• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Geiger counter / Radiologische Meetuitrusting Kl/ PDR 7000

Status
Niet open voor verdere reacties.
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Door toeval heb ik deze zeer mooie en perfect werkende PDR7000 bemachtigt .
Helaas nog geen koffer , DT7004 bèta Sonde voor vloeistoffen en de Draagriemen .
Maar wie weet .

De DT 7002 Gamma Sonde bevind zich in de Geiger counter . Deze kan zowel intern als extern gebruikt worden . Extern door uitnemen van de Sonde en juiste kabel aansluiten .

Zie link met inhoud omtrent dit hoogwaardige stukje techniek .
Inclusief de Nederlandse originele boekjes .

Inhoud van de set

IM 7001 Meter
PP7009 Omvormer / Netvoeding
DT7002 Interne Sonde
DT7003 Bèta Gamma
Sonde
2x CX 7007 kabel voor externe stroomvoorziening
CX 7006 Sondekabel 15 Mtr
CX 7005 Sondekabel spiraal
CX 6940 Verloopkabel
LS 7013 Oortelefoon
MX 7008 Voertuig-adapter / sigarettenaansteker

http://pripyat.de/geigerim7001.htm




20180803_161558.jpg 20180803_161534.jpg 20180803_161720.jpg 20180803_161745.jpg 20180803_161620.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Petromax gloeikousjes

JAAAA dat zijn de goeie !

Overigens gaat het vehaal dat Graetz in Altena een hele voorraad achter in een tunnel moest dichtmetselen vanwege een produktie fout.
Dus als je een goede test lokatie zoekt naast Doel 1 en 2, Petten dan kan je in Altena terecht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
JAAAA dat zijn de goeie !

Overigens gaat het vehaal dat Graetz in Altena een hele voorraad achter in een tunnel moest dichtmetselen vanwege een produktie fout.
Dus als je een goede test lokatie zoekt naast Doel 1 en 2, Petten dan kan je in Altena terecht.


Dus ze hebben een hele voorraad van dit type ? Om een productie fout , ingemetseld ?
Beetje idioot tijd verdrijf pfff .

Of deze goed is weet ik niet !
Ik heb er de ballen verstand van en moet mij eerst in de Materie verdiepen .

Heb jij Tips ??
 
F

frans81

Gast
Wetende dat het een typo is kan ik het niet laten:
Een REIGER-counter ? :D
Wat doe je daar mee? Visetende vogels detecteren?
:fluit:

Haha , ik bemerkte het al pfff .
Mijn telefoon kent invul woordjes genoeg haha .

Achter het net vissen haha

Mod's zijn al in kennis gesteld van de Woordvoorspellings fout .
 

Ray

SHTF Expert
Dus ze hebben een hele voorraad van dit type ? Om een productie fout , ingemetseld ?
Beetje idioot tijd verdrijf pfff .

Of deze goed is weet ik niet !
Ik heb er de ballen verstand van en moet mij eerst in de Materie verdiepen .

Heb jij Tips ??
Eigenlijk moet zo'n ding gekalibreerd worden met radioactieve bronnen met bekende 'counts per second'. Er zit waarschijnlijk een vacuum buisje in en dat moet getest worden op correcte werking/staat. Als het ding ongeveer net zo werkt als die dingen vroeger op de HTS.

Kwam er zo'n speciaal bestelautootje onder de gevaren stickers, werden met linten lokalen afgezet en mochten wij de verplichte proefjes doen met radioactieve bronnetjes die weinig voorstelden. Alfa straling wat je met een blad papier al tegenhoudt, Beta straling dat net iets verder gaat en alleen een zwak monster dat gamma straling uitzond, wat dan idd detecteerbaar blijft door een plaat hout of zelfs een baksteen. Alsnog was dit zo zwak dat je het de hele dag om je nek kon dragen voordat in de buurt van enige grens kwam.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenlijk moet zo'n ding gekalibreerd worden met radioactieve bronnen met bekende 'counts per second'. Er zit waarschijnlijk een vacuum buisje in en dat moet getest worden op correcte werking/staat. Als het ding ongeveer net zo werkt als die dingen vroeger op de HTS.

Kwam er zo'n speciaal bestelautootje onder de gevaren stickers, werden met linten lokalen afgezet en mochten wij de verplichte proefjes doen met radioactieve bronnetjes die weinig voorstelden. Alfa straling wat je met een blad papier al tegenhoudt, Beta straling dat net iets verder gaat en alleen een zwak monster dat gamma straling uitzond, wat dan idd detecteerbaar blijft door een plaat hout of zelfs een baksteen. Alsnog was dit zo zwak dat je het de hele dag om je nek kon dragen voordat in de buurt van enige grens kwam.

Jammer dat ik de HSMS ( Het Stoppen Met Studeren ) gedaan heb pfff .

Maar hoe bemachtigt ik zulke calibratie monsters ?
Euh Via Defensie, nope .
Vind het trouwens een prachtig gebied om eens te verkennen .
Deze meter blijkt een zeer gewild item ! En dat zal een redenen hebben .

Het ding is binnen Defensie gebruikt in minimale zin of helemaal niet . Alle toebehoren zijn nog nieuw .
Waarschijnlijk ik nog de ontbrekende Sonde en meer van dit spul .

We ga op zoek naar zo'n autootje met stickers haha en met mijn Prepper charmes stel ik de juiste vraag haha .

In 2001 is deze meter nog Gemodificeerd.
Dus het komt zeer zeker niet uit een serie met productie foutje .

Het eerder door @petroman man vermelde , Althena vermoeden .

Edit

Inmiddels toegelicht door Petroman !! Ging om gloeikousjes en niet om fout in dit type meters .
 

petroman

SHTF Expert
Even rechtzetten: in Altena zou een partij gloeikousjes iets te radioactief zijn gewest en wist men niets anders te verzinnen dan
in een berg, tunnel, in te metselen.

Ik geloof niet dan wij een bekende bron op de zaak hebben. Ik zal na alle vakanties eens voorzichtig gaan neuzen.

Kalibreren:
je zou de RTD, Röntgen Technische Dienst, kunnen proberen.
Drukvaten en ketels worden middels röntgen gecheckt. Maar even bellen en langsgaan of laten komen wordt ingewikkeld denk ik.

Gevaar: ten aanzien van risico en gevaar met name oude gloeikousjes of van dubieuze herkomst.
Gevaar zit in de as resten van het ding na affakkelen.
Blaas de kapotte gloeikous niet weg met perslucht of gewoon blazen, doe een plastic zakje om je hand om het ding (in te) pakken en weg te doen.
Was je handen nadien en eet niet tegelijk.
Kortom: zorg dat je de asresten niet inademt, dan wel binnen krijgt via via.
 
F

frans81

Gast
Even rechtzetten: in Altena zou een partij gloeikousjes iets te radioactief zijn gewest en wist men niets anders te verzinnen dan
in een berg, tunnel, in te metselen.

Ik geloof niet dan wij een bekende bron op de zaak hebben. Ik zal na alle vakanties eens voorzichtig gaan neuzen.

Kalibreren:
je zou de RTD, Röntgen Technische Dienst, kunnen proberen.
Drukvaten en ketels worden middels röntgen gecheckt. Maar even bellen en langsgaan of laten komen wordt ingewikkeld denk ik.

Gevaar: ten aanzien van risico en gevaar met name oude gloeikousjes of van dubieuze herkomst.
Gevaar zit in de as resten van het ding na affakkelen.
Blaas de kapotte gloeikous niet weg met perslucht of gewoon blazen, doe een plastic zakje om je hand om het ding (in te) pakken en weg te doen.
Was je handen nadien en eet niet tegelijk.
Kortom: zorg dat je de asresten niet inademt, dan wel binnen krijgt via via.

Aha! Gloeikousjes haha .
Tja dan zit er wat logica in .
Dure meters Achter De Muur kon ik niet linken .

Met gkoeikous ben ik sowieso voorzichtig .
En idd , plastik zakje om je hand en afnemen .
Maar soms ben ik wel eens DOM geweest en idd effe geblazen :eek::(

Ben benieuwd of je iets met een stabiel counter getal weet te bemachtigen .
Dat zou :hug::hug: zijn @petroman .
 
J

J.J

Gast
Eigenlijk moet zo'n ding gekalibreerd worden met radioactieve bronnen met bekende 'counts per second'. Er zit waarschijnlijk een vacuum buisje in en dat moet getest worden op correcte werking/staat. Als het ding ongeveer net zo werkt als die dingen vroeger op de HTS.

Kwam er zo'n speciaal bestelautootje onder de gevaren stickers, werden met linten lokalen afgezet en mochten wij de verplichte proefjes doen met radioactieve bronnetjes die weinig voorstelden. Alfa straling wat je met een blad papier al tegenhoudt, Beta straling dat net iets verder gaat en alleen een zwak monster dat gamma straling uitzond, wat dan idd detecteerbaar blijft door een plaat hout of zelfs een baksteen. Alsnog was dit zo zwak dat je het de hele dag om je nek kon dragen voordat in de buurt van enige grens kwam.
Beste @frans81 ik denk dat je bepaalde scholen je graag zien komen met het toestel, en dat de onderwijzer de leerlingen laat zien hoe je het toestel moet kalibreren.
Dat is hoogstwaarschijnlijk ook nog eens kosteloos.:thumbsup:
 
F

frans81

Gast
Beste @frans81 ik denk dat je bepaalde scholen je graag zien komen met het toestel, en dat de onderwijzer de leerlingen laat zien hoe je het toestel moet kalibreren.
Dat is hoogstwaarschijnlijk ook nog eens kosteloos.:thumbsup:

Goed bedoelt J.J , maar ik heb niet de behoefte mij op een schoolterrein gaan te begeven .

Stel dat ik weer heimwee krijg en wil gaan studeren .
Dan ben ik daar niet weg te krijgen met mijn metertje haha.

Wat een onzin eigenlijk pff , ik zit al op de Hogere Prepschool haha .

Gr Frans ( je)
 
J

J.J

Gast
Goed bedoelt J.J , maar ik heb niet de behoefte mij op een schoolterrein gaan te begeven .

Stel dat ik weer heimwee krijg en wil gaan studeren .
Dan ben ik daar niet weg te krijgen met mijn metertje haha.

Wat een onzin eigenlijk pff , ik zit al op de Hogere Prepschool haha .

Gr Frans ( je)
Ja @Frans ik kan er in komen vooral als ze dan ook nog allerlei testjes met het toestel gaan doen waar je bij bent, als je dan ook nog preppergerelateerd binnen komt met een goed voorziende Bob je verteld dingen laat dingen zien dan willen ze je daar houden.:hug:
 

Ray

SHTF Expert
Maar hoe bemachtigt ik zulke calibratie monsters ?
Euh Via Defensie, nope .
Dat zal lastig worden. Middels van die Petromax gloeikousjes, of wellicht een heel oud horloge met nog radiumverf kun je wel controleren of hij überhaupt iets telt. Dat scheelt al een slok op een borrel, want als hij bij dergelijke kleinere bronnen wat detecteert, heb je iig een ondergrens. Waarschijnlijk is het belangrijker om 'iets' te detecteren dan een geijkte meting te doen.
 
F

frans81

Gast
Dat zal lastig worden. Middels van die Petromax gloeikousjes, of wellicht een heel oud horloge met nog radiumverf kun je wel controleren of hij überhaupt iets telt. Dat scheelt al een slok op een borrel, want als hij bij dergelijke kleinere bronnen wat detecteert, heb je iig een ondergrens. Waarschijnlijk is het belangrijker om 'iets' te detecteren dan een geijkte meting te doen.

Een x aantal reacties terug toon ik een filmpje .
Dat is dus de Meter die ik hier heb .
Ik laat hier een meet testje zien op een bundel van 11x Petromax gloeikous.

Zie Link

 

Ray

SHTF Expert
Een x aantal reacties terug toon ik een filmpje .
Dat is dus de Meter die ik hier heb .
Ik laat hier een meet testje zien op een bundel van 11x Petromax gloeikous.

Zie Link


Oh, ik had niet begrepen dat het je eigen filmpje was, hij doet het dus iig.
 
F

frans81

Gast
Oh, ik had niet begrepen dat het je eigen filmpje was, hij doet het dus iig.

Mijn eerste ooit you tube filmpje .
Ik ben bang dat ik dat vaker ga gebruiken !
Mij op mijn woord geloven valt niet altijd mee haha .

Het Harde ( Video ) bewijs geleverd ;)

Waterdicht :D
 

Ray

SHTF Expert
Mijn eerste ooit you tube filmpje .
Ik ben bang dat ik dat vaker ga gebruiken !
Mij op mijn woord geloven valt niet altijd mee haha .

Het Harde ( Video ) bewijs geleverd ;)

Waterdicht :D
Vandaar de verwarring, ik ken jou helemaal niet als YouTube-er. Je wordt nog eens modern man! :lol:
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
F

frans81

Gast
Vandaar de verwarring, ik ken jou helemaal niet als YouTube-er. Je wordt nog eens modern man! :lol:

Op een Noodzakelijke wijze modern worden is al niet meer vrijwillig haha.

Ik krijg het anders niet in een Topic pfff .
Bestand is te groot waarschuwing pfff .

Dan wordt het middels wat ruimer denken toch mogelijk haha .

You Tube account :rolleyes::rolleyes:

Frans Spielberg is geactiveerd en treed de Film wereld binnen .

Pfff hij valt Binnen haha .
 

Ray

SHTF Expert
….
Ik krijg het anders niet in een Topic pfff .
Bestand is te groot waarschuwing pfff .
…………….
Als we alle filmpjes zouden uploaden naar dit forum, gaan we het niet redden met de donaties. :fluit:
Het is al vrij uitzonderlijk, dat we alle foto's zelf hosten. Meestal moet dat ook met e.o.a sharingssite op fora, om dan een jaar later allerlei gebroken plaatjes links te zien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan