• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Feuerhand Baby 276 StK 70

Gewoon om op te scheppen en je kan er niet snel te veel hebben : Feuerhand Baby 276 StK 70
Feuerhand: goed merk
Baby : ??
276 : type nummer
StK: Sturmkappe : stormvast uitvoering
70 : aantal branduren
Tankinhoud : 1 liter petroleum
Bouwjaar : 1955 -1980

Gemaakt om hekken om bouwplaatsen te verlichten. Soms voorzien van de naam van de eigenaar om diefstal te ontmoedigen en dat ging ook zo ver dat men speciale kooien moest maken om de lampen niet kwijt te raken gedurende het donkere deel van de dag.

Let op: door de grote en diepe tank werkt een normale pit niet goed genoeg. Daarom hoort er een hulp pit rond de pit te zitten. Een stuk vilt van 15cm lengte.

Feuerhand_Baby_276_StK_70_01.jpg

Feuerhand_Baby_276_StK_70_03.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@AWOL, bedankt voor de tip: zie post 1955 -1980
Soms heb je mazzel en wil iemand van zijn voorraad af. Lamp is gebruikt (binnenvaart) maar netjes en goed verzorgt :)
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb er hier ook zo een. Alleen de gele verf heeft wat meer de tand der tijd doorstaan.


Vanwaar zou ik die lamp nu weeral hebben?
 

AWOL

Prepper goeroe
@AWOL, bedankt voor de tip: zie post 1955 -1980
Soms heb je mazzel en wil iemand van zijn voorraad af. Lamp is gebruikt (binnenvaart) maar netjes en goed verzorgt :)

Als je hem nader wilt dateren (tot op de maand zelfs) zie dan de link hieronder die @Ray mij ooit gaf over mijn eigen Sturmkappe die ondertussen in het bezit van @Flos is:

http://www.bunk-online.de/DB_FeuerhandSturmlaternenLightInternational2000_db.pdf

Models Nr. 276 Stk with 70 hours fount made since the 70ies
show a special property. Face the side of the lantern opposite to the filler cap (back side) and have a
closed look at the upper part of the sideways vertical crimped rims on the left of the storm cap. You
will discover a stamped 2 or 3 digit number which is the coded dateof production (1 or 2 digits
for month - over 1 digit for the year in the 1970ties).
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@petroman Hemeltje lief, wat een helse machine, zeg, mooi!
En inderdaad, is vast HEMP bestendig?!;)
Petromax en Anchor vind ik fraai, maar ik ben misschien nog wel gekker op mijn (kleine) Feuerhand lampjes. Ik heb er zo'n jaar geleden een paar nieuw gekocht, en die zijn simpel, zuinig en onverwoestbaar en blijven nog branden als ze horizontaal in een storm hangen.
Jouw monstrueuze Feuerhand lamp is dan wel zo'n beetje de MOAL (Mother Of All Lamps) zou ik zeggen.
Ik zou wel in een tijdmachine willen stappen en zo'n lampje vinden...
Veel plezier ermee!
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Mijn tijdmachine werkt heel goed, 15 minuten geleden nog op mp gekeken naar petroleum gerelateerde zaken.
En nu bericht ik daar al over.

Edit: nou vergeet alles maar weer.
Ding geeft er al na 69 uur de brui aan.
Wat nou type, 70 ???
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Hee, @petroman ik heb er gisteren toevallig zo een gespot bij Het Brandweermuseum in Hellevoetsluis, en die stiekem even kunnen "betasten":rolleyes:
upload_2017-4-24_9-28-26.png
Ik had het groter verwacht, maar het blijft een mooi apparaat...
Deze heeft een geel geverfd glas, en wat daarvoor nu de reden was?
Op de achtergrond nog wat andere prepwaardige lampjes...
 

petroman

SHTF Expert
@RockyFlats , de fakkel op stok, is wel een leuk ding.

Kleuren: de gele lantarenkleur had te maken met het feit dat geel een wegmarkeringsfunktie had (in Duitsland). Dat zal met de kleur licht ook een relatie hebben.
Rood dan wel wit licht licht kan verwarrend werken met voertuigen op/naast de weg.

Blauw licht heeft weer een realtie met luchtbescherming niet gezien worden door vliegtuigen.

Het "verduisteren" van lichtbronnen had weer een hele industrietak tot gevolg.
Voorbeeldje:
image.jpg

Een lantarentje met een beweegbaar verduisterings kapje.
(foto van internet)
 
Bovenaan