• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

"geprepped" lichaam

Alberto

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Omdat ik al enkele maanden iets of wat te dicht bij een getal kom met 3 cijfers op de weegschaal ben ik er bij stil gaan staan dat je lichamelijk ook toch wat voorbereid moet zijn.
Het is ook zo dat 90kg meezeulen me eenvoudiger lijkt dan +100kg meezeulen.
Stel je voor dat daar nog een rugzak van 25kg op moet :fluit:
ok, ok, ik weet het. Gewicht alleen zegt weinig, maar ik begon me gewoon wat minder te voelen bij m'n lichamelijke kunde.
Gelukkig heb ik geen zittend beroep, anders was het vermoedelijk al erger geweest.

Doelstelling is om op een verantwoorde manier zo'n 10kg te verliezen en om voor wat meer uithouding te zorgen.

Wat heb ik nu al aangepast:

- Max om de 2 weken 1x friet
- Geen frisdrank meer (wel water of water met een smaakje)
- Geen snoep meer (is vervangen door gezondere alternatieven)
- Meer bewegen (de roeimachine is van onder het stof gekomen en weer opgezet)
- Ik probeer producten met toevoegingen met "-ose" in te vermijden (sacharose, fructose, glucose, ...) maar dat is niet van de poes. Er zitten zowaar bijna overal toegevoegde zoetstoffen in.
Ik heb vernomen van een arts dat die enkel en alleen de drang naar suiker in stand houden.

Eerste ervaring:
Wat kan een mens verslaafd zijn aan geraffineerde suiker. De eerste 3 dagen waren hels om door te komen.
Ik heb zowat 24uur op en af barstende hoofdpijn gehad, concentratie was 0,0, futloos naar depri neigend) gevoel en de drang naar suiker was er continue.
Ik kan het niet beter vergelijken met het gevoel dat ik had toen ik stopte met roken.

Mensen vinden het geinig om belachelijke en demotiverende opmerkingen te maken gaande van dat je toch niet als een konijn gaat leven tot je moet van iets dood gaan.

Momenteel gaat het redelijk vlot. Ik voel dat de drang naar suiker aan het verminderen is.
Ook al overdrijf ik niet, want een mens moet nog eten ook natuurlijk. Alleen pas ik het wat aan en minder het hoeveel.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ik ben destijds 40kg afgevallen door koolhydraatarm te gaan eten maar niet met extreme hoeveelheden vet maar met heel erg veel meer groente te gaan eten, verse vis, noten als tussen doortje etc etc. Brood, aardappels e.d. lekker laten staan, of iig minderen, dat was het enige wat voor mij werkte.

Het lichaam moet helemaal afkicken en de eerste weken ruikt je adem naar bedorven fruit omdat je in ketose raakt.

Suiker is een sluipmoordenaar, je krijgt er alleen maar meer honger van.
 

Ray

SHTF Expert
Omdat ik al enkele maanden iets of wat te dicht bij een getal kom met 3 cijfers op de weegschaal ben ik er bij stil gaan staan dat je lichamelijk ook toch wat voorbereid moet zijn.
Het is ook zo dat 90kg meezeulen me eenvoudiger lijkt dan +100kg meezeulen.
Stel je voor dat daar nog een rugzak van 25kg op moet :fluit:
ok, ok, ik weet het. Gewicht alleen zegt weinig, maar ik begon me gewoon wat minder te voelen bij m'n lichamelijke kunde.
Gelukkig heb ik geen zittend beroep, anders was het vermoedelijk al erger geweest.

Doelstelling is om op een verantwoorde manier zo'n 10kg te verliezen en om voor wat meer uithouding te zorgen.

Wat heb ik nu al aangepast:

- Max om de 2 weken 1x friet
- Geen frisdrank meer (wel water of water met een smaakje)
- Geen snoep meer (is vervangen door gezondere alternatieven)
- Meer bewegen (de roeimachine is van onder het stof gekomen en weer opgezet)
- Ik probeer producten met toevoegingen met "-ose" in te vermijden (sacharose, fructose, glucose, ...) maar dat is niet van de poes. Er zitten zowaar bijna overal toegevoegde zoetstoffen in.
Ik heb vernomen van een arts dat die enkel en alleen de drang naar suiker in stand houden.

Eerste ervaring:
Wat kan een mens verslaafd zijn aan geraffineerde suiker. De eerste 3 dagen waren hels om door te komen.
Ik heb zowat 24uur op en af barstende hoofdpijn gehad, concentratie was 0,0, futloos naar depri neigend) gevoel en de drang naar suiker was er continue.
Ik kan het niet beter vergelijken met het gevoel dat ik had toen ik stopte met roken.

Mensen vinden het geinig om belachelijke en demotiverende opmerkingen te maken gaande van dat je toch niet als een konijn gaat leven tot je moet van iets dood gaan.

Momenteel gaat het redelijk vlot. Ik voel dat de drang naar suiker aan het verminderen is.
Ook al overdrijf ik niet, want een mens moet nog eten ook natuurlijk. Alleen pas ik het wat aan en minder het hoeveel.
Het duurt even voordat je lijf weer gewend is om de energiereserves aan te spreken, het heeft veel liever directe energie uit suikers en de gemiddelde mens gooit er elke twee uur wel weer wat bij. Is het niet met een snack, dan wel met een drankje.

Sacharose, Glucose, Fructose zijn geen zoetstoffen overigens, dat zijn suikers!

Succes met je doelstelling en vergeet niet dat een dieet volgen geen zin heeft, je moet je voedings-, en bewegingsgewoonten permanent veranderen, anders blijf je bezig.
 

Alberto

Senior Prepper
Ik ben destijds 40kg afgevallen
amai, dat is al eens de moeite.

Gelukkig zijn er ook enkele voordelen voor mij persoonlijk:
- Je kan me niet pesten met groenten, ik eet ze graag
- De frisdrank kan ik ook relatief makkelijk laten en vervangen door water, al mis ik soms wel een "smaakje"
- Zolang ik bezig ben valt het wel mee, het zijn de dode momenten waar de drang opkomt. Al trekt ze de laatste dagen/uren even snel weer weg als ze komt.

Het is het klassieke verhaal van "te weinig tijd", "genieten van alles" en het stoppen met roken. Allemaal uitvluchten natuurlijk :oops:



Sacharose, Glucose, Fructose zijn geen zoetstoffen overigens, dat zijn suikers!
Dank voor de opmerking.

Inderdaad, het is vooral een ommezwaai van de eetgewoonte in mijn geval.
Betreffende de zoetstoffen doelde ik ook op de "light" en de "zero" producten.
Naar ik vernomen heb zouden die dus enkel de drang naar suiker in stand houden en op termijn zelfs verhogen.
 

Vempain

Prepper goeroe
Heel goed dat je zo bezig bent!:thumbsup:
Ik heb in het verleden een half jaar op 3 shakes per dag geleefd en viel ik zo een 20 kilo mee af.
Dit is niet iets wat je jaren vol kunt houden en ga je zelfs het kauwen zelf al heel erg missen.
Van die 20 kilo is er in de afgelopen 10 jaar weer 10 kilo terug gekomen maar ben nooit meer zo zwaar geweest als toen.
Aangezien ik de afgelopen jaren altijd een opgeblazen gevoel en constant moe was, ben ik de afgelopen tijd veel meer Aziatisch gaan koken en merk ik dat hun eetmanieren vele malen beter bij m'n lichaam passen en ik hierdoor ook gemakkelijker en gezonder afval maar voornamelijk beter in m'n eigen lichaam zit. (Vooral de beperkte gluteninname speelt hierin een grote rol)
Als ontbijt is het vaak iets van groenten uit de blender (rode bieten, avocado, pompoen, spinazie zijn behoorlijk vullend) met wat water en havervlokken kun je het makkelijk tot de lunch volhouden.
Lunch is rijst met rauwe groenten zoals bijvoorbeeld paprika, komkommer, tomaat, mais, wortel, bleekselderij, bloemkool en eventueel voor de smaak olijven of wat gedroogde munt.
En in de avond is het rijst met minimaal 200 gram groenten en soms ongeveer 50 gram mager vlees (anders vervangen we deze voor paddenstoelen) uit de wok en hierdoor heb ik tussendoor of in de avond helemaal geen "lekkere trek" meer.:)
 

Larik

Diehard Prepper
Ik sport al mijn hele leven, let niet op wat ik eet en heb nooit overgewicht gehad.
Niet opletten wat ik eet wel even nuanceren, mezelf elke dag volstouwen met chips, koek, patat, pizza’s, donner, snoep etc doe ik niet maar dat is voor mij gewoon beetje niet achterlijk nadenken.
Drink vooral water, kopje koffie in de ochtend, simpelweg omdat ik grisdrank oid niet zo lekker vind en water eigenlijk wel.

Nu 3x per week hardlopen 4 km per keer. Zat ooit op 5 km in kortere tijd maar dat is vergane glorie.
Fitness, kickboxen, badminton, basketbal, minimaal 20 km per week wandelen, allemaal gedaan.

Voor mij is het geen studie op gewocht blijven, maar kan natuurlijk gewoon geluk hebben.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Als ik zou eten wat mijn wederhelft naar binnen zou douwen zou ik tonnetje rond zijn haha. Die kan gerust hele zakken chips en whinegums weg werken.

Heel mn stofwisseling is destijds op zn kont gekomen door mn crohn waardoor ik in eens heel erg veel afviel en door medicatie in eens heel erg veel aankwam.

Dan kan je denken: je komt aan door te veel of verkeerd te eten maar vaak val je niet of kom je juist aan door te weinig eten. Ik eet nu veel meer dan dat ik eerst at, vooral veel groente, noten, zaden en fruit. Dit ook met het oog op een shtf zodat je dan zoveel mogelijk energie uit koolhydraathoudende voeding kan halen.

@Alberto: smaakjes water kan je makkelijk zelf maken door bij voorbeeld een paar bevroren frambozen in het water te doen en zelf ijsthee te maken door een theezakje in een fles met water te leggen voor een nachtje.

Tis vooral belangrijk dat je een voedingspatroon vind waar je jezelf goed bij voelt.

Buiten dat verkeerde voeding je dik kan maken zijn ook slaap tekort en stress twee grote factoren die mensen snel vergeten.
 

Lai

Prepper goeroe
Goed dat je daar ook aan denkt :thumbsup: Nadeel met suiker is, ze gooien het overal in :mad:

Ik eet sinds begin dit jaar aardappel vrij. Was al 99 kilo. En dat met 1.69 m. :eek: Daarvoor al gestopt met granen wegens darm problemen.
In omvang verdwijnen de centimeters, maar de kilo's blijven het zelfde. :confused: Snap er geen hout van, maar oude broeken passen weer en waar ik begin dit jaar net ik kon zit nu los om benen en kont.
Sporten doe ik niet buiten veel wandelen, fietsen en wat pilatus. Dat laatste is eigenlijk alleen bedoeld om soepel te blijven.
Zo goed als koolhydraat arm bevalt mij wel. Ik eet chips van mais (tortilla's doritos en de nep varianten) Af en toe een chocolade reep en wel eens snoep en waterijs. Maar niks meer uit de friteuse, kant en klaar of fris/vruchten drank. Appelmoes maak ik zelf. De winkel variant bevat veel suiker. Veel snack tomaatjes/komkommertjes/paprikaatjes/wortels/gekookte ei gaan goed hier. Al komt daar vaak wel wat Belgische mayonaise en kruiden kurrie bij :rolleyes:
Zien of ik weer mijn oude gewicht kan halen waar ik mij altijd lekker bij voelde. (72 kg)
 

Alberto

Senior Prepper
@Lai we kunnen elkaar ondersteunen ;)

Het aardappelverhaal vind ik moeilijk.
Er zijn diverse mensen die aangeven dat aardappelen 'not done' zijn, anderen geven aan dat aardappelen totaal geen probleem zouden zijn.
Als het met darm- of andere problemen te maken heeft is het natuurlijk iets anders.

Ik hou het op een evenwichtig voedingspatroon met van alles wat
 

Lai

Prepper goeroe
Ik ben ook nog eens "vrolijk" :mad: in de overgang, zet ook snel kilo's aan. Mijn aandoening dystrofie en daarmee chronische pijn doet helaas het zelfde :( Vandaar de te vele kilo's.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik aardappel producten helemaal niet mis. Ik heb deze vervangen door boekweit, (vooral) mais, quinoa producten.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
- Max om de 2 weken 1x friet
Nooit! Jij bent duidelijk veel sterker als ik :p
Ik koop geen frisdrank meer, omdat ik weet dat ik een beetje aan cola verslaafd ben. :oops:
Niet dat ik liters per dag dronk, maar dronk wel elke dag cola. Dus gewoon niet meer kopen en probleem is opgelost. Nu drink ik enkel nog eens wat cola als we ergens anders gaan.
Mijn vriend heeft enkele maanden op zijn suiker inname (snoep, koekjes, etc) gelet en is toen ook heel wat kilo's afgevallen. Ik moet zelf nog beter proberen om 's avonds mijn verlangen naar iets zoet in te perken...
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Elke dag fietsen (17km enkel voor mij) naar het werk scheelt al een hoop. Daarnaast de dagelijkse drankjes vervangen voor puur water en thee doet ook wonderen. Normale groenten vervangen voor de biogroenten (of eigen tuin) is helemaal top.

Zelf probeer ik het principe van Noten, Zaden & Vruchten aan te houden.

Elke morgen voordat ik naar het werk gaat neem ik een diep bord met campinakwark, 2 eetlepels gistvlokken, scheutje honing als zoetmaker en snij ik er een middelmatig zoetig appeltje in fijn.

Heerlijke energiebom zonder zwaar op de maag te liggen.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb veel bewondering voor al diegene die sterk aan het lijnen zijn.
Mij lukt het voor geen onz. Ze komen er enkel bij.
 

markske

Diehard Prepper
Ik ben ook fan van het oma protocol: Als je oma het niet zou herkennen als eten, blijf er af. (Zoals fluo roze melk bvb :D )

Verder: FDH (Fret De Helft), één keer eten per dag ipv meerdere keren, geen koolhydraten en veel water drinken, wandelen na het eten enz...
 

Erny

Last (wo)man standing
Goed bezig allemaal. Wijzigen van eet/leefpatronen... niet: lijnen @Flos , dat is niet gezond.;)

Over water met een smaakje:
Je kunt elke avond een grote fles/pot/kan met water vullen en daarin bv munt/basilicum/citroenmelisse/ citroenverbena/ zwarte bes blad / komkommer etc vullen en die in de koelkast lekker een nacht laten trekken. Daarna zeef je het groen eruit en heb je heerlijk "smaak"water. Beetje limoen/citroensap erbij... jammie. Vooral heerlijk als het heet is.
De andere genoemde opties met fruit in het water zijn ook handig te realiseren met die potten van de Action waar een speciaal ding inzit om je fruit mee in het water te hangen.

Zelf maak ik van mijn eigen fruit een soort sap met erg weinig suiker en deze weck ik in weckflesjes.
Ook heerlijk met wat ijsblokjes en water erbij.
De stoomontsappan is ook een geweldig ding, komt bv heerlijke appelsap uit die al zoet is van zichzelf.

@Lai Momenteel ben ik 15 kilo lichter als voordat ik met hormoonpleisters begon. Ook ik was op weg naar de 100 kilo (1.72m) en die grens wilde ik ook niet over maar de opmars leek maar niet te stoppen.
Vanwege jarenlange zware hormonale schommelingen (kon bv maar 45 min achter elkaar slapen door de opvliegers, zware emotionele schommelingen etc etc, onhoudbaar...) ben ik begonnen met de hormoonpleisters. En wat gebeurde er: ik begon zomaar met gewicht verliezen. Eetpatronen totaal niet veranderd, leefpatronen niet veranderd, alleen die hormonen. En natuurlijk het feit dat ik weer kon slapen.
Dus achteraf gezien streed ik tegen iets waar ik niet van kon winnen. Niet door wilskracht of minder eten etc. Het lag dus niet aan mij maar aan de hormonen. Ben blij dat ik mijn weerstand tegen de hormoonpleisters (er zijn ook pilletjes) aan de kant heb gezet.
Ben nu weer mezelf aan het worden, niet alleen qua lichaamsvorm maar vooral ook mentaal.:D
Dus Lai, misschien heeft het zin om ook eens te kijken naar jouw hormoonspiegel?
Tevens is dit een Postbus 51 spotje voor @alle vrouwen van het forum (en hun wederhelften). Vanaf je 40ste er rekening mee houden dat de diverse problemen die opduiken bij de vrouw wel eens met de overgang te maken zouden kunnen hebben: oftewel: Nee, je bent niet gek: het zijn je hormonen!!! Ga naar je huisarts en loop er niet zolang mee rond dat je jezelf verliest.

@Alberto , succes met je ommezwaai, hou ons op de hoogte van de vorderingen. :)
 
Bovenaan