• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gemotoriseerde twee wielers

Mrod

Senior Prepper
Met een auto ben je gebonden aan de openbare wegen.
In een noodtoestand zullen de wegen waarschijnlijk vrij snel vast lopen.

Eén van mijn hobbies is rally rijden op de motor.
Dit doe ik al jaren. Rally rijden is grote afstanden offroad rijden met veel navigatie werk erbij.

Sinds kort bewust bezig met preppen en ben toch erg blij met 2 offroad motoren in de schuur.
Volgetankt heb ik een bereik van meer dan 400km. Ook het leren navigeren heeft me meer zelfverzekerd gemaakt.


Zijn er hier nog meer motorrijdende preppers?
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Scratch

Senior Prepper
Nu niet meer, wel jaren met een Honda XR 500R. Veel zelf aan gesleuteld en als daily op gereden. Verkocht toen mijn Land Rover tijdperk begon. Daar rij ik wel bolletje/pijltje ritten mee (Terra Trip/GPS coordinaten/compas/oleaat)
 

QuickFix

Diehard Prepper
Wel motorrijdend en wel prepper, maar geen rally, dus ik blijf aangewezen op verharde wegen (dus ook fiets en wandelpaden als het moet bij SHTF) ;)
Momenteel heb ik (nog steeds) een Yamaha FJ-1200, maar wil eigenlijk weer een "Echte" toerfiets. :)
 

theKiD

Prepper
Motorrijdende prepper hier!
Alhoewel, ik heb een motor, maar nog nooit door mijn gedachten laten gaan om daar mee naar een BOL te rijden tijdens shtf.
Maar misschien heeft het er ook mee te maken dat ik ook een auto heb, waar meer mee kan, dan op de motor. En tevens, het is een "sportieve" tourfiets, dus offroad is no-go!
 

Mrod

Senior Prepper
Ik denk dat je met een motor (al dan niet offroad) verder komt dan met een auto.

Ik heb het geluk dat ik beide kan doen.
Ik gooi mijn motoren achter in de pick up truck en ga dan rijden.
Mocht ik vast komen met de auto kan ik de motoren uitladen en verder gaan op 2 wielen. :thumbsup:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan zou ik toch voor een aangepaste Crossmotor of Off te Road gaan .
Ik heb enkele jaren op een professioneel getunde Yz 125 Crosmotor gereden .
Het ding was compleet aangepast van Versnellingsbak tot vering . Had een Top van 185 en
ja was gevaarlijk :D Ik reed de politie zo weg ( Destijds hadden ze Honda Goldwing ) .
Ik kwam er overal mee en had altijd 20 Liter brandstof in plastic jerrycan bij mij . Vast gesjord achterop een kleine zelfgemaakte drager .
Ze hebben mij 1 x gepakt en dat was mijn eerste Kanton gerecht ervaring . 750 Gulden boete :( Ja dat is veel voor een klein kind ;)
Gezien mijn ervaring zou er een mogelijkheid kunnen bestaan wanneer er de optie voor aanwezig is .
Deze motoren brengen je overal . Oke ik ben geen 16/17 jaar meer en niet meer zo Flexibel :p
Dus ruig doen en het gas open dat moet in overleg met mijn ervaring :cool:

Nog even een leuke paas ervaring :(
Destijds pakte ik op een eerste paasdag de motor om deze uit te proberen ( Ja ik had toen al ADHD en kon niet wachten tot na de feestdagen ) . Ik reed binnendoor via dorpen en kwam zo bij een Klein plaatsje ( Holthees ) richting Overloon . Net buiten dat plaatsje had je het plaatselijke voetbalveld .
De Verharde weg ging daar aan de linkerzijde over naar een zandpad ( Mooi lang zandpad want er was nog geen A73 ). Dus ik kon met bijna 80 zo naar de 120 Kmh en opbouwend .
Het probleem was dat ik inmiddels modder spetters op mijn crossbril had en door het wegvegen ook een lichte waas . Ik had gezien dat er mensen links en rechts op dat zandpad liepen en ik had wat Donkere vlekken in het midden van het Pad in zicht .
Snelheid minderen durfde ik niet omdat Politie iets aan het regelen was bij het voetbalveld en ik dus zo snel mogelijk de bossen in wilde ;)
En nu komt het .
Mensen Rechts en Links van het pad en in het midden donkere vlekken :confused:
Ik had bijna 4 Mtr tussen beide partijen dus ik kon ( rustig :confused: ) op snelheid er doorheen :confused:
Die Donkere vlekken bleken minimaal 30 Cm diepe waterpoelen te zijn en die mensen , " Duitsers " die in Nederland met Pasen de rust zochten .
Je kunt het je al denken :(
Ze zaten van onder tot boven onder de Smurrie . Zwart en nat .
IK ben na 100 Meter omgedraaid om een check te doen . Toen kwam ik erachter dat het duitsers waren ;) 1 oude dame had een Bijna ( Niet meer witte ) lange bontjas aan en de rest was ... Was ook in de nette kledij . Het gezeik was dat ze nog op dezelfde plaats stonden en stonden te schelden en op mij af kwamen . Ik kon maar 1 ding en dat was naar mijn derde versnelling en zo vlug mogelijk er weer langs :( En ja hoor weer Zwarte regen .
Mijn excuus aanbieden had dus geen zin en ondertussen ( Wat later bleek ) hadden ze bij het voetbalveld de politie gewaarschuwd .
Ik ben vanaf de spoorlijn bij Holthees helemaal langs het spoor naar Vierlingsbeek en naar sambeek gereden en via via thuis beland .Ergens schaamde ik mij diep en anderzijds heb ik er nog jaren om gelachen .
Misschien een heel beetje Off Topic :mad:
Verwijder maar wanneer niet oke
Dit verhaal weet ik nog zo goed omdat het bijna iedere verjaardag ter sprake komt ;)
 
aangepaste verhoogde(ben bijna 2 meter) xr 600: 38 liter brandstof. 3 koffers. 2 extra tanks. gereedschapset. extra koppelingsplaten paste precies in de zijkant van de gereedschapstas. 20x20 cm zonnepaneel op topkoffer voor extra accugebruik. volledig mat camo gespoten. extra hendels mee(die kleredingen breken vaak als je onverhoopt valt). rondom in de valbeugels. extra schijnwerpers:7500 lumen led 2x. rvs beschermingsplaat motorblok. en nog vele practische extras.
 

Mrod

Senior Prepper
Beide motorren uitgerust met een rekluse koppeling. Scheelt weer een hendel.

Om de 2 jaar nieuwe bib mousses zodat ik niet bang hoeft te zijn voor een lekke band.
Ik heb namelijk een bloedhekel aan banden plakken.
 

RDNK76

Survivor
Ben geld opzij aan het leggen voor een 4x4 Quad met kenteken en minimaal 750cc.

M'n KTM crosser (zonder kenteken) laatst verkocht, betrapte mezelf er te vaak op dat ik er dingen mee deed die niet horen :cool:
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Cool! Mijn Honda CBR1000f brengt me niet ver. Ik overweeg hem te verkopen voor een allroad. Vorig jaar een KTM geprobeerd, maar te duur en een gevaar voor je rijbewijs
 

JohnVonSchutz

Senior Prepper
Beide motorren uitgerust met een rekluse koppeling. Scheelt weer een hendel.

Om de 2 jaar nieuwe bib mousses zodat ik niet bang hoeft te zijn voor een lekke band.
Ik heb namelijk een bloedhekel aan banden plakken.

Toevallig eer gisteren een rekluse koppeling ingebouwd.
Voor degene die het niet weten (ik wist het ook niet) een rekluse koppeling maakt van je koppeling een half automatische koppeling. Je schakelt nog steeds wel met je voet door je versnellingen maar je hoeft je koppelingshandel niet meer te gebruiken.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Survival tip:
Ondanks dat de meeste motoren een hydraulische koppeling hebben, kan het voorkomen dat, als je een kabelkoppeling hebt, deze breekt.

Het is mogelijk om in noodgevallen, zonder noemenswaardig gevaar op schade, te schakelen zonder te ontkoppelen.
De truuk is om het toerental zo te houden dat je "Drijft" op je gas, zodat er zo min mogelijk krachten op je versnellingbak staan en daardoor de tandwielen zo min mogelijk te lijden hebben.

In het verleden heb ik op een vakantie tientallen kilometers zo gereden omdat mijn kabeltje gebroken was en ik geen nieuwe bij me had.
Oké, dat was toen mijn Honda SS50 brommer (met 72cc cylinder), maar op de motor heb ik dat ook eens getest en dat ging gewoon goed.
Alleen van stilstand optrekken is een beetje moeilijk natuurlijk (vooral bij een motor, maar dát heb ik zelf nooit geprobeerd).
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Survival tip:
Ondanks dat de meeste motoren een hydraulische koppeling hebben, kan het voorkomen dat, als je een kabelkoppeling hebt, deze breekt.

Het is mogelijk om in noodgevallen, zonder noemenswaardig gevaar op schade, te schakelen zonder te ontkoppelen.
De truuk is om het toerental zo te houden dat je "Drijft" op je gas, zodat er zo min mogelijk krachten op je versnellingbak staan en daardoor de tandwielen zo min mogelijk te lijden hebben.

In het verleden heb ik op een vakantie tientallen kilometers zo gereden omdat mijn kabeltje gebroken was en ik geen nieuwe bij me had.
Oké, dat was toen mijn Honda SS50 brommer (met 72cc cylinder), maar op de motor heb ik dat ook eens getest en dat ging gewoon goed.
Alleen van stilstand optrekken is een beetje moeilijk natuurlijk (vooral bij een motor, maar dát heb ik zelf nooit geprobeerd).

Dat is in sommige auto's ook mogelijk. M'n pa deed het met een ouwe Opel C Kadett en ik met een moderne bak tussen de één en twee waardoor 0-100 wat rapper ging.
Zo'n SS50 heb ik goede ervaringen mee. Ook de dikke cylinder erop gehad, maar met de 50 cc en niet te debiel grote carb bleef het brandstof verbruik keurig en ging 'ie alsnog 80 km/h.
Zou willen dat die hier nog in de schuur stond, want het koppel van die viertakt is lekker en helemaal niet zo'n gekke en goedkope BOV.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ah een ss50. Lekker geluid ook! Ik had een Puch M50 racing.

Maar even on topic, ik ga mijn oude buikschuiver verpatsen, ik ben nu op zoek naar een tweewieler met voorlopig de volgende eisen:
  • Vrouwlief moet er op kunnen rijden (ze moet nog wel even op rijles)
  • Goedkoop qua brandstof
  • Goedkoop qua onderhoud
  • Licht, wendbaar
  • Op veel wegen te rijden
  • Betrouwbaar
  • Snelheid niet belangrijk
  • Uiterlijk niet belangrijk
  • Street legal, ook in het buitenland (Benelux+Duitsland)
  • Niet duur :)
Ik zat te denken aan bv een Honda CRF 250. Wat vinden jullie?
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Survival tip:
Ondanks dat de meeste motoren een hydraulische koppeling hebben, kan het voorkomen dat, als je een kabelkoppeling hebt, deze breekt.

Het is mogelijk om in noodgevallen, zonder noemenswaardig gevaar op schade, te schakelen zonder te ontkoppelen.
De truuk is om het toerental zo te houden dat je "Drijft" op je gas, zodat er zo min mogelijk krachten op je versnellingbak staan en daardoor de tandwielen zo min mogelijk te lijden hebben.

In het verleden heb ik op een vakantie tientallen kilometers zo gereden omdat mijn kabeltje gebroken was en ik geen nieuwe bij me had.
Oké, dat was toen mijn Honda SS50 brommer (met 72cc cylinder), maar op de motor heb ik dat ook eens getest en dat ging gewoon goed.
Alleen van stilstand optrekken is een beetje moeilijk natuurlijk (vooral bij een motor, maar dát heb ik zelf nooit geprobeerd).

Griptang ( etje ) op de kabel ( Ligt eraan waar afgeknapt ) en vooruit met de Geit :thumbsup:
Ik heb dit een paar keer gehad , 1 x bij koppeling en 1 x bij gaskabel en heb de eerste keer bij een Boer een Griptangetje gekregen waarmee ik dan aan de kabel kon trekken bij overschakelen .
Het is even wennen maar bij mijn Yamaha destijds ging dat goed . :thumbsup: . Is ie afgeknapt in de Carburateur dan draai je de kabel gewoon om ( Mits er een geklonken busje op het uiteinde van de kabel zit dat je op maat kunt vijlen zodat ie in de gasschuif past ) en dan weer op het uiteinde de Tang . Dit heeft mij dus twee keer gered ;)
 

Ray

SHTF Expert
Vroeger bij m'n kitcar, had ik altijd een achterremkabel voor de fiets bij me en twee van die nippeltjes die je met een schroevendraaier vastzet.
Zo'n kabeltje kost 2 euro en hiermee tweemaal m'n gebroken gaskabeltje gerepareerd langs de kant van de weg. Nu is zo'n kitcar heel simpel, dus na vijf minuten kon ik weer verder tuffen.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
http://www.ducati.com/bikes/multistrada/1200/pikes_peak/index.do

Zoiets lijkt mij nog wel eens leuk, leuk voor de langere afstanden en een bospad moet ook nog wel lukken.

Maar mocht ik ooit de loterij winnen zou een Kawasaki Ninja ZX-10R mij ook wel erg leuk lijken.

De multistrada 1000 staat nog op de lijst maar onderhoud is een punt. Voor een snelle zware motor hoef je geen loterij te winnen, ze worden massaal gedumpt. Africa Twin heb ik afgelopen weekend op gereden, super. Zat alleen een trilling in het blok dat niet goed aanvoelde.

Trans alp is ook nog het overwegen waard voor mijzelf, of de Pegaso.

Gisteren te laat voor een Husky. Komt misschien nog binnen deze week met nog minder kilometers. Ben benieuwd.
 
Bovenaan