ik heb dan ook veel aan de voedsel bank geschonken maar veel hebben ze ook geweigerd omdat het over datum was of maar minder dan een week was voor de datum verstreek.
En zo heb ik dan heel veel zelf opgegeten dat over datum was. Ik denk dat ik dat nog steeds doe.
Mayo scheef dat ze was afgevallen terwijl ik eigenlijk was bij gekomen. Stuudje scheef dat ze wat meer hartige dingen wou terwijl ik eerder naar iets zoets verlangde.
Eten uit jou voorraad is in mijn ogen heel breed. Wat ik mij herinnerde dat ik al vlug geen verse melk meer had. Ik heb toen met de buurvrouw eieren voor melk geruild. Ook dat is eten uit jou voorraad. Het komt er eigenlijk op neer dat je geen boodschappen doet. Een kip slachten dat in jou tuin loop om vers vlees te hebben is ook eten uit de voorraad. Een bosduif schieten in jou eigen jachtgebied ook . Maar dan moet je wel patronen uit jou voorraad halen.
En Stuudje een appel van jou eigen boom is ook eten uit jou voorraad.
 

Mayo

Last (wo)man standing
@Flos je hebt helemaal gelijk!
Helaas woon ik in een grote stad en is de kans dat er een verdwaalde kip in mn tuin loopt niet erg groot.. :D

Ik heb er in 2000 van geleerd niet alleen naar de calorien te kijken en hoe wat t langste houdbaar is, maar vooral naar : wat vind ik lekker en hoeveel kan/wil ik daarvan in voorraad hebben. Tuurlijk, ik heb ook (veel) rijst en droge bonen, maar als t niet smaakt kun je daar geen weken/maanden op leven.
Ik kon toendertijd wel 8 kilo missen :cool:, dus het was mooi meegenomen, heh heh. Maar als je je voorstelt dat je continu in je huis zit (ondergedoken?), terwijl buiten de wereld op z'n gat ligt, dan wordt eten ineens een stuk belangrijker dan alleen je maag vullen. En het is waar: als je verhongert eet je alles, maar de fase daarvoor: voldoende eten om op krachten te blijven is heel belangrijk. Als je alleen dingen hebt die weliswaar je maag vullen, maar die je niet echt lekker vindt dan ga je er tegenop zien en kun je t steeds moeilijker naar binnen werken. dat geeft nóg meer stress dan je al had en lig een depressie op de loer. Kijk naar oudere mensen: ondervoeding sluipt er heel ongemerkt in, omdat ze niet meer met smaak eten (komt mede doordat ze op hoge leeftijd steeds minder proeven, maar dat is een ander verhaal).

Ik denk ook dat ik moet accepteren dat ik in mijn situatie hier nooit off the grid zal kunnen leven. Ja, misschien als de andere 526.438 mensen de stad verlaten :)
Ik heb een volkstuin, maar daar wordt nu al regelmatig proletarisch gewinkeld , terwijl de Lidl en Jumbo om de hoek zitten. Als de winkels geen voorraden meer hebben en mensen honger krijgen dan kan ik het schudden dat ik daar nog groenten kan kweken voor mezelf. Ik heb een kleine tuin hier thuis en daar zou ik in t voorjaar groenten op kunnen zetten, maar gedurende de winter is het weinig.
Bovendien, als in een land als Nederland na 3-6 maanden de boel niet weer énigzins op de rit is, dan hebben we blijkbaar mondiale shtf. En voor hoeveel jaar moet je dan preppen..?
Het blijft lastig, vind ik. Verschillende scenario's geven je verschillende kansen en (on)mogelijkheden en op welke bereid je je voor?

Mayo
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
F

forumlid 1447

Gast
Hebben jullie er al eens over gedacht, als je tijdens een SHTF periode, op gewicht blijft, en de rest rond je afvalt,
je net zo goed een zwaailamp op je hoofd kunt zetten.
Eten uit eigen voorraad tijdens een SHTF, houdt dus in ,heel veel rantsoeneren.
Dus @Mayo , zo slecht was je niet bezig.
Tuinieren is voor jaren, koop al jaren geen zaden meer, van de soorten die ik heb.
Elk jaar wat over houden voor volgend jaar.
Tuinieren nu, en wecken, drogen, etc. voor later geeft je een grote kans om te overleven op langere termijn.
Je tuin hoeft niet groot te zijn, voor boerentenen, klimbonen en andere klimmers is een bloempot met genoeg water al
snel een hele tuin.
Zak compost voor een pompoen, courgette, tomatenplant, paprikaplant geeft ook een goed resultaat.
Oppervlakte kun je ook in de hoogte bereiken. (verticale tuin).
Jammer dat sommige mensen een volkstuin, te letterlijk nemen. (voor heel het volk).
Maar hier , in privé tuin, nemen ze ook van alles mee.
Hulst planten duwen ze er voor weg.
Als ze nu 1 portie meenemen, omdat ze honger hebben zeg ik bijna oké, maar wintergerst, wordt niet door de meeste mensen
gegeten.
Bonen met wortel en al voor een heel seizoen, is ook niet voor de hongerige.
 

Flos

SHTF Expert
Op het oude forum was er iemand die zei tegen mij bij shtf moet je niet meer gaan consumeren maar comsuminderen en ik zei dat kan ik niet daarom hou ik teveel van eten. Kijk het doel van ieders leven wezen is voortbestaan. En daarom moet hij zich voortplanten. En om de nakomelingen gezond te houden moet men eten gezond veelzijdig eten. Dus rantsoeneren zit er in mijn ogen niet in zolang er genoeg is natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
V

Verwijderd lid 423

Gast
Helaas woon ik in een grote stad en is de kans dat er een verdwaalde kip in mn tuin loopt niet erg groot.. :D
@Mayo Hier midden in de Randstad, dus idem grote stad, helaas. Ach, we hebben Lidl en Jumbo nog...
52640c93e691b2782baec57d_736.jpg


Ik heb er in 2000 van geleerd niet alleen naar de calorien te kijken en hoe wat t langste houdbaar is, maar vooral naar : wat vind ik lekker en hoeveel kan/wil ik daarvan in voorraad hebben. Tuurlijk, ik heb ook (vel) rijst en droge bonen, maar als t niet smaakt kun je daar geen weken/maanden op leven.[...]
Bovendien, als in een land als Nederland na 3-6 maanden de boel niet weer enigzins op de rit is, dan hebben we blijkbaar mondiale shtf. En voor hoeveel jaar moet je dan preppen..? Het blijft lastig, vind ik. Verschillende scenario's geven je verschillende kansen en (on)mogelijkheden en op welke bereid je je voor?
Ik vermoed ook dat volledig zelfvoorzienend zijn ondenkbaar is, hier met zijn allen op een kluitje in De Randstad. Hoeveel m2 grond is daar per persoon wel niet voor nodig? Minimaal zo'n 500 m2 misschien, en vooral tijd...

Ik probeer natuurlijk ook om vanuit de voorraad iets eetbaars op tafel te zetten. Maar beschouw het geheel toch wat nuchterder. Zolang het maar niet uitgesproken smerig smaakt, maar wel gezond en voedzaam is, voldoet het als voorraad. Zo erg zal het wel niet worden, maar ik prep wat mij betreft meer om een noodsituatie door te komen, en dan vind ik een paar kilo's meer aan voeding op voorraad belangrijker dan minder spul met een "exquisiete" smaak.
Wie het niet (vr)eet die heeft geen honger. Trouwens, in de hongerwinter vond men tulpenbollen een uitgesproken delicatesse! Wat dat betreft, gaat alles vanzelf goed smaken;)
Ik realiseer mij dat ik misschien ietwat optimistisch ben. Jij bent immers ervaringsdeskundige (2000). Maar in een echte noodsituatie zal toch zeker alles wel smaken waar nog geen schimmel op staat...

Ik ga er van uit dat ik het wel zo'n krappe 3 maanden kan volhouden op de voorraden alleen. En samen met wat ik dan vast nog wel tussen de tegels uit kan krabben, uit de sloot kan trekken en kan verbouwen, misschien wel 5 tot 6 maanden. En dan... Tja...

Als het echt eens goed mis gaat en "we echt de oude wereld niet meer terug kennen", dan ontstaan er weer andere mogelijkheden en kansen vermoed ik. Met wat voorraden in huis kunnen wij onszelf en nog wat andere dierbaren best een flink eind in leven houden. En wie er dan allemaal te voet naar Kaapstad is vertrokken (of naar elders:confused:), die heeft zo tijdig een beetje plaats gemaakt voor die grote moestuinen die we allemaal nodig hebben...
Wie zal het zeggen...

Wat mij betreft gewoon maanden aan gemoedsrust en tijd kopen door het nodige op voorraad te hebben, en niet nu al in de put zitten of tobben over hoe lang precies en hoe daarna verder. Wel nadenken daarover, en kennis vergaren, maar laten we nog wel iets overlaten voor als het eenmaal zover is;).
Het zou toch ellendig zijn als we dan de hele dag met de armen over elkaar zouden moeten zitten...

Wie dit forum bezoekt, en over deze zaken nadenkt, heeft sowieso al "mijlen voorsprong":thumbsup:
 

Mayo

Last (wo)man standing
@RockyFlats
als ik dan toch voorraden aanleg dan heb ik toch liever iets lekkers...
Eén van de dingen die ik altijd en overal op orde hou is mn voorraad Champagne: heb nog 6 volle dozen staan :p
En zolang de stroom niet uitvalt heb ik alleen in mn vriezers al voor 2 maand eten , hehehe.
Verder kweek ik, weck ik, ik vries in, ik droog en vacumeer en koop in.
Vanavond soepgroenten en boerenkool gedroogd en vacuum getrokken :)

Zoek alleen nog iemand die vlees in kan blikken :lol:


Mayo
 

Ray

SHTF Expert
Op het oude forum was er iemand die zei tegen mij bij shtf moet je niet meer gaan consumeren maar comsuminderen en ik zei dat kan ik niet daarom hou ik teveel van eten. Kijk het doel van ieders leven wezen is voortbestaan. En daarom moet hij zich voortplanten. En om de nakomelingen gezond te houden moet men eten gezond veelzijdig eten. Dus rantsoeneren zit er in mijn ogen niet in zolang er genoeg is natuurlijk.

Bedoel je Dick Berst en 'terugschakelen'? Daar kan ik namelijk helemaal inkomen.
Zodra er een verstorende gebeurtenis plaatsvindt, weet je niet hoelang dat gaat duren. De mensen die het eerste weten terug te schakelen naar minimaal verbruik, overleven het langst. Niet de mensen die zich pas realiseren dat de supermarkt dicht is op het moment dat de koelkast leeg is. Maar volgens mij snap je dat net zo goed als ieder ander alleen ben je net als superheld Obelix nogal op je eten gesteld. :D

Op het gebied van verwarming zie je bv. op dit forum heel veel vragen over hoe je een hele woning comfortabel houdt, terwijl je voor overleven slecht een hele kleine ruimte op temperatuur hoeft te houden. Dick Berts ging zover dat hij een haakje boven zo'n bed in het plafond had geschroefd, waaraan hij een tarp kon hangen. Hieronder in bed gelegen, heb je aan een klein olielampje genoeg om niet te bevriezen. Lessen uit het schuttersputje, het bekende waxinelichtje tussen de benen.

Als het er op aan komt begin ik juist de eerste dagen heel langzaam, nog goed doorvoed en zal ik spaarzaam zijn met de smaakmakers. Bulk is hier op 't land wel te krijgen, maar de rest, vetten, kruiden, zout, vlees, vis, zal schaars worden.

Is het iemand wel eens opgevallen dat het kopen van kruiden per 100 gram bij toko, turk of Duitse super, net zo duur is als potjes van 2,5 gram bij de lokale supermarkt? Kost niets extra, hoogstens wat gedoe omdat het niet in een handig potje zit.
 

loesje1980

Prepper
Ik denk dat variatie in smaak en textuur wel belangrijk is maar ik kan het straks in de praktijk gaan proberen.
Voor een operatie moet ik 4 weken lang vloeibaar eten ( soep, yoghurt ed) en het schijnt dat je eerste beschuitje na die tijd goddelijk smaakt gewoon omdat je iets te kauwen hebt. Ben benieuwd, tegen die tijd zal ik verslag van doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Ik denk dat variatie in smaak en textuur wel belangrijk is maar ik kan het straks in de praktijk gaan proberen.
Voor een operatie moet ik 4 weken lang vloeibaar eten ( soep, yoghurt ed) en het schijnt dat je eerste beschuitje na die tijd goddelijk smaakt gewoon omdat je iets te kauwen hebt. Ben benieuwd, tegen die tijd zal ik verslag van doen.
Oei, sterkte daarmee, dat zal best even afzien zijn, vier weken lang vloeibaar voedsel. Dat gaat volgens mij heel erg snel vervelen. Voor mij zou het echt een ramp zijn, hou wel van iets waarop je moet kauwen.
 

Roel

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Wel eens gedaan, maar zolang de noodzaak er niet is.... Er is op het internet genoeg info te vinden over het wecken van vlees.
Wij gaan er vanuit dat bij een blijvende stroomstoring we genoeg diesel hebben om het aggregaat een hele tijd te kunnen gebruiken en er tijd genoeg is om het diepgevroren vlees te gaan inmaken.
Weckketels hebben we voldoende dus dat moet gaan lukken. Waar je ingeval van vlees wecken wel om moet denken dat je voor het serveren het vlees altijd minimaal 15 minuten moet koken/braden i.v.m. een eventueel aanwezig zijnde botulismebacterie. Bij groente heb je daar geen last van, maar bij vlees moet je het zekere voor het onzekere nemen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
hmm. Ik heb ook gedacht aan n aggregaat, maar in een grote stad trekt dat teveel aandacht :(
Ik ga eens proefdraaien met vlees wecken :D
 

Roel

Mankinds only hope
Er zijn ook vrij stille aggregaten... niet de aller sterksten misschien, maar genoeg om je vriezer aan te houden...
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Flos

SHTF Expert
Ik wil dit topic eens uit de mottenballen halen omdat ik deze avond mijn 14de lockdown avond in ga en ik al die tijd uit mijn voorraad heb gegeten.
Alleen mvr. Flos heeft eens gestopt bij de buurtwinkel om een paar bananen te kopen.
Zij zit nu ondertussen ook al een week thuis.
Mijn verse groenten beginnen snel te minderen.
Ik heb nog wat tomaten wat winterpeen. In de moestuin wat prei selderij en eventueel kool.
Ook heb ik in een mortelkuip nog wat witloof.
We eten momenteel met zijn vijven van de voorraad.
Als de verse groenten op zijn moet ik overstappen op blik glas of zelf geweckt.
Daar is ruimschoots genoeg van.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik wil dit topic eens uit de mottenballen halen omdat ik deze avond mijn 14de lockdown avond in ga en ik al die tijd uit mijn voorraad heb gegeten.
Alleen mvr. Flos heeft eens gestopt bij de buurtwinkel om een paar bananen te kopen.
Zij zit nu ondertussen ook al een week thuis.
Mijn verse groenten beginnen snel te minderen.
Ik heb nog wat tomaten wat winterpeen. In de moestuin wat prei selderij en eventueel kool.
Ook heb ik in een mortelkuip nog wat witloof.
We eten momenteel met zijn vijven van de voorraad.
Als de verse groenten op zijn moet ik overstappen op blik glas of zelf geweckt.
Daar is ruimschoots genoeg van.

Dat is wel het nadeel van deze periode in het jaar: de winter/bewaar-groenten zijn wel zo'n beetje op en het is nog te vroeg voor de meeste nieuwe kweek :eek:
 

Flos

SHTF Expert
Dat is wel het nadeel van deze periode in het jaar: de winter/bewaar-groenten zijn wel zo'n beetje op en het is nog te vroeg voor de meeste nieuwe kweek :eek:
Klopt. Mijn moestuin bakken zijn nog maar net omgespit.
En waar ik mijn plantgoed koop is nu gesloten wegens een stom virus.
 

Flos

SHTF Expert
Voor wie het interesseert. Mijn menu voor vanavond.
Bloemkool soep. Deze week gemaakt.
Bestaat uit.
Wit van prei. Knolselder. Ajuin. En bloemkool.
Dit bevat veel vitamines.
Voor de hoofdschotel heb ik gepaneerde kabeljauw uit de diepvriezer gehaald.
Daar serveert in rauw witloof bij in de zelfgeklopte mayonaise.
Met gepureerde aardappelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Born
Bovenaan