• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fjallraven Abisko (BOB/INCH)

F

Floesh

Gast
In de zoektocht naar een grote(re) rugzak voor o.a. kamperen/BOB/INCH doeleinden staat op mijn shortlist de Fjallraven Abisko 75

Fjallraven staat volgens mij bekend om de goede kwaliteit van haar kleding (zo blijkt ook uit de zoekfunctie op het forum), maar heeft er ook iemand ervaring met de rugzakken van dit merk?

Wat vinden jullie een goed formaat qua literinhoud voor een BOB/INCH rugzak? Naast de noodzakelijke gear de ruimte vooral te gebruiken voor extra kleding/voedsel zodat het geheel niet te zwaar wordt.

Ben benieuwd welke grote(re) rugzakken jullie gebruiken en wellicht nog tips hebben?
Enkele wensen zijn dan:
- verstelbaar draagsysteem
- zakken op de heupriem
- front lader mogelijkheid
- zijvakken voor een waterfles
- waterzak compatible
- minimaal 65 liter, maximaal 2,5 kg

Alvast bedankt voor eventuele reacties/tips!
Hieronder nog wat beeldmateriaal:
F27194-018_0.jpg


81oT5U%2Bkl3L._SL1500_.jpg


81lhkPhPYpL._SL1500_.jpg


81BKQiA9G4L._SL1500_.jpg


 
F

Floesh

Gast
@Myronprps De laagste prijs voor de Fjallraven Abisko die ik heb gezien is €211, nog steeds veel geld maar heb het er wel voor over.
Ik heb even gezocht op "groene defensie rugzak" en kom dan uit bij de Berghaus Vulcan die het Nederlandse leger gebruikte, bedoel je deze? Die is overigens in mijn maat 4 ook niet heel goedkoop met €259
 
F

frans81

Gast
In de zoektocht naar een grote(re) rugzak voor o.a. kamperen/BOB/INCH doeleinden staat op mijn shortlist de Fjallraven Abisko 75

Fjallraven staat volgens mij bekend om de goede kwaliteit van haar kleding (zo blijkt ook uit de zoekfunctie op het forum), maar heeft er ook iemand ervaring met de rugzakken van dit merk?

Wat vinden jullie een goed formaat qua literinhoud voor een BOB/INCH rugzak? Naast de noodzakelijke gear de ruimte vooral te gebruiken voor extra kleding/voedsel zodat het geheel niet te zwaar wordt.

Ben benieuwd welke grote(re) rugzakken jullie gebruiken en wellicht nog tips hebben?
Enkele wensen zijn dan:
- verstelbaar draagsysteem
- zakken op de heupriem
- front lader mogelijkheid
- zijvakken voor een waterfles
- waterzak compatible
- minimaal 65 liter, maximaal 2,5 kg

Alvast bedankt voor eventuele reacties/tips!
Hieronder nog wat beeldmateriaal:
F27194-018_0.jpg


81oT5U%2Bkl3L._SL1500_.jpg


81lhkPhPYpL._SL1500_.jpg


81BKQiA9G4L._SL1500_.jpg




Het lijkt erop dat ook jij net als ik en nog wat anderen besmet bent met het Tassen/Tasjes Virus haha .
Ok al kon ik het geld van mijn rug krabben dan nog was er geen haar op mijn hoofd dat ging samenwerken met mijn verlangen naar pff
Dat spul in die zelfde kwaliteit is er genoeg te koop ! Misschien ander merk maar toch .
Waarom is dat te koop ? Juist Impulsieve aankopen . En derhalve geregeld voor spotprijsjes op MP of andere Fora .
Hoef je nergens naar om te kijken en smijt je graag met geld dan staat natuurlijk niets jou in de weg Haha
En wie ben ik omdat te willen bijsturen .
Ik vind een mooie tweedehands rugzak geen probleem . Het is geen Ondergoed , sorry volgens mij verkocht ik laats tweedehandse .
Ik heb met mijn DOMME kop laats een eerste klas 75 Plus liters Zwarte MACPAC laten liggen voor 20 Euro . DOMDOMDOM omdat ik de Jonge dame onderschatte ( Ja ik ) .
Tas koste nieuw ruim het bedrag dat de door jou vermelde koste .
Misschien kom ik haar op de volgende markt tegen en krijgt ze een bosje bloemen ( Slijm Slijm ) .
Succes met geduld hebben en koop wat je mooi vind en .
Ik hou mijn oogjes open voor een nette mooi geprijsde Maat 4 Vulcan .
 

Ray

SHTF Expert
Iedereen valt over de prijs, maar als Floesh deze voor 211 euro kan krijgen vind ik het een heel normale prijs voor een kwaliteitsrugzak.
Lijkt me ook een fijn model, stevige heupgordel, lekker smal, dat geeft je nog wat bewegingsvrijheid.

Het blijft bij rugzakken altijd zaak om ze te passen met wat gewicht erin. Zomaar op basis van specs van het internet bestellen zou ik nooit doen.
 

Myronprps

Prepper goeroe
@Myronprps De laagste prijs voor de Fjallraven Abisko die ik heb gezien is €211, nog steeds veel geld maar heb het er wel voor over.
Ik heb even gezocht op "groene defensie rugzak" en kom dan uit bij de Berghaus Vulcan die het Nederlandse leger gebruikte, bedoel je deze? Die is overigens in mijn maat 4 ook niet heel goedkoop met €259
Nieuw zijn ze inderdaad zo duur, bij de dump weer niet:)

maar als jij het geld er wel voor over hebt prima toch, fjallraven is kwaliteit en met 211 gaat het je leven lang mee dus ja wat is duur? ik ben langzaam aan het sparen voor een filson mackinaw cruiser ook belachelijk duur maar ik koop nu om de 2/3winters een nieuwe jas dus ja wat is echt duur?
 
F

frans81

Gast
De manier waarop ik het verwoord zials in eerder bericht komt vooral doordat ik in het verleden iets duur betaald heb en dan een tijdje later het voor nog minder dan de helft in prachtstaat op oa MP tegenkom .
Natuurlijk moet je het gewoon doen als je het bedrag kunt missen en voor nieuw wil gaan .
Ik ben er echter ook achtergekomen dat gebruikt ook nieuw kan zijn .
Met het enigste verschil de prijs .
 
F

Floesh

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
als Floesh deze voor 211 euro kan krijgen vind ik het een heel normale prijs voor een kwaliteitsrugzak.

Vandaag met 35% korting op de kop kunnen tikken voor €182 en €9 verzendkosten vanuit een Duitse webshop, dus besloten de aankoop te doen :)
Zodra ik hem binnen heb zal ik een verslag doen en rapporteren over de voortgang om er een BOB/INCH van te maken.
 
F

frans81

Gast
Vandaag met 35% korting op de kop kunnen tikken voor €182 en €9 verzendkosten vanuit een Duitse webshop, dus besloten de aankoop te doen :)
Zodra ik hem binnen heb zal ik een verslag doen en rapporteren over de voortgang om er een BOB/INCH van te maken.

@Floesh hoe heb je dat nu kunnen doen pff
Hoezeer ik ook mijn best gedaan heb dit uit jou hoofd te praten ! Het is mij niet gelukt .
En dit alles om niet in Standje " Jaloers " te geraken .
Ik schaam mij diep :)
Desondanks mijn biecht hoop ik toch dat ik nog iets verneem van de bevindingen omtrent deze " Prachtige / Sterke en leuk geprijzde Tas "
Het is tenslotte pasen .

Gr Frans18 :D
 
F

frans81

Gast
Een struikelblok vind ik vooral het hoge eigen gewicht van oa ook Defensie gerelateerde tassen .
Wat dat betreft maakt het een positieve evolutie :fluit: door .
Met jou nieuwe aanwinst zit het wel goed . Niet te zwaar . En mooi slank ontwerp .
 
F

Floesh

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De rugzak is binnen gekomen, gelijk prep spullen gepakt en erin gedaan.
Zit nu op 12.2kg zonder gevulde waterfles en waterzak en zonder kleding.
De tas voelt solide aan qua materialen en hij zit erg lekker.
Na wat verstellingen komt het gewicht bijna volledig op de heupen.
Morgen ga er ik er een wandeling mee maken om te testen hoe dit gaat (nog nooit gedaan...)

Voorkant:
20170506_204329.jpg

Achterkant:
20170506_204612.jpg

Zijkant, de waterfleshouders zijn van een flexibele stof en er loopt een draad doorheen om aan te snoeren:
20170506_204425.jpg

Bovenkant:
20170506_204339.jpg

Onderkant, deze is verhard en waterdicht om de spullen binnenin te beschermen bij het plaatsen op een natte of scherpe ondergrond en hierdoor blijft de tas gemakkelijk rechtop staan.
20170506_204752.jpg
De flapjes die je hierboven ziet kunnen samen met 2 van de compression straps dienen voor het bevestigen van iets aan de buitenkant, bijvoorbeeld een slaapmat of tent.
 
F

Floesh

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De zakjes op de heupband vind ik handig, zo kun je snel en zonder te hoeven stoppen bijvoorbeeld een kleine snack, hoofdlamp of een kompas pakken.
20170506_204551.jpg
Op het toplid zit een elastisch koord om bijvoorbeeld een (natte) regenjas onder te proppen:
20170506_205250.jpg

Aan beide zijkanten van de pack zitten 2 'compression straps' inclusief 'strap holders' zodat de draden niet teveel rond bungelen.
20170506_204449.jpg

en deze zijn middels een metalen clip systeem op verschillende plekken te plaatsen:
20170506_204504.jpg

Om de tas goed te kunnen instellen en het gewicht te verdelen zitten er ook 'load lifters' op
20170506_204527.jpg
 
F

Floesh

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zit een groot voorvak op waar echt veel in kan, helaas geen organisatie vakjes zoals veelal in tactical backpacks te zien zijn:
20170506_204727.jpg

Een groot pluspunt vind ik dat de tas aan de voorkant helemaal open kan:
20170506_205005.jpg

Maar uiteraard is er ook een top loader mogelijkheid:
20170506_205129.jpg

En hier zit nog behoorlijk wat ruimte in:
20170506_205147.jpg

20170506_205210.jpg
 
F

Floesh

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Oh ja de front loader gaat open met grote sterke zipper pulls aan de zijkanten:
20170506_204843.jpg

en bovenaan met klittenband:
20170506_204922.jpg

In de onderkant van de top lid zit een opbergvak waar ik voor nu wat gevriesdroogde maaltijden in heb gestopt:
20170506_205231.jpg

De bovenkant van de top lid is een groot vak waar de meegeleverde regenhoes in zit en nog voldoende ruimte voor spullen om snel te kunnen pakken zoals bijvoorbeeld een medical kit:
20170506_205312.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Wauw, super mooie rugzak! :thumbsup:

Dus die gespen aan je schouderbanden heten 'loadlifters'?
Ik verstel ze nogal eens, als de zak effe vaster, strak tegen de rug moet zitten bij een stukje moeilijk parcour. Op het vlakke zet ik ze dan weer wat losser.

Dat je de hele voorkant kunt open ritsen is idd handig, scheelt een hoop gegraaf als je iets eruit nodig bent. Andere zak van mij heeft dat ook, bij de Saracen moet je er ongeveer op de kop induiken om iets in die 100 liter te vinden.
 
F

Floesh

Gast
@Ray
Weet niet of je deze bedoeld, maar dit zijn load lifters die je kan aantrekken of losser kan laten waardoor de rugzak dichter op je of verder van je af komt te staan. Hiermee kan je dan balanceren met het gewicht op je heupen versus schouders:
20170506_204527.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@Ray
Weet niet of je deze bedoeld, maar dit zijn load lifters die je kan aantrekken of losser kan laten waardoor je kan balanceren met het gewicht op je heupen versus schouders:
Bekijk bijlage 6764

Die bedoel ik idd, geen idee dat die zo heten.
Gewicht tussen schouders en heupen verdelen, daar gebruik ik de lengte verstelling van de schouderbanden ook bij. Met die 'loadlifters' trek je ook de tas strakker tegen je lijf aan. Beetje kunnen afwisselen met de gewichtsbalans tussen schouders en heupen kan erg lekker zijn op langere stukken lopen en in wisselende parcours.

Moet je e.o.a supersteil geitenpaadje bergop, dan heb ik meer gewicht op de schouders en gaat de tas wat strakker tegen het lijf, dan wanneer ik op het vlakke loop. Op het vlakke kan de tas dan weer wat losser op je rug zitten.

Het draagstel ziet er bijzonder goed uit en zelf heb ik voorkeur voor zo'n slank model tas.
 

Marcov

Prepper goeroe
Die bandjes kun je met afdalingen iets strakker zetten en met klimmen iets losser.
Als je klimt loop je meestal iets voorover gebogen en dan is het prettiger als de zak niet zo aan je schouders trekt.
 
Bovenaan