• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Garmin Vraagbaak

D

DK88

Gast
Een tijdje geleden heb ik 2de hands een garmin etrex legend c gekocht, ''waarom" ik dacht het het wel een handige aanvulling zou kunnen zijn in mijn pakket. Al met al het apparaatje binnen gekregen ''Carlos'' ;) blij als een klein kind, nu wil ik graag kaarten erop zetten. Maar dan komen we tot het volgende probleem, mijn computer kan de garmin niet vinden. Nu weten misschien een aantal mensen dat Apple & Garmin samen geen succes story is, en in sommige gevallen moet je dan principes overboord gooien. Dus terug naar windows besturing, maar nogmaals geen succes met het verbinden van mijn garmin.


Heb nu garmin webupdater & express erop staan, maar ik wordt voor zover niet veel wijzer. Dus misschien heeft iemand anders ervaring er mee.

Groet !
 

Robert

Diehard Prepper
Dat is een soort van tomtom waarmee je ook de kleinste wandelpaadjes (stafkaarten) kunt zien, werkt op gps.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Jasje

Prepper goeroe
Webupdater kan je garmin onklaar maken en wordt afgeraden door o.a. de winkel waypoint. Mocht dat toch gebeuren dan kunnen zij het nog wel herstellen. Gebruik van express gaat bij mij al vele jaren goed (ook etrex).
Als je etrex niet herkend wordt probeer eens andere usb-aansluitingen.
Probeer het eens bij iemand anders met windows...werkt het daar wel bij? Gebruik je een juiste usb-kabel (voor data)?
 
D

DK88

Gast
Webupdater kan je garmin onklaar maken en wordt afgeraden door o.a. de winkel waypoint. Mocht dat toch gebeuren dan kunnen zij het nog wel herstellen. Gebruik van express gaat bij mij al vele jaren goed (ook etrex).
Als je etrex niet herkend wordt probeer eens andere usb-aansluitingen.
Probeer het eens bij iemand anders met windows...werkt het daar wel bij? Gebruik je een juiste usb-kabel (voor data)?


Net even Garmin aan de lijn gehad, maar die konden er ook niet uit komen. Heb ondertussen ook 3 verschillende usb kabels geprobeerd zonder resultaat, en uiteraard ook met windows geprobeerd....
Maar ik geef niet op en zal hem aan de praat krijgen !
 

lichtje

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Wel vaag van WayPoint die de webupdate afraad.

Ik ben daar geweest voor een nieuwe gps. En adviseerde dat juist wel te gebruiken.

Waarschijnlijk verschillende adviseurs, verschillende ideeën.

Ik heb geen ervaring met een Apple.

Maar wellicht is dit wat

https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=80&t=44491
 

Flos

SHTF Expert
Dat is een soort van tomtom waarmee je ook de kleinste wandelpaadjes (stafkaarten) kunt zien, werkt op gps.
Ha. Ik denk dat het dat is waar ze het gisteren over hadden bij ons op het journaal.
Via deze app kunnen ze bv. alle Amerikaanse basisen over heel de wereld terug vinden . Ook IS kan dat.
Dat is aab het licht gekomen door een 20 jarige duitse student. Alle veiligheidsdiensten ter wereld hadden ergeen idee van.
Dus een app niet geschikt voor een prepper.
Mijn gedacht.
 
D

DK88

Gast
Ha. Ik denk dat het dat is waar ze het gisteren over hadden bij ons op het journaal.
Via deze app kunnen ze bv. alle Amerikaanse basisen over heel de wereld terug vinden . Ook IS kan dat.
Dat is aab het licht gekomen door een 20 jarige duitse student. Alle veiligheidsdiensten ter wereld hadden ergeen idee van.
Dus een app niet geschikt voor een prepper.
Mijn gedacht.


Hey Flos,

Dat is dit gelukkig niet ;) Dit is een gps ontvanger waar je kaarten op kan zetten voor bijvoorbeeld geocaching of wandelroutes, of eventueel een nieuwe route te maken die je opslaat.
Dit is opzich wel weer geschikt voor bepaalde situaties, als voor bug out of het meteen met andere preppers op een afgesproken coordinaat. Of als je spullen ergens hebt in gegraven en daar van de locatie opgeslagen...
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Dat is dit gelukkig niet ;) Dit is een gps ontvanger waar je kaarten op kan zetten voor bijvoorbeeld geocaching of wandelroutes, of eventueel een nieuwe route te maken die je opslaat.
Dit is opzich wel weer geschikt voor bepaalde situaties, als voor bug out of het meteen met andere preppers op een afgesproken coordinaat. Of als je spullen ergens hebt in gegraven en daar van de locatie opgeslagen...
Ik ben meer bekend met deze kaarten,dan gebruik je een mobiel.
https://www.anwb.nl/verkeer/tests/navigatie-apps/offline-navigatie
Wat is het voordeel van die Garmin vergeleken met deze systemen @DK88 ?
 
D

DK88

Gast
Ik ben meer bekend met deze kaarten,dan gebruik je een mobiel.
https://www.anwb.nl/verkeer/tests/navigatie-apps/offline-navigatie
Wat is het voordeel van die Garmin vergeleken met deze systemen @DK88 ?


Wou graag een soort van back up hebben die niet afhankelijk is van een vaste accu en of internet en een batterij vretende app, dus daarom heb ik voor deze garmin gekozen https://www.gps.nl/uit_productie/etrex_legend_c.html


@Marcov

Denk ergens rond 2007 ongeveer, maar het probleem is voornamelijk dat mijn computer (apple) de garmin niet ziet en zodoende dus niet kan koppelen.
 

Marcov

Prepper goeroe
Heb je de instellingen van de garmin goed staan? Bij de instellingen kun je de data transfer aanpassen, misschien kun je daar wat winst halen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Wou graag een soort van back up hebben die niet afhankelijk is van een vaste accu en of internet en een batterij vretende app, dus daarom heb ik voor deze garmin gekozen
Ja, backup heb je met die kaarten ook, offline te gebruiken en ook geen energieverbruikende apps. Je hebt alleen internet nodig bij het inladen, daarna steeds te gebruiken, met weinig energie.
 

Jasje

Prepper goeroe
Wel vaag van WayPoint die de webupdate afraad.
Ik ben daar geweest voor een nieuwe gps. En adviseerde dat juist wel te gebruiken.
Waarschijnlijk verschillende adviseurs, verschillende ideeën.
Ik heb daar meerdere gps's aangeschaft voor meerdere doelen. De verkopers in de zaak zijn kundig maar het werkplaatsje ernaast waar de techneuten zitten is voor mij vele malen interresanter. Daar gaan ze diep in op de techniek en de software. Je kunt er in principe zo binnen lopen vanuit de winkel. De software van de webupdater zit niet zo goed in elkaar als de Garmin express en is minder door ontwikkeld maar zal best werken echter met wat extra risico's.
@Stuudje Een GPS is vele malen (mits goed ingesteld) zuiniger dan een mobiel met een offline app. Ik kan er met twee oplaadbare penlites dagen lang op lopen. Daarbij is er functionaliteit aan boord waar geen app tegen opgewassen is. Je kunt bijvoorbeeld overschakelen naar een ander satelietsysteem. Dat gaat met een mobiel niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: easy

lichtje

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
@Jasje ik weet niet hoe het zit, maar ik loop bij waypoint redelijk de deur plat. (sinds 2004).

En heb, ook veel units en andere toebehoren gekocht. En met veel mensen daar gesproken. En niet alleen verkopers.

En het blijft mensen werk.

Een discussie tussen smartphone en een dedicated gps heb ik eens opgezet, op het forum van Waypoint. Je krijgt hele leuke reacties. De voor en tegens.

Ik ben zelf een voorstander van dedicated gps. Dit ook.omdat betere ontvangst, kan tegen redelijke stoot, en natuurlijk tegen een goede regenbui.

Uiteraard wordt het gebruik op een smartphone ook beter. Maar doordat een smartphone van alles kan. Bespaar ik op hem liever stroom, door gebruik te maken van een dedicated gps. En ja ik vind het mooi speelgoed lol. Heb nu 5 gps units, erg he.
:lol:

Maar zoveel mensen, zoveel wensen.

Voor een kijkje smartphone vs dedicated gps

https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=29&t=47025
 

Niels

Mankinds only hope
@Jasje
Ik ben zelf een voorstander van dedicated gps. Dit ook.omdat betere ontvangst, kan tegen redelijke stoot, en natuurlijk tegen een goede regenbui.
Ik heb een Samsung telefoon, en als ik hiermee in het bos "probeer" te nagigeren flippert de kaart steeds rond omdat hij niet weet wat noord en zuid is enz,
en ook zelfs als ik loop! Erg irritant. Voor wandelen gebruik ik ook een echte GPS, welliswaar een budgetding, maar het werkt.
Voor autonavigatie (hogere snelheid en niet zo veel bomen) vind ik de telefoon wel handig :).
 
Bovenaan