• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
@Flos vroeg me naar de Piteba oliepers. Daarom een klein verslagje.

De piteba is een oliepers om met de hand de olie uit oliehoudende zaden te persen. Klik hier om op de site van Piteba te komen. Bij 'zo pers je olie' wordt uitgelegd hoe de piteba werkt. Onder aan die pagina staan filmjes.

De afgelopen paar jaar hebben mijn ouders en wij de pers jaarlijks gebruikt. Vooral om walnotenolie te persen. Deze zelfgemaakte olie is veel lekkerder dan de walnotenolie die over het algemeen te koop is. Ook hebben we de pers gebruikt voor hazelnoten.

Om olie te persen uit noten heb je veel geduld nodig. Maar mischien komt dat ook omdat we jaarlijks kilo's walnoten pellen om te persen. We krijgen en vinden de noten meestal.

Wij vinden het het makkelijkst om de noten vers te gebruiken. Dan persen ze het makkelijkst. De noten zijn dan wat vochtiger en dan is het makkelijker om te draaien. Als de noten te droog zijn gaat het draaien erg zwaar. Nu moet ik ook vertellen dat mijn moeder de meeste olie perst. Ze is niet zo groot en niet zo sterk en wordt volgende week 70.

Het is belangrijk om de piteba te verwarmen. Dan draait de zwengel makkelijker en we hebben het idee dat er dan meer olie uit de noten komt. Bij te drogen noten hebben we de tip gekregen om wat water toe te voegen. Dit staat ook op de website uitgelegd.

De piteba kost in de EU €93,32. Ik vind dit best wel veel geld. Ik weet niet precies hoeveel liter we per jaar persen, maar ik schat 3 liter. In de winkel kost walnoten olie koudgeperst ongeveer 50-60€ de liter. Dus de aanschaf kosten hebben wij er allang uit.

Ik heb de pers als verjaardagskado voor mijn moeder gekocht. Als je er zelf een wilt aanschaffen adviseer ik om als het mogelijk is er eerst een te lenen als dat kan. Dan is te ervaren of het wat voor je is. Ik heb geen spijt van de aankoop. De piteba is een degelijk ding dat mijn kinderen kunnen erven.

Ik heb nooit foto's gemaakt van het persen, maar volgende week komen er walnoten binnen. Van onze eigen boom hebben we niets kunnen oogsten omdat de eekhoorns alles inpikken. Mijn ouders hebben afgelopen week een walnoten boom geplant. Helaas groeien die heel langzaam. Maar het een na beste moment om een boom te planten is nu. Het beste moment is 20 jaar geleden :).

@Roel heeft ook een Piteba. Misschien wil hij ook zijn ervaring delen?
 

Ray

SHTF Expert
@Piroska heeft hem ook in Hongarije en na het uitpersen van de walnoten gebruiken ze de pulp als een soort pindakaas en om koekjes mee te bakken (geloof ik). Dus ook dat spul heeft nog waarde.

Prachtig initiatief die Piteba en na al die jaren inmiddels een succes. In elkaar geknutseld door een hobbyist met een ideaal. Hij zag dat in derde wereld landen mensen veel geld kwijt zijn aan spijsolie (heel belangrijk daar, naast simpele koolhydraten en weinig dierlijke vetten), terwijl ze zelf meestal op plantages werkten voor olie houdende gewassen en noten. Die werden geoogst, verscheept naar o.a. Nederland, daar uitgeperst en dan konden ze het daar weer voor veel geld in een lokaal winkeltje terugkopen.

Om die kringloop te verbreken, zodat mensen zelf van de grondstof konden benutten, heeft hij de Piteba ontwikkeld, een simpel persje, instelbaar voor diverse zaden en noten, geheel SHTF/derde wereld proof. Hier kost hij bijna 100 euro, maar daar gaan ze uiteraard/gelukkig voor bijna kostprijs over de balie.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik vind het een leuke pers maar vooral veel werk voor een beetje olie dat wel.

Enige schaalvergroting zou denk ik wenselijk zijn.

En het ding een beetje automatiseren zodat je jezelf niet lam hoeft te draaien is een pre. Een accutolletje doet wonderen.
 

Roel

Mankinds only hope
Wij hebben walnootolie geperst en het gaat i.d.d. niet supersnel. Maar snel genoeg om je eigen olie bij elkaar te persen.
Als er ooit een ramp over ons komt die de winkels leeg doet raken is het fijn om te weten dat je je eigen olie kunt winnen.
Veel gebruiken we hem niet vanwege het simpele feit dat de winkels nog vol staan en we andere zaken te doen hebben die ook tijd nemen.;)
 

Lai

Prepper goeroe
Deze ziet er beter uit dan een andere oliepers die ik gezien heb. Die had een draaihandvat boven op.
Nu ik een paar hazelaars heb (en weet waar nog anderen staan waar niemand van gebruikt) en veel zonnebloemen wil gaan zaaien, komt deze pers vast wel van pas.
Deze staat nu op verlanglijstje :D Bedankt :thumbsup:
 

Flos

SHTF Expert
@Harry Nack automatiseren dat zat ook al in mijn gedachte.
En het gaat niet om de kleine opbrengst maar om de opbrengst van bv de walnoten die je gratis krijgt en anders de helft moet weigeren omdat je ze toch niet goed kan eten.
 

Ray

SHTF Expert
@Harry Nack automatiseren dat zat ook al in mijn gedachte.
En het gaat niet om de kleine opbrengst maar om de opbrengst van bv de walnoten die je gratis krijgt en anders de helft moet weigeren omdat je ze toch niet goed kan eten.
Dit persje kun je wel gaan aanpassen, maar enig beleid bij het persen blijft raadzaam. Voelen wanneer hij strakker gaat draaien… is het slechts een harde noot... of moet het vlammetje iets hoger.. druk aanpassen met die schroef... enz.
Ga je er een elektromotor op zetten, vultrechter erboven en krachtiger verwarming, tja, goede kans dat hij steeds in de soep loopt en juist aan dergelijke geautomatiseerde persen geen gebrek in de winkel.

Het unieke van de Piteba is juist die simpelheid, stukje petfles erop als vultrechtje, olielampje voor het verwarmen. Ik zou zeker kalm aan doen met het opvoeren van het ding, geen idee wat die wokkel kan hebben, qua kracht en volume. Misschien zo'n accuboormachientje, zodat je nog steeds controle houdt?
 

mrsjones

Diehard Prepper
Moet je de velletjes van elke individuele walnoot afhalen? Is daar een makkelijke manier voor?
Ik haal l geen velletje los, ik doe harde noten uit de huls maar nog met velletjes , een nacht in lauw water met 2 leppeltjes bakking soda. In de ochtend uitlekken en dan als een imbeciel blijven draaien . Olie en water is makkelijk te scheiden , eh . Je blijf ook met een soort pap achter, als je dan in een oven heel laag droog en dan in een koffie molen maal, heb je een soort meel die je kun gebruiken voor cookies en zo .
 

JiJi mind

Senior Prepper
Is de Piteba oliepers ook bruikbaar als slowjuicer voor fruit en tarwegras ?

Ik gebruik nu een elektrische slowjuicer maar wil ook zonder stroom kunnen blijven juicen.
Een "standaard" slowjuicer perst geen harde noten en deze wel.
Ik denk dus meer functionaliteit in 1 apparaat en nog goedkoper ook, maar klopt dat ?
 

mrsjones

Diehard Prepper
Is de Piteba oliepers ook bruikbaar als slowjuicer voor fruit en tarwegras ?

Ik gebruik nu een elektrische slowjuicer maar wil ook zonder stroom kunnen blijven juicen.
Een "standaard" slowjuicer perst geen harde noten en deze wel.
Ik denk dus meer functionaliteit in 1 apparaat en nog goedkoper ook, maar klopt dat ?
Is de Piteba oliepers ook bruikbaar als slowjuicer voor fruit en tarwegras ?

Ik gebruik nu een elektrische slowjuicer maar wil ook zonder stroom kunnen blijven juicen.
Een "standaard" slowjuicer perst geen harde noten en deze wel.
Ik denk dus meer functionaliteit in 1 apparaat en nog goedkoper ook, maar klopt dat ?
Nee, dat ga niet werken. Het lijk meer op een oude vleesmolen. Met een rasp kom je uit op rauw juicing .
 

Johan1952

Elementary prepper
Hallo mede preppers, ik heb met belangstelling de informatie over het persen van zaden en noten gelezen. En wel om het volgende, in de tweede wereld oorlog heeft mijn vader een oliepersje ontworpen en gebouwd. Tijdens de bezetting vannde Duitsers moesten boeren hun oogst inleveren. De boeren hielden echter een gedeelte van hun oogst, in dit geval koolzaad achter. Mijn vader als 18 jarige ging op de fiets met zijn zelfgemaakte oliepers de boeren af om tegen een klein deel van de opbrengst de olie uit het koolzaad te persen. Ik ben in het bezit van deze oliepers en heb er ook tekeningen van. Ik zal een paar foto's maken en de tekeningen scannen en deze op deze site zetten. Dat kost een paar dagen!
 
Bovenaan