• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gevogelte

Dreutel

Prepper goeroe
Natuurlijk kennen we allemaal de kip op ons bord, en bij de poelier zijn ook nog eenden, fazanten, patrijzen, en ander gevogelte te koop.

Uit verhalen van schipbreukelingen weet ik dat zij probeerden zeevogels te vangen, want in die situatie is al het eten welkom.

Ook heb ik wel gehoord dat meeuwen eigenlijk niet te eten zijn, maar dat blijkt niet zo te zijn. In een boek van de bioloog Albert Beintema las ik dat hij zilvermeeuwen gegeten had. Die vogels waren geschoten om hun maaginhoud te onderzoeken, en dan is het zonde om de karkassen weg te gooien. Jonge zilvermeeuwen moet je een half uur bakken in boter en dan zijn ze zeer smakelijk! Zie het hoofdstuk 'Zilvermeeuwen' in: https://www.bol.com/nl/p/mijn-vogels/1001004004717955/. Oude zilvermeeuwen zijn zeer taai en niet makkelijk te eten.

Maar wat is nou een jonge zilvermeeuw? Zilvermeeuwen kunnen wel 40 jaar oud worden. (http://www.scholieren.com/werkstuk/1537), maar het verschil tussen een Zilvermeeuw van 10 jaar oud en één van 25 jaar of ouder is niet te zien.

Gelukkig kun je wel Zilvermeeuwen jonger dan 4 jaar herkennen, omdat die een ander verenkleed hebben. Het jong van de zilvermeeuw is in de eerste winter bruin met donkere vleugels en staart. Tweede winter vogels zijn bruin met meer wit bij kop en staart en lichtere tot grijze bovendelen. Derde winter vogels hebben een kleed dat vrijwel gelijk is aan het volwassen kleed maar met hier en daar een bruine vlek. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Zilvermeeuw) Op de wikipediapagina staat ook een filmpje waarop je de verschillende jonge zilvermeeuwen kunt zien.

Dat meeuwen in het algemeen wel eetbaar zijn, mag ook blijken uit het feit dat in de Middeleeuwen de meeuw vaak op het menu stond. Hij werd gekookt en vervolgens gevuld met veel specerijen zoals peper, saffraan en kaneel. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Meeuwen_(vogels)#Bereidingswijze
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Flos

SHTF Expert
Ik heb het misschien al tien keer neer gescheven.
Ik heb zowat alles gegeten wat in de lage landen op maximum 4poten loopt in het wild. Ik heb meerdere vogelsoorten gegeten die niet in de supermarkt te vinden zijn.
Zo had ik eens een kokmeeuw geschoten. In het prille begin van mijn gehuwd leven. Netjes van veren ontdaan de ingewanden er uit. Mooi mee over de gas vlam om de laatste haartjes weg te branden.
Binnen in gekruid met pezo een teen look erbij en bakken in de pan. Ze was nog net niet gaar toen vrouw lief thuis kwam.
En ik kreeg gelijk de vraag ,, welke vis eten we vanmiddag? ,,
 

Dreutel

Prepper goeroe
Ik heb het misschien al tien keer neer gescheven.
Ik heb zowat alles gegeten wat in de lage landen op maximum 4poten loopt in het wild. Ik heb meerdere vogelsoorten gegeten die niet in de supermarkt te vinden zijn.
Zo had ik eens een kokmeeuw geschoten. In het prille begin van mijn gehuwd leven. Netjes van veren ontdaan de ingewanden er uit. Mooi mee over de gas vlam om de laatste haartjes weg te branden.
Binnen in gekruid met pezo een teen look erbij en bakken in de pan. Ze was nog net niet gaar toen vrouw lief thuis kwam.
En ik kreeg gelijk de vraag ,, welke vis eten we vanmiddag? ,,

Bij jonge zilvermeeuwen valt dat dus wel mee, blijkbaar. Volgens Albert Beintema zijn ze zelfs zeer smakelijk. Mogelijk eten de jonge exemplaren nog niet zoveel vis als de volwassenen.
 

Flos

SHTF Expert
Ik woon zo een 12km van de zee hemelbreed . De meeuwen die hier vertoeven eten vooral slakken en kever maar ook veel afval.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Receptje voor Jan van Genten...die mag je hier niet doden, maar in Schotland is het een delicatesse.
Ik herinner me nog een uitzending van topkok Gordon Ramsey die op een klein Schots eilandje thuis bij iemand Gannet/Jan van Gent ging koken....hij wilde er allemaal kruidjes bij doen, maar de dame wilde echt niet toestaan dat hij iets veranderde aan het familierecept, koken water verversen en weer koken. Hij vertelde dat het enorm stonk tijdens het bereiden, er werd dan ook in een schuurtje gekookt en niet in huis.

34trefg.jpg
 
D

Deleted member 101

Gast
@Flos

Hoe haal je die vogels allemaal naar beneden?
En heb je dan ook een soort jachthond die ze ophaald.
En werkt de truuk met een doosje die met een stokje omhoog staat ook.
Dus als vogel er onder loopt (soort val) dan snel stokje met touwtje wegtrekken.
 

Flos

SHTF Expert
@Flos

Hoe haal je die vogels allemaal naar beneden?
En heb je dan ook een soort jachthond die ze ophaald.
En werkt de truuk met een doosje die met een stokje omhoog staat ook.
Dus als vogel er onder loopt (soort val) dan snel stokje met touwtje wegtrekken.
Momenteel hou ik mij aan de regels maar vroeger schoot ik ze gewoon neer met mijn jacht geweer.
En de inloop val werkt natuurlijk ook als je maar het juiste lokaas hebt.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Pas op met het eten van knoppen etende vogels:
  • In sommige delen van Italië waar het vangen van zangvogels voor consumptie nog gebruikelijk is, komt bij mensen een enkele keer vergiftiging voor na het eten van roodborst, appelvink of leeuwerik. Die vergiftiging wordt veroorzaakt door de inname van coniine, het giftige bestanddeel uit de gevlekte scheerling (een giftige plant). Directe vergiftiging door het eten van de plant komt bij de mens niet gauw voor. Gevlekte scheerling geeft immers een muffe muizenlucht af. Indirecte vergiftiging treedt wel op doordat mensen vogels eten die de giftige knoppen van de plant hadden gegeten. De in de literatuur beschreven gevallen vonden plaats na consumptie van trekvogels die in maart waren geschoten, net de periode waarin de gevlekte scheerling uitloopt. Het giftige bestanddeel kon zowel in de vogels als in het bloed en de urine van de patiënten worden aangetoond. De adem en de urine van vergiftigde mensen heeft dezelfde typische muffe muizenlucht als de plant. De klinische verschijnselen bestaan uit zenuwverschijnselen en ernstige spierafbraak die kan leiden tot nierbeschadiging.
https://www.natuurpunt.be/pagina/roodborst
 

Dreutel

Prepper goeroe
Ook reigers werden vroeger gegeten:

Reigers werden gegeten en vormden de koninklijke prooien van de valkerij. Voous (1992) verhaalt van een reigerkolonie bij Burg Morstein in Württemberg, die in 1586 het voorwerp was van een oorlog tussen de Freiherr van Crailsheim en de Markgraaf van Amsbach. Hij beschrijft ook een feestmaal dat Hendrik VIII van Engeland in 1532 aanrichtte, waar 440 reigers werden geserveerd.

Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_reiger
 

Ray

SHTF Expert
Ook reigers werden vroeger gegeten:

Reigers werden gegeten en vormden de koninklijke prooien van de valkerij. Voous (1992) verhaalt van een reigerkolonie bij Burg Morstein in Württemberg, die in 1586 het voorwerp was van een oorlog tussen de Freiherr van Crailsheim en de Markgraaf van Amsbach. Hij beschrijft ook een feestmaal dat Hendrik VIII van Engeland in 1532 aanrichtte, waar 440 reigers werden geserveerd.

Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_reiger

Dat klinkt voor mij niet erg aantrekkelijk. Heb ooit eens een dooie reiger gesloopt om de vleugel en schedeltje te prepareren en bah, wat een vieze vislucht komt er van zo'n beest. Op basis van die ervaring zal het toch een van de laatste vogels zijn die ik ga eten als 't nodig is.
 

Nomad

Diehard Prepper
Interessant onderwerp dit. Ik zie vogels als een potentiële voedingsbron bij een SHTF.

Weet iemand welke stadsvogels nog mee te eten zijn? Aan een musje zal je niet veel hebben, maar kraaien zijn al een stuk groter. Of een paar spreeuwtjes misschien?
 

Nomad

Diehard Prepper
Nou had ik ook zelf even een rondje Google kunnen doen in plaats van hier mijn vraag deponeren, bedankt voor de links @Dreutel. Die van die spreeuwen is zeer interessant. Spreeuw is dus eetbaar en lekker. Maar je hebt er wel veel voor nodig.

Ik las dat er in het engels een spreekwoord is 'To eat crow' wat niet positief is omdat het heel vies zou smaken. In India worden kraaien echter wel weer gegeten.
Op dit moment ben ik aan het werk, dus ik kan het nu niet uitzoeken. Maar ik moet me hier toch maar eens in verdiepen.

Dan vraag ik me toch nog af. Zou uil eetbaar zijn? En hoe maak je dat dan klaar? Hoe, hoe, HOE?
 

Dreutel

Prepper goeroe
@Nomad: Spreeuwen lijken mij iets makkelijker te vangen dan uilen, want wanneer zie je nou een uil? Spreeuwen werden vroeger verleid met een speciale spreeuwenpot om daarin te broeden. Voor de jonkies uitvlogen verdwenen ze in de pan: http://dierenindetuin.nl/spreeuwenpot.html

Ik ben zeer benieuwd welk links jij gaat vinden. Hou je ons op de hoogte? Recepten voor kraaien of uilen ben ik ook erg benieuwd naar.

:)
 

Nomad

Diehard Prepper
Haha @Dreutel, die uil was een grap. Want wanneer zie je nou een uil? En hoe vang je die? Hoe, hoe, hoeeee? :lol:
Sorry, ik zit te 'werken' en verveel me een beetje haha

55eafba5c8c7f8d772f26ef8a78104f21275acc0bb5d161e0f30b1ef324bdc54.jpg
 
Bovenaan