• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

FORNAX M-53 Tentkachel op Benzine wat denken jullie ervan ?

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja het oude Polynorm Fornax M-53 type Tentkachel van Defensie .

Is dit een nog te gebruiken systeem of liever niet ?

Jerrycan met steun staan buiten de Tent en middels zwaartekracht loopt het via slang naar Carburateur . Stand 1 tot 6 ! Voor in is de SCT tent is standje 1 voldoende .
Volvermogen slurpen ze 20 liter in 24 uur . Maar dat kan alleen in een zeer grote tent of schuur .

De Kachel die ik hier heb is flink ingekort en veel handzamer .

Zien jullie deze verkleinde Fornax M-53 53 tentkachel als Prepwaardig ?

Edit :

Men ziet geen 20 Ltr maar 5 Ltr Jerrycan op de kachel staan .




20180523_194346.jpg 20180523_213826.jpg 20180523_194447.jpg
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Hoeveel weegt de kachel?

Is deze voor in de grote legertent? Hoe ga je deze vervoeren?
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel weegt de kachel?

Is deze voor in de grote legertent? Hoe ga je deze vervoeren?

De Kachel is ongeveer 18 tot 20 Kg ( moet ik nog wegen )

Het oorspronkelijke model is voor wat grotere leger Tenten ( meerdere types werden voorzien van dit model , en soms zelf meerdere kachels in 1 tent .

Deze kachel die ik hier heb is ingekort ( vanmiddag meet ik even de kachel even op . En een flink stuk . Dit is netjes en op veilige wijze gedaan .
Er zijn volgens mij al meerdere mensen die dit gedaan hebben .

Zoals al eerder door mij vermeld ga ik het niet gebruiken in een is SCT tent . Maar ben ik nieuwschierig of het zin heeft deze kachel op BENZINE te behouden voor Prep gerelateerde Tijden .

Vervoeren is geen probleem zolang men een auto in bezit heeft . We hebben gelukkig nu ook een trekhaak met goed aangesloten kabelboom .
 

Flos

SHTF Expert
Als ik er een mooie prijs voor krijg of een goede ruil zou ik hem van de hand doen moest ik jou zijn.
A) ik heb geen hele grote tent meer.
B) het is een benzine slurpen
C) dat ding is wel zwaar.
D) en ik [ jij dus ] heeft niet de mogelijkheid om het samen met tent brandstof en al de andere prep spullen het te vervoeren, moest het nodig zijn.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik er een mooie prijs voor krijg of een goede ruil zou ik hem van de hand doen moest ik jou zijn.
A) ik heb geen hele grote tent meer.
B) het is een benzine slurpen
C) dat ding is wel zwaar.
D) en ik [ jij dus ] heeft niet de mogelijkheid om het samen met tent brandstof en al de andere prep spullen het te vervoeren, moest het nodig zijn.

Vele punten door jou hierboven beschreven , hebben mij ook doen besluiten de kachel niet a Contant aan te kopen .

Dat is gelukkig gelukt .
Veel liefhebbers van oa legerspul gebruiken de Originele niet verkleinde kachels om schuren te verwarmen .

En idd is verplaatsen van dit toch wel mooie ding , ,voor mij een probleem .

Maar ik zou ik niet zijn als ik het zou laten staan haha .
Vooral omdat ie ingekort is en nog enigzins handzaam . Zeer geschikt voor ook een 5 persoons tot 12 persoon tent .

Misschien dat ik het idd een keer in het ruil circuit weer van de hand doe .

Toekomst zal het leren .
Als we een klimaatwijziging krijgen in de - dan ???? Haha
 

Highway

Last (wo)man standing
Zitten de onderhoudsboekjes en onderdelen zoals filters, pakkingen, ringen en verstuivers bij? Want die carburateurs hebben regelmatig onderhoud en afstelling nodig. De kans op lekkage op pakkingen is aanwezig.
 
F

frans81

Gast
Zitten de onderhoudsboekjes en onderdelen zoals filters, pakkingen, ringen en verstuivers bij? Want die carburateurs hebben regelmatig onderhoud en afstelling nodig. De kans op lekkage op pakkingen is aanwezig.

Nope . Kun jij er aankomen via groene / Woodland connecties :rolleyes:
 
F

frans81

Gast
Oh nee helaas, dat spul is al zeau lang geleden vervangen. Misschien eens contact maken met deze mannen: http://www.livinghistory.nl/index.php/de-living-historygroepen/14-dienstplicht-koude-oorlog Die gebruiken dat spul nog wel eens bij evenementen ;)

Uiteindelijk bemachtigt ik het wel ! MP of beurs of ??
Bedankt voor de link !

Ik heb juist begrepen van een kennis dat deze kachels weinig onderhoud nodig hadden .
En dat er maar zelden problemen waren met de Carburateur .
Maar idd , lekkage is gevaarlijk en extra pakkingen zijn een verplichting om erbij te hebben .
Ik ga eens even een pdf bekijken en proberen die in mijn hoofd te behouden .

We hebben geen printer pfff
 

Highway

Last (wo)man standing
Ik heb juist begrepen van een kennis dat deze kachels weinig onderhoud nodig hadden .
En dat er maar zelden problemen waren met de Carburateur .

Klopt, het zijn erg degelijke kachels. Onderdelen hoeven weinig vervangen te worden, maar afstellen -wat ook onderhoud is- zal je iets vaker moeten doen om optimale en efficiente verbranding te hebben. Vuil en vocht blijven plaaggeesten. Tevens is dat het moment van inspectie op lekkage van brandstof en af-gas. Vergeet niet dat het benzine is, zeer giftig en zeer ontvlambaar spul, er zitten serieuze risico's aan.
 
F

frans81

Gast
Klopt, het zijn erg degelijke kachels. Onderdelen hoeven weinig vervangen te worden, maar afstellen -wat ook onderhoud is- zal je iets vaker moeten doen om optimale en efficiente verbranding te hebben. Vuil en vocht blijven plaaggeesten. Tevens is dat het moment van inspectie op lekkage van brandstof en af-gas. Vergeet niet dat het benzine is, zeer giftig en zeer ontvlambaar spul, er zitten serieuze risico's aan.

Ik ben echt geen Benzine dan Pfff .
En dan vooral gerelateerd aan branders en kachels .

Maar ik kon het niet laten staan ivm die aanpassing naar handzaam haha
 
F

frans81

Gast
F

frans81

Gast
Zou Reinigen noodzaak zijn :eek::oops:

Daar gaan we dus effe met oude stofzuiger tegenaan pfff .

20180524_164018.jpg 20180524_164042.jpg
 
F

frans81

Gast
Als er zoveel roet vrijkomt denk ik niet echt aan een goede mooie verbranding...

Ik ga het ding binnenkort is na checken op oa zuurstoftoevoer en ontwerp . Misschien is er door het inkorten een nog niet gezien probleem ontstaan pfff .
Lukt het niet dat op te lossen dan gaat ie de ruil in .
 

AWOL

Prepper goeroe
Zien jullie deze verkleinde Fornax M-53 53 tentkachel als Prepwaardig ?

Voor langdurende problemen zeker niet want de kans is dan groot dat benzine schaars / duur / zeer gewild wordt.
Voor kortdurende problemen zijn andere, wellicht veiligere, methodes te bedenken. Petroleum, gas.
 
F

frans81

Gast
Eerlijk is Eerlijk , Benzine is helaas een struikelblok met extra gevaren .
En toch worden deze M53 kachels nog veel gebruikt .
Ik denk dat ik het kacheltje schoonmaak en nakijk en bij geen verdere problemen ruil ik het tegen een houtkacheltje waar ook op gekookt kan worden.
 
Bovenaan