• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gifsla (Lactuca virosa)

Mayo

Last (wo)man standing
Ik ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met gifsla (Lactuca virosa).
Het schijnt dat het vroeger veel gebruikt werd als pijnbestrijding, bij stress, benauwdheid, om vocht af te drijven e.d.
Pas toen opium goedkoper werd werd de gifsla (of ook wel Opium sla genoemd) minder gebruikt.

Info is te vinden op Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Gifsla,
Een filmpje over hoe t te bereiden staat hier (engelstalig): https://www.thelostways.com/vsl/ind...plies_svp_ina_thelostways&c2=end&c3=TLW_890px
Zaden zijn in deze nederlandse webwinkel te koop: https://azarius.nl/smartshop/seeds-of-the-gods/seeds/wild-lettuce-lactuca-virosa-seeds/
 

Candyman

Diehard Prepper
Ik ben wel nieuwsgierig want ik ben op zoek naar iets kalmerends.
De laatste tijd heb ik best veel stress en weinig tijd voor ontspanning.
Roken doe ik niet meer en alcohol vind ik niet fijn.
CBD olie heb ik ook geprobeerd maar daar merkte ik niks van.
Misschien een thee van deze gifsla wel iets is.
 

Lai

Prepper goeroe
@Candyman cbd olie heeft bij mij ook geen effect. Cannabis olie wel. :cool:

Maar dit zet mij ook aan het denken en willen proberen op dagen dat ik de olie niet echt nodig vind, maar toch een beetje verzachting kan gebruiken of bij astma problemen. Zelf kweken heb ik de ruimt voor.

Zie net dat het ook in capsule vorm is.

Nog meer interessants:
Uit Pools onderzoek uit 2006 blijkt dat gifsla net zo pijnstillend is als de synthetische pijnstiller ibuprofen.
Bron: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/131696-de-geneeskracht-van-gifsla.html
Ibuprofen heeft al meerdere doden op zijn naam. Gifsla volgens medische geschiedenis maar 1 :eek: Dat zet een mens toch wel aan het denken.
 

martin

Mankinds only hope
De laatste tijd heb ik best veel stress en weinig tijd voor ontspanning.

Zou het niet zo kunnen zijn dat je lichaam een signaal afgeeft dat je niet goed bezig bent?
En dat de oplossing zit in het nemen van meer ontspanning?

Ik zou niet zo snel naar middelen grijpen als de oorzaak van de klachten duidelijk zijn.

Eigenlijk kan je niet "te weinig tijd" hebben voor ontspanning.
Je kan het dan beter omdraaien en stellen dat de balans tussen in en ontspanning niet juist is.

OT
@Mayo
Die link lijkt meer een verknipte reclame voor een boek (sterker nog, het is reclame voor een boek)
Nu lijkt het in eerste instantie best wel interessant maar als je verder doorlees op de Engelse wiki dan is het alsnog een redelijk gevaarlijk goedje. Ik zou dan meer heil zoeken in cannabis en/of CBD. En voor het wat zwaardere werk zou je na kunnen denken over papaver als opiaat maar ook daar moet je goed opletten wat je doet.
 

Candyman

Diehard Prepper
@martin ja dat kan wel maar dan moet ik m'n vrouw en kinderen de deur uit trappen :lol:

Soms kom je als echtgenoot/vader door samenloop van omstandigheden in situaties waardoor je even iets meer moet dan eigenlijk kan.
Over een paar weken ga ik op vakantie, lekker lamballen in een hangmat :thumbsup:
 

Ray

SHTF Expert
..................................Nog meer interessants:

Bron: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/131696-de-geneeskracht-van-gifsla.html
Ibuprofen heeft al meerdere doden op zijn naam. Gifsla volgens medische geschiedenis maar 1 :eek: Dat zet een mens toch wel aan het denken.

Ik zou ook uitkijken met experimenteren met dit spul @Candyman. Weliswaar maar 1 dode aan toegeschreven, maar zou dat niet meer te maken hebben met de registratie? Het spul wordt immers al meer dan 100 jaar niet gebruikt en wie er de afgelopen 1000 jaar aan overleden is onbekend.

De dosering is bij deze belangrijk en dat is altijd lastig inschatten bij plantjes uit de grond, je weet nooit hoeveel je binnen krijgt.
 

Candyman

Diehard Prepper
Experimenteren met zulke stoffen is altijd gevaarlijk @Ray
Dat ga ik dus ook niet doen ;)
Ik zou ook wel eens zelf een alcoholische drank willen brouwen maar dan durf ik er geen slok van te nemen denk ik:lol:
 

Ray

SHTF Expert
Experimenteren met zulke stoffen is altijd gevaarlijk @Ray
Dat ga ik dus ook niet doen ;)
Ik zou ook wel eens zelf een alcoholische drank willen brouwen maar dan durf ik er geen slok van te nemen denk ik:lol:
Dat laatste is anders heel veilig hoor. Bij 't brouwen hoef je geen angst te hebben voor de methanol. Bij distilleren hangt het af wat je doet. Puur vruchtvlees-, of suikervergisting komt geen methanol bij kijken.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Het is niet waar dat het al meer dan 100 jaar niet gebruikt wordt, alleen is het als ofificieel geneesmiddel verdrongen door (eerst) opiaten en daarna synthetische pillen.

Je kunt zelf kweken, maar ook gedroogd blad, tinctuur, etc gewoon kopen.
'Vapen' kan ook, lees bv de beschrijving (nederlands) daarvan hier: https://www.zamnesia.nl/content/537-beste-kruiden-vapen-verlichting-pijn
(scroll naar beneden voor Gifsla)
Moet zeggen dat het interessant klinkt..
"Gifsla wordt veel gebruikt om te ontspannen na dagen van hard werken, of om te kalmeren als je je angstig, overspannen of rusteloos voelt. De sla zou ook de nachtrust verbeteren, een geweldige boost zijn voor het immuunsysteem en een goede pijnstiller zijn!"

Jammer dat niemand hier het ooit gebruikt heeft, ik ben wel benieuwd naar échte ervaringen ipv reclame :cool:
 

Mayo

Last (wo)man standing
ik heb er zelf nu geen behoefte aan.
Dacht meer igv shtf als lichte pijnstillers schaars worden en stress bij veel mensen zal pieken :cool:
 

Lai

Prepper goeroe
Hele sterke kamille thee geprobeerd, behalve erg bitter geen ontspanning.

Ik zit er aan te denken de capsules eens te proberen. Maar dan moet het internet het wel eerst goed doen. :mad: Om de paar minuten verbinding verbroken. Zou die gifsla daar ook tegen helpen? :rolleyes: Beter internet?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

mrsjones

Diehard Prepper
Ik heb het in de states , waar het heel veel word gebruik door homesteaders en preppers, geprobeerd . Niet tegen pijn maar om te kijken. Bij mij was de resultaat ong gelijk aan 2 glas wijn . Ik ben er zeker niet tegen en je kun tinctuur vinden met een redelijk reel dosering . Dosering van natuurproduct is moeilijk , je kun met de barst van treurwill aspirine nabouwen, maar de een Mg hoeveelheid zal je niet vinden. Je kun tropen van 1 pado en niks merken van 5. Dus voorzichtig steeds een beetje nemen en eerdere resultaat geven geen garantie vooor de toekomst.
 

Wafels

Diehard Prepper
Bovenaan