• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Foetsie versus reflectorkachel

Hesbes

Prepper
Hallo! Ik ben een newby hier maar heb veel gehad aan de info in enkele draadjes hier en wil nu toch ook maar een ervaring delen - wie weet heeft iemand er nog eens wat aan, en ik heb ook een paar vragen.

Er wordt hier hoog opgegeven over de Foetsie kacheltjes. Maar ik las in de specs dat die echt voor kleine ruimtes (tot 29 kubieke meter) zijn, en omdat ze vrnl worden verkocht door camping- en bootwinkels nam ik aan dat dat ook wel zo zou zijn(kajuit, tent). Mijn kamer is 28 vierkante en 70 kubieke meter, daarom een simpel reflectorkacheltje voor max 85 m3 aangeschaft (een van de laatste die op dit moment in Nederland te koop is volgens mij en voor 2x de prijs van een jaar geleden :(), een Tosai 241.
Je moet enorm ventileren: pas met 2 ventilatieroosters en twee klapraampjes open blijft mijn CO2 meter in het geel, met minder open gaat hij onherroepelijk op rood. Daardoor wordt de kamer niet echt warm en zit ik op de tocht. Dan maar lekker dicht bij het kacheltje gaan zitten, geen probleem, alleen met meerdere mensen zou zo'n rondstraler dan wel veel praktischer zijn dan deze smalle reflectorkachel die maar naar een kant uitstraalt en waar je met max 2 mensen voor kunt zitten.

Mijn vraag aan de Foetsie-gebruikers is dan ook: hoeveel vierkante (of kubieke) meter kunnen jullie met deze kachel verwarmen?

En aan alle petroleumstokers: wat zijn jullie ervaringen met ventilatie versus warmte?? Ik vraag me bijna af of in niet beter met een paar kruiken onder een stapel dekens kan gaan zitten...

Verder is het wel een leuk kacheltje, hij heeft geen veilige koele bovenkant dus ik kan er een potje op koken! (al geprobeerd), en geeft alleen bij het uitdoen een beetje geur met petroleum van de pomp. (die is nu trouwens ook 2,20/ltr!)
 

PBear

Mankinds only hope
Ik heb een Foetsie, maar nauwelijks als verwarming in een afgesloten ruimte gebruikt. Dus met die ervaring kan ik je niet verder helpen.
Maar als je voor goedkoop jezelf thuis warmhouden gaat, kan een elektrische deken (op bed, of op de sofa met een deken over de benen) bijna iedere vorm van verwarmen verslaan. En comfortabeler dan een kruik, wat in vroeger dagen een populaire manier was om althans het bed vorstvrij te houden in de nacht. Low Tech Magazine heeft onlangs nog een artikel aan de warmwaterkruik gewijd.
 

Hesbes

Prepper
Hoi PBear, dank voor je reactie. Het gaat mij vooral om een noodverwarming voor als de stroom uitvalt. Maar zo'n elektrische deken kan wel een idee zijn met de hoge gasprijs van nu. Heb jij een 'klassieke' electr deken of zo'n nieuwe die bedoeld zijn als bovendeken of plaid op de bank? Die zijn nu nl ook te koop, maar zijn een stuk duurder. Ik vraag me wel af hoe het zit met kabelbreuk als je zo'n deken om je heen slaat? Bij de gewone electr dekens staat nl altijd vermeld dat je ze glad neer moet leggen en niet mag plooien of vouwen.
 

Ray

SHTF Expert
@Hesbes Als het mogelijk is, is een verwarming met rookafvoer altijd een voordeel. Een houtkachel heeft echt een complete schoorsteen nodig, maar een pelletkachel kan simpel door de gevel met een klein pijpje, zoals de vroegere gevel(gas)kachels.

Zonder rookafvoer heb je eigenlijk maar twee keuzes, petroleum of gas. Gas heeft als nadeel dat het wat meer vocht afgeeft dan petroleum en gas veel meer volume en gewicht (door de stalen tanks) inneemt.

Qua petroleumkachels heb je niet zoveel keuze. Bijna alle pit/lontkachels geven ze tussen de 2,5 a 3,0 kW vermogen. Uitzonderingen zoals mijn Well straler expeditiekachel nagelaten, die haalt het dubbele.

De vraag is natuurlijk wel of je tijdens een flinke crisis wel als doel moet hebben om de hele woonkamer te verwarmen. 1 Kleine kamer verwarmen is makkelijker en ga je veel langer volhouden.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Hallo! Ik ben een newby hier maar heb veel gehad aan de info in enkele draadjes hier en wil nu toch ook maar een ervaring delen - wie weet heeft iemand er nog eens wat aan, en ik heb ook een paar vragen.

Er wordt hier hoog opgegeven over de Foetsie kacheltjes. Maar ik las in de specs dat die echt voor kleine ruimtes (tot 29 kubieke meter) zijn, en omdat ze vrnl worden verkocht door camping- en bootwinkels nam ik aan dat dat ook wel zo zou zijn(kajuit, tent). Mijn kamer is 28 vierkante en 70 kubieke meter, daarom een simpel reflectorkacheltje voor max 85 m3 aangeschaft (een van de laatste die op dit moment in Nederland te koop is volgens mij en voor 2x de prijs van een jaar geleden :(), een Tosai 241.
Je moet enorm ventileren: pas met 2 ventilatieroosters en twee klapraampjes open blijft mijn CO2 meter in het geel, met minder open gaat hij onherroepelijk op rood. Daardoor wordt de kamer niet echt warm en zit ik op de tocht. Dan maar lekker dicht bij het kacheltje gaan zitten, geen probleem, alleen met meerdere mensen zou zo'n rondstraler dan wel veel praktischer zijn dan deze smalle reflectorkachel die maar naar een kant uitstraalt en waar je met max 2 mensen voor kunt zitten.

Mijn vraag aan de Foetsie-gebruikers is dan ook: hoeveel vierkante (of kubieke) meter kunnen jullie met deze kachel verwarmen?

En aan alle petroleumstokers: wat zijn jullie ervaringen met ventilatie versus warmte?? Ik vraag me bijna af of in niet beter met een paar kruiken onder een stapel dekens kan gaan zitten...

Verder is het wel een leuk kacheltje, hij heeft geen veilige koele bovenkant dus ik kan er een potje op koken! (al geprobeerd), en geeft alleen bij het uitdoen een beetje geur met petroleum van de pomp. (die is nu trouwens ook 2,20/ltr!)
@Hesbes , bedankt voor jouw leuke bijdrage. Voor jouw petroleumvreter kan je misschien het beste petroleum halen in Belgie of Baarle Nassau. De petroleum was daar op 6/3 = 1,369 en is nu misschien 1,50 maar zeker geen 2,20 Euro lijkt mij. https://www.facebook.com/permalink....8px8Ld3pcJldB-BMUGG0KHy_RUMcYvg&__tn__=,O,P-R
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
1,38 waar ik hem haal nu, in 2020 was het nog 0,43 euro. Het is flink duurder geworden door Corona en de oorlog. De Belgische regering wil ook wat met het verlagen van de belastingen van brandstoffen doen, dus als het nog niet op is kun je dat misschien even afwacten. Dat zal een dezer dagen wel besloten worden of ze dat wel of niet doen en waarop precies.

Ik heb zelf een Laserkachel (ja die heeft wel stroom nodig, maar eigenlijk ook maar heel weinig, alleen tijdens het opstarten pakt die even 300 Watt om iets voor te verwarmen, als backup voor als de stroom uitvalt is het dan misschien wel lastig maar je hebt wel van die noodaccu's waar een stekker in kan.). De CO2 lijkt me logisch, waar ik wel benieuwd naar ben. Heeft iemand het wel eens gemeten op fijnstof?
 
G

gebruiker 3367

Gast
En aan alle petroleumstokers: wat zijn jullie ervaringen met ventilatie versus warmte?? Ik vraag me bijna af of in niet beter met een paar kruiken onder een stapel dekens kan gaan zitten...

Hier ben ik ook zeer nieuwsgierig naar, wat het doet met de CO2 uitstoot.
Is het openzetten van het ventilatierooster voldoende? Of moet je dan toch het raam opzetten, waardoor je eigenlijk vooral tegen binnenkomende koude lucht aan het stoken bent.

En wat is een geschikte ruimte om op te warmen? Woonkamer 25m2, slaapkamer 15m2, dus dan denk ik eerder aan de slaapkamer, des te kleiner het microklimaat des te beter.
Of eventueel het zit- en keukengedeelte scheiden van het eetgedeelte met bouw folie? Vertoef en kook toch liever in de woonkamer dan in de slaapkamer...

Verder natuurlijk isoleren voor zo min mogelijk warmteverlies.
Dekens op de vloer leggen bij gebrek aan tapijt of vloerkleden en eventueel ramen afdekken met piepschuim of isolatiefolie.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Hier ben ik ook zeer nieuwsgierig naar, wat het doet met de CO2 uitstoot.
Is het openzetten van het ventilatierooster voldoende? Of moet je dan toch het raam opzetten, waardoor je eigenlijk vooral tegen binnenkomende koude lucht aan het stoken bent.

En wat is een geschikte ruimte om op te warmen? Woonkamer 25m2, slaapkamer 15m2, dus dan denk ik eerder aan de slaapkamer, des te kleiner het microklimaat des te beter.
Of eventueel het zit- en keukengedeelte scheiden van het eetgedeelte met bouw folie? Vertoef en kook toch liever in de woonkamer dan in de slaapkamer...

Verder natuurlijk isoleren voor zo min mogelijk warmteverlies.
Dekens op de vloer leggen bij gebrek aan tapijt of vloerkleden en eventueel ramen afdekken met piepschuim of isolatiefolie.

Ik denk dat er een zelfgecreërde balans is tussen doorluchten en co2.
Dus als je in een tochtige schuur woont dan stook je meer maar is er ook meer verse aanvoer van "frisse' koude lucht.

Als je in een geisoleerde, dichtgetapede, 5xdubbelglas met dikke chordijnen hok woont dan stook je minder, is minder co2 maar ook minder koude lucht toevoer.

De grootte van de ruimte verwam je met een gemiddeld toestel die voor die ruimte geschikt is. Ik weet niet hoe het met petroleum kachels zit maar denk dat je in de buurt komt van een passend toestel als je de kamer_m3*y=watt
Y is afhankelijk van de isolatie en een is het beetje een schatting.
Bij slechte isolatie is y 50
Bij gemiddeld is y 40
Bij goed y 30

Dus stel een klassieke gemiddelde woonkamer is 11x4x2,20x40= even uit m,n hoofd iets minder dan 4000watt. Kies je de 4000watt toestel die die warnte kan leveren. Kies je kleiner dan blijft het koud, tenzij je beter isolleerd.

Voor een woonkamer van 25m2 * 2,40 hoog * gemeddild isolatie 40 = 2304 watt
Dus als je een kacheltje van 2500 watt kan scoren en je hebt gemiddeld goede isolatis en tussen vloer en plafond is ook 2,40 meter.. dan zit je goed :)
 
G

gebruiker 3367

Gast
Bedankt voor de info @joepmeloen.
Bij mij zal het gaan 5x5x2,6x30=1950, dus aan een klein kacheltje voldoende.
Ik ga er eentje op mijn wishlist zetten :D
 

Lai

Prepper goeroe
Kamer kleiner maken met gordijnen/grote lappen stof/ dekens houd warmte en koude beter gescheiden dan wat voor een plastic dan ook. Ik spreek uit ervaring ;)
Leer je zelf lagere temperaturen te verdragen, kleed je dikker aan als je het fris krijgt (vooral een muts op doet al veel), ook dat scheelt in stookmateriaal, kosten en co2 uitstoot in huis. En leg (als je er aan kan komen) een dikke stalen plaat op de kachel om extra langer warmte te hebben zodat je niet 24/7 hoeft te stoken.

Ik stookte in mijn oude huis 4 uur per dag (eind middag) 1l. spiritus in een verfblik in een gietijzeren kacheltje met rook afvoer. Ding gaf nog eens 4 uur warmte af. Dus totaal 8 uur warmte. En ik kookte er op, water voor thee/koffie en maaltijd en mijn metalen kruiken voor bed. Het werd een graadje of 16 in de kamer keuken en bijkeuken. Isolatie 0 en steensmuren (massieve muren van +/- 210cm dik) met houten vloeren rechtstreeks op zand. Huis was ook erg vochtig, af en toe gingen er 2 petroleumkachels vol aan en achterdeur open om het vocht uit te stoken. (na sloop huis bleek er A; een wel onder de kamer te zitten en B; regenwaterafvoer onder het huis uit te lopen ipv riool)

In mijn huidige wasdroog kamertje (8 m3) heb ik een oude gietijzeren kolenkacheltje staan waar precies een 1 pit petroleumstel in past (zonder bovenstuk) met pijpje door het raam naar buiten. Dik gordijn er voor, pijpje word niet zodanig heet dat gordijn vlam vat. Er komt via een luchtroostertje lucht binnen en vochtig lucht gaat via kier langs gordijn naar buiten, maar het word niet koud in kamertje.

Ik sluit de cv ketel af per 1 april geen grapje! en pas september/oktober/november (wanneer ik het koud krijg) weer aan, maar wil tot het warm genoeg word buiten wel mijn was kunnen drogen. De ketel sluit ik af van wegen het boiler gedeelte. De meest onzuinige verspiller die er ooit uitgevonden is. Ik ben niet van plan om voor 2 x per week douchen 4 kuub gas per maand te moeten betalen om een K** boiler 24/7 op temperatuur te houden. :angry: Met een flessengas geiser douchte ik 8 maanden om 4 kuub op te krijgen.

PS: bij mij in huis is het in de winter tegenwoordig een graadje of 12 dag en nacht. Krijg ik het koud ga ik wel even naar buiten dan voelt het bij binnenkomst warm aan. Moet wel zeggen dat ik in de winter veel in skibroek loop met vest, bodywarmer en muts op, ik te beroert ben om steeds dat spul aan/uit te moeten trekken als ik naar buiten/binnen ga (wat vaak gebeurt)
 

Hesbes

Prepper
Hier ben ik ook zeer nieuwsgierig naar, wat het doet met de CO2 uitstoot.
Is het openzetten van het ventilatierooster voldoende? Of moet je dan toch het raam opzetten, waardoor je eigenlijk vooral tegen binnenkomende koude lucht aan het stoken bent.

En wat is een geschikte ruimte om op te warmen? Woonkamer 25m2, slaapkamer 15m2, dus dan denk ik eerder aan de slaapkamer, des te kleiner het microklimaat des te beter.
Of eventueel het zit- en keukengedeelte scheiden van het eetgedeelte met bouw folie? Vertoef en kook toch liever in de woonkamer dan in de slaapkamer...

Verder natuurlijk isoleren voor zo min mogelijk warmteverlies.
Dekens op de vloer leggen bij gebrek aan tapijt of vloerkleden en eventueel ramen afdekken met piepschuim of isolatiefolie.

Een ventilatierooster openzetten is beslist niet voldoende. Ik heb dit met een CO2 meter getest en die steeg razendsnel naar ongezonde waardes (boven 1200ppm). Pas met twee bovenlichten open + ventilatierooster daalde dat weer naar acceptabele waardes. Elke vorm van verbranding blijkt trouwens fors CO2 af te geven: zelfs een paar kaarsen aan in de woonkamer doet de meter stijgen, en gebruik gasfornuis nog meer. Alleen dat blijft binnen acceptabele waardes. Maar het is wel iets om je bewust van te zijn wanneer tijdens crisis verlichting/koken/verwarming allemaal met open vlammetjes gaat.
 

Hesbes

Prepper
Kamer kleiner maken met gordijnen/grote lappen stof/ dekens houd warmte en koude beter gescheiden dan wat voor een plastic dan ook. Ik spreek uit ervaring ;)
Leer je zelf lagere temperaturen te verdragen, kleed je dikker aan als je het fris krijgt (vooral een muts op doet al veel), ook dat scheelt in stookmateriaal, kosten en co2 uitstoot in huis. En leg (als je er aan kan komen) een dikke stalen plaat op de kachel om extra langer warmte te hebben zodat je niet 24/7 hoeft te stoken.

Ik stookte in mijn oude huis 4 uur per dag (eind middag) 1l. spiritus in een verfblik in een gietijzeren kacheltje met rook afvoer. Ding gaf nog eens 4 uur warmte af. Dus totaal 8 uur warmte. En ik kookte er op, water voor thee/koffie en maaltijd en mijn metalen kruiken voor bed. Het werd een graadje of 16 in de kamer keuken en bijkeuken. Isolatie 0 en steensmuren (massieve muren van +/- 210cm dik) met houten vloeren rechtstreeks op zand. Huis was ook erg vochtig, af en toe gingen er 2 petroleumkachels vol aan en achterdeur open om het vocht uit te stoken. (na sloop huis bleek er A; een wel onder de kamer te zitten en B; regenwaterafvoer onder het huis uit te lopen ipv riool)

In mijn huidige wasdroog kamertje (8 m3) heb ik een oude gietijzeren kolenkacheltje staan waar precies een 1 pit petroleumstel in past (zonder bovenstuk) met pijpje door het raam naar buiten. Dik gordijn er voor, pijpje word niet zodanig heet dat gordijn vlam vat. Er komt via een luchtroostertje lucht binnen en vochtig lucht gaat via kier langs gordijn naar buiten, maar het word niet koud in kamertje.

Ik sluit de cv ketel af per 1 april geen grapje! en pas september/oktober/november (wanneer ik het koud krijg) weer aan, maar wil tot het warm genoeg word buiten wel mijn was kunnen drogen. De ketel sluit ik af van wegen het boiler gedeelte. De meest onzuinige verspiller die er ooit uitgevonden is. Ik ben niet van plan om voor 2 x per week douchen 4 kuub gas per maand te moeten betalen om een K** boiler 24/7 op temperatuur te houden. :angry: Met een flessengas geiser douchte ik 8 maanden om 4 kuub op te krijgen.

PS: bij mij in huis is het in de winter tegenwoordig een graadje of 12 dag en nacht. Krijg ik het koud ga ik wel even naar buiten dan voelt het bij binnenkomst warm aan. Moet wel zeggen dat ik in de winter veel in skibroek loop met vest, bodywarmer en muts op, ik te beroert ben om steeds dat spul aan/uit te moeten trekken als ik naar buiten/binnen ga (wat vaak gebeurt)

Bedankt voor de tip over dekens versus plastic, dat scheelt weer een hoop geëxperimenteer! :thumbsup:

Heb zelf deze hele winter op 17º gestookt, met een legging onder mijn broek en 2 wollen truien aan en heb het niet koud gehad, zelfs niet 's avonds op de bank.

Ik denk idd dat het zo lang mogelijk vasthouden van de warmte, zoals door jouw gietijzeren kacheltje, veel kan schelen. Zelf dacht ik een paar bakstenen of keien op mijn kacheltje te leggen maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Bedankt voor de tip over dekens versus plastic, dat scheelt weer een hoop geëxperimenteer! :thumbsup:

Heb zelf deze hele winter op 17º gestookt, met een legging onder mijn broek en 2 wollen truien aan en heb het niet koud gehad, zelfs niet 's avonds op de bank.

Ik denk idd dat het zo lang mogelijk vasthouden van de warmte, zoals door jouw gietijzeren kacheltje, veel kan schelen. Zelf dacht ik een paar bakstenen of keien op mijn kacheltje te leggen maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Misschien is speksteen een goed idee,
Sauna stenen, zeepstenen.

Speksteen word juist gebruikt vanwege de eigenschappwn die je graag wilt, warmte vasthouden en langzaam afgeven.
 

PBear

Mankinds only hope
Bedankt voor de tip over dekens versus plastic, dat scheelt weer een hoop geëxperimenteer! :thumbsup:

Heb zelf deze hele winter op 17º gestookt, met een legging onder mijn broek en 2 wollen truien aan en heb het niet koud gehad, zelfs niet 's avonds op de bank.

Ik denk idd dat het zo lang mogelijk vasthouden van de warmte, zoals door jouw gietijzeren kacheltje, veel kan schelen. Zelf dacht ik een paar bakstenen of keien op mijn kacheltje te leggen maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Wij zetten twee opeengestapelde 5-liter pannen met water op onze houtkachel. Ons huisje is goed geisoleerd en als we 's ochtends de kachel stoken houdt dat niet alleen de warmte enkele uren langer vast, maar levert het bovendien warm water voor de afwas.
Maar een stapeltje stenen in het model van een schoorsteen, waar de warme lucht van de kachel de stenen van binnenuit verwarmt, lijkt me ook een mogelijkheid.
Verder hebben we een kachelventilator, die zijn benodigde elektriciteit zelf middels thermokoppels opwekt uit de warmte van de kachel. Daarmee wordt de warmte beter door het huis verspreid, in plaats van vooral naar het plafond te stijgen.
De afvoerpijp van de kachel gaat via de wc/douche/wasruimte naar buiten, waardoor het daar aangenaam warm is tijdens het douchen.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Speksteen en leisteen houden warmte goed vast inderdaad. Voordeel van speksteen is dat deze eenvoudiger in grote brokken te kopen zijn. Gebruik beide soorten voor reptiel terrarium, om de warmte van de stenen, die ‘s avonds nog warm zijn van de zon overdag in de woestijn, na te bootsen. Mijn gecko slaapt er graag uren op nadat de lichten en de lamp uitgaat :D Baksteen zou ik persoonlijk niet aanraden i.v.m. slechte warmte eigenschappen.

Moet wel bij gezegd worden dat je wel echt enorme brokstukken moet hebben willen ze daadwerkelijk veel warmte afstralen. Een paar kleine losse stenen zullen niet veel doen om een kamer langer op temperatuur te houden, wel om in een handdoek te wikkelen en als soort van kruik in bed te gebruiken.

Verder dus even een CO2 melder aanschaffen bij gebruik van een foetsie of zibro. Bedankt voor de tips allen :thumbsup:
 

petroman

SHTF Expert
de keuze van steen is niet alleen afhankelijk van de warmte capaciteit maar ook vochtgehalte.
Water/vocht in stenen kan leuke explosies veroorzaken zodra dat water gaat uitzetten door de temp. verhoging.

Verder zou ik gaan zoeken op russische boerenhuizen. Daar hebben ze nl. lekker grote (spek ?)stenen kachels in gebouwd met soms zelf de slaapplekken er boven om de siberische kou te overleven.
lastig in je appartement of huurhuis maar het basisprincipe blijft natuurlijk bestaan.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Grappig om te zien dat sinds deze week overal de Foetsie’s, Qlima’s en Zibro’s uitverkocht zijn. Is toch een stormloop op ontstaan na de berichtgeving dat Putin mogelijk de gaskraan dicht gaat draaien. Ik vraag me echter af of de prijzen van Petroleum en Paraffine niet enorm mee zullen stijgen met de prijs van olie, gezien het uiteindelijk toch een rest product van is.
 

marzman

Diehard Prepper
Grappig om te zien dat sinds deze week overal de Foetsie’s, Qlima’s en Zibro’s uitverkocht zijn. Is toch een stormloop op ontstaan na de berichtgeving dat Putin mogelijk de gaskraan dicht gaat draaien. Ik vraag me echter af of de prijzen van Petroleum en Paraffine niet enorm mee zullen stijgen met de prijs van olie, gezien het uiteindelijk toch een rest product van is.
Die prijzen zijn al enorm gestegen. In volle Corona lockdown betaalde ik 43 ct de liter, net voor de oorlog 90 ct de liter en nu 1,52 euro (het is ook 1,63 euro geweest). Als het in de zomer weer goedkoper wordt (als :p ) ga ik al mijn jerrycans meteen vullen.

Overigens denk ik dat je dan beter af bent met een laserkacheltje. Die heeft een thermostaat, betere verbranding, en geen onderhoud nodig. Alleen als prepper is misschien minder dat hij op 220 volt werkt voor voor het voorverwarmen en het ventilatortje (maar ik denk dat je hier wel een accu voor kunt kopen, de ventilator verbruikt niet zo veel, het voorverwarmen een paar minuten 300 Watt).

Maar dat de toestellen nu verdwijnen kan inderdaad aan de seizoenen liggen, twee jaar geleden wilde ik in maart een brandstofpompje kopen en dat lukt toen ook niet in de normale winkels)
 
Bovenaan