• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste preppers,

Aangezien ik mijn kampeer(=BOB)budget de laatste tijd sneller wegblaas dan het erbij komt :fluit:, ben ik eens wat meer gaan kijken naar mogelijkheden voor geïmproviseerde uitrusting. Alhoewel ik mijzelf inmiddels wel zeker tot de grammenjager-types reken, vind ik het toch wel extreem belangrijk om mijn comfort onderweg te maximaliseren. Vooral als het gaat om op ontspannen wijze te kunnen uitrusten. Vandaar dat mijn uitrusting (snap je 'm :)) niet compleet is zonder iets om op te zitten en iets om onder het hoofd te kunnen leggen.

Kopen

Veel mensen (mijzelf inclusief) kijken dan naar de technische lichtgewicht uitrusting die je in outdoorwinkels kan kopen, zoals bijvoorbeeld een Therm-a-rest Z-Seat (60 gr, zie link) voor de billen, en bijvoorbeeld een Sea-to-summit Aeros opblaaskussen (60 gr, zie link) voor de oren. Deze spulletjes zijn vast heel geschikt voor hun taak, en zijn ook inderdaad behoorlijk licht, maar tegelijk ook behoorlijk prijzig (voor wat ze bieden).

Zelf maken

Zodoende ben ik eens wat gaan nadenken en rondkijken wat voor dingen uit mijn eigen omgeving ik kan gebruiken in plaats van deze dure spulletjes (zodat ik dat geld weer kan sparen om ooit een keer die helemaal fantastische donzen slaapzak te kunnen kopen). Ik heb mijn hoop nu gevestigd op de volgende materialen:

IMG_20181012_094925.jpg
  • Dat zwarte spul is een verpakkingsmateriaal wat ik uit de vuilnis heb gered. Het is een heel licht, luchtig en zacht schuimmateriaal van afmeting 50 x 35 x 2 cm, wat ik alvast voor het toekomstig doel door de helft heb geknipt.
  • Dat groene ding is een tuinier-kniematje wat ik al in de schuur had liggen. Dit is van een veel compactere en stuggere soort schuim (en ook flink zwaarder per volume).
Kussen

De twee helften van het zwarte schuim ga ik op elkaar gebruiken als toplaag van mijn kampeerkussen, en de onderlaag zal bestaan uit een klerenstapel om de goede hoogte te krijgen voor het kussen. De afmeting is echt bijna perfect voor dit doel, het kussen is dan dus 25 hoog en 35 breed, wat ik als "royaal" zou aanmerken. De twee lagen op elkaar zijn samen 70 gram zwaar, maar een extra doel van deze setup is om de toplaag van de kledingstapel dusdanig vlak en zacht te maken, dat een enkele laag van dit "kussen" genoeg zal zijn om daar comfortabel op door te slapen, en dan heb ik dus zelfs een lichter geval dan wat ik bij Sea-to-summit voor veel geld kan kopen, en ook nog eentje over om aan een kampeervriend cadeau te doen. Extra voordeel van dit materiaal is dat het nog een beetje meer in vorm / kleiner kan worden geknipt om nog wat grammen te schaven hier en daar.

Zitmatje

Door de stevigheid van het groene tuiniermatje is deze prima geschikt om een hobbelige, puntige of scherpe ondergrond zoals een rots of een omgevallen boom te veranderen in een zitplaats. Met een afmeting van 39 x 17 x 1.5 cm zou ik deze classificeren als "nog net genoeg" voor mijn lichaamstype, maar daar ga ik echt niet veel meer vanaf snoepen dus die blijft waarschijnlijk op het huidige gewicht van 69 gram, slechts een paar gram meer dan die technische gear uit de winkel.

Synergie (gedeelde functie)

Omdat deze twee dingen allebei plat zijn en van schuim, heb ik natuurlijk nagedacht over in hoeverre ze elkaar aanvullen of misschien juist overbodig maken. De overbodigheid kon ik eigenlijk vrij gemakkelijk uitsluiten: het zitmatje is extreem oncomfortabel als kussen (te hard en te smal, gewoon de kale kledingberg is dan beter), en het kussenmateriaal is echt niet stevig genoeg om langer dan 3 minuten op een rots of een boomstam te zitten. Wat natuurlijk wel kan, is de zitmat als bodemlaag en het kussen als toplaag te gebruiken om zowel het zitten als het slapen nóg comfortabeler te maken. Oh yeah :cool:.

Multifunctionaliteit

Hier gaat het grammenjagerhart pas echt harder van kloppen. Wat voor functionaliteit krijg je er allemaal bij voor nul komma niks aan extra gewicht?

Beide materialen heb ik uitvoerig getest, en daardoor weet ik nu het volgende:
  • Het kussenmateriaal brand zeer gemakkelijk. Daarmee kan het dus in een uiterst geval eventueel gebruikt worden om vuurtjes aan te maken.
  • Het kussenmateriaal neemt gemakkelijk water op. Dit kan dus tevens gebruikt worden als dauw- of regenvanger (maar daar had ik natuurlijk ook al andere attributen voor).
  • Het zitmatje neemt juist helemaal geen water op. Hierdoor kan het ook gewoon op natte ondergrond gebruikt worden.
  • Het zitmatje gaat ook niet branden als je er een aansteker bijhoudt, het gaat alleen een beetje smeulen/smelten. In combinatie met de stevigheid maakt dat 'm dus geschikt om als windscherm te dienen bij het aanmaken van een vuurtje, of juist als aanjager als het windstil is.
  • En tenslotte, het zitmatje is ook nog eens geschikt als kniematje! :D (Of wacht effe, was het nou een kniematje die ook gebruikt kan worden als zitmat...??)
Heb ik jullie misschien geïnspireerd om ook meer gear zelf te maken? Heb je zelf juist een hele andere manier om dergelijke dingen zelf te maken? Graag hoor ik van je!

Peace,
DBB
 

petroman

SHTF Expert
Ik heb jaren lang met een karrimat gedaan (mat van Karrimor).
Soort yogamat maar redelijk onverwoestbaar. Mijn klimrugzak, zeg maar dagzak, heeft een uitneembare rugversteviging van hetzelfde materiaal. Kort ding waar je op kan zitten en in noodgevallen deels op slapen (heupmat).

Bepaal wel met verpakkingsmateriaal of het vochtbestendig is.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@petroman Ja, in hoeverre kun je een spons vochtbestendig noemen? Ik zal dit spul normaliter vervoeren in een plastic zakje, maar zal dat er wel vanaf doen als het tijd wordt om te slapen. Dan gebruik ik een stuk van mijn shirt als tijk eroverheen. Over vocht maak ik me niet echt veel zorgen (mogelijk ten onrechte, ik heb nog helemaal niet buiten geslapen hiermee, alleen in de huiskamer getest). Zelfs als het kleddernat is, gewoon een kwestie van stevig uitwringen en dan is het met een halfuurtje ofzo weer droog genoeg.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik heb een paar jaar zoiets gehad. Helaas gaan deze dingen bij veel gebruik wel stuk door de luchtkamers. Geen idee wat het gewicht was, licht dat wel. Gebruikte hem ook als kussentje als ik niets anders mee had. Maar ik slaap eigenlijk alleen op mijn linkerzijde met flink kussen. Rechterzijde en op de rug zonder.
https://www.voordeeldrogisterij.nl/...I8eugw86F3gIVC-J3Ch0qaAxMEAQYGiABEgKKevD_BwE#
9200000088749222.jpg

Voordeel: neemt geen vocht op, zacht zelfs op harde stenige ondergrond, warm, comfortabeler dan de massieve kniematjes, prijs.
Nadeel: best groot (30 x 30 cm) niet opvouw/rol baar, gaat met intensief gebruik redelijk snel stuk.
 
Bovenaan