• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Feuerhand 276 sturmkappe

Pathfinder

Elementary prepper
Leuke vondst op de rommelmarkt vorige week zondag: een feuerhand 276 olielamp met oorspronkelijk glas. De lamp leek in redelijke staat, beetje verweerd maar geen roest. Wat mijn hart sneller deed kloppen was dat het de versie was met de sturmkappe!
Weer thuis bleek de lont nog prima te zijn. Ik heb het glas voorzichtig schoongemaakt, de tank gevuld en de lamp 2 uur laten hangen. Na die twee uur was de buitenkant nog helemaal droog, geen lekkage dus. Tja, en toen heb ik de lamp aangestoken en een uur of vier laten branden. Prachtig!
En wat heb ik daar nou voor betaald? De vraagprijs van maar liefst één hele euro.

Ik heb permanent twee van deze lampen gevuld in de gangkast staan voor het geval de elektriciteit uitvalt. Kunnen ze daar tegen (roest)? Of is het beter om ze leeg klaar te hebben staan?

feuerhand276_sturmkappe.jpg
 
F

frans81

Gast
Ik begin langzaam aan een zwakke plek te krijgen door deze lampjes :(
Vroeger keek ik er niet naar om en nu staan mijn peil antennes en zoeklichten en telescopen gefocust op dit spul :lol:
Ergens zijn ze toch wel mooi die lampen .
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@Pathfinder
Ik zou ze niet vol "opslaan". Als noodverlichting kan je ze vullen en aansteken in no time. Hoewel je de pit even tijd moet gunnen zich vol te zuigen.
Gewoon twee flessen zuivere petroleum er bij opslaan plus lucifers en gasaanstekert met zo'n lange flexibele hals. Eventueel trechtertje.
A propo staan, beter is hangen. Onder die dingen kan makkelijk vocht neerslaan en dus ook roest toeslaan.

@frans81
Ik begin ze ook op waarde te schatten, vooral de aparte stijlen. Niet omdat ze zeldzaam zijn maar omdat ze aangepast zijn aan het gebruik. Dus de luwa variant en fietslampjes.
 
F

frans81

Gast
@Pathfinder
Ik zou ze niet vol "opslaan". Als noodverlichting kan je ze vullen en aansteken in no time. Hoewel je de pit even tijd moet gunnen zich vol te zuigen.
Gewoon twee flessen zuivere petroleum er bij opslaan plus lucifers en gasaanstekert met zo'n lange flexibele hals. Eventueel trechtertje.
A propo staan, beter is hangen. Onder die dingen kan makkelijk vocht neerslaan en dus ook roest toeslaan.

@frans81
Ik begin ze ook op waarde te schatten, voorla de aparte stijlen. Niet omdat ze zeldzaam zijn maar omdat ze aangepast zijn aan het gebruik. Dus de luwa variant en fietslampjes.
Het gaat ook niet om zeldzaam bij de meeste die te vinden zijn .
Maar heel af en toe dan loop je tegen iets aan wat beperkt is in aanbod en oplage . Vooral Militair spul ( Zie jou 75 Atom model met rood verduisteringsglas ) .
 

Ray

SHTF Expert
En ik heb net een paar kleintjes gescoord.
Tweetal meegesleept uit Hongarije, eentje met glas, de ander voor eventuele onderdelen. Het merk moet ik nog onder de roest en leem vandaan krabben.
Eentje bij de kringloop een hagelnieuwe Swallow, dat is zeg maar de Chinese Feuerhand en de enige Chinees die hier wel fatsoenlijk brand, hopelijk dit ukkie ook.
 

petroman

SHTF Expert
@frans81
Ik zeg vaak en nu weer: alle lampen van dit soort zijn gemaakt in grote getale. Ook de legeruitvoeringen. Net even zitten googlen en aan fotos geen gebrek dus aan lampen ook niet ;-) En wat Ray schrijft klopt ook : eigenlijk maakt merk geen dr&l uit, zolang wij het maar leuk vinden.

Update bij night:
Feuerhand_75_nacht_web.jpg
 

Pathfinder

Elementary prepper
@Pathfinder
Ik zou ze niet vol "opslaan". Als noodverlichting kan je ze vullen en aansteken in no time. Hoewel je de pit even tijd moet gunnen zich vol te zuigen.
Gewoon twee flessen zuivere petroleum er bij opslaan plus lucifers en gasaanstekert met zo'n lange flexibele hals. Eventueel trechtertje.
A propo staan, beter is hangen. Onder die dingen kan makkelijk vocht neerslaan en dus ook roest toeslaan.

@frans81
Ik begin ze ook op waarde te schatten, vooral de aparte stijlen. Niet omdat ze zeldzaam zijn maar omdat ze aangepast zijn aan het gebruik. Dus de luwa variant en fietslampjes.


Goed advies, om die lampen niet gevuld weg te zetten. Die fles lampolie stond er toch al naast.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81
Ik zeg vaak en nu weer: alle lampen van dit soort zijn gemaakt in grote getale. Ook de legeruitvoeringen. Net even zitten googlen en aan fotos geen gebrek dus aan lampen ook niet ;-) En wat Ray schrijft klopt ook : eigenlijk maakt merk geen dr&l uit, zolang wij het maar leuk vinden.

Update bij night:
Bekijk bijlage 2227

Ik weet dat ze in grote getale gemaakt zijn .Veel mensen denken namelijk dat ze zeldzaam zijn en hanteren voor simpele lampen prijzen van ik heb me jou daar .
Wat wel waar is , is dat er inmiddels velen gesneuveld zijn en daarmee ook het getal krimpt .
Jou mooie Atom 75 met Riembevestiging en die niet rot is toch wel Zeldzaam in die staat !
Op het moment dat jeje bewust wordt van olielampen en het op Autofocus staat dan zie je pas hoeveel er liggen en aangeboden worden .
Zowel rotzooi als Merkspul .
Foto's zijn er genoeg , maar veel wat op die foto's staat is niet te koop . En het is WWW. :)
 
Bovenaan