• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Feuerhand nr 277

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren stond er bij dezelfde kraam als waar ik de Trail rugzak heb gekocht een man met een olielampje in de hand .
Lampje was voorzien van ketting en snoer .
Het wilde hem maar niet lukken om de prijs te vragen . En toen het wel lukte zette ie het ding terug .
Ik heb het meteen gepakt en een Merknaam gezocht.
Vraagprijs bleek 7.50 en dat was redenen terugzetten van de lamp .
3,50 heb ik geboden en mocht het meenemen .
Dit waarschijnlijk omdat we er al meerdere items gekocht hadden bij deze twee vrouwen aldaar in de warme zon .
Overduidelijk Feuerhand 277 .
Thuis gekomen heb ik snoer verwijderd en binnenkant tankje bekeken .
Het lont draaide zwaar .
Toen de lampeolie erin en ..
die kwam er net zo hard aan de onderkant weer uit .
Het bleek dat ze miniscule gaatjes geboord hadden in de bodem van Tankje .
De logica erachter weet ik niet .
Het ding is niet rot , wel is een van de steuntjes van het bovenste kapje afgebroken . Dit waarschijnlijk tijdens het demonteren en terug buigen van die Lipjes ( 4 stuks ) .
Glas vermeld Vesta New York USA .
Nou nog een manier vinden om die speldeprikken dicht te krijgen .

1465197335976-738205465.jpg
14651967712621754947532.jpg 1465196881557-1324975279.jpg 1465196837948184684388.jpg

https://www.google.com/url?q=http:/...ds-cse&usg=AFQjCNFS6QX0Fy6bu6RaRabkPywIEfKLPg
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Olielampen werden en worden wel vaker electrisch gemaakt of zelfs zo geproduceerd.

Ik doe zelf meestal eerst een grondige check & schoonmaakbeurt voordat ik er olie in giet.;)
 
F

frans81

Gast
Olielampen werden en worden wel vaker electrisch gemaakt of zelfs zo geproduceerd.

Ik doe zelf meestal eerst een grondige check & schoonmaakbeurt voordat ik er olie in giet.;)

Die check had ik gedaan ;)
helaas waren die gaatjes op het eerste oog onzichtbaar :lol:
Het zijn echt gaatjes ter grote van een spelde prik :(
Of ik deze kan solderen ?? @petroman weet het misschien wel ;)
 
F

frans81

Gast
Ik heb de bodem even behandeld met schuurspons ;)
En wat blijkt de gaatjes werden beter zichtbaar en de conclusie was " Door Geroest " :(:(
Wordt nu toch weer tuinlampje met fitting en nu op 12 volt ;)
 

petroman

SHTF Expert
@frans81 Gecondoleerd.
Ik was er wel bang voor. Dit soort lantarens kan je een tijd goedhoduen door ze op te hangen. Zet je ze neer of staan ze ergens in een hoek dan roesten ze vaak door.
Vocht onder de tank.
 
F

frans81

Gast
@frans81 Gecondoleerd.
Ik was er wel bang voor. Dit soort lantarens kan je een tijd goedhoduen door ze op te hangen. Zet je ze neer of staan ze ergens in een hoek dan roesten ze vaak door.
Vocht onder de tank.

Die conclusie heb ik ook al getrokken .
Condens vorming en resultaat ervan :(:(
Ik ga hem toch proberen te vertinnen ;)
Misschien dat dit oudje dan toch nog een keer mobiel kan worden gebruikt .
Nou maar hopen dat ik geen olielampen TIK krijg :cool: :D.
 

gert

Prepper
Ik vind persoonlijk de Dietz Jupiter 2500 een bijzonder leuke ( storm ) lamp, o.k er moet wat lampenolie in maar dan gaat ie ook 72 uurtjes voort :) .
Heb ze ooit aangeschaft in Lauwersoog bij dat collectieve visserijbenodigheden bedrijf aan de haven , in Harlingen kan je ze ook krijgen . sowieso leuke winkels .
Lont hebben ze ook , lampenolie zou ik er niet kopen, de prijs in een gemiddelde supermarkt is een stuk lager !
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mijn best gedaan !
Bodem was veel te dun geworden waardoor er na het reinigen nog meer gaatjes verschenen .
Ik heb het zo goed als het kon voorzichtig tegen smeltpunt van smeertin behandeld . Helaas was het te rot waardoor hechting van tin misschien niet overal optimaal kan zijn .
Het probleem was dat je door conditie bodem er zo door heen kon branden . Dit weer vanwege hoge temparatuur van brander met er op gemonteerd een bout . Ik heb Fluox S 90 gebruikt doordat het te veroest en ingewreten was . Ook jammer is dat ik het niet mooi gevloeid kreeg doordat het Tin op sommige plaatsen werd weggedrukt door nog aanwezige verontreiniging .
Na afkoelen gaan we testen .

14660820387851506794665.jpg 1466082091400788169888.jpg 14660821346131212657217.jpg

We hebben getest ;):( Op de boden was de hechting ondanks conditie perfect gelukt .
Helaas is de Feuerhand toch niet meer te redden .
Door het warm stoken zijn de rotte plekjes elders op het Tankje ( Oa zijkanten ) ook zichtbaar geworden .
En na vullen van de tank kwam de brandstof er door naar buiten :(
Daar waar het eerst niet lekte daar lekt ie nu en waar het lekte is het dicht :lol:
Weer een ervaring rijker en de volgende keer gaat het eerst in de elektrolyse met citroenzuur .
Dan is alle roest er vanaf en zie je meteen de zwakke plekken .

Het wordt dan toch nog een Lampje op laagspanning voor onder het afdakje met de blauwe regen eroverheen in de tuin .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan