• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

zonnebrood

Mankinds only hope
eigenlijk ben ik geen liefhebber van gefrituurde snacks, voor mij valt dit tegenwoordig onder de categorie heimwee eten maar deze zijn wel heel erg lekker!

Hier volgt het recept voor zelf gemaakte frikandellen, recept gepikt van bitterballen.net met enkele kleine aanpassingen van mijn kant. Ik voeg meer ui toe en gebruik gekneusde lijnzaden ipv paneer meel.

400gr kip gehakt
200gr runder gehakt
200gr varkens gehakt
2 eetlepels paneermeel of 2 eetlepels gehakte lijnzaad
Hele ui, goed fijn.
Teentje knoflook
1 tl zout, flinke maal peper
2 tl koriander
1tl gember poeder
1tl kardemom

Grote soeppan
Keukenplastic
Diepvries zak
Keukenmachine
Staafmixer

Mix alle droge ingrediënten door elkaar.

Hak de ui zo fijn mogelijk of stop deze met de keukenmachine/staafmixer tot dat je de gewenste structuur krijgt

Maal het vlees zo fijn als je wil, ik laat het graag wat grover van structuur voor een lekkere bite.

Mik alle ingrediënten samen in een grote meng kom en draai alles samen in de keukenmachine. Ik gebruik hier de deegmix stand voor.

Af en toe even handmatig door spatelen zodat het beter mengt.

Tijdens het draaien zet je de soeppan welke je voor de helft vult met water op de kookplaat. Breng het water aan de kook.

Neem een flinke diepvrieszak en knip hier een punt vanaf. Deze gaan we gebruiken als een soort slagroom spuit.

Wanneer alles goed door elkaar een is gemixt schep je een flinke hoeveelheid in de diepvries zak en je knijpt er vervolgens een worstvormig stukje vlees uit. De lengte moet je zelf even bepalen.

Wanneer al het gehakt is omgetoverd leg je ze per stuk in een stukje plastic. Om te zorgen dat ze niet in aanraking komen met het water en om ze mooi glad te maken, vouw je eerst de zijkanten over de worst en vervolgens rol je deze in zijn geheel in de folie.

Nu alle worsten zijn ingepakt kunnen ze gekookt worden voor +- 10min, niet te lang anders worden ze droog.

Na 10 minuten mogen ze uit het water en kunnen ze af koelen. Dit gaat wat beter wanneer je ze uit het plastic haalt. Soms zit er erg heet water in het plastic.

En voilà, je hebt nu frikandellen waarvan ze bij de mora nog wat van kunnen leren.

Hier onder enkele foto's van het hele proces



WP_20170614_18_22_47_Pro.jpg WP_20170614_18_25_33_Pro.jpg WP_20170614_18_28_13_Pro.jpg WP_20170614_18_33_35_Pro.jpg WP_20170614_18_38_13_Pro.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Ah, wat een leuk recept, die ga ik meegeven aan een vriend van mij die in de Filipijnen woont. Hij mist enorm de frikandel daar in de Oost. Hij is toevallig momenteel in NL op bezoek om vanavond uitgekleed te worden tijdens een spelletje poker, krijgt 'ie als troost dit receptje mee. :D
 

Flos

SHTF Expert
Goed recept. Ik ben eigelijk ook al lang opzoek naar een goed recept om fricandellen zelf te maken. Omdat ik ze gewoon graag eet. Maar zeker om te weten wat je eigenlijk eet. Het worsten vormen vind ik het moeilijks nog. En als dat al lukt het koken dat ze nog op worsten, in ons geval op fricandellen lijken.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Flos, de meneer van bitterballen.net rolt ze met de hand maar ik kreeg alleen maar een soort gehakt ballen omdat het vleesdeeg mengsel te erg plakte. Met de diepvries of broodzak methode lukt het aardig moet ik zeggen. Wil ze de volgende keer wel wat dunner maken.

Ga ze ook een keer maken met andere vlees soorten, misschien wild frikandellen of frikandellen van geit/schapen gehakt :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
Bovenaan