• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Etniciteit en preppen

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt door een moderator:
[mod]opmerking over religie verwijderd. forum regels zijn hier duidelijk in[/mod]

Heel blond waarschijnlijk, maar bij 'de prepper' had ik toch altijd soort van een blanke westerling voor ogen...
Komt misschien omdat ik er zelf ook een ben en je onbewust toch vaak jezelf op de rest van de wereld projecteert? :fluit:

Anyway, vanmiddag stond ik in de rij bij de kassa van de Lidl. Voor me stond een turks echtpaar op leeftijd.
In hun karretje (o.a.) 20 pakken bloem en een paar hele grote flessen olie.
Bij een 'nederlander' (niet vervelend bedoelt!) zou ik denken dat iemand alvast inslaat om met Oud&Nieuw oliebollen te bakken :D Maar bij o.a. turkse mensen heb ik het vaker gezien: kilo's en kilo's bloem en olie gaan er daar wekelijks doorheen!
Toen kwam de vraag bij me op, is het preppen zoals wij hier op het forum het doen typisch iets voor westerlingen? Of doen mensen van turkse, marrokaanse, antiliaanse of weet-ik-waar komaf het ook?
Of overwegen ze het alleen als ze hier in het westen wonen? (en dus eigenlijk ook westerling zijn geworden ;))
Ik denk zelf dat een hoop toch cultureel bepaald is.. Ik heb zelf altijd de voorraadkelder van mijn oma en mijn ouders in gedachten. Die mensen hadden de 1e en 2e WO meegemaakt en daar 'leer' je toch wat van..
Alhoewel er in de rest van de wereld natuurlijk (helaas) ook genoeg oorlog is :(
Maar als je het thuis nooit gezien hebt en het is misschien niet de gewoonte in jouw land dat men een voorraad heeft (ivm bv temperatuur, armoede, gelegenheid) dan kan ik me voorstellen dat je er zelf ook niet zo snel toe komt.

Toen bedacht ik dat als je (belijdend) moslim bent, of hindoe, boeddistisch of joods, dat het natuurlijk ook effect heeft op wát je prept: geen rundvlees of varkensvlees, het moet hallal zijn of kosjer...
Tuurlijk, als TEOTWAWKI plaatvindt dan houdt het op een gegeven moment op en wordt puur in leven blijven je doel. Maar met wat je nú koopt en inslaat heb je die keuzes wel.

Zijn er hier turkse of marrokaanse mensen op het forum? Mensen met een niet-christelijk geloof?
Ik ben heel erg benieuwd of jullie wellicht op een andere manier preppen en naar bepaalde dingen heel anders kijken dan ik... Dingen, waarschijnlijk ook, waar ik nog nooit aan gedacht heb! :cool:

Bijvoorbeeld: als je van je geloof geen alcohol mag drinken, mag je het dan wel preppen als ruilmiddel?
Ik weet dat Mormonen de Utimate Preppers zijn, omdat zij volgens hun geloof voor minstens 1 jaar voedsel e.d. in huis moeten hebben en financieel onafhankelijk dienen te zijn.
Hoe zit dat met andere religies? Zijn daar ook 'regels' voor dat het moet of juist niet mag?
Ben je in tijden van nood verplicht alles wat je hebt te delen met mensen die niets hebben?
Of is het dan 'gewoon' ieder voor zich.. :eek:
En qua voedingsmiddelen? Zijn er goede tips (en recepten! :p) die nog niet eerder voorbij gekomen zijn op het forum?

Om een voorschot te nemen op de Kerst-gedachte: zou het niet mooi zijn als we allemaal van onze onderlinge verschillen zouden kunnen leren en er betere preppers (en mensen!) van zouden worden? :)
 

JiJi mind

Senior Prepper
Wat ik gezien heb in met name Afrika en het Midden Oosten - maar ook in delen van Azie - is dat alles in bulk gaat.
Geen pakje rijst maar een baal. Geen liter olie maar een 20l jerrycan. Geen geitenbiefstukje maar een hele geit.
Volgens mij komt dat inkoopgedrag door onzekerheid over geld. Als je vandaag geld hebt dan haal je voedsel - of minimaal de basisingrediënten - want morgen heb je misschien geen geld.
Eigenlijk ook een vorm van preppen. Ik denk dat die mensen zich hier (nog) hetzelfde gedragen.

Laatst nog zo gelachen, 3 jonge donkere jongens kwamen in totaal 100kg uien ophalen bij de turkse groenteboer .... op de fiets. :)))
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Mayo ik ben Nederlander zonder geloof, maar ik heb 10 jaar geleefd als moslim en twee jaar Koranles gehad. Mijn ex en twee kinderen zijn belijdend moslim.
Ik ken geen moslim die zich voorbereidt op een shtf o.i.d. maar wat ze kopen kopen ze in grote hoeveelheden. Ze kopen echter pas weer nieuw als die voorraad bijna op is.

Normaal moeten ze halal (= toegestaan van Allah) voedsel eten, jagen en het vangen/slachten van wilde dieren is haram (verboden) maar omdat ze hun lichaam hebben gekregen van Allah (in bruikleen zeg maar) is het een belangrijke verplichting daar goed voor te zorgen. Dus tijdens een shtf of teotwawki mag men alles eten om niet dood te gaan van de honger. Maar die overgang zal voor veel moslims verre van makkelijk zijn, want ze voelen zich toch schuldig dat ze niet de regels kunnen volgen.

Alcohol is ook haram (in de meeste stromingen) maar ik ken geen regel die zegt dat men het niet mag kopen en weggeven/ruilen. Dus alcohol preppen als ruilmiddel lijkt mij toegestaan.

Ben je in tijden van nood verplicht alles wat je hebt te delen met mensen die niets hebben?
Daar kan ik heel kort over zijn... een moslim heeft alleen de verplichting om andere moslims in nood te helpen. De rest zijn ongelovigen en daar hoeft men totaal niet naar om te zien. Alle "goede doelen acties" die vanuit moskeeën worden georganiseerd zijn gericht op het helpen van moslims die het minder hebben elders in de wereld.
Nog nooit een actie gezien gericht op niet-moslims. Dus daar waar de christenen iedereen helpen, helpen de moslims alleen elkaar. En in het hindoeïsme helpt men elkaar helemaal niet (uitzonderingen daargelaten) want als het daar slecht met je gaat dan komt dat door je Karma (uit een vorig leven) en is het dus je eigen schuld ;).
Just my two cents :D.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Dankjewel voor jullie antwoord @CrossbowClan en @JiJi mind ! :thumbsup:
Zijn er nog dingen die bv moslims gebruiken, eten, oid die ook voor ons handig zouden kunnen zijn om te preppen?
(en wat maken die mensen met al dat bloem?? :D)

Is t niet vreemd als 'wij westerlingen' de enigen zouden zijn die nadenken over wat er zou gebeuren als er iets groots mis zou gaan..?
Zijn wij gewoon als enige grote doemdenkers, of wat? :lol:
Is 't omdat wij meer hébben dan de rest van de wereld en niet meer gewend zijn om zonder te doen?
Misschien zijn mensen in (en uit) niet-westerse landen veel meer gewend dan wij dat er periodes zijn dat er gewoon minder te eten is.
Ik bedoel maar, van de zomer was er een keer een storing in de aanvoer (1 dag!) van bepaalde melkproducten bij de AH in een groot winkelcentrum hier en de pleuris brak nog net niet uit... Een keertje een ander merk pakken of gewoon een dagje overalaan is dan blijkbaar al een 'probleem'

In de buurt grenzend aan de mijne wonen vrij veel (alleenstaande) hindoestaanse en turkse ouderen. Ik verwacht dat ze niet meer hebben dan hun (gedeeltelijke) AOW/bijstand en ze hebben dus sowieso weinig te besteden.
Ik hoef dus niet te verwachten dat ze zelf veel in huis hebben om een moeilijke tijd door te komen.
Maar, ik denk dan wel weer dat bij hen de familiebanden sterk zijn en dat hun kinderen hen in huis zouden halen en voor hen zouden zorgen, klopt?
Ook al hebben die wellicht zelf net zo min veel in huis..
 

Candyman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Waarom zijn religie en nationaliteit verboden onderwerpen?
Om ruzies te voorkomen?
Ik ben 2x getrouwd geweest en beide keren met een buitenlandse.
Maar echt preppen doen ze niet.
Wat ik gezien heb is dat zodra er geld binnen komt er gelijk voor een paar weken eten wordt gekocht.
Maar dat doen ze meer uit geldgebrek dan uit Peppers oogpunt denk ik.
In veel landen gebruiken ze een waterfilter omdat het water uit de kraan niet te vertrouwen is.


-edit- er schiet me net weer een ervaring binnen over alcohol in een islamitisch land.
Ik was in Marokko en ik ging met een taxi naar een winkel om wat blikken bier te kopen.
Dus de taxi wacht netjes op mij tot ik de winkel uit kom met dat treetje bier en opeens mag ik zijn taxi niet meer in.
Meneer wilt geen alcohol in z'n taxi, terwijl het een Marokkaans merk bier was.
Een dikke fooi wilde hij wel maar die heb ik natuurlijk niet gegeven.
 

AWOL

Prepper goeroe
Waarom zijn religie en nationaliteit verboden onderwerpen?
Om ruzies te voorkomen?

Religie en 'Stokpaardjes':
Uit het verleden is gebleken dat een discussie over religie nooit een goede afloop genoten heeft, discussies over religie staan we dan ook niet toe. Ook kan het beheer je aanspreken over je stokpaardjes, wat dat ook is. Ben je bv. veganist helemaal prima, maar bij ieder gepost recept opmerken dat vlees niet noodzakelijk is wordt niet gewaardeerd.

-->https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/forum-regels.143/#post-784
 

Candyman

Diehard Prepper
Maar er werd hier toch geen discussie aangegaan?
Er werd een vraag gesteld.
Maakt mij verder niet uit maar ik zag hier geen kwaad in.
Ik hoop dat mijn reactie niet verkeerd is opgevat, het is puur iets wat ik heb meegemaakt.

Religie en 'Stokpaardjes':
Uit het verleden is gebleken dat een discussie over religie nooit een goede afloop genoten heeft, discussies over religie staan we dan ook niet toe. Ook kan het beheer je aanspreken over je stokpaardjes, wat dat ook is. Ben je bv. veganist helemaal prima, maar bij ieder gepost recept opmerken dat vlees niet noodzakelijk is wordt niet gewaardeerd.

-->https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/forum-regels.143/#post-784
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

AWOL

Prepper goeroe
Maar er werd hier toch geen discussie aangegaan?
Er werd een vraag gesteld.
Maakt mij verder niet uit maar ik zag hier geen kwaad in.
Ik hoop dat mijn reactie niet verkeerd is opgevat, het is puur iets wat ik heb meegemaakt.

No worries, ik beantwoorde alleen je vraag want dat is dus inderdaad de reden waarom discussies over religie dit forum niet toegestaan worden (ook door of vooral door ervaringen vanuit het eerdere forum).
En inderdaad, het is niet tot een discussie gekomen omdat er meteen werd ingegrepen. Of het uiteindelijk fout was gegaan in de discussie zullen we niet weten, wellicht gebeurd het alsnog.

De vraagstelling van Mayo vind ik verder best interessant. Met deze dingen is er alleen altijd een soort randje waarop we lopen en een discussie over culturele verschillen worden al snel politiek of ronduit discriminerend gemaakt. Dat is onwenselijk en onnodig omdat het gesprek dan stopt en er posities worden ingenomen. Vervolgens gaat het niet meer over de vraag of mensen met andere culturele achtergronden aan preppen doen maar over wat men vindt van immigratie, vluchtelingen, islam vs christendom of hoe links of juist rechts het allemaal verpest. En dan verzoekt er weer iemand om zijn account te laten verwijderen als uiteindelijke uitkomst, dat hebben we al vaak zien gebeuren ;)

Maar hiermee ben ik vreselijk off-topic en nodig ik wellicht zelf nu ook weer uit tot discussie over iets anders dus @mods als @Candyman er hetzelfde over denkt mogen deze posts ook best weer verwijderd worden :)
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Gelovige mensen geloven in hun God.
Dat doende heeft men er ook vertrouwen in dat deze hen in slechte tijden helpt, dat er slechte tijden zijn of jou overkomen is je eigen schuld omdat je je God boos gemaakt hebt.
Preppen komt dan niet voor in je woordenboek.
Vertouwen in je God wel.

Maar wat is preppen ? Onze oude buurman vroeger dwz daar waar ik opgroeide en hij nog steeds woont, had een eigen moestuin achter en in de winter een mud aardappelen in zijn zelf gegraven pieperkelder in de schuur. Vriezer (groot) zat net als die van ons vol.
Waren zij en wij dan preppers ?
Omdt ze de trapkast en vriezer vol hadden ?
Volkstuintjes met groente worden hier vaak bebouwd door buitenlanders, als ik het zo mag benoemen. Preppers ?
 

martin

Mankinds only hope
is het preppen zoals wij hier op het forum het doen typisch iets voor westerlingen?

Ik denk het niet.
Om even een neutraal bruggetje te slaan met het onderwerp waar we het niet over gaan hebben, maar wat wel mag worden gebruikt al referentiekader staat er in een bepaald boek een interesant verhaal
Het gaat dan om "de 7 vette en 7 magere jaren"
In grove lijnen gaat dit ook over preppen en heeft niet specifiek betrekking op westerlingen.
Dus ook gelovigen zouden volgens dit verhaal gewoon rekening moeten houden met vette en magere jaren.

Ik denk wel dat de hongerwinter van 1944 een flinke impuls heeft gegeven aan de bewustwording om wat achter de hand te hebben.
Met zo'n 20.000 (geschatte) sterfgevallen door honger(en kou) ga je vermoedelijk wel iets bewuster om met het aanleggen van een reserve.

Ik begrijp niet goed hoe het mogelijk is dat er mensen zo dom zijn om niks achter de hand te hebben.
Bij de eerste beste storing in het watersysteem (kijk eens op de site "www.allestoringen.nl" lees je de meest treurige reacties van mensen die het een groot schandaal vinden dat er geen water uit de kraan komt.
Dan lees je teksten als "mijn kinderen hebben dorst" of "ik kan geen flesvoeding maken want er is geen water, help"
Dan ben je als ouder toch totaal niet verantwoord bezig?

Ik vraag me af of deze mensen na zo'n ervaring de volgende keer wel iets achter de hand hebben.
Ik denk/hoop van wel en ik denk dat dit soort ervaringen een oorzaak kan zijn waarom er in Nederland (in verhouding) meer mensen preppen dan in Frankrijk/Spanje/Italië.

Dat er in andere landen waar oorlog heerst niet een kelder vol staat met voedsel heeft (denk ik) meer te maken met het gegeven dat men structureel arm is. In Nederland waren we (in verhouding) structureel rijk. Doordat de grote steden voor 95% afhankelijk waren van bevoorrading en niet kon terugvallen op reserves die er "op het platte land" voldoende aanwezig ware is het daar fout gelopen.
De voedselbonnen uit de dorpen werden nooit ingeleverd maar gingen via post/koerier richting kennissen (of zelfs onbekenden) in de grote steden.
Mijn oma/opa hebben er in ieder geval nog een paar hechte vriendschappen aan overgehouden.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
kijk kijk ik sta niet meer 'op zwart' ;)

Wil wel even duidelijk stellen (voor wie dat nog niet begrepen had) dan mijn oorspronkelijke bericht NIETS te maken heeft met het afkraken op welke manier dan ook van mensen met een ander geloof of andere nationaliteit, maar dat ik puur geinteresseerd ben in of en zo ja hoe, mensen uit andere culturen zich voorbereiden op eventuele calamiteiten in de toekomst. Ik ben ervan overtuigd dat we allemaal van elkaar kunnen leren en sta open voor en andere kijk op de zaken.
Ik vind het persoonlijk erg kortzichtig als we als groep doen alsof andere culturen niet bestaan en vind het 'niet handig' als we denken dat 'wij westerlingen' alle wijsheid in pacht hebben.

@martin
Klopt het dat we hier in Nederland meer aan preppen doen dan zelfs in Italië of Spanje? Jeetje, ook dat wist ik niet...
Blijft eigenlijk raar, toch? o_O
In Frankrijk ken ik alleen mensen op het platteland en in 2 hele kleine dorpjes en van sommigen van hen kan ik nog heel wat leren :)
Onze directe buurvrouw heeft een flinke moestuin en fokt eenden en konijnen voor de slacht, ze heeft een waterput, bakt haar eigen brood (in een houtoven :cool:), pacht een flink stuk bos waar ze haar haardhout vandaan haalt (eiken! :thumbsup:) en koopt haar petroleum per 500ltr in.
Niet omdat ze zo nodig self sufficient wil zijn (ze is 82), maar puur uit armoe.. Ze heeft een heel klein persioentje en verpacht een paar grote stukken land aan boeren in de buurt die hun schapen erop laten grazen. Met veel zelf doen komt ze net rond.

Ik weet dat er wel duitse en engelse prepper websites/fora zijn. Maar bv het Midden-oosten? Japan? China? Geen idee..!
Het engelse forum lees ik wel, lijkt ook meer op onze situatie dan wat ik op de vele amerikaans sites lees (niet alles gaat over wapens :D)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik denk dat "preppers" zijn overal ter wereld van welk geloof of ras je ook bent. Wel zullen er nuances zijn en verschillen in gear, tactiek, soort voedsel en denkwijze.

In Alaska heb je andere spullen nodig dan in de Sahara of in Mongolië. Verder zijn er grote verschillen in cultuur, religie en bijvoorbeeld de rol/plaats van de vrouw. Dat werkt ook door in je preps.

Alleen op plekken waar mensen zo arm zijn dat ze per dag, week of seizoen leven, kan men niet verder kijken dan de volgende maaltijd.

De ultieme preppers zijn voor mij de preppers waarvan je niet 1,2,3 ziet dan het preppers zijn, maar waar het hele preppen ingebakken zit in hun systeem.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Maar juist die verschillen vind ik boeiend!
En wat doen andere culturen wat wij ook zouden kunnen toepassen, maar er nooit aan gedacht hebben! :)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Maar juist die verschillen vind ik boeiend!
En wat doen andere culturen wat wij ook zouden kunnen toepassen, maar er nooit aan gedacht hebben! :)

Ik probeer het beste van alle verschillende culturen aan te leren of hierop mijn eigen methodes te bedenken. Dat is dan weer het voordeel van de westerse wereld. Wij pakken dingen op, verbeteren waar nodig of innoveren. Daar waar andere oude culturen het nog steeds doen hoe hun voorouders het deden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

phtvs

Sysop
Admin
Ik probeer het beste van alle verschillende culturen aan te leren of hierop mijn eigen methodes te bedenken. Dat is dan weer het voordeel van de westerse wereld. Wij pakken dingen op, verbeteren waar nodig of innoveren. Daar waar andere oude culturen het nog steeds doen hoe hun voorouders het deden.
Precies om de reden die jij geeft, is het voor ons preppers interessant om eens te kijken hoe andere culturen met preppen omgaan. Bij ons is bijvoorbeeld het vakmanschap bijna geheel verdwenen, daar waar het in andere culturen nog steeds gekoesterd word. Daar valt zeker te leren. Wij moeten cursussen volgen om een eetbaar plantje te herkennen, terwijl een ander volk dit gewoon met de paplepel krijgt in gegoten.

Ik vind het zeker geen voordeel dat hier alles maar 'verbeterd' moet worden. Veel kennis en know how gaan hiermee verloren.
 
F

frans81

Gast
Kun je nagaan hoe DOM de mensheid Eigenlijk is .
( Bijna ) Alles word uiteindelijk overgenomen door Systemen/ Machines enz enz .
Dat daar uiteindelijk kennis mee verloren gaat boeit bijna niemand meer .
Liever lui dan moe .
Handenarbeid ? Wat is dat , nadenken / improviseren , wat is dat .
Maar ook het naderende gevaar wat achter die AI systemen / Machines schuilt word ZWAAR onderschat .
Nog effe En we verleren het DOEN ;)
En dan is zo'n film als Surrogates werkelijkheid en benaderd het nog niet eens de werkelijkheid :(

Niet alle uitvindingen dienen de Mens. Wij dienen onze ( Gevaarlijke ) uitvindingen :hug:
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Een kleine nuance is misschien op zijn plaats. Ook vroeguh was de echte vakkennis alleen aanwezig bij de vaklieden.

Dus het was niet zo dat iedereen maar hoefsmid was ofzo. Als je paard nu problemen heeft, hang je een diagnose apparaat eraan en je weet wat er loos is. Dat heeft ook weer zijn voordelen. En tegenwoordig zit alles vol electronica.

Het zijn de traditionele beroepen die verdwijnen ook al merk ik dat er van sommigen een moderne variant voor terugkomt als daar behoefte aan is.:off:

De cultuur of etniciteit is niet zo het probleem, maar religies brengen beperkingen voor de mens met zich mee.
 

phtvs

Sysop
Admin
De cultuur of etniciteit is niet zo het probleem, maar religies brengen beperkingen voor de mens met zich mee.
die discussie gaan we hier dus niet voeren. We hebben binnen het team overleg gehad of we dit topic toe moesten staan en zolang het over het preppen gaat, geen enkel probleem. Maar we staan discussie over religie en de meningen over religie NIET toe!
Dus houd het graag bij het onderwerp, thnx!
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Papillon

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
[mod]laatste waarschuwing. lees de forumregels.[/mod]

Ik denk dat mensen uit sommige culturen en landen veel meer gehard zijn dan volgevreten westerlingen. Dat geeft ook een voorsprong tijdens SHTF.
Wij zijn weinig gewend een paar dagen te moeten vasten, om te gaan met geweld en situaties die moeilijk in te schatten zijn.

Ook interessant dat een onderzoek gedaan is naar mensen die in de Blue zones wonen, dus plekken op de wereld waar mensen het oudst worden. Dan blijkt dat van generatie op generatie wordt overgedragen wat wel en wat niet te eten, en hoe het klaar te maken zodat voor onze darmen giftige stoffen eruit gefilterd worden.
 
Bovenaan