• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Full tang Mora!

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
mora is sowieso goede, geen concessies, geen exotiek, geen bla bla , (h)eerlijke messen.

(bezit ook een full tang mora)

Welke Mora hebt je dan die Full Tang is?

Volgens mij moet die nog uit komen, dat is die in dat filmpje.

Mora had/heeft nog geen full tang in de verkoop volgens mij
 

QuickFix

Diehard Prepper
Ach, zo'n tang vind ik haar niet hoor. :)

88897_1_org.jpg
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
fout :) tis een mora classic full tang met metalen crimpring aan het eind om het heft vast te houden :) kweet niet eens eer waar ik um heb maar oud oud oud istie wel.

Weet je zeker dat ie full tang is?

Full tang betekend dat het mes in volle breedte doorloopt in het handvat, die Classic loopt wel helemaal door maar niet in de volle breedte, dat is misschien semi full tango_O?
 

dubbel0

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@Sun Beh Nim als ik aan de achterkant de doorloop van de tang kan zien met de krimpring er op, ben ik vrij zeker :)

en.. terug gevonden, najah hij lag op de plek waar ik verwachte, frost mora made in sweden laminated steel, geen mora classic beetje dit model met een blad wat de helft minder lang is. foto volgt
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Hier staat een uitleg met foto's wat de verschillende"Tang" versies zijn.

Volgens mij heeft jouw Classic Mora een "Rat tang", dit is een mes die taps doorloopt in het handvat met of zonder afsluitring, is overigens ook een hele stevige verbinding en wordt doorgaans gebruikt bij de betere messen.

http://www.tier3survival.com/pages/survival-knives

Graag zie ik een foto van je mes, al is het alleen maar omdat ik gek ben op messen;):D
 

dubbel0

Diehard Prepper
rat tail tang... maak zelf occaisionaly messen/ semi full tang :) maar die tang naam kende ik nog niet, elk mes blad wat ik hier heb liggen hebben die tang vorm. (ik heb nog wat blanks)

maar.. hier komt ie
mora_1.jpg
mora_2.jpg

voor mij zijn het trouwens gebruiksvoorwerpen ;) use it and "abuse" it :oops: en als het dan "houd" is het prima.
 

JamHard

Prepper goeroe
De Mora Eric Frost is idd een heel fijn mes met gelamineerd staal @dubbel0 en @Sun Beh Nim . Heb er zelf al veel plezier van gehad.
Het is echter geen 'full-tang', maar een 'rat-tail' die in tegenstelling tot de (meeste) Mora's met een kunststof heft wel door lopen tot het eind.
Buiten de Eric Frost lijn heb je verder de classic serie die ook een 'rat-tail' heeft.
De (meeste) Mora's met kunststof heft lopen maar tot iets van halverwege.

De Mora Laplander was dan ook het enige model, dat ik tot op heden had gezien wat 'full-tang' was.

Edit: Zie net pas de link van Sun Geh Nim, waar ook al e.e.a. omtrent knife-tangs wordt toegelicht.
 

Friso

Prepper
Ik denk dat deze Mora eigenlijk niet zo'n succes is. Ikben over het algemeen sowieso niet zon fan van Scandi grinds, maar mij lijkt dat je beter een bushcraft black kunt nemen. Die kun je namelijk ook niet breken. Of, als je net iets langer doorspaart een Fällkniven F1. De mora's van 20 EUR hebben namelijk hetzelfde staal als deze, 12c27 volgens mij, en ik ga voor full tang, sheath en ontwerp niet 60 eur betalen als die van 20 ook niet stuk gaat. Had er enorm naar uitgekeken, maarja. Andere dingen die op shot show zijn gepresenteerd geven gelukkig goede hoop. Voor goede filmpjes over shot show:
Van de late boy scout. Redelijk korte en informatieve filmpjes imo
 
Bovenaan