• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gereedschap onderhouden

D

Deleted member 2138

Gast
Goedendag allemaal,

Bij het uit huis gaan (inmiddels een paar jaar geleden) heb ik het een en ander aan 'overtollig' (hand)gereedschap meegekregen. Onder het nom weggooien is zonde en nieuwe gereedschap kost geld, wil ik het tot zo ver nodig gaan 'opknappen'.

Als voorbeeld heb ik een winkelhaak, begon ongeveer zo: (een kant al lichtjes met een staalborstel opgeschuurd)
20190518_181933.jpg 20190518_181925.jpg

Na wat meer borstelen tot dit gekomen: (nog niet klaar natuurlijk)
20190518_184138.jpg 20190518_184143.jpg

Nu even een vraagje, als ik deze nauw helemaal klaar heb dan wil ik 'm goed onderhouden natuurlijk. Wat zijn de mogelijkheden qua beschermlaag o.i.d., het blijft staal dus zal vanzelf weer gaan roesten. Dat ik het niet in de regen moet leggen snap ik maar toch zal het op den duur wel gaan roesten? Verven of iets dergelijks lijkt me ook niet handig, want dat is er zo weer af en dan zie je de meetmarkeringen ook niet meer.

Ander vraagje: in de tekst 'nooitgedagt' zit een 'gaatje'/put, heeft die een functie? Of hoort dat er helemaal niet?
20190518_184207.jpg

Bij voorbaat dank,
Puppy
 

Roel

Mankinds only hope
Ik heb vele winkelhaken van Nooitgedagt in handen gehad, maar nog niet eentje met een gat erin.
Zo te zien is het ook niet helemaal er doorheen. Geen idee, wellicht een fabricagefoutje dat aan de aandacht is ontsnapt...?
 

neoclyps

Survivor
Ik zou er helemaal niets aan doen, nooitgedagt is klasse gereedschap
Daar gebeurt niets mee, een beetje oppervlakte corrosie is niet erg, moet worden gebruikt het is nl gereedschap geen museumstuk.
Over 50 jaar nog mooi haaks en 45 graden aftekenen, succes
 

Flos

SHTF Expert
Mooi gereedschap. Ik zou dat heel ligtjes in olieen. En omdat een timmerman maar voor een ding olie gebruikt en dat is voor zijn beitels af te wetten. Zou ik ook deze olie gebruiken.
 
D

Deleted member 2138

Gast
Bedankt voor de tips. Ik ga er binnenkort verder mee, dan even in de olie en gebruiken maar .
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

petroman

SHTF Expert
Een timmerman zijn gereedschap met olie behandelen , dan moet je wel een hekel aan die man hebben.
 

petroman

SHTF Expert
Eigenlijk heel simpel: als je eenmaal oliesporen op , of beter in, je hout hebt zitten je het lakken wel kan vergeten.
Mijn vader, meubelmaker van de oude stempel, had om diezelfde reden een gruwelijke hekel aan meubels die met het wondermiddel siliconenwas waren behandeld. Die shit krijg je er ook bijna niet meer vanaf.
 

Roel

Mankinds only hope
@petroman, heeft wel gelijk, als je iets regelmatig gebruikt zal het niet roesten.
Roest het wel, doe dat stuk dan cadeau aan iemand die er wel iets mee kan.
En als je het incidenteel gebruikt, iets al druivenpitolie is afdoende.
Maar gebruik het niet op de kastjes van je vader...@petroman...:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Flos

SHTF Expert
Ik moet hier iets recht zetten. In Vlaanderen is er een verschil tussen een meubelmaker en een timmerman.
De een maakt meubels en komt zijn atelier niet uit. En de andere plaatst dak constructies in weer en wind.
Dus een vleugje olie op zijn gereedschap kan geen kwaad.
 

petroman

SHTF Expert
Klopt.
Maar ook een timmerman zijn werk zal wel een geschilderd of anderzijds afgewerkt moet worden.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Puppy wanneer je ijzer en staal schoon schuurt met een staalborstel ziet het er voor het oog schoon uit, maar wanneer
je onder een microscoop zou kijken dan zie je dat er toch nog minuscule kleine putjes met roest in zitten (het zij rode roest of zwarte oxide)
als je het echt schoon wilt hebben zul je dus schuurpapier /linnen moeten gebruiken tot het metaal echt helemaal schoon is
of je kan het oppervlak met een zuur behandelen ( ''beitsen '' vaak is dit een oplossing met fosforzuur ) en daarna het zuur neutraliseren met
door het met schoon water te wassen en goed te drogen . Wanneer het oppervlak niet echt helemaal schoon is komt de roest toch weer terug
zelfs als je er olie op zet .Wat men ook doet is ijzer oxide d.m.v. stroom dit is een artikel erover ( bij oud gereedschap)
https://docplayer.nl/27526783-Elektrolytisch-ontroesten.html
mbt bewaren van je gereedschap , ik heb ooit eens een lederen ''tas'' (zo'n ding wat je op kon rollen)voor mijn gereedschap gekregen en
het zag er degelijk uit , maar in leer zit looizuur en dat gaat toch je gereedschap aantasten zeker wanneer de omgeving vochtig is dus let ook
op waar je je gereedschap in bewaar .
gr will
 

petroman

SHTF Expert
In aanvulling op @Wafels's antwoord:
Ga je chemisch ontroesten met bv citroenzuur verdiep je dan eerst in de mogelijke gevagen voor mens en dier en plat, en ook in het neutraliseren van je goedje.
Citroenzuur neutraliseert, met soda in water opgelost. Daarna goed drogen in een oven en dan beschermen. Blanke lak, verf, electrolyse, je kan alle kanten op.
Een andere optie is bio ontroester, ik heb even google gevraagd, en het bestaat nog. Niet goedkoop maar werkt wel.
 
D

Deleted member 2138

Gast
Bedankt voor de reacties, ik ga het binnenkort even uitgediept doorlezen (momenteel niet de mogelijkheid toe, prioriteiten enz.).
 
Bovenaan