• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Glutenvrij Gevriesdroogde maaltijden

DO-it

Diehard Prepper
Afgelopen weekend heb ik weer een aantal gevriesdroogde maaltijden proberen te ontcijferen (niet alles is in het Nederlands ofschoon een aantal talen voor mij redelijk te doen zijn, wil dat nog niet zeggen dat je alle ingrediënten weet te ontcijferen)......, hierbij zaten echter geen maaltijden die glutenvrij zijn. Nu is mij vraag: wie kan mij vertellen welke gevriesdroogde maaltijden er glutenvrij zijn? Ik ben dan wel op zoek naar kant en klare maaltijden, dus niet iets om zelf te maken (daar is het nu te kort dag, aangezien ik nog maar 3 weken heb en ook nog moet werken en.....) . De bedoeling is om deze mee te nemen op een meerdaagse kanotocht met een groep kinderen, waarvan er 1 een glutenallergie heeft.

Ik kon geen ander draadje vinden, mocht deze vraag ooit al eens eerder gesteld zijn, dan zou het fijn zijn om te weten waar ik deze dan kan vinden.

Bedankt voor het meedenken!
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Gluten komen voor in granen tarwe, rogge, gerst. Dus als dat niet in de maaltijd zit, dan is het automatisch glutenvrij.

Anders kun je de fabrikant bellen.
 

Vempain

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
De chili con carne met rijst of de vegetarische tikka masala van expeditionfoods (expeditionfoods.com) is glutenvrij en ook nog best lekker om te eten.
Deze is onder andere te bestellen bij de countrystore.
http://www.countrystore.nl/landleven/shop/eten/glutenvrij/overzicht.html
In de link zijn nog veel meer glutenvrije gevriesdroogde maaltijden te zien ;)

Bij de Trek-n-eat en mountain house maaltijden van de link zitten er ook een paar tussen waar wel gluten in zitten, maar dat is duidelijk in de beschrijving terug te lezen.
 

DO-it

Diehard Prepper
Ja dat weet ik @frans81 en @Harry Nack maar nog vaker worden maaltijden ‘verrijkt’ met tarwezetmelen. Kijk maar eens op de gewone verpakkingen hoe vaak die erop staat. Die mag hij niet hebben. Het is dus meer dan kijken of er tarweproducten of aanverwante inzitten.....

@Vempain, bedankt!!! Ik zal er eens naar kijken.....
 

DO-it

Diehard Prepper
Misschien weten zijn ouders wel een paar maaltijden die hij mag eten.


Die weten niets van gevriesdroogde maaltijden :fluit:, anders had ik ze het allang gevraagd. Alle andere maaltijden weet ik inmiddels ook wel en alles over kruisbesmetting, maar wb de gevriesdroogde maaltijden, dat dan weer net niet....

We eten die week ook met z’n allen glutenvrij, behalve het brood. We zijn met zo weinig kinderen dat het niet loont om 1 maaltijd glutenvrij koken en de rest ‘gewoon’. Het is gezien de tocht alleen wel handig om in ieder geval 1 gevriesdroogd diner te nuttigen i.p.v. vers.
 
F

frans81

Gast
Ja dat weet ik @frans81 en @Harry Nack maar nog vaker worden maaltijden ‘verrijkt’ met tarwezetmelen. Kijk maar eens op de gewone verpakkingen hoe vaak die erop staat. Die mag hij niet hebben. Het is dus meer dan kijken of er tarweproducten of aanverwante inzitten.....

@Vempain, bedankt!!! Ik zal er eens naar kijken.....

IK had het al verwacht dat je dat al wist haha . Mijn reactie was echter eerder een aanvulling op die van @Harry Nack ;)
 

Lai

Prepper goeroe
Zoveel moeite is het toch niet om voor 1 kind een beetje apart te koken? Het gaat toch om alleen het warme eten?

Eenpansmaaltijd is makkelijk: men knikkeren een mix van groente, aardappelen, vlees/vis/kip of groente, pasta (is in mais/rijst/gluten vrije granen variant) en vlees/vis/kip in een eigen pan (om kruisbesmetting te voorkomen) op een camping brandertje (extra).
Zo deden we dat bij scouting. Had er meer in de groep die afwijkende diëten hadden inc. mij zelf. Maar misschien is het voor iemand die zelf al een waslijst aan allergieën heeft makkelijker om daar op in te spelen. Onze 2 beroeps koks konden het niet. :confused: Dat was mijn taak.

@zonnebrood mooie link. Helaas nog veel maaltijden die ik ook niet mag. Ik moet toch eens zelf droog maaltijden maken. :(
 

Flos

SHTF Expert
Hier thuis zou ik ook moeten letten op wat ik klaar maak met name gluten vrije maaltijden. Want mvr. Flos mag die ook niet eten. Maar gevriesdroogde maaltijden moet ik haar niet voor schotelen.
 

DO-it

Diehard Prepper
Zoveel moeite is het toch niet om voor 1 kind een beetje apart te koken? Het gaat toch om alleen het warme eten?

Eenpansmaaltijd is makkelijk: men knikkeren een mix van groente, aardappelen, vlees/vis/kip of groente, pasta (is in mais/rijst/gluten vrije granen variant) en vlees/vis/kip in een eigen pan (om kruisbesmetting te voorkomen) op een camping brandertje (extra).
Zo deden we dat bij scouting. Had er meer in de groep die afwijkende diëten hadden inc. mij zelf. Maar misschien is het voor iemand die zelf al een waslijst aan allergieën heeft makkelijker om daar op in te spelen. Onze 2 beroeps koks konden het niet. :confused: Dat was mijn taak.

@zonnebrood mooie link. Helaas nog veel maaltijden die ik ook niet mag. Ik moet toch eens zelf droog maaltijden maken. :(

Klopt Lai, als we een staand kamp zouden hebben, dan heb je gelijk. Normaal is dat ook geen probleem. Echter ga ik nu op een kano-Hike van 7 dagen, waarbij we een aantal dagen niet in de buurt van een dorpje komen. Dus dan lijkt me gevriesdroogde maaltijden ideaal (2 dagen vers om mee te nemen, dag 3 gevriesdroogd, dag 4 komen we bij een dorpje waar we boodschappen kunnen doen). Voor mij überhaupt de eerste keer dat we zo’n lange Hike gaan doen, laat staan met kano’s. Tuurlijk is men nog lang niet zover dat ze licht gewicht kamperen, dus uitdagingen genoeg! Voorals nog hou ik me bezig met de voedselvoorziening en ga ik ze leren hoe ze water kunnen filteren. Ik heb er zin in:thumbsup:.
 

Lai

Prepper goeroe
Klinkt als een leuke onderneming :thumbsup: 7 van de 10 keer hadden we inderdaad een vaste overnachting plaats. Maar al doende leert men. ;)

Heb je ook al eens gedacht aan gewone zakjes aardappel puree poeder? Gewoon verkrijgbaar in de super van oa maggie. Hoef je alleen gedroogde groente of een blikje groente bij te voegen en iets van onbewerkt vlees. Kip is gedroogd ook te krijgen. Geen idee hoe het smaakt trouwens.
Hier een site met gevriesdroogde groenten http://www.spices.be/nl/ess/products/gevriesdroogde-groenten-27/ Kan alleen nergens zien hoe te bestellen. :confused:
 

Lai

Prepper goeroe

mrsjones

Diehard Prepper
Ik heb flink wat van merk northwest fork. Gluten vrij, kosher en gmo vrij. En ik heb ook van valley food storage, zelde voorwaarden Maar wel allemaal in de states gekocht . Je kun evt zelf iets maken met bvb oatmeal en poeder melk, en een mix van rijst ,linzen, tomaten poeder en bouillon .
 

mrsjones

Diehard Prepper
Hier nog eentje https://www.naturalspices.eu/gedroogde-groenten.html Gaat alleen wel per kilo's :eek:
Ook het bekijken waard https://www.globetrotter.nl/winkel/?product_tag=groenten Deze heeft kleinere hoeveelheden :D
En ze hebben gevriesdroogd vlees https://www.globetrotter.nl/winkel/?product_cat=vlees
Nou kan je zelf naar smaak van het kind makkelijk wat samen stellen. Zou jammer zijn als je kant en klaar maaltijden mee hebt die kind in kwestie niet lust. :(

(deze staan nu ook in mijn lijst :fluit: )
Great, ik ga zo snel ik geland ben ook bestellen ...
 

Lai

Prepper goeroe
@zonnebrood ziet er ook goed uit! Staat nu ook bij favorieten :p Vraag mij af of zelf een voedseldroger aanschaffen wel nodig is. Bij verschillende sites goed inslaan en je kan een half leven vooruit.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@zonnebrood ziet er ook goed uit! Staat nu ook bij favorieten :p Vraag mij af of zelf een voedseldroger aanschaffen wel nodig is. Bij verschillende sites goed inslaan en je kan een half leven vooruit.

Een voedseldroger is altijd een goede anschaf, wij hebben ook gewoon een eenvoudig ding zonder al te veel poespas. Ideaal voor fruitleer of gedroogde pannestoelen of zoals @Niels doet je eigen pastasauzen drogen :)
 
Bovenaan