• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

gedroogde peulvruchten

Mayo

Last (wo)man standing
Het valt me op dat de 'gewone' supermarkten amper nog gedroogde peulvruchten verkopen.. :(
Aldi al helemaal niet meer, Lidl sporadisch, Jumbo nog wel wat en sómmige AH's (afhankelijk van het filiaal) wat meer. Wat er is zijn meestal doosjes van 400-500gr, van Lassi en Hak, maar de gewone kilopakken bruine bonen, kapucijners, witte bonen etc zijn amper nog te vinden.
Adzuki bonen en de wat minder bekende peulvruchten zijn helemaal niet meer te vinden.
Zelfs de Sligro heeft alleen nog wat pondspakken. Het enige in 5kg-zakken wat zij hebben zijn spliterwten en bruine bonen :eek:

Blijkbaar is het niet meer 'in' om zelf je bonen te weken en te koken.
In pot, blik en zak ('de bonen erbij van Hak') wel, maar daar zit heel veel zout, suiker en E-troep in. Bovendien is het veel minder lang houdbaar. o_O

Het meeste kan ik nog vinden bij de 'turkse' buurtsupers: zwarte oogbonen, kievitsbonen, rode kidney bonen, zwarte bonen en bruine bonen (en natuurlijk kikkererwten en sojabonen).

Ik ben benieuwd of het een lokaal/regionaal fenomeen is en of het in andere delen van Nederland nog wel gewoon te koop is in de supermarkt. (Zit zelf in de Randstad).
 

Dreutel

Prepper goeroe
Het meeste kan ik nog vinden bij de 'turkse' buurtsupers

Helaas zit er hier geen turkse supermarkt in de buurt, maar ik fiets er graag een stuk voor, want je vindt er van alles wat de AH niet heeft, en wat de AH wel heeft is er een stuk goedkoper en vaak ook beter!
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Niels

Mankinds only hope
Ik zit hier in een dorpje in de Achterhoek, en hier zie je het ook amper. Spliterwten kan je wel kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
F

frans81

Gast
En dan die prijzen van die Bonen van Hak in oa ook die DURE Zak ;):(

Ik eet graag Peulvruchten . ALLES wat er eetbaar van is haha .
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Ray

SHTF Expert
In tijden van voorgesneden groenten en aardappels in plastic zakjes, kant en klare vleesjes gekruid en wel uit de super, zal een dag van te voren bonen weken en er dan nog iets lekkers van maken wel niet zo populair meer zijn.

Zelf gebruik ik zelden bonen, ik krijg van sommige soorten echt onwijze buikkrampen en ben er dus wat voorzichtig mee geworden. Vooral bruine bonen moet ik mijden, zo hier en daar een kidneyboon ergens in is geen probleem. Jammer, want bonen zijn het ideale prepvoer. Eiwitten, vezels, vitamines, er is bijna niets zo compleet als een boon en gewoon droog opgeslagen, nagenoeg oneindig houdbaar.

Kikkererwten (zijn geen bonen eigenlijk) verdraag ik wel en zijn verder net zo makkelijk te bewaren in gedroogde vorm. :)
 
F

frans81

Gast
In tijden van voorgesneden groenten en aardappels in plastic zakjes, kant en klare vleesjes gekruid en wel uit de super, zal een dag van te voren bonen weken en er dan nog iets lekkers van maken wel niet zo populair meer zijn.

Zelf gebruik ik zelden bonen, ik krijg van sommige soorten echt onwijze buikkrampen en ben er dus wat voorzichtig mee geworden. Vooral bruine bonen moet ik mijden, zo hier en daar een kidneyboon ergens in is geen probleem. Jammer, want bonen zijn het ideale prepvoer. Eiwitten, vezels, vitamines, er is bijna niets zo compleet als een boon en gewoon droog opgeslagen, nagenoeg oneindig houdbaar.

Kikkererwten (zijn geen bonen eigenlijk) verdraag ik wel en zijn verder net zo makkelijk te bewaren in gedroogde vorm. :)


Ik ben blij dat ik jou probleem niet heb Pffff . Ik kan peulvruchten niet weg krijgen uit mijn Schijf van Vijf . Bonenschotels , Witte bonen in Tomatensaus , enz enz .
gewoon genieten en gratis Biogas ;):(:rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Ray

SHTF Expert
Ik ben blij dat ik jou probleem niet heb Pffff . Ik kan peulvruchten niet weg krijgen uit mijn Schijf van Vijf . Bonenschotels , Witte bonen in Tomatensaus , enz enz .
gewoon genieten en gratis Biogas ;):(:rolleyes:
Mijn biogas loopt niet lekker door, dat is het probleem. Word ik zo'n opslagtank.:lol:
 
F

frans81

Gast
Mijn biogas loopt niet lekker door, dat is het probleem. Word ik zo'n opslagtank.:lol:

Ik dacht al zoiets haha .
Ik heb jaren last gehad van een Spastische Darm . Dit door oa Stres gerelateerde situaties destijds .
Man wat ben ik blij dat ik dat niet meer heb / last van heb pfff
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

InfernoSis

Diehard Prepper
Zelfs hier in België vind je het bijna niet meer. Geen idee in de Aldi, daar heb ik nog niet gekeken. Maar in de AH hebben ze enkel een paar kleine zakjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Erny

Last (wo)man standing
Ik zal eens opletten hier in de supers (ook de Aziatische en Marokkaanse) in Stad. Zelf ben ik niet zo bonerig dus is me eigenlijk nooit opgevallen of ze er zijn of niet. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Lai

Prepper goeroe
De aldi hier heeft nog wel witte/bruine bonen, linzen, (split)erwten. Bij de jumbo, AH, zijn er ook nog te krijgen. Meer dan de aldi.
Zelf ga ik als ik in heerenveen ben naar een groenten boer die veel soorten heeft. En ik hou de lidl in de gaten, die heeft eens in de zoveel tijd grote zakken (kilo geloof ik) met bonen. En anders de markt.

Ik eet regelmatig bonen, gelukkig nergens last van qua winderigheid of opblazen.
 

Erny

Last (wo)man standing
image.jpeg

Vandaag in mn fav Marokkaanse super Nazar wat bonen op n rijtje gelegd.
o. a. Mungbonen, witte boontjes, rode boontjes, zwarte boontjes, black eyed boontjes twee soorten, rattlesnake uitziende boontjes, kikkererwten, linzen in diverse kleuren incl zwarte, erwten, fava bonen.
 
Bovenaan