• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

gereedschap SHTF proof

konijn

Elementary prepper
weet niet of dit het goeie subforum is, en als het ergens ander moet dan hoor ik dat graag.

maar even een vraag, hoeveel van je gereedschap is SHTF proof? je boor, je zaag, je afwerking?

ik ben zelf enorm veel aan het nadenken geweest over de vraag of ik nog steeds dingen kan maken en repareren in een SHTF, bijvoorbeeld meubels, niet iedereen heeft een omslagboor thuis liggen, en van de meesten is de enige handzaag die ze hebben een figuurzaag of de oude roestige zaag van opa.

het heeft een poosje geduurd maar pasgeleden heb ik er een gevonden! een omslagboor, ik had al een handboor maar dat ding wiebelt als een gek, je kan er geen grote gaten mee maken, en als je en een gat mee wilt boren loopt die vrij snel vast.

deze ( niet dezelfde ik heb een oude en dit is een nieuwe van Stanley, zo'n 80 tot 90 euro, ik had de mijne voor 1.50 ofzo :) )

er kunnen niet te kleine boortjes in omdat het klemsysteem erg simpel is ( twee hoekige delen die naar elkaar toegedrukt worden als je aan het schroefdraad draait, dus kan niet kleiner als 5 mm ) maar vanaf 5 mm heb ik dan toch nog mijn handboor om het op te vangen

large_13739822758409.jpg


maar dat was dus mijn vraag, we kunnen we huisvesting hebben, maar als het voor langere tijd is wil je liever niet de hele tijd op een steen hoeven zitten, en bij een bug in kan je altijd een meubelzaak beginnen als de shit langzaam van the fan af gaat druipen en we weer met een schone fan/lei kunnen beginnen
 

Roel

Mankinds only hope
Hier kun je een compleet houten huis mee bouwen.
Ik gebruik dit gereedschap graag, je went zo snel aan electrisch spul, maar dit heeft geen stopcontact nodig en de accu is nooit leeg...:)
Als je zoiets wilt gebruiken is het enkel zaak om alles wat scherp moet zijn ook echt scherp te hebben.

DSCF0108.JPG
 

JamHard

Prepper goeroe
Zo ben ik ook het nodige handgereedschap aan het opknappen, om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van electra...

Alvast een foto van m'n boormachines.
20160212_132829.jpg

De booromslag moeten andere boorbits in (met een taps toelopende vierkante schaft), maar onder de nieuwe zijn er ook die met drie bekken zijn uitgerust, waardoor er reguliere boren in kunnen worden opgenomen.
 
I

Invictus

Gast
Tijdje terug speciaal dit stukje gereedschap aangeschaft, nog steeds nieuw te koop. (prijs ruim 10 euro)

Screen Capture #330.jpg
 

Roel

Mankinds only hope
Haha @dubbelO, ik wil je nog zien, als de stroom weg is, met je accuboor... :)
Maar ach, dan mag je mijn fetish wel even lenen....:thumbsup:
 

dubbel0

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@Roel, nee joh ben je gek ;) das mijn fetish, oud gereedschap,i love it ! :)
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Wel, hier heb ik nooit over nagedacht. Maar misschien toch eens een idee om in kringwinkels te zoeken. Ooit later wil ik een handmolen om graan te malen, maar dan moet ik eerst het graan inkopen ;)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Oude handboor is wel handig voor hout. Beton heb ik geprobeerd dat gaat niet al te beste :).
 

Bijlagen

  • attachment-4.jpeg
    attachment-4.jpeg
    23.2 KB · Weergaven: 24
P

Peregrinus

Gast
Ik ga wel over op spijkers of hout hout verbindingen als er echt geen stroom meer zou zijn. Werkte ook goed vroeger. Maar mijn plan is om zo veel mogelijk met stroom te blijven doen, zonne energie of via een auto accu.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een Hamer die SHTF proof is . Maar dan een echte Hamer / sloophamer / :lol::lol:
Oorspronkelijk werd deze gebruikt voor de Zeer grote Tentharingen .
Het ding is bijna geheel van metaal . In de Kop zelf zitten aan weerszijde Dikke eikenhouten schijven .
Deze kunnen vervangen worden door aan de bovenkant de Splitpen te verwijderen en de twee metalen delen van elkaar te schroeven .
De Kop meet 29 Cm en heeft een Doorsnee van 14 Cm . DE Houten schijven meten 12 Cm doorsnee .
In Totaal 93 Lang en de steel meet 74 . Het ding weegt Pl / Min 15 Kgm :oops:
Zie kleerhanger en Dikke D batterij voor inschatten van de maat :(
Ik heb deze recent aangekocht voor een kennis ;) alhoewel ik al bij voorbaat wist dat het ding wel eens TE zou zijn .
En inderdaad het was hem teveel . De weipaal zat na 3 slagen al tweederde in de grond ( Harde Grond ) .
Daarna had ie een bijna Geforceerde elleboog:):(
En nu ligt ie weer hier .

Zware hamer (1).jpg Zware hamer (2).jpg
20160220_154655.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier in de Regio een Handboor met boren gekregen van een oude boer die zijn boerderij verkocht had ( Hier stoppen echt veel boeren ) .
In eerste instantie dacht ik dat ie het vergeten was :wave:
Maar nee , Vanmiddag ging de telefoon en kon ik het ophalen .
Ik heb hem een doos sigaren gegeven uit dankbaarheid .
Er zit wel wat vliegroest op en de Handboor moet ook grondig gereinigd worden ;)
Wat ik er mee ga doen weet ik nog niet :confused: Waarschijnlijk deze keer houden ;)
Een stuk of wat van deze boren ( Rechtopstaand in deksel ) had ie afgeslepen zodat hij ze in een Elektrische boor kon plaatsen :)
20160220_161305.jpg20160220_161334.jpg
 

konijn

Elementary prepper
overigens over die omslagboor, gewone bitjes kun je er ook in doen hoor. mijn omslagboor is een oudje, heeft maar 2 bekken maar ik kan er gewone boren in doen, niet al te dun ( grens licht bij 5 á 6 mm dacht ik ) echt kleines doe ik met mijn "slagroomklopper" model, degene met de tandwieltjes simpel gezegd. Alleen dat vind ik een erg irritante boor ( wiebelt en draait telkens ) daarom fan van omslagboor, kan je echt je gewicht op zetten, en met je hele lijf recht houden.

Moet nog kijken voor een nieuwere omslagboor, met 3 bekjes het liefst, waarbij ik die kleinere helemaal niet meer nodig heb.

Op dit moment gebruik ik de handzaag van mijn moeder nog gewoon, maar ik ga wel een echt goeie handzaag vragen voor mijn verjaardag, iemand nog tips? ik zie namelijk handzagen van Stanley voor €8.99 maar ook zagen van minder bekende merken van €30, is duurkoop nu ook een goede koop? of niet?

als mijn houten hamer kapot is maak ik gewoon een nieuwe, kan uit één plank gemaakt worden. zal proberen later nog een beschrijving te geven hoe je eigenlijk alleen met lijm of alleen met schroeven ( kan ook een combi maar post shtf is er niet veel houtlijm meer te koop denk ik ) een zaag, opteken gereedschap ( potlood ) en een liniaal zelf een simpele hamer kan maken.
 

petroman

SHTF Expert
maar ik ga wel een echt goeie handzaag vragen voor mijn verjaardag, iemand nog tips?

ja, kook een oude op de 2e hands markt. Die zijn gemaakt van echt staal.
Ik gebruik de oude zagen van mijn vader. Die vijlde en zette de tanden zelf nog. Vijlen heb ik nog wel maar zetapparaat is ergens in de verhuizingen verdwenen.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Hoe heb ik in hemelsnaam dit topic kunnen missen?!?!

Zoals iedereen nu wel weet breng ik mijn tijd het liefste door omringd door oud roestig gereedschap en dit is ook super handig maar met dat gereedschap bewerk je vaak maar een ding en dat is hout. Nu kun je naar de houthandel om mooi rechtgeschaven planken op te halen maar wat nou als dat ook op is en dan? daarom ben ik mij nu aan het richten op bruikbaar hout te maken mocht het ooit zover zijn. Eerste stap was een kloofijzer en dat lukt wel met plankjes tot ongeveer een meter maar daarna zul je iets anders moeten vinden.

Daarom vind ik dit filmpje zo fantastisch:



Nu nog ervaring opbouwen.

@konijn Gewoon een kringloop opzoeken en een zaag vinden die je nog zelf kunt vijlen en zetten, hier kun je je leven lang mee doen.

@petroman https://www.baptist.nl/houtbewerkers/zagen/hulpmiddelen-voor-handmatig-zagen/zaagzettang
 

janvanloon

Senior Prepper
Hier een fan van ouder gereedschap. augers, trekmessen, beitels, guts beitels, schaafpaard ( staat op het programma om te maken ).
Veel rommelmarkten afgaan en dan vind je wel eens iets :)
 

Roel

Mankinds only hope
Ik heb ooit eens geleerd hoe een eik te splijten met niets anders dan een bijl. Heleboel houten wiggen maken van super klein tot grote lomperds en het gaat helemaal goed komen.
De bijl ging niet één keer in de stam, enkel gebruikt om de wiggen er in te slaan. Heel gave ervaring.
 

Wafels

Diehard Prepper
@joepmeloen dit soort handboren zijn inderdaad niet geschikt voor hard steen of beton ,hiervoor gebruikte men
rondstalen stiften met een stervormige kop en deze stift werd mbv een hamer gebruikt . je hamerde de stift door het beton
Het gaat niet snel maar werkt wel . Naast boren en beitel zijn ook vijlen , zowel hout als metaal vijlen onontbeerlijk
Wil je nog verder terug naar de bron dan is smeden , zowel gereedschap maken al gebruiksvoorwerpen een SHTF proof iets
punt is wel met deze oude gereedschappen ,hetzelfde als bij alle gereedschappen je moet er wel leren er mee om kunnen gaan .
gr will
 
Bovenaan