• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gele hesjes kondigen bankrun in Frankrijk aan

Dutchprepper

Elementary prepper
Op zaterdag 12 januari (morgen dus) zal er een (poging tot een) bankrun plaats gaan vinden door de gele hesjes in Frankrijk. De alternatieve media staan er nu vol mee. Misschien toch iets om even rekening mee te houden:

https://www.ravage-webzine.nl/2019/01/10/staat-frankrijk-een-bankrun-te-wachten/

Persoonlijk verwacht ik dat er vrij weinig zal gebeuren. Als 100.000 mensen 100 Euro opnemen, is dat nog steeds maar 10 miljoen Euro, wat een lachertje is voor de economie van een land als Frankrijk. Maar toch... Het kan wellicht resulteren in een kettingreactie en/of een gestage bankrun waarbij steeds weer kleine beetjes geld worden opgenomen.
In het ergste geval kan dit een hyperinflatie gaan veroorzaken, doordat al het digitale geld nu 'echt' geld wordt (en er dus als een gek bankbiljetten gedrukt moeten worden om de pinautomaten draaiende te houden).
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
De banken kunnen ervoor zorgen dat het maximaal onneembare bedrag bijvoorbeeld 1000€ per dag is. Dus ik verwacht geen problemen nu het is aangekondigd.

Het zet pas zoden aan de dijk wanneer iedereen zijn spaartegoeden opvraagt.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Die banken zeggen gewoon op een gegeven moment dat de flappentap leeg is. En weg is de angel uit de bankrun.
 

Floesh

Diehard Prepper
Een bankrun gaat niet via (massaal) cash geld opnemen, hoogstens ongemakkelijk voor diegene die willen pinnen maar een bank komt er niet door in problemen.

Een bank kan pas in de problemen komen als veel mensen veel en snel geld wegboeken via internet bankieren.
 

petroman

SHTF Expert
Een bank kan pas in de problemen komen als veel mensen veel en snel geld wegboeken via internet bankieren.

Hier mis ik wat kennis: wat is het verschil tussen geld van mijn rekening afhalen door het op te nemen of over te schrijven ?
In beide gevallen heeft de bank het niet meer.
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@petroman

Massaal cash geld pinnen gaat te langzaam om een bank in financiële problemen te brengen. De pin automaat zal leeg raken, maar dat komt de bank wellicht wel goed uit.

Internet overboekingen kunnen veel sneller en in grotere bedragen, als dat massaal gebeurt kun je een bank wel in problemen brengen.

Cyprus was een goede testcase, de laatste dagen voor de bankholidays werden er miljarden weg geboekt, terwijl de gewone man in de straat nog voor de pinautomaten stonden voor boodschappen geld.

Daarom adviseer ik om cash geld aan te houden, het bedrag is per persoon verschillend en afhankelijk van comfort gevoel en financieel budget. Ik kan een jaar vooruit qua levensonderhoud. Persoonlijk heb ik bij bijna alle banken een bankrekening, bankpas en internet bankieren. Dit geeft flexibiliteit en de mogelijkheid om meer te pinnen dan een ander mocht het nodig zijn. Overigens gaan de drie grootbanken samenwerken en komen er gedeelde (gele) pinautomaten, met drie bankpassen van verschillende banken kun je dan drie keer meer pinnen.
Ook een "bankstoring" bij een bank raakt me minder dan iemand die slechts bij één bank zit.
 

Flos

SHTF Expert
Bij de Belgische gele hesjes is het eerste dodelijk slachtoffer gevallen.
Een Nederlandse trukker heeft een blokkade genegeerd en een persoon aangereden.
Is ook nog doorgereden ook. De man is bekend mazr nog niet gevat.
 

Flos

SHTF Expert
Ik moet mij zelf corrigeren het is het tweede dodelijk slachtoffer in België bij de gele hesjes.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Het aantal doden in Frankrijk is opgelopen tot 10. Vele demonstranten zijn al ogen kwijtgeraakt of hebben hersenletsel opgelopen door de drukgranaten die de politie gebruikt. Europese pantserwagens worden ingezet tegen de eigen bevolking, vanuit helicopters worden traangasgranaten op de groepen demonstranten geschoten. En nu wordt er ook gebruik gemaakt van rubberen kogels. Tuurlijk is er vanuit de zijde van ‘ de gele hesjes’ ook een aardige groep die flink aan het rellen is, maar
vraag mij wel af of het allemaal niet juist het tegenovergestelde veroorzaakt door deze machtsvertoning van politiek/politie. Vandaag zitten we aan het elfde weekend van demonstraties... en volgens mij gaan ze door totdat onze globalist Macron het veld heeft geruimd.
 

Caitlin

Elementary prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
In Nederland zijn ze nu net een aantal weken bezig en stonden ze vorige week ook al met rond de 1000 mensen in Maastricht.

[MOD]Niet werkende link verwijderd[MOD]
 
Bovenaan