• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Frontier Stove aanpassingen en ervaring

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Wij hebben een Tipi en een Frontier Stove. Om daar een veilige combinatie van te maken mag het doek van de tent niet tegen de kachelbuis komen.

Omdat we overgestapt zijn op een tipi konden we onze silicone tentdoorvoer voor kachelbuis niet meer gebruiken. Bij de tipi die wij hebben zit een soort mouw waar de kachelbuis door heen kan. Om het tentdoek toch te beschermen tegen de warmte van de kachelbuis zijn speciale buizen te koop á €50. Een gewoon stuk buis kost €17,50.
Na wat nadenken kwamen we op de volgende oplossing.

Men nemen een Ikea Ordning bestek afdruip rekje á €2,99 een kachelbuis en een stift.

IMG_0393.JPG

Teken de diamerer van de buis af op de onderkant van het bestekbakje.

IMG_0395.JPG

Teken in de cirkel een soort ster.

IMG_0396.JPG

Met een soort dremel hebben we de ster- lijnen doorgefreesd. en de driehoeken naar beneden gevouwen.

IMG_0397.JPG
 

Richard434

Prepper goeroe
Een paar tips:
1. Zorg dat de materialen elkaar zo min mogelijk raken! Vooral bij verschillende metaalsoorten kan dit ervoor zorgen dat er zwakke plekken in het rookgassysteem komen met alle risico's van dien. (Dus zorg dat het mandje niet heel strak om de pijp aansluit)
2. Doe wat Glaswol (of steenwol) in het afdruiprekje. Dit tegen een eventuele koudebrug te voorkomen.
3. plaats indien mogelijk een (kleine) stormkraag boven de doorvoer, dit voorkomt een hoop risico op inregenen.
 

petroman

SHTF Expert
Mooie oplossing al hoewel ik nog steeds niet snap hoe je het tentdoek nu kan besvestigen.
Ik zou geen steenwol gebruik oid, "pluist" altijd en irriteerd daardoor. Verder schat ik: een siliconen matje rondom de koker vastzetten en daar de mouw op vastzetten ?
 

Jade

Senior Prepper
Hoi,

Mooie oplossing, even over het inregenen en de koudebrug.
Wij hebben een tentipitent met de bijpassende kachel, deze kachel heeft standaard het zelfde doorvoer systeem wat jullie gemaakt hebben.
We hebben nog nooit lastgehad van een eventuele koudebrug en inregenen doet het inderdaad wel maar dat is heel minimaal.

Ik zou het gewoon zo eens proberen, mocht je de aanpassing toch willen maken kan het altijd nog.

Groet,

Raymond
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
2015-01-24 13.09.40.jpg
In de vorige tent hadden we een silicinen doorvoer.
Tent doorvoer.jpg



We waren bang dat het in de zomer zou inregenen. De tent heeft zes weken gestaan in de zomer. We hebben een aantal zware buien gehad maar nauwlijks een druppel binnen.

Ik denk dat het meeste water langs de buis naar beneden loopt. De buis zal warm zijn en het water zal dan verdampen.

Mooie oplossing al hoewel ik nog steeds niet snap hoe je het tentdoek nu kan besvestigen.
Ik zou geen steenwol gebruik oid, "pluist" altijd en irriteerd daardoor. Verder schat ik: een siliconen matje rondom de koker vastzetten en daar de mouw op vastzetten ?

Wij hebben een tipi van Robens de Mescalero
86-B9-3F-04-EA-FE-0C-7D-73-E8-EE-1B-5D-8B-6A-02.jpg

Op het plaatje zie je de 'mouw' voor de kachelbuis. Je steekt de buis dus door de mouw. Aan de mouw zitten twee draden waardoor je nog wat kan schuiven. De moet hoeft niet vast aan de buisbeschermer.

Dit hebben wij ook om de kachelpijp boven op het dak van de ger en werkt super:thumbsup:

Heb je een foto?


Bij de volgende kampeertrip nemen we een silicinen matje mee om te experimenteren.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Afgelopen week hebben we een paar nachten gekampeerd. De doekbeschermer past makkelijk door de 'mouw' voor de kachelbuis. We hebben geen siliconen matje gebruikt. Er is daardoor een beetje ventilatie langs de buis naar buiten. In mijn ogen is dat prima. De rook die door het deurtje af en toe ontsnapt kan makkelijk naar buiten. Onze conclusie tot nu toe is dat het een simpele, goedkope oplossing is om het tentdoek te beschermen.

Wat we nu nog willen aanpassen is een luchttoevoer in de deur zodat de deur dicht kan en toch zuurstof bij het vuur kan komen. Als het zo ver is volgen er foto's

Voor Google voeg ik nog wat zoektermen toe.
Frontier stove hack aanpassing customizing tentkachel kachelbuis bescherming
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Vandaag heeft onze buurman een luchttoevoer in de Frontier stove gemaakt.
Origineel gebruik je het deurtje om de luchttoevoer te regelen. We merkten dat soms de rook langs de bovenkant van het deurtje naar buiten komt.

In het deurtje zijn vier gaatjes op een rij geboord. De buurman heeft een schuifje gemaakt. Het schuifje is met popnagels op het deurtje vastgezet. We konden niet wachten en hebben gelijk de kachel aangestoken. De kachel trekt nu prima terwijl het deurtje gesloten is. Met een paar kleine houtjes is de kachel snel heet. Door de gaatjes is een rode gloed of het vlammenspel te zien.

20160412_200232.jpg

20160412_200814(0).jpg
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Laatst bewerkt:
Afgelopen dagen merkte we dat de kachel aan het roesten is. Toch hebben we de kachel in het begin Volgends het advies ingestookt om de verf te laten harden. Nu zit ik er over te denken om de roestplekken in te smeren met olie en dan in te stoken? Iemand ervaring mee? Of is dit juist brandgevaarlijk en vlekken gevend?

20180101_132501.jpg 20180101_132451.jpg
 

knapzak

Elementary prepper
Heb er gelijk een onderhoudsetje bij gekocht bestaande uit een spuitbus met lak en een borstel om de pijpen te reinigen . Bij mij kwam dit door het schuiven van de pannen en het bijdraaien van de waterkoker die aan de pijp bevestigd is . Denk er zelf aan om hem wat dikker in de verf te zetten .
 

Ray

SHTF Expert

Omron

Survivor
Heb er gelijk een onderhoudsetje bij gekocht bestaande uit een spuitbus met lak en een borstel om de pijpen te reinigen . Bij mij kwam dit door het schuiven van de pannen en het bijdraaien van de waterkoker die aan de pijp bevestigd is . Denk er zelf aan om hem wat dikker in de verf te zetten .

Hallo Knapzak, ik zie in jou bericht dat je een waterkoker hebt die om de pijp van de stove zit. Gaat dit om de Robens Bering houtkachel waterkoker?
robens-bering-houtkachel-waterkoker.jpg

En als dat zo is. Zou jij mij dan wat meer kunnen vertellen over het gebruik van de waterkoker?
Is het de moeite waard om hem aan te schaffen?
 
Bovenaan